تأثیر سلامت روانی و کیفیت زندگی دانشجویان در دوران کرونا بر وضعیت تحصیلی آنان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، مجتمع آموزش عالی سراوان. سراوان. ایران

2 استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، مجتمع آموزش عالی سراوان

10.22059/ijaedr.2023.358618.669216

چکیده

با گسترش ویروس کرونا در سطح جهان، شیوه آموزش در دانشگاه‌ها تغییر و بالطبع سلامت روانی و کیفیت زندگی تحت‌تأثیر قرار گرفت. در ادامه این روند، وضعیت تحصیلی دانشجویان در دوران قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی دستخوش تغییرات و تأثیرپذیری از شرایط سلامت روانی و کیفیت زندگی گردید. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر سلامت روانی و کیفیت زندگی دانشجویان در دوران کرونا بر وضعیت تحصیلی آنان بود. این مطالعه در بین دانشجویان در دانشگاه‌های جنوب شرق کشور، استان سیستان و بلوچستان، انجام شد (N=30.217). نمونه با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای 310 دانشجو در رشته‌ها و مقاطع مختلف تحصیلی بود. ابزار سنجش این مطالعه، پرسشنامه‌ای آنلاین بود که روایی صوری و محتوایی آن را متخصصان حوزه روانشناسی و رفتاری تأیید نمودند و برای بررسی پایایی آن نیز از آزمون راهنما و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد. یافته‌ها نشان از ارتباط مثبت و معنی‌دار بین متغیرهای سلامت روانی و وضعیت تحصیلی دانشجویان داشت و همچنین نتایج تحلیل مدل‌سازی معادلات ساختاری نیز حاکی از قدرت پیش‌بینی قوی متغیرهای سلامت روانی و کیفیت زندگی بر وضعیت تحصیلی دانشجویان است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات