بزرگترین گروه برنامة غذایی هر انسان به طور معمول گروه غلات است. برنج دومین عضو بزرگ گروه غلات است که برخلاف غلات دیگر به صورت دانه سفید کامل و پخته مصرف میشود، بنابراین ذائقه پسندی آن ممکن است از منطقهای به منطقه دیگر متفاوت باشد. به طور کلی، معیار سلیقه مصرف کنندگان برنج بیشتر در کیفیت ظاهری دانه، اندازه و شکل ، چگونگی پخت، عطر، طعم و مزة آن است. در این راستا، تحقیق حاضر با هدف سنجش اثر تغییر کیفیت برنج بر رفاه مصرفکنندگان انجام شده است. برای این منظور ضمن اطلاعرسانی به مصرفکنندگان در مورد ویژگیهای کیفی انواع برنج، رفاه مصرفکنندگان محاسبه شده است. داده ها با تکمیل پرسشنامه از 350 خانوار شهر شیراز به روش طبقهبندی تصادفی در سال 1389-1390جمعآوری شد. نتایج نشان داد متوسط رفاه ماهانة هر خانوار شمال شهر 5834 تومان، مرکز شهر 4776 تومان و جنوب شهر 2338 تومان افزایش دارد و با دریافت اطلاعات به طور متوسط از مخارج برنج مصرفکنندگان شمال شهر 34 درصد، مرکز شهر30 درصد و جنوب شهر 18 درصد کاهش مییابد؛ بنابراین اطلاعرسانی در مورد ویژگیهای کیفی برنج رفاه مصرفکنندگان برنج شهر شیراز را افزایش میدهد؛ با وجود این اطلاعرسانی به تنهایی نمیتواند در کاهش مخارج برنج اقشار ضعیف جامعه نقش معنیداری داشته باشد. علت این امر مخارج بالای زندگی، زیادبودن بُعد خانوار و قدرت خرید کم طبقات پایین جامعه است.
رمضانی امیری, هاجر, & بخشوده, محمد. (1393). اثر اطلاع رسانی در مورد کیفیت برنج بر رفاه مصرف کنندگان در شهر شیراز. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران, 45(2), 217-225. doi: 10.22059/ijaedr.2014.52158
MLA
هاجر رمضانی امیری; محمد بخشوده. "اثر اطلاع رسانی در مورد کیفیت برنج بر رفاه مصرف کنندگان در شهر شیراز", تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران, 45, 2, 1393, 217-225. doi: 10.22059/ijaedr.2014.52158
HARVARD
رمضانی امیری, هاجر, بخشوده, محمد. (1393). 'اثر اطلاع رسانی در مورد کیفیت برنج بر رفاه مصرف کنندگان در شهر شیراز', تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران, 45(2), pp. 217-225. doi: 10.22059/ijaedr.2014.52158
VANCOUVER
رمضانی امیری, هاجر, بخشوده, محمد. اثر اطلاع رسانی در مورد کیفیت برنج بر رفاه مصرف کنندگان در شهر شیراز. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران, 1393; 45(2): 217-225. doi: 10.22059/ijaedr.2014.52158