تحلیل پیشران های کلیدی توسعه پایدار کشاورزی در حوضه آبریز زاینده رود استان اصفهان با رویکرد اثرات متقاطع

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدیریت و توسعه کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تهران، کرج، تهران

2 استاد گروه مدیریت و توسعه کشاورزی،دانشکده کشاورزی، دانشگاه تهران،کرج، تهران

3 استاد گروه مدیریت و توسعه دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران

10.22059/ijaedr.2023.361396.669230

چکیده

هدف : هدف این مقاله تحلیل پیشران های کلیدی توسعه پایدار کشاورزی در حوضه آبریز زاینده رود استان اصفهان با رویکرد آینده پژوهی است. پژوهش حاضر کاربردی، از نوع توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری خبرگان مرتبط با توسعه کشاورزی در استان بودند.

روش پژوهش : جهت جمع آوری داده ها از منابع کتابخانه ای، پرسشنامه و مصاحبه استفاده گردید. برای شناسایی مؤلفه‌ها و پیشران‌های اولیه مؤثر بر توسعه پایدار کشاورزی در حوضه آبریز زاینده رود استان اصفهان از روش دلفی و مصاحبه با نخبگان و مسئولین اجرایی استفاده شد و برای انتخاب خبرگان نیز تکنیک گلوله برفی به کار رفت. در نهایت 40 پیشران کلیدی با پهنای ماتریس 40×40 تنظیم شد. پرسشنامه ها نیز بین 25 نفر از خبرگان توزیع شدند. با شناسایی مؤلفه‌های اولیه از طریق نرم‌افزار Micmac، ماتریس اثرات متقاطع با استفاده از نظر نخبگان شکل داده و با دادن امتیازدهی زوجی شاخص‌های مورد نظر بر حسب میزان تأثیرگذاری و تأثیرپذیری آن‌ها از صفر تا 3 مشخص شد.

یافته های پژوهش : در این پژوهش برای آینده نگاری توسعه پایدار کشاورزی دو پیشران کلیدی شناسایی گردید که شامل توسعه کشاورزی در محیط های کنترل شده نظیر گلخانه ها و توسعه زیرساخت ها برای ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی می شدند.

واژگان کلیدی: آینده نگاری، پیشران های کلیدی، توسعه کشاورزی، حوضه آبریز زاینده رود

کلیدواژه‌ها

موضوعات