شناسایی عوامل موثر بر صادرات محصولات صنایع غذایی استان خراسان رضوی : رویکرد دلفی فازی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد اقتصاد کشاورزی، دانشگاه شیراز

2 استاد اقتصاد کشاورزی، دانشگاه شیراز

چکیده

صنایع غذایی علاوه‌بر نقش مهم در اقتصاد داخلی و امنیت غذایی، تأثیر بسزایی در روند صادرات غیرنفتی دارند؛ بنابراین، در این مطالعه، عوامل مؤثر بر صادرات محصولات صنایع غذایی استان خراسان رضوی، از طریق بررسی مطالعات پیشین و مصاحبة حضوری با شصت نفر از خبرگان صادرات این محصولات شناسایی شد. این عوامل به‌صورت همگن در پنج گروه اصلی شامل عوامل کلان اقتصادی، تجاری و بازار، فنی و تخصصی، مالی و اعتباری و فرایند مبادله قرار گرفتند. سپس با تکمیل پرسشنامه، برای اولویت‌بندی عوامل مؤثر در هر گروه از روش دلفی فازیاستفاده شد. نتایج نشان می­دهد براساس نگرش خبرگان، ثبات نرخ ارز، روابط تجاری بین‌المللی، بازاریابی و تحقیق و توسعه، تسهیلات بانکی، مقررات و استانداردهای کیفی و بهداشتی، اولویت نخست را در هر گروه دارند.

کلیدواژه‌ها


Chen, M., Wang, S. (2010). The use of a hybrid fuzzy-Delphi-AHP approach to develop global businessintelligence for information service firms. Expert Systems with Applications, 37, 7394–7407.
Cheng, C., Lin, Y. (2002). Evaluation the Best Main Battle Tank Using Fuzzy Decision Theory with Linguistic Criteria Evaluation. European Journal of Operational Research,142, 174–186.
Chin, K.S., Chan, B.L., Lam, P.K. (2008). Identifying and prioritizing critical success factors for competition strategy. Industrial Management & Data Systems, 108(4), 437-454.
Farahbakhsh, N., Nourouzi, B. (2001). Anaiysis of Production and Exportation Capabilities of Food Industries in Iran.Iranian Journal of Trade Studies(IJTS), Summer 2001, 5(19), 175-196.
Fehresti sani, M., Salami, H. (2003). Non-oil Export Development: The Narrative Reality Series, The Fourth Conference of Agricultural Economics Iran, Karaj, Iran Society of Agricultural Economics, College of Agriculture, Tehran University, http://www.civilica.com/ Paper-IAEC04-IAE
Hsu, T. H., Yang, T. H. (2000). Application of fuzzy analytic hierarchy process in the selection of advertising media. Journal of Management and Systems, 7(1), 19-39.
Jeffee, S., Henson, S. (2004). Standard And Agro-Food Export from developing Countries: Rebalancing the Debat. World Bank. Policy Research Working Paper. http://econ.Worldbank.org.
Jongwanich, J. (2009). The impact of food safety standards on processed food exports from developingcountries. Food Policy, 34,447-457.
Karimi Hosnijeh, H. (2007). Globalization, Competitive and Nonoil Export Promotion: Analysis of Causality in Iran Economy. Quarterly Journal of Quantitative Economics, Spring 2007 , 4(1), 117-134.
Kaufmann, A., Gupta, M.M. (1988). Fuzzy mathematical models in engineering and management science. Amesterdam, North-Holland.
Krejcie, R.V, Morgan, D. W. (1972). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological measurement, 30, 607- 610.
Lee, A., Chen,W., Chang, C. (2008). A fuzzy AHP and BSC approach for evaluating performance of IT department in the in the manufacturing industry in Taiwan. Expert SystAppl, 34(1), 96-107.
Mazhari, M., 2007. Strategy Plan of International Development Razavi Khorasan Province. Economic Research Department of Jahad Daneshgahi of Mashhad. Khorasan Commercial Organization.
Murry, T.J., Pipino, L. L., Gigch, J. P. (1985). A pilot study of fuzzy set modification of Delphi. Human Systems Management 5(1), 76-80.
Pakravan, M. R., Mehrabi Boshrabadi, H., Gilanpour, O. (2011). Estimating Supply and Demand Function of Iran’s Agricultural Products Export. Journal of Economics and Agriculture Development, 24(4), 471-478.
Pezeshki Rad, G. & Feli, S. (2010). Challenges and Practical Guidance for Saffron’s Processing, Marketing and Export: Application of Delphi Technique. Agricultural Economics: Iranian Journal of Agricultural Economics (Economics and Agriculture Journal), 4(1), 137-157.
Razavi Khorasan Commercial Organization, Deputy of development of Foreign Trade. (2008). Survey of Status of Food industry Exports Khorasan Razavi Province.
Statistical Yearbook of Khorasan Razavi Province. (2010). Tenth chapter. Commercial, Restaurant and Hospitality.
Valibeigi, H. (2007). Ranking of Export Target Markets and Their Entrance Barries: The Case of Food Industry in Iran. Iranian Journal of Trade Studies (IJTS). Winter 2007. 11(41), 53-89.