توجه به گیاهان دارویی با توجه به پتانسیل بالای تولید در ایران و توسعه بالقوه صادرات این محصول به منظور صادرات محصولات غیر نفتی اهمیت بسیاری دارد. هدف از این مطالعه شناسایی بهترین بازارهای هدف صادراتی برای این محصولات با استفاده از روش تاکسونومی عددی است. دادههای مورد استفاده مربوط به مقطع 1390 می باشد. در این مطالعه از هفت شاخص درصد وادرات نسبت به جهان، شاخص درآمد سرانه، شاخص رشد اقتصادی، شاخص فاصله کشورها، شاخص قیمت وادراتی کالا، شاخص موانع تجاری و شاخص تعداد کشورهای سهیم در واردات کالا به کشور مورد نظر استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که مقاصد فعلی صادرات این محصول با توجه به الویتهای بازار هدف صادراتی صحیح انتخاب نشده است. با توجه به تعیین اولویتهای صورت گرفته، کشور هنگکنگ در اولویت اول کشور هدف صادراتی گیاهان دارویی قرار دارد و پس از آن کشورهای امریکا، چین، هند، ژاپن، آلمان، کره جنوبی، فرانسه، تایوان و اسپانیا در اولیتهای بعدی قرار میگیرند. به این ترتیب با توجه به وضعیت صادرات فعلی گیاهان دارویی به کشورهای مختلف، تفاوت قابل ملاحظهای بین بازارهای بالقوه و بالفعل وجود دارد. پیشنهاد مشخص این تحقیق، استفاده از سیاست های هدایت کننده صادرات به سمت بازارهای هدف بالقوه می باشد.