مفهوم پردازی شبکه سازی در کسب و کارهای خانگی مبتنی بر محصولات کشاورزی با رویکرد کیفی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه کارآفرینی ،واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی ، قزوین، ایران

2 دانشیار گروه کسب و کار، دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 استادیار گروه مدیریت، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران

چکیده

شبکه‌ها منبع مهمی برای کسب و کار و کارآفرینی محسوب می‌شوند. هدف تحقیق حاضر مفهوم پردازی شبکه‌سازی در کسب و کارهای خانگی مبتنی بر محصولات کشاورزی با رویکرد کیفی بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند31 نفر از خبرگان انتخاب و تا رسیدن به اشباع از آنان مصاحبه به عمل آمد. مصاحبه‌ها، پیاده‌سازی و کد‌گذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد و با استفاده از نرم افزار MAXQDA تحلیل نهائی گردید. برای اعتباربخشی داده‌ها از نظر خبرگان استفاده شد. شبکه‌سازی کسب و کارهای خانگی در 8 مؤلفه مشتری گرائی، فعالیت‌های کلیدی، رقیب‌شناسی، فرآوری محصولات سالم، مجاری تبلیغ و فروش، مشارکت کلیدی، ارزش‌های پیشنهادی و حامیان مادی و معنوی، مفهوم‌پردازی شد و مشتری‌گرائی، به عنوان مهم‌ترین مؤلفه شناسائی شد. انتظار می‌رود نتایج این تحقیق به صاحبان کسب و کارهای خانگی به منظور ایجاد شبکه‌سازی کسب و کار جهت تأمین نیازهای بهتر مشتریان مبتنی بر فرآوری محصولات کشاورزی کمک شایان توجهی نماید.

کلیدواژه‌ها


  1. Alipour, Sh., Hashemi, M., & Amerishahrabi, M. (2019). Presentation a cultural model for the development of home businesses in Tehran based on the neighborhood-centered approach. Journal of Geographical Quarterly of the Land,16(61), pp. 138-125.
  2. Aluko, Olu & Siwale, Juliana & Simba, Amon & Mswaka, Walter. (2020). The Role of Networks in Opportunity Identification: A Focus on African Transnational Entrepreneurs. 17. 1-22.
  3. Cabrera-Suárez, M. K., García-Almeida, D. J., & De Saá-Pérez, P. (2018). A dynamic network model of the successor’s knowledge construction from the resource-and knowledge-based view of the family firm. Family Business Review, 31(2), 178-197.
  4. Durugbo , C. (2014). Bunch: A channel-oriented business network modelling approach. Business Process Management Journal, 20(3), 455-479.
  5. Dutta, D. K., & Hora, M. (2017). From invention success to commercialization success: Technology ventures and the benefits of upstream and downstream supply-chain alliances. Journal of Small Business Management, 55(2), 216-235.
  6. Hastings, D., & Anwar, M. (2019). Home-based businesses and the factors affecting their collaborative propensity. Institute for Small Business and Entrepreneurship Conference.
  7. Huizingh, E. & Mulder, M. (2015). Effectiveness of regulatory interventions on firm behavior: A randomized field experiment with e-commerce firms. Small Business Economics, 45(4), 825-840
  8. Imani, B,. Varmazyari, H & Asadi., A,(2016),  Analysis of the satisfaction of rural business owners in Malekan city with business development services. Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research, 48-2(2)pp. 323-332. (In Farsi).
  9. Jalali, F., & Parchami, D. (2019). Role of social networks in home business success. Journal of  Basij Strategic Studies, 21(8) pp. 67-101, (In Farsi).
  10. Kapasi, I., & Galloway, L. (2019). Home-based Business: An Exploration of Business Model Heterogeneity. Journal of Business Models, 6(3), 63-78.
  11. Kiakojoori, M., (2016), Designing a sustainable small and medium business model in Iran with a supply chain management approach in the selected medicinal plants industry. Ph.D. dissertation, University of Mazandaran ,Iran.
  12. Liu, G., Ko, W. W., Ngugi, I., & Takeda, S. (2020). Networking-bonding actions, quality of ties, and channel member collaboration: Evidence from UK-based small firms. Journal of Small Business Management, 1-34.
  13. Mirakzadeh, A., Khaledi, F., Shahkaramirigi, Z & Allahveisi,. MA.(2016),  Analysis of effective factors and barriers to the development of non-agricultural activities with emphasis on home-based businesses, 48-2(3), pp. 533-545.
  14. Niroumand, P., Ranjbar,M., Arabi,M & Haji Sadeghi,.B.(2013). presentation Aframwork for designing a business model. Journal of Information Technology Management, 5(4), pp. 267 -284,(In Farsi).
  15. Nor, N. I. M., & Khin, A. A.(2016). Marketing Via Social Network: The Future For Home-Based Business In Malaysia. Journal Of Global Economics, Management And Business Research, 14-23.
  16. Reuschke, D., & Houston, D. (2016). The importance of housing and neighborhood resources for urban microbusinesses. European Planning Studies, 24(6), 1216-1235.
  17. Saudi, H. (2012). role of small businesses in meeting the basic needs of women heads of rural households in Hamadan province. Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research, 44 (2), pp. 271-282,(In Farsi).
  18. Sarangi, H. A. K. N. S. (2018). What influences the networking behaviors of female entrepreneurs? A case for the small business tourism sector in Sri Lanka, International Journal of Gender and Entrepreneurship, 10(2), 116-133. https://doi.org/10.1108/IJGE-08-2017-0049
  19. Taggart,J.(2010). Networking experiences of Australian home based businesses. PhD Dissertation. Southern Cross University, Australia.

Wu, J., & Ang, S. (2020). Network complementaries in the international expansion of emerging market firms. Journal of World Business. 55.101045.10.1016/j.jwb.2019.101045