بررسی مدل های تجارت الکترونیکی در بین تولیدکنندگان گیلاس در استان خراسان رضوی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران، کرج، ایران

2 استاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران، کرج، ایران.

10.22059/ijaedr.2024.342769.669148

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی مدل های تجارت الکترونیکی در بین تولیدکنندگان گیلاس استان خراسان رضوی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه تولیدکنندگان گیلاس در استان خراسان رضوی در سال 1400 بودند که به روش نمونه‌گیری در دسترس 300 تن به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار اصلی گردآوری داده‌ها، پرسشنامه محقق‌ ساخته بود که روایی آن با استفاده از نظرات پنل متخصصان و پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت که برای تمامی سازه‌ها بالاتر از 7/0 بوده و تأیید شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 25، انجام شد. نتایج حاصل از آزمون فریدمن در رابطه با اولویت سازه‌های پژوهش در ارتباط با مدل‌های تجارت الکترونیکی نشان داد که سازه‌های مراکز زنجیره‌ای خرید الکترونیکی، فروشگاه اینترنتی و ساخت سامانه الکترونیکی به ترتیب بیشترین اهمیت را در ارتباط با مدل‌های تجارت الکترونیکی در بین باغداران مورد مطالعه را داشتند، اما سازه‌های حراجی‌های الکترونیکی و بستر یا الگوهای مشارکتی نقش کم‌رنگ‌تری را داشتند. نتایج حاصل از آزمون علامت نشان‌دهنده آن است که افراد در سازه‌های بازارهای شخص ثالث، مراکز زنجیره‌ای خرید الکترونیکی، بستر یا الگوهای مشارکتی و فروشگاه اینترنتی غالبأ دارای میانگین بیشتری از میانگین جامعه هستند. به علاوه، نتایج ضریب همبستگی پیرسون رابطه منفی و معنی‌دار بین سازه سن و سازه ساخت سامانه الکترونیکی را نیز نشان داد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات