تحلیل نقش آموزش عالی کشاورزی در معیشت پایدار روستایی: مورد مطالعه حوضه آبریز دریاچه ارومیه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران، کرج، ایران

چکیده

با بررسی شاخص­های توسعه دانایی محور و با تاکید بر زیرساخت­های آموزشی علی­الخصوص نظام آموزش عالی کشاورزی، می­توان از آموزش و نقش آن به عنوان مهم­ترین و موثرترین ابزار جوامع برای مقابله با چالش­های هزاره سوم، یاد کرد. با این رویکرد، تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش آموزش عالی کشاورزی در معیشت پایدار روستایی و به روش توصیفی-همبستگی انجام شد. جامعه آماری پژوهش، شامل کشاورزانی می­باشد که فارغ­التحصیل مراکز آموزش عالی کشاورزی هستند. بر اساس آمار اعلام شده از جانب سازمان­های جهاد کشاورزی استان­های آذربایجان غربی و شرقی، تعداد آنها در حدود ۵۵۰ نفر می­باشد و از میان آنها 22۵ نفر به‌عنوان نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به روش طبقه­ای با انتساب متناسب انتخاب شدند. داده‌های مورد نیاز از طریق پرسش‌نامه گردآوردی شد. روایی صوری ابزار توسط پانل متخصصان تأیید شد. مقادیر آلفای کرونباخ برای ابعاد مختلف پرسشنامه بالاتر از 7/۰ بود. به منظور پردازش و تحلیل داده‌ها، از نرم­افزار  Spss25بهره گرفته شده است. همچنین جهت دست‏یابی به مدل تجربی تحقیق از‏ مدل‏سازی معادلات ساختاری (SEM) و برای انجام این کار از نرم‏افزار Amos24  استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد مولفه­های آموزش، پژوهش، ساختار و بستر، روش­های تدریس و یادگیری و تجارب یادگیری،‌ابعاد اساسی آموزش عالی کشاورزی در رابطه با معیشت پایدار روستایی را تشکیل می­دهند و قادر هستند تا ۵۷ درصد تغییرات معیشت پایدار را پیش­بینی کند.

کلیدواژه‌ها


REFERENCES
Cortese, A.D. (2003). The Critical Role of Higher Education in Creating a Sustainable Future. Planning for Higher Education, 31(3), 15-22.
Dawe, G., Jucker, R. & Martin, S. (2005). Sustainable development in higher education: current practice and future developments. Higher Education Academy, York Science Park, Heslington, York, from http://www.heacademy.ac.uk/assets/docum ents/sustainability/sustdevinHEfinalreport. pdf.
Fiorella, L. and Mayer, R.E. (2014). Role of expectations and explanations in learning by teaching. Contemporary Educational Psychology, 39(2), 75-85.
Holmberg, J. & Samuelsson, B. (2006). Drivers and barriers for implementing sustainable development in higher education. UNESCO Education sector, Technical paper 3, UNESCO. pp. 7-11.
Iravani, H. Shabanali Fami, H. Alibiqi, A.H. Kalantari, K. Ashtiani, S.R. (2006). A model for integrating sustainability in agricultural higher education. Iranian Agriculture Sciences Journal. 37(2). (In Farsi).
Khodabakhshi, A. Movahed Mohamadi, H. Fami, H. Sh. (2013). Analysis of Quality Components of Electronic Education in Iranian Higher Education in Agriculture. Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research, 44(4), 693-707.
Krantz, L (2001). The sustainable Livelihood Approach to Poverty Rednduction, Swedish International Development Cooperation Agency.
Molden (2007). Water for food, water for life: A comprehensive assessment of water management in agriculture, Earthscan / International Water Management Institute, London / Colombo.
Rodriguez, U.P. Lorenzo, M. Alvarez, X. Losada, M. (2016). Pursuing the goal of sustainable action in the basic training of teachers. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 228(2016), 587 – 592.
Stephens, J.C., and A.C. Graham (2010). Toward an empirical research agenda for sustainability in higher education: exploring the transition management framework, Journal of Cleaner Production, 18(7), 611-618.
Segalas J, Ferrer-Balas D, Svanstrom M, Lundqvist U, Mulder KF (2009). What has to be learnt for sustainability? A comparison of bachelor engineering education competencies at three European universities. Sust Sci 4(1):17–27
Shen, F. Hughey, K. Simmons, D (2008). Connecting livelihood farmworker for indicators Measuring Sustainable development. Ecological Indicator, 2(3), 295-309.
UNESCO. (1997). Educating for a Sustainable Future: A Transdiciplinary Vision for Concerted Action. EPD-97/CONF.401/CLD.1.November 1997. 
World Bank .(2008). World Development Report 2008: Agriculture for Development. The World Bank, Washington, DC.