بررسی نقش اکتشاف و بهره برداری از دانش در توسعه ابعاد نوآوری در مؤسسات تحقیقات کشاورزی استان البرز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد ترویج کشاورزی دانشگاه تهران

2 کارشناس ارشد ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران

3 دانشجو کارشناس ارشد ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران

چکیده

نقش یادگیری سازمانی در نوآوری، پیشتر مورد بررسی قرار گرفته است. لیکن سازوکار اثرگذاری آن چندان شفاف نیست. از این­رو، این پژوهش با تاکید بر اکتشاف و بهره‌برداری از دانش به­عنوان دو مولفه محوری در یاگیری، نقش آن‏ها را در قابلیت‏های نوآوری سازمانی بررسی نموده است. جامعه آماری پژوهش محققین در مراکز تحقیقات کشاورزی استان البرز است که 98 نفر به شکل تصادفی با روش نمونه­گیری طبقه­ای متناسب انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسش­نامه­ای بود که روایی آن به روش صوری و تشخیصی و پایایی آن، به روش پایایی ترکیبی تایید شد. روش غالب آماری مدل‏سازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزیی بود که با استفاده از نرم­افزار Smart PLS اجرا شدند. نتیجه پژوهش نشان داد که توسعه نوآوری سازمانی در موسسه تحقیقات کشاورزی به توانایی در اکتشاف و بهره‌برداری از دانش وابسته است. مشخص شد که اکتشاف دانش بیشترین تاثیر را بر توسعه فرهنگ نوآوری در سازمان دارد، در حالی­که بهره‌برداری از دانش بیشترین تاثیر را بر نوآوری و در بعد فرآیند اداری از خود نشان می‏دهد. این نشان می‏دهد در مدیریت واحد‏های تحقیقات کشاورزی تمرکز بر فرایند­های اکتشاف و بهره‌برداری از دانش در بلند­مدت سبب توسعه نوآوری سازمانی خواهد شد. در انتهای مقاله، پیشنهادهایی برای توسعه نوآوری سازمانی در نظام تحقیقات کشاورزی کشور ارایه شده است.

کلیدواژه‌ها


  1. Anderson, C., & Garcia-Feijóo, L. (2006). Empirical Evidence on Capital Investment, Growth Options, and Security Returns. Journal of Finance, 61(1), 171–194.
  2. Aragón-Correa, J. A., Garcia-Morales, V. J., & Cordón-Pozo, E. (2007). Leadership and organizational learning's role on innovation and performance, Lessons from Spain. Industrial Marketing Management, 36(3), 349-359.
  3. Argote, L., McEvily, B., & Reagans, R. (2003). Managing knowledge in organizations: an integrative framework and review of emerging themes. Management Science, 49(4), 571–582.

Argyris, C., & Schon, D. (1978). Organizational learning: a theory of action perspective. A: Addison-Wesley.

  1. Cabrera, V.R. (2005). Organizational Learning Capability: A Proposal of Measurement. Journal of Business Research. 58, 715725.

Chang, C.L.H. & Lin, T.C. (2015). The role of organizational culture in the knowledge management process. Journal of Knowledge Management, 19(3), 433-455.

  1. Chung, H. F., Yang, Z, & Huang, P.H (2016). How does organizational learning matter in strategic business performance? The contingency role of guanxi networking. Journal of Business Research, 68, 1216-1224.
  2. garcia Morales, V. Lorens Montes, F.J. & Verdu Jover, A.J. (2007). Influence of personal mastery on or ganizational performance through organizational learning and innovation in large firm and SMEs. Technovation. 27, 547-568.
  3. George P. Huber. (1991). Organizational Learning: The Contributing Processes and the Literatures, February 1, 1991, 88 – 115.

Gilbert, N., Ahrweiler, P. & Pyka, A. (2007). Learning in innovation networks: Some simulation experiments. Physica, 378, 100-109.

  1. Gold, A.H., Malhotra, A., & Segars, A.H., (2001). Knowledge Management: An Organizational Capabilities Perspective, Management Information System, 18, 185-214.
  2. Haji pour, B., & Kord, M. (2011). A Study of the Strategic Alliances’ Impact on the Relationship among Organizational Learning, Innovation, and Firm Financial Performance. Management Studies in development and Evaluation. 64,

Hogan, S., & Coote, L.  (2014). Organizational culture, innovation, and performance:  A test of Schein’s model. Journal of Business Research, 67(8), 1609–1621.

  1. Hung, Y.H. & Chou, S.C.T. (2015). On constructing a knowledge management pyramid model. In Information Reuse and Integration Conference, 2005. IRI-2005 IEEE International Conference on. (pp. 1-6).

Hurley, R. & Hult, T. (1998). Innovation, market orientation, and organizational learning: an integration and empirical examination. Journal of marketing, 62(33), 42-45.

Hurmelinna-Laukkanen, P., Sainio, L.M., & Jauhiainen, T. (2008). Appropriability Regime for Radical and Incremental Innovations. R&D Management, 38(3), 278-289.

  1. Jiménez, D.J. & Valle, R.S. (2011). Innovation, organizational learning, and performance. Journal of Business Research, 64, 408-417.
  2. Leonard-Barton, D. (1995). Core capabilities and core Rigidities: a paradox in managing new product development. Strategic Management Journal, 13, 111-25.
  3. Liao Ch., Shu-Hui Ch., & Pui-Lai T. (2010). How knowledge management mediates the relationship between environment and organizational structure. European Management Journal.
  4. Liao, S. H., Fei, W. C., & Liu, C. T. (2008). Relationships between knowledge inertia, organizational learning and organization innovation. Technovation. 28, 183-195.

Begoña Lloria, M. (2014). Maria D. Moreno-Luzon, Organizational learning: Proposal of an integrative scale and research instrument.

Marjorie A. Lyles. Organizational Learning, Knowledge Creation, Problem formulation and innovation in messy problems

  1. Martins, E. C. & Terblanche, F. (2003). Building organizational culture that stimulates creativity and innovation. European Journal of Innovation Management, 6(1), 64-74.

McConkey, R., Truesdale-Kennedy, M., Chang, M., Jarrah, S., & Shukri, R. (2007). The impact on mothers of bringing up a child with intellectual disabilities: A cross-cultural study. International Journal of Nursing Studies,

Montes, F.J.L., Moreno, A.R., & Fernandez, L.M.M. (2004). Assessing the Organizational Climate and Contractual Relationship for Perceptions of Support for Innovation. International Journal of Manpower, 25, 167–80.

  1. Morales, V. J. G., et al. (2007). Strategies Factors and Barriers for Promoting Educational Organizational Learning. Teaching and Teacher Education, 22, 478-502.

Petra G., Reinhard R., Christian G., Uwe-Jens G., Uta V., Daniela F., Hans-Joachim., Werner A. & Bernhard B., (2002). Phonological processing in dyslexi children: a study combining functional imaging and event related potentials. Neuroscience Letters, 318, 1, 5-8.

  1. Salavou, H., & Lioukas, S. (2003). Radical Product Innovations in SMEs: The Dominance of Entrepreneurial Orientation. Journal of Creativity and Innovation Management, 12(2), 94-108.
  2. Santoz-Vijande, M.L., & Alrarez-Gonzalez, L.I. (2007). Innovativeness and organizational innovation in total quality oriented firms: The moderation role of market turbulence. Technovation, 27(9), 514-532.
  3. Shahin, A. & Zeinali, Z. (2013). Investigating the relationship between control factors and innovation performance in Isfahan Steel Company. International Journal of Innovation and Learning, 14(1), 1-18.
  4. Wang, Y. Lo, H & Yang, Y, (2012). An integrated framework for service quality, customer value, satisfaction: Evidence from China’s telecommunication industry. Information Systems Frontiers, 6(4), 328
Zarei, A., Moghadam, A., Mehmannavazan, S., & Shahriari, M. (2016). Analysis the role of organizational intelligence and organizational learning in explanation of relationship between knowledge management and organizational innovation. Innovation and Creativity in Human Science, 5(4), 1-32