هدف این تحقیق بررسی تأثیر باورهای هوشی و انگیزة پیشرفت بر رویکردهای یادگیری و عملکرد تحصیلی دانشجویان رشته کشاورزی است. این تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی است و برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق را دانشجویان شاغل به تحصیل در دوره کارشناسی دانشکدههای کشاورزی دانشگاههای تهران، بوعلی سینای همدان، ایلام، شهید باهنر کرمان و شیراز تشکیل دادند که تعدادشان 6958 نفر بود. برای تعیین حجم نمونه تعداد 30 پرسشنامه پیشآزمون شد و بر اساس فرمول کوکران، تعداد نمونة مناسب 273 نفر به دست آمد. ابزار تحقیق از لحاظ روایی صوری بر اساس نظر تعدادی از استادان صاحبنظر در این زمینه تأیید شد. برای تعیین پایایی پرسشنامه نیز از روش آزمون مقدماتی استفاده شد که آلفای کرونباخ محاسبهشده مبین اعتبار مناسب آن برای گردآوری دادهها بود. یافتههای تحقیق نشان داد که انگیزة پیشرفت و همچنین رویکردهای یادگیری دانشجویان دختر و پسر با یکدیگر تفاوت آماری معنیداری دارد. این در حالی است که بین باورهای هوشی دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنیداری مشاهده نشد. بر اساس نتایج بهدستآمده انگیزة پیشرفت درونی و باور هوشی افزایشی اثر منفی بر رویکرد یادگیری سطحی و اثر مثبت بر رویکرد یادگیری عمیق داشتند. در مقابل، انگیزة پیشرفت بیرونی و باور هوشی ذاتی اثر مثبت بر رویکرد یادگیری سطحی و اثر منفی بر رویکرد یادگیری عمیق داشتند؛ افزون بر این، انگیزة پیشرفت درونی، باور هوشی افزایشی و رویکرد یادگیری عمیق بر عملکرد تحصیلی دانشجویان دارای اثر مثبت بودند.
پورآتشی, مهتاب, موحد محمدی, حمید, رضوانفر, احمد, & حسینی, سید محمود. (1393). بررسی تأثیر باورهای هوشی و انگیزه پیشرفت بر رویکردهای یادگیری و عملکرد تحصیلی دانشجویان رشته کشاورزی. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران, 45(2), 363-372. doi: 10.22059/ijaedr.2014.52172
MLA
مهتاب پورآتشی; حمید موحد محمدی; احمد رضوانفر; سید محمود حسینی. "بررسی تأثیر باورهای هوشی و انگیزه پیشرفت بر رویکردهای یادگیری و عملکرد تحصیلی دانشجویان رشته کشاورزی", تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران, 45, 2, 1393, 363-372. doi: 10.22059/ijaedr.2014.52172
HARVARD
پورآتشی, مهتاب, موحد محمدی, حمید, رضوانفر, احمد, حسینی, سید محمود. (1393). 'بررسی تأثیر باورهای هوشی و انگیزه پیشرفت بر رویکردهای یادگیری و عملکرد تحصیلی دانشجویان رشته کشاورزی', تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران, 45(2), pp. 363-372. doi: 10.22059/ijaedr.2014.52172
VANCOUVER
پورآتشی, مهتاب, موحد محمدی, حمید, رضوانفر, احمد, حسینی, سید محمود. بررسی تأثیر باورهای هوشی و انگیزه پیشرفت بر رویکردهای یادگیری و عملکرد تحصیلی دانشجویان رشته کشاورزی. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران, 1393; 45(2): 363-372. doi: 10.22059/ijaedr.2014.52172