عوامل مؤثر بر نگرش دانشجویان کارشناسی ارشد کشاورزی درمورد به بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی (مورد مطالعه: دانشگاه زنجان)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه ترویج، ارتباطات و توسعة روستایی دانشکدة کشاورزی، دانشگاه زنجان

2 کارشناس ارشد ترویج کشاورزی، دانشگاه زنجان

چکیده

تحقیق توصیفی- همبستگی حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر نگرش دانشجویان کارشناسی ارشد کشاورزی درمورد به‌کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در فعالیت­های آموزشی و پژوهشی انجام گرفت. جامعة آماری این تحقیق، شامل 337 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکدة کشاورزی دانشگاه زنجان بود که با توجه به جدول کرجسی- مورگان، 180 نفر از آنان از طریق روش نمونه‌گیری طبقه‌ای با انتساب متناسب انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه استفاده شد. نتایج تحلیل همبستگی نشان داد رابطه بین متغیر وابستة نگرش دانشجویان درمورد به‌کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در فعالیت­های آموزشی و پژوهشی با متغیر تعداد شرکت در دوره­های آموزشی در زمینة رایانه و اینترنت در سطح یک درصد و با دو متغیر میزان ساعت استفاده از اینترنت و میزان آشنایی با زمینه­های مختلف مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح پنج درصد مثبت و معنی­دار بود. با توجه به نتایج آزمون t مشخص شد بین نگرش دانشجویان درمورد به‌کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در فعالیت­های آموزشی و پژوهشی برحسب داشتن/ نداشتن رایانة شخصی در سطح پنج درصد تفاوت معنی­داری وجود داشت. نتایج تحلیل رگرسیون بیانگر آن بود که 2/62 درصد از واریانس متغیر وابسته را سه متغیر میزان آشنایی با زمینه­های مختلف مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات، تعداد شرکت در دوره­های آموزشی در زمینة رایانه و اینترنت و میزان ساعت استفاده از اینترنت تبیین می‌کنند.

کلیدواژه‌ها


  1. Barani, H. & Ghodsrasi, H. (2003). Fears and hopes in the process of ICT development in rural areas. Proceedings of the First Conference on ICT applications in villages, 5 and 6 December, Tehran, pp. 31- 36. (In Persian)
  2. Biglari, E. & Agahi, H. (2010). Factors influencing on the use of ICT by the faculty members of Razi University of Kermanshah. Journal of Iranian Research Center of Science and Technology, 26 (1), 29- 44. (In Persian)
  3. Dille, B. & Mezack, M. (1991). Identifying predicators of high risk among community college tele-course students. American Journal of Distance Education, 5 (1), 24- 35.
  4. Falaki, M., Shabanali- Fami, H., Iravani, H. & Movahed-Mohammadi, H. (2008). Study of attitudes of agricultural extension experts towards information technology application in Iranian agricultural extension system. Journal of Agricultural and Natural Resources technology and Science, 12 (43), 253- 267. (In Persian)
  5. Fallah- Haghighi, N., Shabanali- Fami, H., Asadi, A. & Bijani, M. (2008). Attitude of agricultural extension agents to the application of ICT in Gilan Province. Journal of Agricultural Sciences, 10 (2), 127- 134. (In Persian)
  6. Farajollahi, M. & Zarif-Sanayei, N. (2009). Education based on information technology. Magazine of Education Strategies, 2 (4), 167- 171. (In Persian)
  7. Friedman, S. & Egold, B. (2005). Technology: Risks and the media. IEEE Tech Soc Magazine, 24 (4), 5- 11.
  8. Goodman, P. (2004). Technology enhanced learning: Opportunities for change. USA: Lawrence Erlbaum Associates Press.
  9. Holecombe, M. (2000). Factors influencing the teacher acceptance of the internet as a teaching tools: A study of Texas schools receiving a TIF or a TIF grant. Unpublished master's thesis, University of Baylor, USA, pp. 107- 183.
  10. Jackson, A. (2007). Factors that affect information technology adoption by teachers. Journal of Educational Technologies, 2 (5), 12- 19.
  11. Jankowska, A.M. (2004). Identifying university professors’ information needs in the challenging environment of information and communication technologies. Journal of Academic Librarianship, 30 (1), 51- 66.
  12. Karimi, A. & Asadi, A. (2006). Factor analysis of factors influencing the use of information technologies by educators in science- applied agriculture and natural resources education. Journal of Agricultural Sciences, 8 (2), 45- 56. (In Persian)
  13. Knight, H. & Pierce, J. (2003). To kill a technology. Journal of Engineer, 291 (1), 24- 29.
  14. Lim, C. (2001). Computer self- efficacy, academic self-concept and other predictors of satisfaction and future participation of adult distance learners. American Journal of Distance Education, 15 (2), 41- 51.
  15. Mashhadi, M., Rezvanfar, A. & Yaghobi, J. 2006). Factors influencing the use of information technology by faculty members of agriculture and Natural Resources College in university of Tehran. Journal of Research and Planning in Higher Education, 13 (2), 151- 169.  (In Persian)
  16. Mills, K. & Fledderman, C. (2005). Getting the best from technology: Approaching social and ethical implications openly and proactively. IEEE Tech Soc Magazine, 24 (4), 18- 26.
  17. Monti- Moheb, A. & Zolghadr, H. (2011). Investigating the role of Internet in education at universities (Case study: Iranian University of Science and Technology). Journal of Iranian Engineering Education, 13 (51), 143- 167. (In Persian)
  18. Morsaei, S. (2012). Study of the role of mobile learning in educational communications of agricultural cooperatives. Journal of Education Technology, 6 (2), 143- 158. (In Persian)
  19. Pedhazur, E. (1882). Multiple regressions in behavioral research: Explanation and predication. New York, Reinhart & Winston.
  20. Rezaei, R & Hejazi, Y. (2006). Factors influencing on the use of information technology and communications by agricultural extension experts. Journal of Iranian Agricultural Sciences, 27 (2), 11- 18. (In Persian)
  21. Saadé, R., Nebebe, F. & Tan, W. (2007). Viability of the technology acceptance model in multimedia learning environments: A comparative study. Journal of Knowledge and Learning Objects, 3 (1), 175- 184.
  22. Sokhtano, M., Movahed-Mohammadi, H. & Rezvanfar, A. (2010). Analysis of information seeking behavior on the Internet by the agricultural extension and education students in Iran. Journal of Iranian Economics and Agricultural Development Research, 2 (41), 59- 70. (In Persian)
  23. Soltani, S. (2002). Effective factors on the use of information technology in teaching and research activities by faculty members of Tehran and Shahid Beheshti Universities. M.Sc. thesis, Department of Psychology, Shahid Beheshti University. (In Persian)
  24. Su, K. (2008). An integrated science course designed with ICTs to enhance university students’ learning performance. Computers and Education, 5 (1), 1365- 1374.
  25. Swan, K., Hooft, M. & Kratcoski, A. (2005). Uses and effects of mobile computing devices in k-8 classrooms. Journal of Research on Technology in Education, 38 (1), 99- 112.
  26. Vicente, A., Crawford, J. & Clink, S. (2004). Use and awareness of electronic information services by academic staff at Glasgow Caledonian University. Journal of Library Review, 53 (8), 401- 407.
  27. Yaghobi, J. & Chizari, M. (2006). Study of effective factors on Internet adoption and application in teaching and research activities by graduate students of agricultural extension and education. Journal of Agricultural Sciences, 2 (37), 85- 95. (In Persian)
  28. Yaghoubi, J. & Shamsaei, E. (2004). Assessing effective factors in using internet by faculty members of agricultural college, Zanjan University, Iran. Proceedings of the 20th Annual Conference on the Association for International Agricultural and Extension Education (AIAEE), Dublin, Ireland: AIAEE, pp. 604-608.
  29. Yang, Y. (2008). Examining university student and academics’ understanding of ICT in higher education. Paper presented at the Annual Meeting of Australian Association for Research in Education, Brisbane, Australia, and University of Tasmania.
  30. Zhang, Y. (2007). Development and validation of an Internet use attitude scale. Computers and Education, 49 (2), 243- 253.
  31. Zolfaghari- Zafarani, R. (2005). Information and communication technology in higher education. Journal of Management Development, 64 (1), 40- 45. (In Persian)