بررسی عدم حضور ویژگی‌ها در آزمون انتخاب با رویکرد ویژگی‌های غیرحضوری درون‌زا (مطالعه موردی مصرف‌کنندگان چای ارگانیک در شهر تهران)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

2 دانشجوی دکتری، گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

3 استاد گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

چکیده

در فرآیند آزمون انتخاب، برخی پاسخ­گویان ممکن است در هنگام ارزیابی و انتخاب گزینه­های مورد نظر خود به همه صفات ارایه شده نپردازند. این مساله باعث بروز ناهمگنی در رفتار پاسخ‌‌دهندگان می‌شود. برای بررسی تاثیر این ناهمگنی در فرایند انتخاب مصرف‌کنندگان چای ارگانیک در شهر تهران، در مطالعه حاضر از رویکرد نوین ویژگی­های حضوری درونزا (EAA) در الگوی لاجیت بهره گرفته شد. داده‌ها و اطلاعات مورد نیاز این مطالعه از طریق پیمایش‌های میدانی و تکمیل 405 پرسش‌نامه به­صورت کاملاً تصادفی از مصرف‌کنندگان منطقه یک شهر تهران در سال 1396 حاصل شد. جهت شناسایی عوامل موثر بر نحوه انتخاب مصرف­کنندگان از روش آزمون انتخاب استفاده شد. نتایج حاصل از برآورد دو الگوی لاجیت شرطی و الگوی لاجیت با لحاظ کردن ویژگی‌های حضوری درونزا (EAA) نشان داد، الگوی لاجیت با ویژگی‌های حضوری درونزا (EAA) سازگاری بهتری با داده‌ها و نحوه رفتار پاسخ‌دهندگان دارد. همچنین، نتایج حاصل از برآورد تمایل به پرداخت برای دو الگو متفاوت از یکدیگر می‌باشد. با توجه به تمایل به پرداخت بالای مصرف­کنندگان برای ویژگی­های چای ارگانیک، پیشنهاد می­شود برای ارتقاء سطح سلامت در کشوراطلاع­رسانی کامل در مورد مزایای چای ارگانیک صورت گیرد.  

کلیدواژه‌ها


  1. Ajoudani, Z. (2000). The possibility of development and extension of organic agriculture in Kermanshah province from the viewpoint of agricultural experts. Master's degree in Agricultural Economics. Islamic Azad University, Science and Research Branch of Tehran (In Farsi).
  2. Alemu, M .H. Morkbak, M.R., Olsen, S. B. and Jensen, C. L. (2013). Attending to the reasons for attribute non-attendance in choice experiments. Environmental and Resource Economics. 54: 333–359.
  3. Balcombe, K., Burton, M. and Rigby, D. (2011). Skew and attribute non-attendance within the Bayesian mixed logit model. Journal of Environment and  Economic Management. 62: 446–461.
  4. Bello, M. and Abdulai, A. (2016). Impact of Ex-Ante Hypothetical Bias Mitigation Methods on Attribute Non-attendance in Choice experiments. American Journal of Agricultural Economics, 98: 121-141.
  5. Campbell, D. and Lorimer, V.S. (2009). Accommodating attribute processing strategies in stated choice analysis: do respondents do what they say they do? In: European Association of Environmental and Resource Economists Annual Conference, Amsterdam, June 2009.
  6. Campbell, D., Hensher, D. A. and Scarpa, R. (2011). Non-attendance to attributes in environmental choice analysis: a latent class specification. Journal of Environment Plan Management, 54: 1061–1076.
  7. Campbell, D., Hutchinson, G., and Scarpa, R. (2008). Incorporating discontinuous preferences into the analysis of discrete choice experiments. Environment Resources Economics, 41: 401–417.
  8. Carlson, F., Kataria, M. and Lampi, E. (2010). Dealing with ignored attributes in choice experiments on valuation of Sweden’s environmental quality objectives. Environment Resources Economics, 47: 65–89.
  9. Cong Nguyen, T., Robinson, J., Whitty, J. A., Kaneko, S. and Chine, N. (2015). Attribute non-attendance in discrete choice experiments: A case study in a developing country. Economic Analysis and Policy, 47: 22-33.
  10. Denver, S. and Dejgaard Jensen, J. (2014). Consumer preferences for organically and locally produced apples. Food Quality and Preference, 31: 129–134.
  11. Drinkwater, L.E. (2009). Ecological Knowledge: Foundation for Sustainable Organic Agriculture. In: Francis, Charles. Organic farming: The ecological system, 19: 173-176.
  12. Haghjou, M. Hayati, B. Mohammadrezaei, R. Pishbahar, E. and Dashti, G. (2010). Factors affecting consumers' potential willingness to pay a premium for safe food products (case study: agricultural administration of East Azerbaijan), Journal of Agricultural Science and Sustainable Production, 21(3): 105-117 (In Farsi).
  13. Hanley, N., Wright, R.E., and Adamowicz, V. (1998). Using choice experiments to value the environment. Environmental Resources and Economics, 11: 413-428.
  14. Hashemi, M. and Fatahi Ardakini, A. (2016). Economic valuation of organic production, application of the stated preference. Iranian, Journal of Agricultural Economics and Development Research, 47:325-334 (In Farsi).
  15. Lavaee Adriani, R. Shabanali Fami, H. Sharifian, F. Fath Elahi, S. Bahri, G. and Amiri, A. (2016). A model of limiting factors of consumption of consumption of organic products from the view of agricultural experts in Karaj: A grounded theory. Iranian, Journal of Agricultural Economics and Development Research, 47:647-656 (In Farsi).
  16. Hensher, D.A. (2006). How do respondents handle stated choice experiments? Attribute processing strategies under varying information load. Journal of Applied Econometrics, 21(6): 78–861.
  17. Hensher, D. A. (2001). Measurement of the valuation of travel time savings. Journal of Transport Economics and Policy. 35: 71-98.
  18. Hensher, D. and Greene, W. (2010). Non-attendance and dual processing of common-metric attributes in choice analysis: a latent class specification Empire. Economy. 39: 413–426.
  19. Hensher, D., Rose, J. and Greene, W (2012). Inferring attribute non-attendance from stated choice data: implications for willingness to pay estimates and a warning for stated choice experiment design. Transportation 39: 235–245.
  20. Hensher, D.A., Rose, J. and Greene, W. (2005). The implications on willingness to pay of respondents ignoring specific attributes. Transportation, 32: 203–222.
  21. Hess, S. and Hensher, D. (2010). Using conditioning on observed choices to retrieve individual-specific attribute processing strategies. Transport Research, 44: 781–790.
  22. Hess, S. and Hensher, D. (2013). Making use of respondent reported processing information to understand attribute importance: a latent variable scaling approach. Transportation 40: 397–412.
  23. Hess, S., and Rose, J.M. (2007). A latent class approach to recognizing respondents’ information processing strategies in SP studies. Paper presented at Oslo Workshop on Valuation Methods in Transport Planning, Oslo, March 2007.
  24. Hole, A.R. (2011). A Discrete Choice Model with Endogenous Attribute Attendance. Economic Letters 110: 203– 5.
  25. McFadden, D. (1973). Conditional logit analysis of qualitative choice behavior. Academic Press, New York. 105-142.
  26. Rajabi, A. Shabanali Fami, H. and Pouratashi, M. (2013). Investigating adoption component of agricultural organic products from the viewpoints of consumers (A case study in Karaj County), Journal of Food Science and Technology, 10(38): 33-43 (In Farsi).
  27. Sackett, H. Shupp, R. and Tonsor, G. (2016) Differentiating sustainable from organic and local Food choices: Does information about certification criteria help consumers? International Journal of Food and Agricultural Economics.4: 17-31.
  28. Scarpa, R., Gilbride, T. J., Campbell, D. and Hensher, D. (2009). Modelling attribute non-attendance in choice experiments for rural landscape valuation. European Review Agricultural Economics, 36: 151–174.
  29. Scarpa, R., Thiene, M. and Hensher, D. (2010). Monitoring choice task attribute attendance in nonmarket valuation of multiple park management services: Does it matter? Land Economics, 86: 817–839.
  30. Scarpa, R., Zanoli, R., Brusch, V. and Naspetti, S. (2013). Inferred and Stated Attribute Nonattendance in Food Choice Experiment. American Journal of Agricultural Economics 95(1): 165–80.
  31. Van Loo, E., Caputo, V., Nayga, R., Meullenet, J. and Ricke, S. (2011). Consumers’ Willingness to Pay for Organic Chicken Breast: Evidence from Choice Experiment. Food Quality and Preference, 22: 603–13.
  32. Vietoris, V., Kozelova, D., Mellen, M., Chrenekova, M., Potclan, J., Fikselova, M., Kopkas, P. and Horska, E. (2016). Analysis of Consumer Preferences at Organic Food Purchase in Romania. Polish Journal of Food and Nutrition Sciences, 66: 139-146.
  33. Yazdanpanah, M., and Hasheminezhad, Z. (2016). Comparison on predicting power of the theory of
    planned behavior and health beliefs model in assessing studentsí intention toward use of organic foods. Iranian, Journal of Agricultural Economics and Development Research, 42:811-827 (In Farsi).