برانگیختن شور کارآفرینی در میان دانشجویان کشاورزی از طریق الگوی نقش (مورد مطالعه: پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تهران

2 کارشناس ارشد آموزش کشاورزی، دانشگاه تهران

3 دانشجوی کارشناسی ارشد ترویج کشاورزی، دانشگاه تهران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی الگوی نقش در شکل‌گیری شور کارآفرینی دانشجویان و به روش توصیفی همبستگی انجام گرفت. جامعة آماری پژوهش حاضر را دانشجویان کارشناسی سال سوم و چهارم کشاورزی و منابع طبیعی و دانشجویان کارشناسی ارشد پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران تشکیل می‌دهند. نمونة مورد نظر با به‌کارگیری فرمول دانیل 205 نفر تعیین شد و نمونه‌گیری به روش سهمیه‌ای انجام گرفت. ابزار پژوهش پرسشنامه‌ای استاندارد بود که روایی و پایایی آن بررسی و تأیید شد. روش آماری غالب در پژوهش حاضر تحلیل مؤلفه‌های اصلی و آزمون t مستقل بود. نتایج آزمون t نشان داد الگوی نقش متغیری کلیدی در پیش‌بینی سطح شور کارآفرینی در دانشجویان است. نتایج تحقیق گویای این موضوع است که شور کارآفرینی به‌عنوان پدیده‌ای چندساختی به سازه‌های بیرونی مانند الگوی نقش وابسته است. در پایان پژوهش، برخی پیشنهادهای کاربردی برای نظام آموزش عالی کشاورزی در راستای بهبود شور کارآفرینی دانشجویان مطرح می‌شود.

کلیدواژه‌ها


Baron, R., (2008). The role of affect in the entrepreneurial process. Academy of Management Review 33, 328–340.
Baum, J. and Locke, E. (2004). The relationship of entrepreneurial traits, skill and motivation to subsequent venture growth. Journal of Applied Psychology, 89(4): 587–598.
Bierly, P.E., Kessler, E.H., Christensen, E.W., (2000). Organizational learning, knowledge, and wisdom. Journal of Organizational Change Management. 13, 595-618.
Brannback, M., Carsrud, A., Elfving, J., Krueger, N.K., (2006). entrepreneurial passion? An exploratory study. Paper Presented at the Babson College Entrepreneurship Research Conference. Bloomington, IN.
Cardon, M. S., Wincent, J. Singh, J. and Drnovsek, M. (2009). The nature and experience of entrepreneurial passion. Academy of Management Review. 34(3): 511–532.
Dickson, P.H., Solomon, G.T., & Weaver, K.M. (2008). Entrepreneurial selection and success: Does education matter? Journal of Small Business and Enterprise Development, 15(2): 239–258.
Fauchart, E., Gruber, M., (2011). Darwinians, communitarians and missionaries: the role of founder identity in entrepreneurship. Academy of Management Journal. 54, 935–957.
Hattab, W. H. (2014). Impact of Entrepreneurship Education on Entrepreneurial Intentions of University Students in Egypt. The Journal of Entrepreneurship. 23(1): 1–18.
Ho V, Wong S and Lee C (2011) A tale of passion: Linking job passion and cognitive engagement to employee work performance. Journal of Management Studies. 48(1): 26–41.
Hoang, H., Gimeno, J., (2010). Becoming a founder: how founder role identity affects entrepreneurial transitions and persistence in founding. Journal of Business Venturing. 25, 41–53.
Joensuu, S., Viljamaa, A., Varamaki, E. and Tornikoski, E. (2013). Development of entrepreneurial intention in higher education and the effect of gender. Journal of Education and Training. 55(8/9): 781-803.
Karlsson, T. and Moberg, K. (2013). Improving perceived entrepreneurial abilities through education: Exploratory testing of an entrepreneurial self-efficacy scale in a pre-post setting. The International Journal of Management Education, 11 (1): 1–11.
Muofhe, N.J., & Du Toit, W.F. (2011). Entrepreneurial education’s and entrepreneurial role models’ influence on career choice. SA Journal of Human Resource Management. 9(1), 345-360.
Murnieks, C.Y., Mosakowski, E., Cardon, M.S., (2012. Pathways of passion: identity centrality, passion, and behavior among entrepreneurs. Journal of Management. http://dx.doi.org/10.1177/0149206311433855
Perttula, K., 2004. The POW Factor: Understanding and Igniting Passion for One's Work. University of Southern California, Los Angeles, California.
Landstrom, H., & Benner, M. (2010). Entrepreneurship research: a history of scholarly migration. In H. Landström, & F. Lohrke (Eds.), historical foundations of entrepreneurship research (pp. 15–45). Cheltenham: Edward Elgars.
Laviolette, E. M, Lefebvre, M.R. Brunel, O. (2012). The impact of story bound entrepreneurial role models on self- efficacy and entrepreneurial intention. International journal of entrepreneurial behavior and research. 18(6), 720-742.
Linan, F. Rodriguez-Cohard, J.C. & Rueda-Cantuche, J.M. (2010). Factors affecting entrepreneurial intention levels: A role for education. International Entrepreneurship and Management Journal, 7(2): 195–218.
Quimby, J., & DeSantis, A. (2006). The Influence of Role Models on Women’s Career Choices. The Career Development Quarterly Journal, 54(4), 297–306.
Ucbasaran, D., Alsos, G., Westhead, P., Wright, M., 2008. Habitual entrepreneurs. Foundations and Trends in Entrepreneurship Research 4, 1–93.
Utsch, A., Rauch, A., 2000. Innovativeness and initiative as mediators between achievement orientation and venture performance. European Journal of Work & Organizational Psychology 91, 45–63.
Van Auken, H., Fry, F.L., & Stephens, P. (2006). The Influence of Role Models on Entrepreneurial Intentions. Journal of Developmental Entrepreneurship, 11(2), 157–167.
Wang, Y. & Verzat, C. (2011). Generalist or specific studies for engineering entrepreneurs? Comparison of French engineering students’ trajectories in two different curricula. Journal of Small Business and Enterprise Development: 18(2), 366–383.