1
استادیار، گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه زابل، زابل، ایران
2
دانشجوی دکتری اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه زابل، زابل، ایران
10.22059/ijaedr.2023.353242.669198
چکیده
هزینة مبادلة واحدهای کسب و کار کشاورزی عاملی تاثیرگذار در قیمت تمام شده محصول، قیمت های خالص دریافتی کشاورزان و الگوی مشارکت آنان در بازار است. پژوهش پیمایشی حاضر با هدف تاثیر هزینه های مبادله بر رفتار و نحوه مشارکت تولیدکنندگان در بازار محصول سیب زمینی در استان همدان انجام گرفت. جامعه آماری این مطالعه تولیدکنندگان محصولات کشاورزی استان همدان در سال زراعی 1400-1399 می باشد. نمونه لازم با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده چند مرحلهای به دست آمد. بدین ترتیب حجم نمونه، 65 زارع سیبزمینی کار در استان همدان تعیین شد. اطلاعات آماری لازم از طریق پرسشنامه جمع آوری شد. نتایج نشان داد که بهبود وضعیت راههای دسترسی به بازار و افزایش میزان عضویت زارعین در اتحادیه های کشاورزی، بر احتمال مشارکت زارعین به عنوان فروشنده تاثیر منفی و افزایش فاصله دارای تاثیر مثبت می باشد. در حضور هزینه مبادله تنها 13/84درصد از زارعین به عنوان خریدار در بازار مشارکت نموده اند و کاهش میزان هزینه مبادله می تواند باعث افزایش مشارکت بازاری زارعین گردد.
محمدی, حمید, & مهدی زاده راینی, محمد جواد. (1402). بررسی پیامدهای هزینه های مبادله بر رفتار تولیدکنندگان محصولات کشاورزی استان همدان. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران, (), -. doi: 10.22059/ijaedr.2023.353242.669198
MLA
حمید محمدی; محمد جواد مهدی زاده راینی. "بررسی پیامدهای هزینه های مبادله بر رفتار تولیدکنندگان محصولات کشاورزی استان همدان". تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران, , , 1402, -. doi: 10.22059/ijaedr.2023.353242.669198
HARVARD
محمدی, حمید, مهدی زاده راینی, محمد جواد. (1402). 'بررسی پیامدهای هزینه های مبادله بر رفتار تولیدکنندگان محصولات کشاورزی استان همدان', تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران, (), pp. -. doi: 10.22059/ijaedr.2023.353242.669198
VANCOUVER
محمدی, حمید, مهدی زاده راینی, محمد جواد. بررسی پیامدهای هزینه های مبادله بر رفتار تولیدکنندگان محصولات کشاورزی استان همدان. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران, 1402; (): -. doi: 10.22059/ijaedr.2023.353242.669198