در این مطالعه رفتار قیمتی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در بازار گوشت مرغ در استان فارس بررسی و تحلیل شد. متوسط قیمتهای ماهانه تولیدکنندگان و مصرفکنندگان از تیرماه 1376 تا مرداد ماه 1387 مورد استفاده قرار گرفت. نحوه تغییرات قیمتهای تولیدکنندگان و مصرفکنندگان نشان داد که قیمتها دارای روند افزایشی بوده و همچنین نوسانات زیادی در دوره مورد بررسی داشتهاند. حاشیه بازاریابی دارای روندی افزایشی و همراه با نوسانات شدیدی بودهاست. نتایج آزمون علیت گرانجر حاکی از رابطه علی دو طرفه میان قیمت تولیدکنندگان و مصرفکنندگان بود. الگوی واریانس ناهمسان شرطی خود توضیح تعمیم یافته (GARCH) برای بررسی رفتار قیمتهای تولیدکنندگان و مصرفکنندگان انتخاب و برآورد شد. نتایج بیانگر وجود رابطه انتقالی میان قیمتهای تولیدکننده و مصرفکننده و برعکس میباشد. حاشیه بازاریابی مقدار ثابتی نبوده و ساختار بازار غیر رقابتی است و کشتارگاهها و خرده فروشان علاوه بر حاشیه ثابت سودی برای توزیع کالا مطالبه میکنند. میزان این سود بسته به قدرت بازار و شوکهای وقوع یافته متفاوت می باشد. در دوره مورد بررسی وجود یک رفتار قیمتی متقارن در کوتاه مدت و بلندمدت تصدیق میشود.
طبقهبندی JEL : C22 ، D4، M3.
رحمانی, رهام , & اسماعیلی, عبدالکریم . (1389). تحلیل انتقال قیمت در بازار گوشت مرغ در استان فارس. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران, 2-41(3), 275-286.
MLA
رهام رحمانی; عبدالکریم اسماعیلی. "تحلیل انتقال قیمت در بازار گوشت مرغ در استان فارس", تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران, 2-41, 3, 1389, 275-286.
HARVARD
رحمانی, رهام, اسماعیلی, عبدالکریم. (1389). 'تحلیل انتقال قیمت در بازار گوشت مرغ در استان فارس', تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران, 2-41(3), pp. 275-286.
CHICAGO
رهام رحمانی و عبدالکریم اسماعیلی, "تحلیل انتقال قیمت در بازار گوشت مرغ در استان فارس," تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران, 2-41 3 (1389): 275-286,
VANCOUVER
رحمانی, رهام, اسماعیلی, عبدالکریم. تحلیل انتقال قیمت در بازار گوشت مرغ در استان فارس. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران, 1389; 2-41(3): 275-286.