@article { author = {Ramezani Amiri, Hajar and Bakhshoodeh, Mohammad}, title = {Welfare effect of informing consumers about quality of rice in Shiraz}, journal = {Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research}, volume = {45}, number = {2}, pages = {217-225}, year = {2014}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-4838}, eissn = {2423-785X}, doi = {10.22059/ijaedr.2014.52158}, abstract = {Generally the biggest group of people diet every grain of rice cereal group is the second largest member in some regions. However, unlike other grains such as rice, white beans and cooked completely consumed, Fastidious taste may vary from one region to another. The overall index of consumer tastes more rice grains in appearance, size and shape, manner of cooking, the aroma, the taste of it Measuring the effects of rice quality change on consumer welfare is the main objective of this study. Data were randomly collected by completing questinnare from 350 households in Shiraz from 1389 to1390. The results showed that average monthly household welfare in 5834currency north of downtown and south of the city in 2338currency increased by 4776 currency. Thus, information on average costs 34 percent of rice consumers in the north, center and south of the city, 18 percent to 30 percent decrease. Thus, information about the qualitative characteristics of paddy rice consumer welfare is increased Shiraz. But information alone does not reduce the cost of rice in poor strata of the society is significant. This is due to the high cost of living, many of the low purchasing power of households and lower classes of society.}, keywords = {welfare effect,Consumers,Information,quality of rice}, title_fa = {اثر اطلاع رسانی در مورد کیفیت برنج بر رفاه مصرف کنندگان در شهر شیراز}, abstract_fa = {بزرگ­ترین گروه برنامة غذایی هر انسان به طور معمول گروه غلات است. برنج دومین عضو بزرگ گروه غلات است که برخلاف غلات دیگر به صورت دانه سفید کامل و پخته مصرف می­شود، بنابراین ذائقه ­پسندی آن ممکن است از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت باشد. به طور کلی، معیار سلیقه مصرف­ کنندگان برنج بیشتر در کیفیت ظاهری دانه، اندازه و شکل ، چگونگی پخت، عطر، طعم و مزة آن است. در این راستا، تحقیق حاضر با هدف سنجش اثر تغییر کیفیت برنج بر رفاه مصرف­کنندگان انجام شده است. برای این منظور ضمن اطلاع­رسانی به مصرف‌کنندگان در مورد ویژگی‌های کیفی انواع برنج، رفاه مصرف‌کنندگان محاسبه شده است. داده ­ها با تکمیل پرسشنامه از 350 خانوار شهر شیراز به روش طبقه‌بندی تصادفی در سال 1389-1390جمع‌آوری شد. نتایج نشان داد متوسط رفاه ماهانة هر خانوار شمال شهر 5834 تومان، مرکز شهر 4776 تومان و جنوب‌ شهر 2338 تومان افزایش دارد و با دریافت اطلاعات به طور متوسط از مخارج برنج مصرف‌کنندگان شمال شهر 34 درصد، مرکز شهر30 درصد و جنوب ‌شهر 18 درصد کاهش می‌یابد؛ بنابراین اطلاع‌رسانی در مورد ویژگی‌های کیفی برنج رفاه مصرف‌کنندگان برنج شهر شیراز را افزایش می‌دهد؛ با وجود این اطلاع‌رسانی به ­تنهایی نمی‌تواند در کاهش مخارج برنج اقشار ضعیف جامعه نقش معنی­داری داشته باشد. علت این امر مخارج بالای زندگی، زیادبودن بُعد خانوار و قدرت خرید کم طبقات پایین جامعه است.}, keywords_fa = {آثار رفاهی,اطلاع رسانی,کیفیت برنج,مصرف کنندگان}, url = {https://ijaedr.ut.ac.ir/article_52158.html}, eprint = {https://ijaedr.ut.ac.ir/article_52158_58c99123610c4070d154d9d833e3987e.pdf} }