1
استادیار موسسه آموزش عالی علمی کاربردی وزارت جهاد کشاورزی
2
استادیار دانشکده کشاورزی، دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده
هدف کلی تحقیق حاضر بررسی اثرات آموزشهای علمی کاربردی در توانمندی شغلی کارکنان وزارت جهاد کشاورزی در طی سالهای 83-79 میباشد. نوع تحقیق توصیفی و همبستگی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود، که پس از طراحی، روایی صوری(بر اساس دیدگاههای صاحبنظران) و پایایی(با استفاده از ضریب آلفای کرنباخ=20/92%) آن سنجیده شد و در اختیار نمونههای تحقیق قرار داده شد. جامعه آماری تحقیق 120 نفر از کارکنان وزارت جهاد کشاورزی بودند، که در دورههای موسسه آموزش عالی علمی کاربردی وزارت جهاد کشاورزی شرکت داشتند، که تمامی آنها به عنوان اعضای نمونه تحقیق انتخاب و پرسشنامه برای آنان ارسال گردید. پس از بررسی پرسشنامههای عودت داده شده، تعداد 102 پرسشنامه مورد تحلیل قرار گرفت. بر اساس میانههای حاصله میتوان بیان داشت که دورههای آموزشی در تمامی نشانگرهای توانمندی در حد مطلوب نقش داشتهاند. تحلیل عاملی نیز برای ویژگیهای آموزشهای علمی کاربردی، چهار عامل: مهارتهای آموزشی مربیان، برقراری ارتباط بین آموزش و کار، تقویت قوه خلاقیت و خودآموزی و تقویت تفکر و مشارکت را با 952/73 واریانس معرفی نمود. نتایج رگرسیون نشان داد که متغیرهای: افزایش تفکر خلاق و قدرت تجزیه تحلیل در فراگیر، ارتباط مناسب مربیان با فراگیران، توجه به جدیدترین ابداعات و نوآوریها، توجه به ایجاد مهارتهای حل مسئله در فراگیران، قدرت بیان و انتقال مطالب مربیان، در توانمندی موثر بودهاند.
شاه پسند, محمدرضا, & باقری, اصغر. (1390). بررسی اثرات آموزشهای علمی کاربردی در توانمندی شغلی کارکنان وزارت جهاد کشاورزی. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران, 42(1), 129-141.
MLA
محمدرضا شاه پسند; اصغر باقری. "بررسی اثرات آموزشهای علمی کاربردی در توانمندی شغلی کارکنان وزارت جهاد کشاورزی", تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران, 42, 1, 1390, 129-141.
HARVARD
شاه پسند, محمدرضا, باقری, اصغر. (1390). 'بررسی اثرات آموزشهای علمی کاربردی در توانمندی شغلی کارکنان وزارت جهاد کشاورزی', تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران, 42(1), pp. 129-141.
VANCOUVER
شاه پسند, محمدرضا, باقری, اصغر. بررسی اثرات آموزشهای علمی کاربردی در توانمندی شغلی کارکنان وزارت جهاد کشاورزی. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران, 1390; 42(1): 129-141.