1
گروه جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
2
گروه علوم اقتصادی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
10.22059/ijaedr.2023.351167.669191
چکیده
برندسازی محصولات کشاورزی ارگانیک از الزامات مهم است که نقش مهمی در رشد و توسعه اقتصادی جوامع دارد. در زمینه ایجاد و توسعه برندهای کشاورزی ارگانیک، عوامل توسعه و پیشرانهای متعددی وجود دارد که توجه به آن، نیازمند برنامهریزی دقیق است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی پیشرانهای برندسازی کشاورزی ارگانیک در شهرستان تبریز انجام شده است. این پژوهش به لحاظ هدف کابردی و بر اساس راهبرد، از نوع پژوهشهای آمیخته محسوب میشود. در ابتدا بر اساس رویکرد داده بنیاد، محتوای کیفی لازم گردآوری شد، سپس دادههای کمی بر اساس راهبرد پیمایشی(پرسشنامه) جمعآوری گردید. جامعه آماری متخصصین و کارشناسان بودند که در ابتدا با استفاده از نمونهگیری هدفمند و سپس با استفاده از روش گلوله برفی، مصاحبه نیمه ساختاریافته با 17 نفر تا رسیدن به اشباع نظری انجام شد. در این روش، تجزیه و تحلیل دادهها به سه طریق کدگذاری باز، کدگذاری محوری و انتخابی، انجام شد. برای بررسی قابلیت اعتماد از معیارهای انتقالپذیری و تأییدپذیری، اطمینان پذیری و اعتبار پذیری بهره گرفته شد. بر مبنای تحلیل مرحله کیفی صورت گرفته کدهای محوری و انتخابی برندسازی شناسایی گردید و پرسشنامهای در چارچوب ماتریس اثرات متقاطع بین عوامل تنظیم و جهت ارزیابی میزان تأثیرگذاری و تأثیرپذیری پیشرانها، ماتریس اثرات متقاطع بر اساس نرمافزار MicMac انجام شد. بر اساس نتایج 16 پیشران به عنوان پیشرانهای کلیدی که بیشترین تأثیرگذاری را بر برندسازی داشتهاند شناسایی شد که از بین آنها رسانهها، سازمان واحد، حمایتهای مالی و اعتباری و بسترسازی بخش دولتی، بیشترین نقش را در برندسازی محصولات کشاورزی ارگانیک دارند.
آقایاری هیر, محسن, اصغرپور, حسین, & باختر, سهیلا. (1402). شناسایی پیشرانهای تأثیرگذار بر برندسازی کشاورزی سالم و ارگانیک در شهرستان تبریز. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران, (), -. doi: 10.22059/ijaedr.2023.351167.669191
MLA
محسن آقایاری هیر; حسین اصغرپور; سهیلا باختر. "شناسایی پیشرانهای تأثیرگذار بر برندسازی کشاورزی سالم و ارگانیک در شهرستان تبریز". تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران, , , 1402, -. doi: 10.22059/ijaedr.2023.351167.669191
HARVARD
آقایاری هیر, محسن, اصغرپور, حسین, باختر, سهیلا. (1402). 'شناسایی پیشرانهای تأثیرگذار بر برندسازی کشاورزی سالم و ارگانیک در شهرستان تبریز', تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران, (), pp. -. doi: 10.22059/ijaedr.2023.351167.669191
VANCOUVER
آقایاری هیر, محسن, اصغرپور, حسین, باختر, سهیلا. شناسایی پیشرانهای تأثیرگذار بر برندسازی کشاورزی سالم و ارگانیک در شهرستان تبریز. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران, 1402; (): -. doi: 10.22059/ijaedr.2023.351167.669191