در یک محیط مداوم در حال تغییر که تهدیدات و فرصتهای عمده آن ناشی از رقابت شدید، تنوع زیستی در حال انجام، رقابتی و قدرت چانهزنی واسطهها است، بقا و ادامه حیات در بخش کشاورزی به عملکرد، انعطافپذیری و سازگاری آن به استراتژیهای رقابتی و شیوههای نوآوری بازاریابی بستگی دارد. هدف از این پژوهش تحلیل اثر استراتژیهای رقابتی بازاریابی کشاورزی بر توسعه زنجیره ارزش است. نوع پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت روش کار، توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق مدیران، کارشناسان و کارکنان شرکتهای تولیدی فراوردههای لبنی در استان اردبیل در سال 1400 بود. روایی با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی و پایایی به وسیله آلفای کرونباخ بررسی شد. جهت تجزیه و تحلیل فرضیهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و Smart PLS تجزیه و تحلیل شد. بر اساس یافتههای پژوهش، استراتژی رقابتی بازاریابی کشاورزی بر توسعه زنجیرهی ارزش تأثیر مثبت و معنیدار میگذارد. یافتـههـای ایـن پـژوهش مـیتوانـد در حرکت شرکتهای تولیدکننده محصولات لبنی به سمت توجه بیشتر به توسعه زنجیرهی ارزش مؤثر واقع شود.
Adhikari,Rajendra .(2019).Agricultural Marketing and High-Value Chains: Enhanced Role for Private Sector Towards Value Chain Integration , Agricultural Transformation in Nepal, 475–500.
Camisón C., López A.V. (2011).Non-technical innovation: Organizational memory and learning capabilities as antecedent factors with effects on sustained competitive advantage, Industrial Marketing Management, 40(8): 1294-1304.
Chamcham,Jeiran., Mirakzadeh, Asghar & Rostami Ghobadi, Farahnaz. (2021).Explaining the effective factors and challenges facing the development of mutton value chain in Lorestan province. Journal of Rural Research,2(12), 404-417.
Devaux,A.,Torero,M.,Donovan,J.,Horton,D.(2018).Agricultural nnovation and inclusive value-chain development: a review. Journal of Agribusiness in Developing and Emerging Economies. 8(1). 123.
Dijkstra,T.K. and Henseler, J. (2015). Consistent and asymptotically normal PLSestimators for linear structural equations, Computational Statistics & Data Analysis ,81(1),10-23.
Feizollahzadeh, morteza., mohammadzadeh, shahram & Karrari, Samad. (2020). Appropriate strategies for marketing and exporting agricultural products of production cooperatives in Maku Free Zone, Journal of Cooperatives and Agriculture, 9( 35), 53-80. (In Farsi)
Gulati, N. (2013). Strategies of Rural Marketing in India. International, Journal of Management and Social Sciences Research (IJMSSR), 2(10).
Henseler, J. , Dijkstra, T.K. , Sarstedt, M. , Ringle, C.M. , Diamantopoulos ,A. , Straub, D.W. , Ketchen, D.J. Jr , Hair, J.F. , Hult, G.T.M and Calantone, R.J. (2014), Common beliefs and reality about PLS: comments on Rönkkö & Evermann, Organizational Research Methods ,17(2),182-209.
Hu,L. and Bentler,P.M. (1999).Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: conventional criteria versus new alternatives”, Structural EquationModeling ,6 )1),1-55.
Kavoosi,Kalashami,Mohamad.,Hossieni Moghaddam.,SyedHussain farzaneh,Majid & Rahi Mohammad Reza.(2018).Factors influencing the participation of Guilan province sericulturists in developing value chain for sericulture products,Animal Production Research,7(3),89-99. (In Farsi)
Kim,W., Kim, H. J., Lee, S. H., Chang, M. B., Maeng, W. J.)2011(. Effect of extruded canola seed supplementation on blood metabolites and lactational performance in lactating dairy cows. J. Anim. Sci. Technol., 43 (6): 859-872.
Niazi, Safdar & Mobini,Ali.(2018).Investigating the value chain challenges of horticultural products with a resilient economy approach by comparing the current and desired situation, Journal of Strategic National Defense Studies, 3(10),129-148
Porter, M. E. (2008). Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance (1st ed). England: Free Press.
Puryusof, Azam & Saghaf,Mehdi.(2017). Development of Value Chain in Production Cooperatives (Studied Cooperatives in South Khorasan Province). Supply Chain Management,19(55),49-65. (In Farsi)
Raj, R. (2018). Problems and Prospects of Agricultural Marketing in India: An Overview.
Seifollahi, Nasser.(2017). Principles of Management, Arad Ketab Publishing , Tehran. (In Farsi)
Seifollahi,Naser.(2019).Investigating the Impact of knowledge Management Dimensions on Value Chain in Beekeeping Industry (Case Study: Ardebil Province). Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research,2-49(4),979-804. (In Farsi)
Shahraki,Shaghyegh., Saeed,Gorgin & Sharifizade, Mohammad Sharifie, (2019).The value chain analysis of fisheries businesses with an entrepreneurship orientation-case of beach seine fishing cooperative of Golestan Province, Journal of Entrepreneurship Studies and Agricultural Development, 6( 4),1-16. (In Farsi)
Thomson,A.M., Ramsey,S., Barnes,E., Basso, B., Eve,M., Gennet, S. and Spevak,E.(2017).Science in the supply chain: collaboration opportunities for advancing sustainable agriculture in the United States. . Agricultural and Environmental Letters, 2(1).
Vadivelu,A and B.R. Kiran .(2013).Problems and prospects of agricultural marketing in India: an overview,International Journal of Agricultural and Food Science, 3(3): 108-118.
Webber, Martin and Labaste,Patrick.(2011).Building Competitiveness in Africa’s Agriculture,The World Bank,http:// www. World bank. org/pdt.
Wanjiru, A. I., Muathe, S. M., and Kinyua-Njuguna, J. W. (2019). The Mediating Effect of Competitive Advantage on the Relationship between Corporate Strategies and Performance of Manufacturing Firms in Nairobi City County, Kenya., Journal of Business and Management,21(4). 7-15.
Wijayanto, A., Suhadak, Dzulkirom, M., Nuzula, and N. F.(2019). The Effect of Competitive Advantage on Financial Performance and Firm Value: Evidence from Indonesian Manufacturing Companies. RJOAS, 1(85), 35-44.
سیف اللهی, ناصر. (1401). تحلیل اثر استراتژیهای رقابتی بازاریابی کشاورزی بر توسعه زنجیره ارزش: (مطالعه موردی صنایع لبنی). تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران, 53(4), 935-944. doi: 10.22059/ijaedr.2022.340629.669137
MLA
ناصر سیف اللهی. "تحلیل اثر استراتژیهای رقابتی بازاریابی کشاورزی بر توسعه زنجیره ارزش: (مطالعه موردی صنایع لبنی)", تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران, 53, 4, 1401, 935-944. doi: 10.22059/ijaedr.2022.340629.669137
HARVARD
سیف اللهی, ناصر. (1401). 'تحلیل اثر استراتژیهای رقابتی بازاریابی کشاورزی بر توسعه زنجیره ارزش: (مطالعه موردی صنایع لبنی)', تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران, 53(4), pp. 935-944. doi: 10.22059/ijaedr.2022.340629.669137
VANCOUVER
سیف اللهی, ناصر. تحلیل اثر استراتژیهای رقابتی بازاریابی کشاورزی بر توسعه زنجیره ارزش: (مطالعه موردی صنایع لبنی). تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران, 1401; 53(4): 935-944. doi: 10.22059/ijaedr.2022.340629.669137