شناسایی عوامل تعیین‌کننده میزان تمایل به پرداخت شهروندان مشهد برای دمنوش‌های گیاهی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه اقتصاد کشاورزی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته علوم اقتصادی، گروه اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

هدف از این مطالعه، شناسایی عوامل مؤثر بر تمایل به پرداخت شهروندان مشهد برای دمنوش‌های گیاهی بود. داده‌ها به روش پیمایشی و با تکمیل 368 پرسشنامه به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده از میان شهروندان مشهد، در بهار و تابستان سال 1396 جمع‌آوری شد. به­منظور شناسایی عوامل مؤثر بر تمایل به پرداخت مصرف‌کنندگان، از روش ارزش‌گذاری مشروط و برآورد الگوی لاجیت ترتیبی استفاده شد. تحلیل داده‌ها نشان داد که 50 درصد مصرف‌کنندگان، تمایل به پرداخت 5 الی 25 درصد هزینه بیشتر برای خرید دمنوش‌های گیاهی داشته‌اند. نتایج برآورد الگو نشان داد که درآمد خانوار، آگاهی از خواص درمانی، بسته‌بندی، نداشتن اسانس، نحوه عرضه، داشتن برچسب اطلاعات، جنسیت زن و سطح تحصیلات مصرف‌کنندگان، اثر مثبت و معنی‌دار و سن، بعد خانوار، کیفیت، فرآوری و قیمت دمنوش‌ها اثر منفی و معنی‌دار بر تمایل به پرداخت داشته‌اند. بنا بر نتایج، با استفاده از برچسب اطلاعات درباره محصول، بسته‌بندی مناسب و همچنین، آگاهی‌بخشی درباره خواص و نحوه مصرف محصول، می‌توان احتمال تمایل به پرداخت بیش از 15 درصد هزینه اضافی برای دمنوش‌های گیاهی را به ترتیب به اندازه 71، 36 و 42 درصد افزایش داد. 

کلیدواژه‌ها


  1. Al-Hanawi, M. K., Alsharqi, O. & Vaidya, K. (2018). Willingness to Pay for Improved Public Health Care Services in Saudi Arabia: a Contingent Valuation Study among Heads of Saudi Households. Health Economic Policy Law, 4, 1-28.
  2. Asadabadi, B. (2010). The Economic Potential of Production and Processing of Medicinal Plants in Iran and the World, National Conference on Medicinal Plants, Sari, Mazandaran University Jihad. (In Farsi)
  3. Bateman, I.J., Langford, I.H., Turner, R.K., Willis, K.G., & Garrod, G.D. (1995). Elicitation and Trancation Effects in Contingent Valuation Studies. Ecological Economics, 12(2): 161-179.
  4. Ben-Akiva, M. E. and Lerman, S. R. (1985). Discrete Choice Analysis: Theory and Application to Travel Demand, MIT Press, Cambridge, Ma.
  5. Borimnejad, V., & Hooshmandan, A. (2013). Determining Consumers' Willingness to Pay in Purchasing Safe Vegetables in Tehran. Journal of Agricultural Economics Research, 5(2): 131-150. (In Farsi)
  6. Cheong Seng, H. (2016). Consumer Preference and Willingness to Pay for Annona Muricata (SOURSOP) Tea Leaves from Different Preparation and Drying Methods. Faculty of Science and Natural Resources Complex of Science and Technology, Forest Plantation and Agroforestry.
  7. Food & Agricultural Organisation. (2015). Biodiversity: Agricultural Biodiversity in FAO.  Retrieved July 23, 2017, from http://www.FAO.org/ biodiversity.
  8. Haghjou, M., Hayati, B., Mohammadrezaei, R., Pishbahar, E., & Dashti, GH. (2011). Factors Affecting Consumers' Potential Willingness to Pay a Premium for Safe Food Products (Case Study: Agricultural Administration of East Azerbaijan). Journal of Agricultural Science and Sustainable Production, 21(3): 105-117.) In Farsi)
  9. Heidarzadeh Rizi, S., Mohammadi, H., Shahnushi, N., & Karbasi, A. (2015). Evaluation of Factors Affecting the Marketability of Medicinal Plants (Case Study: Mentha). TheAgricultural Economics, 9(3): 125-139.) In Farsi)
  10. Heidarzadeh Rizi, S., Mohammadi, H., Shahnushi, N., & Karbasi, A. (2016). Factors Affecting Level of Consumption of Medicinal Plants. The Agricultural Economics, 10(2): 49-68.) In Farsi)
  11. Javanbakht, O., & Esmaili, S. (2014). A Study of the Preferences of People in Tabriz County on the Consumption of Herbal Medicine. Journal of Economics and Agricultural Development, 28(1): 64-70.) In Farsi)
  12.  Jofre-Bonet, M. & Kamara, J. (2018). Willingness to Pay for Health Insurance in the Informal Sector of Sierra Leone. PLoS One. 2018 May 16; 13(5):e0189915.
  13. Kashafi Bonab, A. (2009). Relative Economic Advantage of Cultivating and Trading Medicinal Plants in Iran and its Value in Global Markets. Journal of Sabzzist, 2(5&6): 36-48.) In Farsi)
  14. Koocheki, A., Mansori, H., Ghorbani, M., & Rajabzadeh, M. (2013). Evaluation of Factors Affecting Willingness to Use of Organic Products in Mashhad County. Journal of Economics and Agricultural Development, 27(3); 188-194. ) In Farsi)
  15. Liao, T.F. (1994). Interpreting Probability Models: Logit, Probit and Other Generalized Linear Models. Saga University Paper Series on Quantitative Application in the Social Sciences, Vol. 07-107. Thousand Oaks, CA, Sage, California.
  16. Meftahizade, H., & Naseri, A. (2009). Obstacles and Strategies for the Advancement of the Development of the Economy of Medicinal Plants. Specialist Services Herb Medicine Center, Jihad Daneshgahi of Ilam.) In Farsi)
  17. Nikoukar, A., & Bazzi, R. (2016). Analyzing Consumer Willingness to Pay for Chicken without Antibiotics in Mashhad. The Agricultural Economics, 10(3): 65-75.) In Farsi)
  18. Nikoukar, A., Hosseinzadeh, M., & Nematollahi, Z. (2017). Analytical Comparison of Factors Affecting Fish Consumption in the Cities of Sari and Mashhad. Agricultural Economics and Development, 31(4): 299-310.)In Farsi)
  19. Percival, S.S. (2013). Supplementation Dietary Supplements, Encyclopedia of Human Nutrition, (3th ed.). 246-250.
  20. Sabaghi, M., & Mohamadi, M. (2012). Consumer Willingness to Pay a Premium for Organic Vegetable in Ahvaz. The First National Conference on Sustainable Agriculture and Healthy Environment, pp 1-15.) In Farsi)
  21. Shahnoushi, N., Firooz, A., Rajabi, M., Danshvar, M., & Dehghaniyan, S. (2011). The Use of the Order Logit Model in an Investigation of the Effective Factors on Bread Waste. Journal of Economic Research (Tahghighat-e-Eghtesadi), 46(3): 111-132.) In Farsi)
  22. Walsh, S., Cullinan, J., & Flannery, D. (2019). Exploring Heterogeneity in Willingness to Pay for the Attributes of Higher Education Institutions. Oxford Economic Papers, 71(1): 203-224.
  23. Wang, Q., & Sun, J. (2003). Consumer Preference and Demand for Organic Food: Evidence from a Vermont Survey. American Agricultural Economics Association Annual Meeting, Montreal, Canada, July, pp 27-30.
  24. Yahaya, I. (2011). Measuring Consumers' Willingness to Pay for Safer Vegetables in Urban and Peri-Urban Ghana. MSc. Dissertation. Department of Agricultural Economics, Agribusiness and Extension, Kwame N krumah University