پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر ابعاد مختلف سرمایه اجتماعی بر نیت کارآفرینانة دانشجویان کشاورزی و توسعة مدلی در جهت تقویت آن انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانشجویان سال چهارم کارشناسی رشتههای کشاورزی دانشگاه یاسوج بود (N=196) که با استفاده از جدول نمونهگیری پاتن (2002) 130 نفر از آنها به روش نمونه گیری ساده تصادفی مطالعه شدند. ابزار اصلی پژوهش پرسشنامهای شامل چهار متغیر نهفتة سرمایة اجتماعی شناختی، سرمایه اجتماعی ساختاری، سرمایة اجتماعی رابطه ای و نیت کارآفرینانه بود. به منظور بررسی روایی (اعتبار)، پایایی (اعتماد) و برازش متغیرهای نهفته و آزمون فرضیات پژوهش از روش مدلسازی معادلات ساختاری با به کارگیری نرمافزار LISREL8.54 استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی (CFA) روایی، پایایی و برازش متغیرهای نهفته پژوهش را تأیید کرد. نتایج مدل معادلات ساختاری (SEM) نشان داد که سرمایة اجتماعی شناختی و رابطه ای دانشجویان پیشبینی کننده تغییرات نیت کارآفرینانة آنها بودند؛ اما سرمایه اجتماعی ساختاری دانشجویان پیشبینیکنندة تغییرات نیت کارآفرینانه آنها نبود. در نهایت، با بحث و نتیجهگیری دربارة نتایج پژوهش، چند پیشنهاد کاربردی در جهت تقویت نیت کارآفرینانة دانشجویان کشاورزی برای کمک به مدیران، برنامه ریزان و پژوهشگران نظام آموزش عالی کشاورزی ارائه شده است.