بررسی نقش میانجی اشتراک‌گذاری دانش و اطلاعات در رابطه با تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر توانمندسازی کارکنان جهاد کشاورزی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه زابل، زابل، ایران

2 دانشیار گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه زابل، زابل، ایران

3 استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه جیرفت، جیرفت، ایران

4 استادیار گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه زابل، زابل، ایران

چکیده

امروزه با پیشرفت های علمی و فناورانه و افزایش نیاز جوامع به تبادل اطلاعات، افراد به شیوه‌های جدید ارتباط و تعامل روی آورده اند. شبکه های اجتماعی نیز به دلیل داشتن فضای تعاملی، مجال شکل گیری اجتماعات جدید را فراهم آورده است. در این میان با گذار کشاورزی از سنتی به مدرن، ارتباط و تعامل کشاورزان و فعالان این بخش جهت آشنایی با روش‌های نوین به‌شدت احساس می شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی اشتراک گذاری دانش و اطلاعات در رابطه با تأثیر استفاده از شبکه‌های اجتماعی بر توانمندسازی کارکنان جهاد کشاورزی جنوب کرمان با استفاده از روش پیمایشی انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش کارکنان جهاد کشاورزی جنوب کرمان بود. حجم نمونه به شیوه تصادفی ساده و با استفاده جدول کرجسی و مورگان 206 نفر تعیین گردید. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه های توانمندسازی کارکنان، اشتراک دانش و اطلاعات، شبکه های اجتماعی بود. برای بررسی فرضیه‌های تحقیق، داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS23 و LISREL8.80 مورد پردازش قرار گرفت. نتایج نشان داد که استفاده از شبکه های اجتماعی با اشتراک گذاری دانش و اطلاعات کارکنان جهاد کشاورزی شهرستان جنوب کرمان رابطه مستقیم دارد. استفاده از شبکه‌های اجتماعی با توانمندسازی کارکنان جهاد کشاورزی جنوب کرمان رابطه مستقیم دارد. اشتراک گذاری دانش و اطلاعات با توانمندسازی کارکنان جهاد کشاورزی جنوب کرمان رابطه مستقیم دارد. در نهایت نتایج حاکی از آن بود اشتراک گذاری دانش و اطلاعات در رابطه با تأثیر استفاده از شبکه اجتماعی و توانمندسازی در کارکنان جهاد کشاورزی جنوب کرمان نقش میانجی دارد.

کلیدواژه‌ها


  1. Abdolahi, B. (2015). The role of self-efficacy in employee empowerment. Tadbir Magazine, (24): 168-176. (In Farsi).
  2. Abedi, A., & Jahangiri, A. (2014). The Relationship between Social Networks and Empowerment of Employees of Islamic Azad University, Saveh Branch, First International Conference on Management Tools and Techniques, Tehran, Narkish Information Institute. (In Farsi).
  3. Alambaigi, A., Hajiagha, P., & Jalilian, S. (2019). Investigating the Role of Social Network Tie and Organizational Commitment on Organizational Citizenship Behavior of Agricultural Extension Staff, Isfahan Province, Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research, 50 (3): 595-609. (In Farsi).
  4. Alavizadeh, S., Mirlotfimmirlotfi, M., Malanorozi, M., Hosseni, N (2016). The impact of figurative social networks on farmers function of Neyshabur township villages (case study:Zebar khan district). Journal Management System, 5 (4): 39-56. (In Farsi).
  5. Amiri, M., Entezari, A., & Mortaji, N S. (2016). Knowledge Sharing Behavior Model of Iranian Professionals in experts’ social networks: exploring indexes. Human Information Interacttion. 3 (3): 66-81. (In Farsi).
  6. Ashton M., Verdery, B., Katherine Faust., R., & Rindfuss, R. (2012). Social and spatial networks: Kinship distance and dwelling unit proximity in rural Thailand. Social Networks, 34, 112– 127.
  7. Bagheri, F., & Ayat, S (2011). The role of social networks in empowering media organizations, National Conference on Computer and Information Technology, Kerman, Sama School of Kerman. (In Farsi).
  8. Bowen, D. E., & Lawler, E. E. (1992). The Empowerment of Service Workers. What, Why, Who, When. Sloan Management Review. 33(3): 31-39.
  9. Etesamifard, Z., Etesamifard, A., & Rivaz, A. (2016). Investigating the relationship between tacit knowledge transfer in the organization and employee empowerment, Iran International Conference on Dynamic Management and Dynamic Economics - Malaysia, Malaysia - Penang University, USM, Center for the Development of New Iranian Education (Metana). (In Farsi).
  10. Feyz Kashani, M. (2016). The role of social networks on employee empowerment. Fifth International Conference on Accounting and Management with a New Research Science Approach, Tehran, Arghavan Iranian Communication Company. (In Farsi).
  11. Ghaffari, S., Zakiani, S., Rezaie, Z., (2018). The Effect of Information Technology (IT) in the Empowerment of Staff in Tehran University of Medical Sciences. Journal of Payavard Salamat, 11 (6): 632-638. (In Farsi).
  12. Ghorbanizadeh, V., & Khaleghinia, S. (2009). Effects of Implicit Knowledge Transfer on Employees' Empowerment. Journal of Research in Human Resourse Management, 1 (2): 85-105. (In Farsi).
  13. Homayooni Rad, M. Legziyan, M. Farhani, M. Kazemi, M (2018). The pattern of enjoying the Internet In the staff of Government organization (Case Study: Governmental Organizations of Mashhad). Iranian journal of management sciences (IAMS),49 (13): 40-58. (In Farsi).
  14. Irannejad, M. (2016). Employee Empowerment Management. Tehran: Managers Publishing. (In Farsi).
  15. Karimi Gougheri, H., Rezaei Moghadam, K., & Rezaei, A., (2018). Social Network Analysis, a new approach to Explain Pluralistic Extension and Education System: The case of Kerman Province, Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research, 49 (2): 311-329. (In Farsi).
  16. Monavarian, A., & Asgari, N. (2009). Organization in the age of industry, information and knowledge. Tehran: Tehran University Press. (In Farsi).
  17. Naeimi, A., Pezeshki Rad, G., Sadeghi, H., & Gholi Pour, A. (2019). Analysis of Relationship between Psychological Empowerment Components and Organizational Citizenship Behavior in Ministry of Jihad-e Keshavarzi, Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research, 50 (3): 629-642. (In Farsi).
  18. Nami, K., & Nazari, M (2020). The effect of using social networks on empowerment of teachers considering the mediating role of knowledge transfer. Quarterly Journal of Information and Communication Technology in Educational Sciences, 41 (11): 119-135.
  19. Rabiee A., & Maali M. (2010). Presenting a conceptual model for establishing knowledge management in Iranian organizations (Case study: Tehran Oil Refining Company and Ferra Analysis in several Iranian organizations) Human Resource Management in The Oil Industry. 1 (2) :77-102. (In Farsi).
  20. Rajabi, D. (2010). Magic frame; Internet damage in the West. Tehran: Publications of the Radio and Television Research Center. (In Farsi).
  21. Rasoulabadi, M. (2015). Investigating the relationship between the use of mobile social networks and social adjustment of high school students in Paveh, M.Sc. Thesis, Islamic Azad University, Kermanshah Branch. (In Farsi).
  22. Schermuly, G. M., Gandez, F., & Ergad, H. (2016). Psycological Empowerment in the Work Place. Dimensions, Measurement, and Validation, Academy of Management Journal, 38, 1442-1465. (In Farsi).
  23. Sedighbnay, H. (2008). Familiarity with social networks. Tehran: Hamshahri Newspaper Media Studies and Research Center Publications. (In Farsi).
  24. Shafi, A. (2006). The Impact of Employee Psychological Empowerment on the Development of a Learning Organization in the National Iranian Petroleum Products Distribution Company, Quarterly Journal of Human Resources Studies, 1(3), 138-155.
  25. Shekarbeygi, A. (2012). Media, women and family relationships. Tehran: Iran Sociological Association Publications. (In Farsi).
  26. Spreitzer, G.M. (1995). Psychological empowerment in the workplace: Dimensions, measurement, and validation. Academy of Management Journal, 38, 1442–1465.
  27. Wu, W W., & Lee, Y T. (2007). Selecting Knowledge Management strategies by using the Analytic Network process. Expert Systems with Applications, 32 (2), 841-847.

Yaghoobi, J., Najaflo, P., & Mohammadi, V (2018). Assessing Educational Applications of Virtual - Social Networks and Its Social Harms as Perceived by Agricultural Students (the Case of College of Agriculture, Zanjan University). Agricultural Education Administration Research, 9(43): 17-29. (In Farsi)