TY - JOUR ID - 72906 TI - بررسی عدم حضور ویژگی‌ها در آزمون انتخاب با رویکرد ویژگی‌های غیرحضوری درون‌زا (مطالعه موردی مصرف‌کنندگان چای ارگانیک در شهر تهران) JO - تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران JA - IJAEDR LA - fa SN - 2008-4838 AU - پیش بهار, اسماعیل AU - محمودی, هاشم AU - حیاتی, باب اله AD - دانشیار گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران AD - دانشجوی دکتری، گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران AD - استاد گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 50 IS - 3 SP - 437 EP - 449 KW - تئوری ارزش لانکستر KW - تمایل به پرداخت KW - لاجیت شرطی KW - مطلوبیت KW - ویژگی‌های غیر حضوری DO - 10.22059/ijaedr.2018.250809.668552 N2 - در فرآیند آزمون انتخاب، برخی پاسخ­گویان ممکن است در هنگام ارزیابی و انتخاب گزینه­های مورد نظر خود به همه صفات ارایه شده نپردازند. این مساله باعث بروز ناهمگنی در رفتار پاسخ‌‌دهندگان می‌شود. برای بررسی تاثیر این ناهمگنی در فرایند انتخاب مصرف‌کنندگان چای ارگانیک در شهر تهران، در مطالعه حاضر از رویکرد نوین ویژگی­های حضوری درونزا (EAA) در الگوی لاجیت بهره گرفته شد. داده‌ها و اطلاعات مورد نیاز این مطالعه از طریق پیمایش‌های میدانی و تکمیل 405 پرسش‌نامه به­صورت کاملاً تصادفی از مصرف‌کنندگان منطقه یک شهر تهران در سال 1396 حاصل شد. جهت شناسایی عوامل موثر بر نحوه انتخاب مصرف­کنندگان از روش آزمون انتخاب استفاده شد. نتایج حاصل از برآورد دو الگوی لاجیت شرطی و الگوی لاجیت با لحاظ کردن ویژگی‌های حضوری درونزا (EAA) نشان داد، الگوی لاجیت با ویژگی‌های حضوری درونزا (EAA) سازگاری بهتری با داده‌ها و نحوه رفتار پاسخ‌دهندگان دارد. همچنین، نتایج حاصل از برآورد تمایل به پرداخت برای دو الگو متفاوت از یکدیگر می‌باشد. با توجه به تمایل به پرداخت بالای مصرف­کنندگان برای ویژگی­های چای ارگانیک، پیشنهاد می­شود برای ارتقاء سطح سلامت در کشوراطلاع­رسانی کامل در مورد مزایای چای ارگانیک صورت گیرد.   UR - https://ijaedr.ut.ac.ir/article_72906.html L1 - https://ijaedr.ut.ac.ir/article_72906_367385ef592ab23ab75a01a443a1bee2.pdf ER -