بررسی تأثیر مهارت‌های فراشناختی و خودکارآمدی تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان کشاورزی مجتمع آموزش عالی سراوان

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران، کرج، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران، کرج، ایران

3 دانشجوی دکتری گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تهران، کرج، ایران

چکیده

یکی از مسائل و مشکلات اساسی زندگی تحصیلی افراد و نظام آموزشی هر کشور، مسئله افت تحصیلی و پایین بودن سطح پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان آن کشور است. به‌طورکلی پیشرفت تحصیلی به‌عنوان متغیر وابسته تحت تأثیر یک عامل نیست بلکه عوامل متعددی مانند عوامل شناختی و فراشناختی روی آن تأثیر دارند. پژوهش حاضر، با استفاده از مدل‌یابی معادلات ساختاری به دنبال بررسی اثر مهارت‌های فراشناختی و خودکارآمدی تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان انجام‌شده است. برای تحقق این هدف با استفاده از جدول مورگان و روش نمونه‌گیری طبقه‌ای با انتساب متناسب 120 دانشجوی کشاورزی دانشکده کشاورزی مجتمع آموزش عالی سراوان به پرسش‌نامه‌ای متشکل از خرده مقیاس‌های مهارت‌های فراشناختی و خودکارآمدی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی، پاسخ دادند. نتایج حاصل از پایایی و روایی ابزارها، حاکی از قابل‌قبول بودن آنها بود. یافته‌ها به‌طورکلی نشان دادند که سازه‌ مهارت‌های فراشناختی اثر مثبت و معنی داری بر سازه خودکارآمدی تحصیلی دارد. همچنین خودکارآمدی تحصیلی نیز بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان اثر مستقیم و معناداری دارد. اما مهارت‌های فراشناختی به‌طور غیرمستقیم بر پیشرفت تحصیلی تأثیر دارد. در ادامه پژوهش نتایج مورد بحث قرار گرفت و پیشنهادهایی جهت افزایش مهارت‌های فراشناختی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان ارائه شد.

کلیدواژه‌ها


  1. Abedini, Y., Bagherian, R., Kadkhodaie, M.S.  (2010). The relation among motivational beliefs, cognitive and metacognitive strategies and academic achievement: Testing of Alternative models. Journal of Advances in Cognitive Science, 12(3): 34-48. (In Farsi)
  2. Bandura, A. (1997). Self-efficacy: the exercise of control, Freeman, New York.
  3. Baradaran, H., Shajari, J., & Alirezaei Tehrani, S. (2014). An assessment of the relationship between the meta-cognitive awareness of reading strategies and students' achievement in Iran University of Medical Sciences in 2012-2013. Journal of Medical Education and Development, 2014; 9(2): 2-13. (In Farsi).
  4. Baron, R.A. and Byrne, D. (1997). Social Psychology. New York: Allyn and Bacon.
  5. Bradford, S. Bell., and Steve, W. J. (2006). The role ofmetacognitive state components on academicperformance. Journal of Applied psychology, 93(2): 296-316.
  6. Dewey, J. (1933). How We Think. Lexington, Massachusetts: D.C. Heath & Co- Publisher
  7. Ferguson, E., James, D., & Madeley, L. (2002). Factors associated with success in medical school: Systematic review of the literature, BMJ; 324(7343):952-7.
  8. Flavell, J.H. (1987). Speculations about the nature and development of metacognition. In Weinert, F.E. & Kluwe, R.H., (Eds.), Metacognition, motivation and understanding. pp. 21-29. Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  9. Flavell, JH. (1979). Metacognition and cognitive monitoring: a new area of psychological in Turin. Am Psychology 34.906-911.
  10. Halpenny, D., Cadoo, K., Halpenny, M., Burke J., Torreggiani WC. (2010). The Health Professions Admission Test (HPAT) score and leaving certificate results can independently predict academic performance in medical school: Do we need both tests?. Iran Med J.103 (10):300-2.
  11. Karshki, H. (2001). The study of effective of Education on metacognition Strategies in Student Comperhension. Psychology Jornal. 6 (1): Pp . 80-86.
  12. Manuel, J., Francisco, J., and Felix, A. (2009). Exploring the impact of Individualism and uncertainty avoidance in web-based electronic learning: an empirical analyses in European higher Education. Computers & Education, 52, 588-598.
  13. Marcel, MA. (2006). Relation between Intellectual and MetacognitiveSkills: Age and Task Differences. Learning and Individual Differences; 15(2):159-176.
  14. Merriam-Webster. (2012). Retrieved 14 March 2012, from www.merriam-webster.com/ dictionary/ metacognition.
  15. Murise,. P. (2001). A brief questionnaire for measuring self-efficacy in children, 23,145-148.
  16. Paris, S. (1986). Children’s reading strategies, metacognition, and motivation. Developmental Review, 6(1), 25–56.
  17. Pintrich, P.R., & De Groot, E.V. (1990). Motivational and self - regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82, 33-40.
  18. Pitt, V., Powis, D., Levett-Jones, T., Hunter, S. (2010). “Factor’s influencing nursing students' academic and clinicalperformance and attrition: An integrative literature review”. Nurse Educ Today. [Epub ahead of print]
  19. Salarifar, M. (2009). State the role of metacognition in academic performance. Journal of Applied Psychology. 3(4(12)): 102-112.
  20. Salehi, M (2014). Meta-Analysis of the Effectiveness of cognitive training on academic performance. Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning. Vol 1, No 1,Fall & Winter 2014.
  21. Schraw, G. (1998). Promoting general metacognition awareness. , nstr 6ci 26, 113-125.
  22. Soares, AP., Guisande AM., Almeida, LS., Paramo, FM. (2009). Academic achievement in first-year Portuguese college students: The role of academic preparation and learning strategies. Int J Psychol 44(3):204-12.
  23. Woul, F. (2004). The stress process, self- efficacy expectations, and psychological health, Personality and Individual Differences. 37, 1033-1043.
  24. Zahra Kar, k. (2007). The study of the relationship between dimensions of emotional intelligence and academic achievement. Applied psychology, Vol.2. No. 5.
  25. Zohar, A. (2009). Paving a clear path in a thick forest: a conceptual anal- ysis of a metacognitive component. Metacognition /earning 4, 177-195.