تحلیل رضایت‏مندی صاحبان کسب و کارهای روستایی شهرستان ملکان از خدمات توسعه کسب ‏وکار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد توسعه روستایی، دانشگاه تهران، کرج، ایران

2 استادیار دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، گروه مدیریت و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران

3 استاد دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، گروه مدیریت و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران

چکیده

رضایت‏مندی صاحبان کسب و کارهای روستایی عامل مهمی در پایداری و توسعه کسب و کارهای روستایی و شکوفایی و توسعه اقتصاد روستاهاست. هدف این تحقیق تحلیل رضایت صاحبان کسب و کارهای روستایی از خدمات ارایه شده به آنان در شهرستان ملکان استان آذربایجان شرقی بود. جامعه آماری تحقیق 120 نفر از صاحبان کسب و کارهای روستایی شهرستان ملکان بود. این تحقیق از نظر هدف کاربردی بوده و با رویکرد کمی و اکتشافی انجام شد. برای جمع‏آوری داده‏ها از پرسشنامه استفاده شد که روایی آن توسط پانل متخصصان و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. تجزیه و تحلیل داده‏ها با استفاده از نرم‏افزار  SPSS24و تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی انجام شد. این تکنیک متغیرهای رضایت‏مندی از خدمات توسعه کسب و کارهای روستایی را در شش عامل؛ بیمه و تسهیل‏گری نهادهای دولتی و غیردولتی (41/20 درصد)، کاهش هزینه تولید (62/11درصد)، حمایت جامعه محلی و سوددهی (08/11درصد)، پایداری و تحقیق و توسعه (49/10درصد)، جاده و حمل‏و‏نقل (09/9 درصد) و سرمایه و تجهیزات تولید (68/8 درصد) خلاصه کرد. عامل‌های شناسایی شده در مجموع 57/71 درصد واریانس رضایت‏مندی صاحبان کسب و کارهای روستایی شهرستان ملکان از خدمات مربوطه را تبیین کردند.

کلیدواژه‌ها


  1. Abouei, M.H, Mubad. F, & Fallahnezhad, M.S. (2016). Identify factors influencing satisfaction of suppliers of food distribution companies, Scientific-extension, Journal of Supply chain management,  18(53). (in Farsi).
  2. Ale Ebrahim, N., Ahmed, S., & Taha, Z. (2010). SMEs; Virtual research and development (R&D) teams and new product development: A literature review [Review]. International Journal of the Physical Sciences, 5(7), 916–930.
  3. Benton, W. & Maloni, M. (2005).  The influence of power driven buyer/seller relationships on supply chain satisfaction, Journal of Operations Management. 23(1): 1-22.
  4. Darbane Astane, A. Ghanbari, M. & Sahraiye Khanghah, M. (2014). Local managers evaluate and analyze the satisfaction of Local Service Organizations Case study: villages of Shirvan city and County, Human Geography Research, 4(46). 771-789. (in Farsi).
  5. Essig, M. & Amann, M. (2009). Supplier satisfaction: Conceptual basics and explorative findings.Journal of Purchasing and Supply Management, 15(2): 103-113.
  6. Fallahi, E. & Gholinezgad. S. (2014). Identify and ranking factors affecting the satisfaction of the farmers of rice insurance in the province Mazandaran, (AHP). Agricultural Economic research :, 6(21); 121-135 (in Farsi)
  7. Fini, R., Grimaldi, R., & Sobrero, M.(2009). Factors fostering academics to start up new ventures: an assessment of Italian founders’ incentives. Journal of Technology Transfer, 34: 380–402.
  8. Global Donor platform for Rural Development (GDPRD), Food and Agricultural Organization of the United Nations and The World Bank, (2008). Tracking results in agricultural and rural development in Less-ideal conditions, Washington, DC. Translators: Varmazyari, H., & Jamshidi, O, First Edition, Researches Center of Islamic Council Parliament.
  9. Gorsuch, R. L. (1983). Factor analysis (2nd ed). Hillsdale, NJ: Erlbaum.

10. Hosseinzadeh bahreini, M.S. & Malekosadati, S. (2011).  Institutional barriers to investment and business in Iran.  Journal Bulletin Commerce, 138, 25-55(in Farsi)

11. Hosseinzadeh bahreini.M.H & Malekosadati,S.. (2011), Business investment and institutional barriers in Iran, Journal of Business Research, No5, Vol 15, No 56, pp 25-55

12. Irannezhad, M. (2006). Honoring the customer and provide top quality services- fundamental change in the administrative system of the country, Tehran, Journal of administrative change, 6 (49).pp 85-103 (In Farsi).

13. Johnston, R., & Lawrence, P. R. (1999). Beyond vertical integration–the rise of the value-adding partnership. Thompson, G.(et al.)(Eds.), Markets, hierarchies and networks, The Coordination of Social Life, Sage, London, 193-202.

14. Jyoti, J., Sharma, J., & Kumari, A. (2011). Factors affecting orientation and satisfaction of women entrepreneurs in rural India. Annals of innovation & entrepreneurship2(1), pp1-13

15. Kord, B.(2012). Factors associated with empowerment business Small and medium-sized service, Public management research, 5(5), -134. (in Farsi).

16. Lundstrom, A., & Stevenson, L. (2001). Entrepreneurship policy for the future Vol1of the Entrepreneurship for the Future Series. Swedish Foundation for Small Business Research, PP 1-244.

17. Mazzarol, T, Volery, T, Doss, N., & Thein, V. (1999). Factors influencing small business start-ups: A comparison with previous research, International Journal of Entrepreneurial Behavior & esearch, 5(2): 48-63.

18. Ostadzadeh, Z. (2002). Entrepreneurship, employment and development, Approach  Journal, (29) 71-81.(in Farsi).

19. Saadi, H. (2013). The role of small businesses in providing the basic needs of women’s  Heads of rural households  in the province of Hamedan. Iran Agricultural Economics and Development Research, 44 (2). 271-282. (in Farsi).

20. Sarosa, S. (2007). The information technology adoption process within Indonesian small and medium enterprises. University of Technology, Sydney.

21. Steinle, C., & Schiele, H. (2008). Limits to global sourcing?: Strategic consequences of dependency on international suppliers: Cluster theory, resource-based view and case studies. Journal of Purchasing and Supply Management14(1), 3-14.

22. Syed Javadein, S., & Kymasy, m. (2006). Quality management services, publishers: knowledge look, Tehran, first edition. ( In Farsi).

Thompson, B. (2004). Exploratory and confirmatory factor analysis: Understanding concepts and applications. American Psychological Association.