- تحلیل سازو کارهای تحول آفرینی آموزشی در نظام آموزش عالی کشاورزی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تربیت مدرس

2 مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی

چکیده

هدف از این تحقیق، تحلیل سازوکارهای تحول­آفرینی آموزشی در نظام آموزش عالی کشاورزی ایران است. به منظور شناسایی سازوکارهای تاثیرگذار در تحول­آفرینی آموزشی از روش فراترکیب استفاده شد و 71 سازوکار شناسایی گردید. برای تحلیل داده­های گرد­آوری شده از تکنیک تحلیل عاملی­استفاده شد. جامعه آماری موردنظر شامل 358 نفر از اعضای هیات علمی سه دانشکده کشاورزی تربیت مدرس، شیراز و تهران بود که از این میان 185 نفر به روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و در نهایت، 166 پرسشنامه جمع­آوری گردید و تجزیه و تحلیل شد. داده­ها با استفاده از پرسشنامه به عنوان ابزار تحقیق جمع­آوری گردید که روایی ظاهر و محتوای آن توسط جمعی از استادان پردیس کشاورزی دانشگاه تهران و تربیت مدرس و مؤسسه پژوهش و برنامه­ریزی آموزش عالی بررسی و روایی آن 91/0 به­دست آمد. نتایج تجزیه و تحلیل سازوکارها منجر به شناسایی 6 عامل اثرگذار در­امر تحول­آفرینی آموزشی در نظام آموزش عالی کشاورزی ایران گردید. عامل­ها به ترتیب عبارتند: از رهبری، صلاحیت­های آموزشی، یادگیری، کیفیت در آموزش عالی، آموزش و تدریس، و زمینه­ها و راهبردها. این عوامل توانایی تبیین حدودا 52 درصد از واریانس مجموع سازو کارهای تحول آفرینی آموزشی را دارا می­باشند. 

کلیدواژه‌ها


  1. Badat, S. (2010). The challenges of transformation in higher education and training Institutions in South Africa. Development Bank of Southern, Africa, 1-56.
  2. Basham, L.M. (2001). Transformational and transactional leaders in higher education. Journal of Higher Education, 4(2), 18-35.
  3. Bayat, G. (2007). Investigation of Sustainable development of higher education in context of
  4. Globalization, Retrieved from: http:// www.ictfarajoo.com. (In Farsi)
  5. BONDAS, T.&  HALL,  E.O.C.  (2007),  Challenges  in  approaching metasynthesis research. Qualitative Health Research, 17(1): 113-121.
  6. Bennet, P., Bergan, S., Cassar, D., Hamilton, M., Soinila, M., Sursock, A., Trumnic, S. U., & Williams, P. (2010). Quality assurance in transnational higher education. Lifelong Learning Program of the European Union, Workshop Report 2. Retrieved from: http://www.enqa.eu/pubs.lasso.
  7. Bergea, O., Karlsson, R., Astrom, A. H., Jacobsson, P., & Luttropp, C. (2006). Education for sustainability as a transformative learning process: A Pedagogical experiment in Eco Design  Doctoral Education. Journal of Cleaner Production, 14, 1431-1442.
  8. Bolden, R., Gosling, J., Marturano, A., & Dennison, P. (2003). A review of leadership theory and competency frameworks. Report for Chase Consulting and the Management Standards Centre. United Kingdom.
  9. Boyer, N. R., Maher, P. A., &  Kirkman, S. (2006). Transformative learning in online setting. Journal of Transformative Education, 4(2), 335-361.

10. Cranton, P. (2002). Teaching for Transformation. New Directions for Adult and Continuing Education, 93, 63-71.

11. Fetherston, B., & Kelly, R. (2007). Conflict resolution and transformative pedagogy: a grounded theory research project on learning in higher education. Journal of Transformative Education, 261-285.

12. Ghasemi, J., Hoseyni, M., & Hejazi, Y. (2010). Analysis of ‍challenges facing university outreach services as perceived by faculty members of Iranian Agricultural Colleges, Iranian Journal of Agricultural Economics and Development, 139-151. (In Farsi).

13. Gliscziniski, D. J. (2007). Transformative Higher Education: A Meaningful Degree of Understanding. Journal of Transformative Education, 316-328.

14. Heck, R. H., & Johnsrud, L. K. (2000). Administrative Effectiveness in Higher Education Improving Assessment Procedures. Journal of Research in Higher Education, 41(6), 663-685.

15. Jackson, S.E., & Hitt, M.A. (2003). The knowledge based approach to sustainable competitive. Ad Range. Jo Seey Bass.

16. Jalili, Kh. (2003). Regulation of graduate employment of agricultural and natural resources, Quarterly Periodical of Agricultural Engineering System and Natural Resources. 2(1), 19-23.

17. Lobanova, T., & Shunin, Yu. (2008). Competence-based education: a common European strategy. Journal of Computer Modeling and New Technologies, 12(2), 45-65.

18. Moore, J. (2005). Is higher education ready for transformative learning? A question explored in the study of sustainability. Journal of Transformative Education, 3(1), 76-91.

19. Nagata, A.L. (2007). Transformative learning in intercultural education. Journal of Higher Education. 6(2), 39-60.

20. Nelson, C.L. (2011). A case study of strategies employed by mercer university leadership during its transformation from a liberal arts institution into a comprehensive university. A Dissertation Presented, Capella University.

21. Newton, S. (2009).Transformational higher education in the built environment. Journal of Education in the Built Environment, 4(1), 100-113.

22. Pastor, J. C. & Mayo, M. (2006). Transformational and transactional leadership: an examination of managerial cognition among Spanish. International Cross-Cultural Conference of Leadership in Seoul.

23. Sadeghi, A., & Pihie, Z. A. (2012).Transformational Leadership and its predictive effects on leadership effectiveness. International Journal of Business and Social Science, 3(7), 186-197.

24. Siyadat, A., & Kohsari, M. (2009). Quality Management in transformative higher education. Journal of Higher Education, 15-32.

25. Scarborough, T. (2010). Defining Christian transformational leadership. African National Congress, 58-87.

26. Schneckenberg, D., & Wildt, J. (2006). The Challenge of a competence in academic staff development. N.-Y.: CELT.

27. Somjai, P. (2001). An upsurge of entrepreneurship in Korea and its possible reasons. Hong Kong Un.

28. Soudien, C. (2010). Transformation in higher education: a briefing paper. Development Bank of Southern, Africa, 1-29.

29. Srikanthan, G. (2002). Developing a holistic model for quality in higher education. Published in Center for Management Quality Research, RMIT University, 1-7.

30. Tan, K.C., & Key, S.W. (2004). Service quality in higher education using an enhanced SERVQUAL approach. Journal of Quality in Higher Education, 10(1), 17-25.