سنجش تغییرات ترجیحات مصرف کنندگان آلمانی از پسته ایران و آمریکا با استفاده از روش ناپارامتری ترجیحات آشکار شده

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد اقتصاد کشاورزی، دانشگاه تهران، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی.کرج، ایران

2 دانشجوی دکتری اقتصاد کشاورزی، دانشگاه تهران، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، کرج، ایران

چکیده

مشاهده افلاتوکسین در پسته ایران در مقاطی از زمان از یک سو و تداوم جایگزینی پسته آمریکا بجای پسته ایران در بازار آلمان این فرضیه را تداعی می کند که ممکن است تغییراتی در ترجیحات مصرف‎کنندگان آلمانی به ضرر پسته ایران رخ داده باشد. تحقیق حاضر به دنبال آن است این فرضیه را مورد آزمون قرار دهد. در این راستا، اطلاعات و آمار مربوط به واردات پسته آلمان از ایران و آمریکا طی دوره 2015-1988 با استفاده از رهیافت ناپارامتریک بر مبنای اصول ضعیف و قوی  ترجیحات آشکار شده بررسی شده است. به علاوه، برای اطمینان از معنی‎داری نقض‎های احتمالی مشاهده شده از آزمون K-W کمک گرفته شده است. نتایج نشان داد اولا، تغییرات ساختاری در ترجیحات مصرف‎کنندگان آلمانی پسته ایران به ضرر پسته ایران رخ داده است. ثانیا، منشاء  اصلی بروز این رخداد ملاحظات بهداشتی ناشی از مشاهد افلاتوکسین در پسته ایران بوده است. بنابراین، بدست آوردن دوباره بازار آلمان برای صادرکنندگان ایرانی کاری دشوار است. اطمینان از تداوم صادرات پسته سالم و تضمین آن توسط مسئولین رسمی بهداشتی شاید بتواند کمکی به بازگرداندن بازار آلمان به صادرکنندگان پسته ایران باشد.

کلیدواژه‌ها


  1. Abdolahi, M. (2013). Study of market structure and factors affecting the demand for Iranian pistachio exports. MSc dissertation, University of Tehran, Iran. (In Farsi)
  2. Abdolahi ezat abadi, M. (2010). An Investigation of the Role of Aflatoxin in the Instability of Pistachio Market and Measuring wtp for Reducing Contamination. Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research, 241(2), 159–169. Retrieved from https://ijaedr.ut.ac.ir/article_22288.html. (In Farsi)
  3. Afriat, S. N. (1967). The Construction of Utility Functions from Expenditure Data. International Economic Review, 8(1), 67. https://doi.org/10.2307/2525382
  4. Bahmani-oskooee, M., & Brown, F. (2004). Kalman filter approach to estimate the demand for international reserves Kalman filter approach to estimate the demand for international reserves. Applied Economics, 36(15), 1655–1668. https://doi.org/10.1080/0003684042000218543
  5. Beach, R. H., Kuchler, F., Leibtag, E., & Zhen, C. (2008). The Effects of Avian Influenza News on Consumer Purchasing Behavior: A Case Study of Italian Consumers’ Retail Purchases (No. 56477). Economic Research Report. United States Department of Agriculture, Economic Research Service. Retrieved from https://ideas.repec.org/p/ags/uersrr/56477.html
  6. Bui-Klimke, T. R., Guclu, H., Kensler, T. W., Yuan, J. M., & Wu, F. (2014). Aflatoxin regulations and global pistachio trade: Insights from social network analysis. PLoS ONE, 9(3), 1–11. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0092149
  7. Chalfant, J. A., & Alston, J. M. (1988). Accounting for Changes in Tastes. Journal of Political Economy, 96(2), 391–410. https://doi.org/10.1086/261543
  8. Chow, B., Dickinson, P., & Champagne, G. (1974). An Approximation of the Critical Values of the Kruskal-Wallis H-Test Using a Monte Carlo Sampling Technique. Journal of Quality Technology, 6(2), 95–97. https://doi.org/10.1080/00224065.1974.11980625
  9. Dashti, G., Khodaverdizadeh, M., & Mohammad Rezie, R. (2010). Analysis of Pistachio’s Comparative Advantages and Global Export Market Structure. Agricultural Economics & Development, 24(1), 99–106. https://doi.org/10.22067/JEAD2.V1389I1.3495. (In Farsi)
  10. FAO. (2017). Food and agriculture organization of the united nations. https://doi.org/10.1177/156482650302400401
  11. Farajzadeh, Z., & Bakhshoodeh, M. (2011). Studying Pistachio World Market Structure with Emphasis on Iranian Market Power. Egtesad-E Keshavarzi Va Towse,e, 19(73), 125–145. Retrieved from http://aead.agri-peri.ir/browse.php?a_code=A-10-24-110&slc_lang=en&sid=1. (In Farsi)
  12. Frechette, D. L., & Jin, H. J. (2002). Distinguishing transitory nonlinear shocks from permanent structural change. Structural Change and Economic Dynamics, 13(2), 231–248. https://doi.org/10.1016/S0954-349X(02)00005-X
  13. Gabriel, K. R., & Lachenbruch, P. A. (1969). 270 Note: Non-Parametric ANOVA in Small Samples: A Monte Carlo Study of the Adequacy of the Asymptotic Approximation. Biometrics, 25(3), 593. https://doi.org/10.2307/2528915
  14. Houthakker, H. S. (1950). Revealed Preference and the Utility Function. Economica, 17(66), 159. https://doi.org/10.2307/2549382
  15. Iman, R. L., & Davenport, J. M. (1976). New approximations to the exact distribution of the kruskal-wallis test statistic. Communications in Statistics - Theory and Methods, 5(14), 1335–1348. https://doi.org/10.1080/03610927608827446
  16. Jin, H. J. (2006). Verifying Timing and Frequency of Revealed Preference Violations and Application to the BSE Outbreak in Japan. Canadian Journal of Agricultural Economics, 54(1), 139–157. https://doi.org/10.1111/j.1744-7976.2006.00042.x
  17. Jin, H. J. (2008). Changes in South Korean consumers’ preferences for meat. Food Policy, 33(1), 74–84. https://doi.org/10.1016/j.foodpol.2007.05.004
  18. Jin, H. J., Sun, C., & Koo, W. W. (2003). The effect of the BSE outbreak in Japan on consumers’ preferences. European Review of Agriculture Economics, 30(2), 173–192. https://doi.org/10.1093/erae/30.2.173
  19. Kavoosi Kalashami, H., Kavoosi Kalashami, M., & Pakravan, M. R. (2015). Assessment of Structural Change in Iranian Municipal Consumers’ Preference for Edible Vegetable Oil. Agricultural Economics and Development, 22(88), 23–39. Retrieved from http://aead.sinaweb.net/article_58942.html. (In Farsi)
  20. Koo, A. Y. C. (1963). An Empirical Test of Revealed Preference Theory. Econometrica, 31(4), 646. https://doi.org/10.2307/1909164
  21. Koshteh, K. M., & Urutyan, V. E. (2003). Global Pistachio Production And Marketing Challenges. In CEA 37th Annual Meetings (pp. 1–20). Ottawa, Ontario: Carleton University. Retrieved from https://economics.ca/2003/directory.html
  22. Kruskal, W. H. (1952). A Nonparametric test for the Several Sample Problem. The Annals of Mathematical Statistics, 23(4), 525–540. https://doi.org/10.1214/aoms/1177729332
  23. Kruskal, W. H., & Wallis, W. A. (1952). Use of Ranks in One-Criterion Variance Analysis. Journal of the American Statistical Association, 47(260), 583–621. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/2280779
  24. Mehrabi Basharabadi, H. (2002). Review of Factors Influencing Iran’s Share in The World Pistachio Market. Eqtesad-e Keshavarzi va Towse’e, 10(339), 85–102. Retrieved from http://www.sid.ir/En/Journal/ViewPaper.aspx?ID=23226. (In Farsi)
  25. Pastor-Bernier, A., Plott, C. R., & Schultz, W. (2017). Monkeys choose as if maximizing utility compatible with basic principles of revealed preference theory. Proceedings of the National Academy of Sciences, 114(10), E1766–E1775. https://doi.org/10.1073/pnas.1612010114
  26. Sakong, Y., & Hayes, D. J. (1993). Testing the Stability of Preferences: A Nonparametric Approach. American Journal of Agricultural Economics. https://doi.org/10.2307/1242911
  27. Salami, H., & Kavoosi Kalashami, M. (2011). Determination of Structural Change in Iranian Consumers Preferences’ for Rice Commodity Basket: WARP and K-W tests. Agricultural Economics & Development, 25(1), 90–99. https://doi.org/10.22067/jead2.v1390i1.8887. (In Farsi)
  28. Salami, H., Pakravan, M., & Kavoosi Kalashami, M. (2012). An Investigation of the Structural Change in Urban Iranian Consumers’ Preferences for Tea Using Nonparametric Revealed Preference Test. Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research, 43(3), 341–351. https://doi.org/10.22059/ijaedr.2012.30496. (In Farsi)
  29. Salami, H., & Tahami pour, M. (2012). An Investigation of Changes in Consumer Preferences for Red Vs. Poultry Meat in Iran (An Application of Non-Parametric Test). Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research, 43(2), 157–164. https://doi.org/10.22059/ijaedr.2012.30462. (In Farsi)
  30. Samuelson, P. (1938). A note on the pure theory of consumer’s behaviour: an addendum. Economica, 5(17), 61–71. https://doi.org/10.2307/2548836
  31. Spurrier, J. D. (2003). On the null distribution of the Kruskal–Wallis statistic. Journal of Nonparametric Statistics, 15(6), 685–691. https://doi.org/10.1080/10485250310001634719
  32. Ueda, T., & Frechette, D. L. (2002). Have Milk Fat Preferences Shifted? Structural Analysis of New York Milk Consumption. Agricultural and Resource Economics Review, 31(1), 71–83. Retrieved from http://search.proquest.com/docview/56067171?accountid=13042%5Cnhttp://oxfordsfx.hosted.exlibrisgroup.com/oxford?url_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&genre=article&sid=ProQ:ProQ:econlitshell&atitle=Have+Milk+Fat+Preferences+Shifted?
  33. Varian, H. R. (1982). Non-parametric methods in demand analysis. Economics Letters, 9, 23–29.
  34. Varian, H. R. (1983). Non-Parametric Tests of Consumer Behaviour. The Review of Economic Studies, 50(1), 99. https://doi.org/10.2307/2296957
  35. World Bank. (2017). World Integrated Trade Solution (WITS) | Data on Export, Import, Tariff, NTM. Retrieved from http://wits.worldbank.org/