برآورد نیازهای آموزشی کشاورزان پیرامون مدیریت کیفیت محصولات کشاورزی (مطالعة موردی: استان چهار محال و بختیاری)

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس و کارشناس آموزش و مدرس مؤسسة آموزش عالی علمی کاربردی جهاد کشاورزی

2 دانشیار ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس

چکیده

هدف این مطالعه برآورد نیازهای آموزشی کشاورزان استان چهارمحال‌وبختیاری پیرامون مدیریت کیفیت محصولات کشاورزی است. روش تحقیق در این مطالعه از نوع روش‌های توصیفی- پیمایشی و همبستگی است. 398 کشاورز از شش شهرستان استان از طریق روش نمونه‌گیری طبقه‌ای چندمرحله‌ای تصادفی با انتساب متناسب انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامة مدل نیازسنجی بوریچ استفاده شد. یافته‌های مطالعه اولویت نیازهای آموزشی کشاورزان را به این صورت نشان می‌دهد: 1. انبارداری محصولات کشاورزی 2. فراوری و تبدیل محصولات کشاورزی 3. بسته‌بندی محصولات کشاورزی 4. آشنایی با رفتار مشتریان 5. مهارت‌های بازاریابی محصولات کشاورزی 6. عملیات کشاورزی مؤثر بر کیفیت محصولات کشاورزی. میزان ضرایب همبستگی نشان می‌دهد که رابطة مستقیم و معنی‌داری بین سن و میزان سابقة اشتغال در حرفة کشاورزی با میزان نیاز آموزشی وجود دارد. رابطة معکوس و معنی‌داری بین میزان تحصیلات و میزان درآمد ماهیانة کشاورزان با میزان نیاز آموزشی آنان مشاهده شد. رابطة معنی‌داری بین میزان مالکیت زمین‌های زراعی و باغی با میزان نیاز آموزشی کشاورزان مشاهده نشد.

کلیدواژه‌ها


Bagheri Zenouz, A. (1996). Storage technology of agricultural products. Tehran: Tehran university publications. (In Farsi)
Bayat, F. (2004). Factors losing  agricultural products in different stages and combating strategies. Proceeding of first Iranian conference for prevention methods of national resource, 26-28 June 2004. (In Farsi)
Borich, D.G. (1980). A needs assessment model for conducting follow-up studies. Journal of Teacher Education 31(3). 39-41.
Davis, J.A. (1971). Elementry survey analysis. Englewood, prentice-hall.
Delavar, A. (2000). Practical statistics and probability in psychology and educational since. Tehran: Roshd publications. (In Farsi)
Garton, B. L. &  Chung, N. (2002). An assessment of the inservice needs of beginning teachers of agriculture using two assessment models. Journal of Agricultural Education 38(3). 51-58.
Hafeznia, M. (1998). An introduction to research methods in human science. Tehran: The center for studying and compiling university books in humanities (SAMT). (In Farsi)
Hashemi, S.M., Hoseini, S. M. & Damalas, C.A. (2009). Farmers' competence and training needs on pest management practices: Participation in extension workshops. Crop Protection 28(11). 934-939.
Hedjazi, Y. (1996). Engineering process of extension educational activities. Tehran: Public Participation and Extension deputy. (In Farsi)
Hedjazi, Y. (1996). Four basic principles in agricultural and natural resources education. Tehran: Pouneh Publication. (In Farsi)
Jafari, M., Osouli, H., Shahriari.H., Shirazimanesh, M. & Fahimi, A. (2000). Total quality management. Tehran: Rasa cultural institution. (In Farsi)
Juran, J.M. & Godferi, B. (2006). Juran's quality handbook (translated by: Mahdavi, S. & Entesarian, F.). Tehran: management and quality publications. (In Farsi)
Kalantari, K. (2004). Data processing and analysis in socio-economics research. Tehran: Trah o Manzar publications. (In Farsi)
Katler, F. & Armestrang, G. (2000). Principles of marketing. Tehran: Adabestan publications. (In Farsi)
Kaufman, R. A. (1982). Identifying and solving problems: a systems approach. San diego, CA: university associates.
Khajepour, M. (1998). Principles of farming. Isfahan: Daneshgahi Jihad. (In Farsi)
Khodabande, N. (1995). Cereals. Tehran: Tehran university publications. (In Farsi)
Malkouti, M. (1997). Sustainable agriculture and yield increase by optimizing fertilizer use in Iran. Karaj: Agricultural education publications. (In Farsi)
Mansourfar, K. (2002). Manuscripts of  statistics course in social science. University of Tehran: Agricultural extension department (unpublished) (In Farsi)
Mansourirad, D. (1996). Farm machinery and tractors (volume 2). Hamedan: Bu-Ali Sina university Publications. (In Farsi)
Meidani, J. (1994). Introduction to the processing and storage of agricultural products. Ahvaz: Shahid Chamran university publications. (In Farsi)
Mirnezami Ziabori, H. (2000). Principles of food packaging. Tehran: Agricultural sciences publications.   (In Farsi)
Mudukuti, A. E. &  Miller, L. (2002). Factors related to Zimbabwe women's educational needs in agriculture. Journal of international agricultural and extension education 9(3). 47-53.
Ness, M.R., Brennan, M., Oughton, E. & Riston, C. & Ruto, E. (2010). Modelling consumer behavioural intentions towards food with implications for marketing quality low-input and organic food. Food Quality and Preference21. 100-111
Organization for Economic Cooperation and Development (2009). Agricultural policies in OECD countries 2009: monitoring and evaluation. Paris:OECD
Pandey, M. & Tewari, D. (2005). Rural and Agricultural Marketing. (translated by: Shahnoushi, N., Dehghanian, S. & F. Ghezeli). Mashhad: Ferdosi university publications. (In Farsi)
Qouvan, L.S. (2004). Agricultural cooperatives role in food distribution. (translated by: Mardani Boldaji, E.). cooperation152(241). (In Farsi)
Rajabzade, N. (1995). Technology of cereals handling and storage. Mashhad: Imam Reza university publications. (In Farsi)
Reuters Press (2004). Meat quality in Japan. Retrieved October  10  2004 from http:// www.reuters.com.
Sedaghat, N. (1995). Food packaging technology. Tehran: Barsava publications. (In Farsi)
Taylor_powell, E. (1998). Program development and evaluation: Sampling (G 3658-3) Wisconsin: university of Wisconsin-Extension.