دانشگاه تهرانتحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران2008-483842220120121Recreational Valuation of Groundwater in Yazd-Ardakan Plainارزشگذاری تفریحی آبهای زیرزمینی دشت یزد-اردکان15316223692FAاحمدفتاحیدانش آموخته دکتری دانشگاه تهران و استادیار دانشگاه یزد0000-0002-3609-6345سعیدیزدانیاستاد پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران0000-0002-9403-9963سید صفدرحسینیاستاد پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران0009-0002-1667-4782سید کاظمصدراستاد دانشگاه شهید بهشتیJournal Article19700101Diversity in natural aspects for relaxation, entertainment as well as recreational opportunities associated with walking, sightseeing, camping near wells, qanats, and springs to spend leisure time and to enjoy landscapes, represents the recreational values which can be perceived due to surface water limitations. Recreational value of water includes the benefits derived from those who leave water resources and their attributes intact for others. Areas with groundwater resources (Chack-Chack, Gharbalbiz, Tamehre and Darehghahan) in Yazd- Ardakan plain attract many tourists annually. This study endeavors to determine the recreational value of groundwater resources of Yazd- Ardakan plain and to elicit visitors’ willingness to pay using contingent valuation method. To collect data, a questionnaire with a single-bounded dichotomous choice format was developed in 2009. Results reveal that the total recreational value and the household’s recreational value are 1.38 billion Rials and 11280 Rials, respectively. Considering the weighted mean of WTP, the entrance fee for water-based recreation areas would be 4700 Rials. These estimates provide rational justification for policy makers and managers to support the conservation of water-based recreational areas.تنوع در ویژگیهای طبیعی برای استراحت، سرگرمی و فرصتهای تفریحی در قالب پیادهروی، گردش، اردو زدن در کنار چاهها، قنوات و چشمهها جهت گذراندن اوقات فراغت و لذت از این مناظر، بیانگرارزشهای تفریحی میباشد که به علت محدودیت منابع آبهای سطحی، مشاهده میشود. ارزش تفریحی آب شامل منافع دریافتی از کسانی است که آب و خواصش را برای استفاده دیگران دست نخورده باقی میگذارند. وجود مناطق گردشگری (چک چک، غربالبیز، تامهرو درهگاهان) در دشت یزد- اردکان با منابع آب زیرزمینی در وسط بیابان، موجب جذب توریست بهعلت جاذبه تفریحی آن شده است. بطوریکه هر ساله افراد زیادی از این مکانها بازدید بهعمل میآورند. این پژوهش به تعیین ارزش تفریحی آبهای زیرزمینی دشت یزد-اردکان و اندازهگیری میزان تمایل به پرداخت بازدیدکنندگان با بهرهگیری از روش ارزشگذاری مشروط و پرسشنامه گزینش دوگانه تکبعدی در سال 1388 میپردازد. نتایج تحقیق حاکی از آن است کل ارزش تفریحی این مناطق 38/1 میلیارد ریال میباشد. همچنین، با توجه به میانگین وزنی تمایل پرداخت در دشت قیمت ورودیه برای استفاده از مناظر آبی در استان 4700 ریال برآرود گردید. نظر به بعد خانوار بازدیدکنندگان از این مناطق (4/2 نفر) ارزش تفریحی هر خانوار 11280 ریال محاسبه شد. لذا این برآورد، برای سیاستگزاران و مسئولین توجیهات لازم جهت حفظ و حمایت از اماکن تفریحی آبی فراهم را مینماید.https://ijaedr.ut.ac.ir/article_23692_72c5eba9bc9e8c06eb264a91fd36afe9.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران2008-483842220120121Modeling and Prediction of Bread Waste Using Time Series Models and Artificial Neural Networks (ANN)مدلسازی و پیشبینی ضایعات نان با استفاده از مدلهای سری زمانی و شبکههای عصبی مصنوعی16317323693FAمیتراژاله رجبیدانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانناصرشاهنوشیدانشیار دانشگاه فردوسی مشهدمحموددانشوردانشیار دانشگاه فردوسی مشهدعلیفیروز زارعدانشجوی دوره دکتری اقتصاد کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهدسیاوشدهقانیاناستاد بازنشسته دانشگاه فردوسی مشهدسید محمد علیرضویدانشیار دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article19700101This paper presents the application of multivariate time series model (ARDL) to investigate factors affecting bread waste and to explore the relationships among shortrun, longrun and error correction coefficient and the independent variables over the period 1978-2006. Results reveal that Gross National Product and urbanization have positive effects on bread waste in the long term, while the bread price and Gini coefficient have negative effects on bread waste in short term. To predict the amount of bread waste, artificial neural network (ANN) and ARDL model were applied. Comparison of the two models indicated that the ANN-ARDL multi-layer perceptron model (3 layers) with a hyperbolic tangent transfer function for the hidden layer and a delta-bar-delta learning algorithm, is the best model for forecasting the amount of bread waste. This amount will exceed 3.181 million tons in 2011. This implies that considering the wheat price in 2006, USD 1145 million will be removed from the national economic cycle.
JEL Classification: C45, Q13دراین مطالعه به منظور بررسی عوامل مؤثر بر ضایعات نان و تعیین روابط کوتاهمدت، بلندمدت و ضریب تصحیح خطا بین ضایعات نان و متغیرهای مستقل مؤثر برآن طی سالهای 1385-1357 و پیشبینی ضایعات نان از الگوی سری زمانی چند متغیره ARDL استفاده شده است. بر اساس الگوی ARDL ضایعات نان در بلندمدت تابعی مستقیم از تولید ناخالص ملی و رشد شهرنشینی میباشد و قیمت نان و ضریب جینی بر ضایعات نان اثر معکوس دارند. در کوتاهمدت نیز تولید ناخالص ملی و رشد شهرنشینی اثر مثبت و معنیداری بر ضایعات نان دارند و تأثیر قیمت و ضریب جینی در کوتاهمدت نیز بر ضایعات منفی است. به منظور پیشبینی مقادیر آتی از الگوی ARDL و شبکه عصبی مصنوعی استفادهشد. نتایج مقایسه الگوهای ARDL و ANN نشان داد که شبکه عصبی مبتنی برARDL پرسپترون چند لایه (با سه لایه) با ساختار انتخاب شده دارای دقت بالاتری بوده و بر اساس پیشبینی ضایعات نان با شبکه عصبی منتخب در افق پیشبینی (سال 1390) ضایعات نان بیش از 181/3 میلیون تن خواهدبودکه با توجه به قیمت جهانی گندم در سال 1385 مبلغی معادل 1145 میلیون دلار در اثر ضایعات نان از چرخه اقتصادی کشور حذف میشود.
طبقه بندی JEL : C45,Q13https://ijaedr.ut.ac.ir/article_23693_8ee1b71bac228629b3a1223450c6049e.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران2008-483842220120121Organizational Learning in Agricultural Faculties of Tehran Provinceیادگیری سازمانی در دانشکده های کشاورزی استان تهران17518423694FAعنایتعباسیدانشجوی دکتری پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران0000-0002-5238-7185یوسفحجازیاستاد پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران0000-0001-6082-726Xهوشنگایروانیاستاد پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهرانمحمدرضازالیاستادیار دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه مازندرانسید بابکعلویاستادیار دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه صنعتی شریفJournal Article19700101In the current turbulent environment, sustainable organizational success cannot be achieved without considering organizational learning. Due to the global pressures, higher education institutions including agriculture colleges should turn to learning organizations to face the challenges ahead. Hence, the purpose of this descriptive correlational study is to investigate organizational learning and the influential factors in agricultural faculties in the province of Tehran. The statistical population consisted of 100 faculty members in College of Agriculture and Natural Resources of Tehran University, Abureyhan University College of Agriculture, Colleges of Agriculture of Tarbiat Moddares University and Shahed University. To collect data, a questionnaire was developed and pre tested. The validity of the instrument was confirmed by experts and its reliability was assessed through Cronbach’s Alpha. Results revealed that with respect to all contextual factors (i.e. shared vision, systematic thinking, organization learning culture, flexible organizational structure, personal and professional development, and transformational leadership) and process factor (organizational learning) the current status and the moderate/average level differ significantly. The results of correlation analysis showed that there exists a positive correlation between organizational learning and all of the contextual factors. The results of multiple regressions revealed that three contextual factors i.e. transformational leadership, systematic thinking, and flexible organizational structure play the most significant role in explaining the organizational learning variance, respectively.در محیط متغیر کنونی، هیچ روشی برای موفقیت پایدار سازمانی بدون یادگیری سازمانی وجود ندارد. تحقیق حاضر با هدف بررسی یادگیری سازمانی و عوامل تأثیرگذار بر آن در دانشکده های کشاورزی استان تهران انجام شده است. تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی و نمونه مورد مطالعه را تعداد 100 نفر از اعضای هیأت علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی کرج ، پردیس کشاورزی ابوریحان و دانشکده های کشاورزی دانشگاه های تربیت مدرس و شاهد تشکیل دادند. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه گردآوری شد. روایی پرسشنامه با استفاده از نظرات متخصصین و پایایی آن با اندازه گیری آلفای کرونباخ در مرحله پیش آزمون مورد تأیید قرار گرفت. نتایج حاصل از تحقیق بیانگر آن است که در تمامی عوامل زمینه ای (آرمان مشترک، تفکر سیستمی، فرهنگ سازمانی یادگیرنده، ساختار سازمانی منعطف، توسعه قابلیت های شخصی و حرفه ای اعضاء و رهبری تحول آفرین) و فرآیندی (یادگیری سازمانی)، بین وضعیت موجود و حد متعادل (متوسط) در دانشکده های کشاورزی مورد مطالعه تفاوت معنی داری وجود دارد. نتایج حاصل از همبستگی حاکی از وجود رابطه مثبت و معنی دار بین یادگیری سازمانی و تمامی عوامل زمینه ای می باشد. نتیجه حاصل از رگرسیون چند متغیره بیانگر آن است که سه عامل رهبری تحول آفرین، تفکر سیستمی و ساختار سازمانی منعطف به ترتیب بیشترین نقش را در تبیین واریانس یادگیری سازمانی ایفا می کنند.https://ijaedr.ut.ac.ir/article_23694_1722de9b11892bc558ca286b84f434b7.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران2008-483842220120121Explaining Components of Drought Crisis Management in Southeastern Rural and Nomadic Areas of Iranتبیین مولفههای مدیریت بحران خشکسالی در مناطق روستایی و عشایری جنوب شرق کشور18519723695FAسید محمودحسینیدانشیار دانشگاه تهران0000-0003-2070-4817ابوالقاسمشریف زادهاستادیار دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی گرگانسعیدغلامرضاییاستادیار دانشگاه لرستانمرتضیاکبریدانشجوی دکتری آموزش کشاورزی دانشگاه تهرانJournal Article19700101The main purpose of this study was to analyze the causes, impacts and mechanisms of drought crisis management in rural and nomadic communities in Iran. 201 experts and managers involved in drought crisis management were surveyed through a complete enumeration/census. Face validity and content validity of the questionnaire were confirmed by experts. The calculated Cronbach’s alpha for the different sections of the instrument were 0.81, 0.76 and 0.72. The Statistical Package for the Social Sciences (SPSS 11.5) was used to treat and analyze the obtained data. Factor analysis was employed to analyze the data. Five components emerged from factor analysis of the causes of drought vulnerability including socio-economic factor (32.42% of the variance), livelihood factor (19.3% of the variance), hydrological factor (17.79% of the variance), agricultural factor (10% of the variance) and meteorological factor (9% of the variance). In a similar vein, four principal components including ecological and environmental impacts, economic and livelihood impacts, social impacts and psychological impacts were extracted using factor analysis. Additionally, five principal components were extracted from the factor analysis of management mechanisms. Considering these factors, a conceptual model has been proposed.این تحقیق با هدف تبیین مولفههای مدیریت بحران خشکسالی در جوامع روستایی و عشایری جنوب شرق ایران، بر پایه پیمایش انجام شده است. از طریق سرشماری تعداد 201 نفر از کارشناسان درگیر در مدیریت بحران خشکسالی مورد مطالعه قرار گرفتهاند. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه بر اساس نظرات گروهی از کارشناسان و صاحبنظران مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. جهت پایایی پرسشنامه از ضریب کرونباخ آلفا استفاده شد که به ترتیب 72/0، 76/0 و 81/0 به دست آمد. پس از گردآوری دادهها، از نرمافزار SPSS برای تحلیل دادهها بر اساس روش تحلیل عاملی بهره گرفته شد. نتایج مربوط به تحلیل عاملی علل آسیبپذیری در برابر خشکسالی به استخراج پنج عامل به ترتیب تحت عناوین خشکسالی اجتماعی- اقتصادی، خشکسالی معیشتی، خشکسالی هیدرولوژی، خشکسالی کشاورزی و خشکسالی هواشناختی به ترتیب42/32، 3/19، 79/17، 10 و 9 درصد واریانس (88 درصد) را تبیین نمودهاند. تحلیل عاملی اثرات و پیامدهای خشکسالی نشان داد که پیامدهای زیستمحیطی- بومشناختی، پیامدهای اقتصادی- معیشتی، پیامدهای اجتماعی و پیامدهای روانشناختی را بر جای گذاشته است که روی هم رفته 76/84 درصد از واریانس را تبیین نمودند. همچنین تحلیل عاملی سازوکارهای مدیریت بحران خشکسالی به استخراج پنج عامل منجر شده است. در پایان، نمودار مفهومی تحلیل عاملی علل، اثرات و سازوکارهای مدیریت بحران خشکسالی ترسیم شده است.https://ijaedr.ut.ac.ir/article_23695_916b7a3e7087242b926ec351f650e1d0.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران2008-483842220120121Students’ Satisfaction of the Quality of Educational Services (Using SERVQUAL Model) in College of Agriculture, Tarbiat Modaresرضایتمندی دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس از کیفیت خدمات آموزشی ارایه شده به آنها با استفاده از مدل کیفیت خدمت SERVQUAL19920723696FAسعیدفعلیدانشجوی دکتری ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تربیت مدرسنگینبیگلریدانش آموخته کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تربیت مدرسغلامرضاپزشکی راددانشیار دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرسJournal Article19700101Higher education system, as an investment in human resources, plays a key role in training people. It also plays a determinant role in different political, social, economic and cultural aspects of the society. Therefore, ensuring the quality of performance in higher education to prevent the waste of human and financial resources along with possessing the ability to compete in the future, wherein quality is supposed to be a significant component for organization’s survival, is an undeniable necessity. Hence, the purpose of this descriptive correlational study is to analyze the quality of educational services (QES) in College of Agriculture, Tarbiat Modares University (TMU). A structured questionnaire with close-ended questions was developed and its validity and reliability were confirmed. The target population of the study consisted of the students of College of Agriculture, TMU (N=674) out of which, according to Cochran Formula, 159 individuals were selected using simple random sampling method. Findings revealed that from students’ viewpoint, the quality of educational services in College of Agriculture, TMU could be prioritized as: 1) Reliability, 2) Empathy, 3) Responsiveness, 4) Assurance, and 5) Tangibles. The comparison of means indicated that there exists a significant difference between the satisfaction level of Master’s students and PhD. students, and also between, male and female students regarding the quality of educational services.نظام آموزش عالی بهعنوان بارزترین نمود سرمایهگذاری نیروی انسانی، نقش اصلی را در تربیت نیروی انسانی کارآمد و همچنین نقش تعیین کنندهای در ابعاد گوناگون اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی جامعه بر عهده دارد. از اینرو، اطمینان از کیفیت مطلوب عملکرد آن بهمنظور جلوگیری از هدر رفتن سرمایههای انسانی و مادی و نیز داشتن توانایی رقابت در دنیای آینده که در آن کیفیت مهمترین مؤلفه برای ادامه حیات هر سازمان است، ضرورتی انکار ناپذیر است. بنابراین، هدف کلی این پژوهش توصیفی - همبستگی، بررسی کیفیت خدمات آموزشی ارایه شده دانشگاهی از دید دانشجویان میباشد. ابزار پژوهش پرسشنامهای ساختارمند حاوی سؤالات بستهپاسخ بود که با استفاده از مدل تعدیلیافته کیفیت خدمت سِروِکوال (SERVQUAL) در پنج بُعد تهیه شد و روایی و پایایی آن نیز تأیید گردید. جامعه آماری مورد نظر شامل کلیه دانشجویان (مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری) دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس است (674N=)، که از این میان، تعداد 159 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران انتخاب و اقدام به جمعآوری اطلاعات و تکمیل پرسشنامهها گردید (159n=). نتایج توصیفی تحقیق، اولویتبندی اَبعاد کیفیت خدمات آموزشی از دیدگاه دانشجویان را بدین ترتیب نشان میدهد: 1) قابلیت اطمینان، 2) همدلی، 3) پاسخگویی، 4) تضمین، و 5) شرایط فیزیکی و ملموس. همچنین، نتایج آزمون مقایسه میانگینها نشان میدهد که تفاوت معنیداری بین میزان رضایتمندی دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، و پسران و دختران درباره کیفیت خدمات آموزشی ارایه شده وجود دارد.https://ijaedr.ut.ac.ir/article_23696_cfd03349c5f2dd6ec904d814bbcaf4da.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران2008-483842220120121Analysis of the Problems of Agricultural Education System and Resolving Them through Mobile Education: Viewpoint of Agricultural Specialists in Jihad-e-Keshavarzi Organization, Khuzestan Provinceتحلیل مشکلات نظام آموزش کشاورزی و رفع آنها از طریق آموزش سیار از دیدگاه کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان20921823697FAناهیدفروشانیدانش آموخته کارشناسی ارشد رشته ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستانبهمنخسروی پوراستادیار دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستانجعفریعقوبیاستادیار دانشگاه زنجانJournal Article19700101Considering the pace of scientific, technological and cultural developments, one will have no other choice but to learn over a lifetime. Mobile learning as a new stage of e-learning development with the potential of using mobile devices, is supposed to be an effective means for lifelong learning. Therefore, the purpose of this survey was to analyze the problems of agricultural education system and to resolve them through mobile education. The statistical population of the study consisted of specialists in Jihad-e-Keshavarzi organization in Khuzestan province (N=715) out of which, 248 specialists were selected with respect to Morgan table. The sample was drawn using stratified sampling method. To analyze the data, SPSS (Win 15) was used. Results revealed that lack of harmony among agricultural education system, global changes and scientific advances is the underlying factor of the problems attributed to this system. Also, removing the limitations associated with time and place is among the most important factors which can help resolve the problems of agricultural education system through mobile training. The results of the factor analysis indicated that from specialists’ viewpoint, managerial and economic problems, structural problems, staff problems, planning problems and inflexibility of the education system are among the most important factors. Also, the results of the factor analysis showed that resolving managerial and planning problems is an important factor in resolving the problems of agricultural education system through mobile training.امروزه پیشرفتهای علمی، فنشناختی و فرهنگی آنچنان با آهنگ تندی افزایش مییابند، که انسان را گریزی جز آموختن در سراسر زندگی نیست. یادگیری سیار به عنوان مرحله جدیدی از توسعه یادگیری الکترونیکی با قابلیت استفاده گستردة ابزارهای سیار، میتواند وسیله مهمی برای یادگیری مادامالعمر باشد. لذا هدف از این تحقیق تحلیل مشکلات نظام آموزش کشاورزی و رفع آنها از طریق آموزش سیار بود. جامعة آماری این تحقیق را کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان (715 N=) تشکیل دادند. نمونهگیری به صورت طبقهای ساده در سطح کل استان خوزستان انجام و با استفاده از جداول مورگان و تاکمن تعداد 248 نفر انتخاب گردیدند. این تحقیق از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی انجام شده است. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 15 پردازش و تحلیل گردید. نتایج نشان داد که عامل مهم در رابطه با مشکلات نظام آموزش کشاورزی، هماهنگ نبودن نظام آموزش کشاورزی با تغییرات جهانی و پیشرفت های علمی میباشد. از عوامل مهم مربوط به قابلیت رفع مشکلات نظام آموزش کشاورزی از طریق آموزش سیار، رفع محدودیتهای مکانی و زمانی برای آموزش و یادگیری است. نتایج تحلیل عاملی مشکلات آموزش کشاورزی از دیدگاه کارشناسان نشان داد مشکلات مدیریتی و اقتصادی، ساختاری، کادر آموزشی، برنامه ریزی و عدم انعطافپذیری نظام آموزشی از عوامل مهم
میباشند. نتایج تحلیل عاملیِ قابلیتِ رفع مشکلات آموزش کشاورزی از طریق آموزش سیار نیز نشان داد برخی عوامل مهم، قابلیت رفع مشکلات مدیریتی و برنامهریزی میباشد.https://ijaedr.ut.ac.ir/article_23697_c912a5369893e75ddc3ca8bfd725c768.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران2008-483842220120121Comparison of the Components of Irrigated Wheat Production in Peasant, Commercial and Cooperative Farming Systems in Kurdistan Province, Iranمقایسه مولفه های تولید گندم آبی نظامهای بهره برداری دهقانی، تجاری و تعاونی تولید در استان کردستان21922923698FAبهروزتوپچیکارشناس ارشد توسعه روستایی و محقق مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کردستانفرحنازرستمیاستادیار دانشگاه رازی کرمانشاه0000-0002-2636-0894آزادهخدابخشیدانشجوی کارشناسی ارشد آموزش کشاورزی دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهرانJournal Article19700101The present study was conducted to investigate qualitative and quantitative aspects of irrigated wheat production in three major farming systems i.e. peasant, commercial and cooperative systems in Kordestan province. Accordingly, seven basic hypotheses were tested. The data were drawn from individual interviews with 360 farmers who planted wheat in 2004-2005. The sample was selected using multistage cluster technique. The results revealed that the peasant farming systems had significantly the lowest level of soil erosion and pollution. Meanwhile, the findings indicated that employment hits lowest level in the cooperative farming systems. Additionally, labor productivity was at the highest level in the same systems. However, cooperative farming systems had the lowest level of adaptability to the socio-economic conditions. In terms of production, peasant farming systems were more flexible than other systems. In sum, peasant farming systems paid more attention to environmental concerns, while cooperative farming systems focused on the production aspects. Finally, this study recommends that in order to design an appropriate model, long term programs are needed to ensure a balance among these three farming systems.
JEL Classification: C12, C83, D20, Q01, Q15در این تحقیق با هدف شناسایی نظام بهینه و پایدار بهره برداری کشاورزی، جنبه های کمی و کیفی سه نظام بهره برداری دهقانی، تجاری و تعاونی تولید در استان کردستان بر اساس تولید گندم آبی با هم مقایسه شدند. بدین منظور هفت فرضیه آزمون شد. هرکدام از فرضیهها جنبههایی از کمیت و کیفیت تولید این محصول را نشان دادند. اطلاعات مورد نیاز از 360 کشاورز که در سال زراعی 84-1383 گندم آبی کشت نموده بودند و از بین تعداد کل بهره برداران ( 24859 نفر ) از طریق مصاحبه مستقیم و تکمیل پرسشنامه جمع آوری گردید. نمونهها به روش خوشه ای چند مرحله ای و بصورت احتمالی برگزیده شدند. روایی تحقیق حاضر از طریق کارشناسان مرکز تحقیقات کشاورزی استان کردستان و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ ( 75/0 ) تعیین گردید. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که در استان کردستان: 1) نظام بهره برداری دهقانی بطور معنیداری کمترین میزان استفاده از ادوات را به همراه دارد. 2) نظام بهره برداری دهقانی بطور معنی داری کمترین میزان مصرف کودهای شیمیایی را به همراه دارد. 3) نظام بهره برداری تعاونی تولید بطور معنیداری دارای بیشترین نسبت ارزش افزوده به نیروی کار میباشد. 4) میزان اشتغال در نظام بهره برداری تعاونی تولید بطور معنی داری کمتر از دیگر نظامها است. 5) در نظام بهره برداری تعاونی تولید، بطور معنی داری بیشترین میزان عملکرد در واحد سطح وجود دارد. 6) نظام بهره برداری تعاونی تولید بطور معنی داری کمترین سازگاری را با شرایط اقتصادی و اجتماعی روستایی دارد و 7) نظام بهره برداری دهقانی بطور معنی داری بیشتر از دیگر نظامها قابلیت انعطاف در تولید دارد. در مجموع میتوان اینگونه بیان داشت که بهره برداریهای دهقانی از بعد ملاحظات زیستمحیطی از پتانسیل بالایی برخوردار هستند و از نظر تولید، بهره برداریهای تعاونی توانایی بالاتری دارند. در واقع هرکدام از سیستم های بهره برداری کشاورزی در استان کردستان دارای اهمیت هستند ولی پیشنهاد نهایی برای طراحی الگویی مناسب، اتخاذ برنامه هایی بلندمدت در مسیر ایجاد تعادل مابین بهره برداریهای دهقانی، تجاری و تعاونی است.
طبقه بندی JEL: C12, C83, D20, Q01, Q15https://ijaedr.ut.ac.ir/article_23698_1d2aad25c37946d3bdf4013ccc78f159.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران2008-483842220120121Investigating Experts’ Perception of Barriers to Organic Farmingبررسی موانع پیش برد کشاورزی ارگانیک از دیدگاه کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی23124223699FAانسیهکریمیدانش آموخته کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تربیت مدرسحسنصدیقیدانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تربیت مدرسعلیرضاباباییاستادیار گروه باغبانی دانشگاه تربیت مدرسJournal Article19700101The main purpose of this study was to investigate experts’ perceptions of barriers to organic farming in Ministry of Agriculture. The population of this survey consisted of the experts in department of horticultural products, ministry of agriculture in 2008-2009 (N= 160). Using Of Kerejcie and Morgan table, 113 experts were selected through stratified random sampling method. Validity of the instrument was confirmed by a panel of extension and education specialists, horticulture specialists and also organic farming specialists in Jihad-e-Agriculture ministry. The reliability was calculated using Coronbach’s Alpha (0.79 to 0.84).The findings showed that from experts’ viewpoint, among the three barriers (i.e. economic, cognitive and perception, and information), economic barrier is the most important one. Also, economic barriers have a positive and significant relationship with experts' perception of organic farming development.هدف کلی این پژوهش بررسی موانع پیشبرد کشاورزی ارگانیک از دیدگاه کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی بود. روش انجام این تحقیق پیمایشی و از نوع توصیفی ـ همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق شامل 160 نفر از کارشناسان بخش معاونت تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی (در سال 1387- 1388) بود (160N=) که با 113 نفر از استفاده از جدول کرجسی و مورگان به روش نمونهگیری طبقهای تناسبی انتخاب شدند(113n=). ابزار اصلی تحقیق پرسشنامه بود که روایی ظاهری و محتوایی آن با نظرخواهی از پانلی از متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی و باغبانی و کشاورزی ارگانیک بازنگری، اصلاح و تأیید شد. آزمون مقدماتی برای به دست آوردن پایایی پرسشنامه انجام گرفت و ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده بین 79/0 تا 83/0 به دست آمد. یافتههای تحقیق نشان داده است که در بین سه عامل بازدارنده (موانع اقتصادی، شناختی و اطلاعاتی، بینشی)، موانع اقتصادی در اولویت اول است. همچنین همبستگی مثبت و معنیداری بین موانع اقتصادی بر روند پیشبرد کشاورزی ارگانیک و دیدگاه کارشناسان، در سطح یک درصد وجود دارد.https://ijaedr.ut.ac.ir/article_23699_d2b0bda5e2889232466ff4da2e095075.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران2008-483842220120121Challenges of Agricultural Water Management in Karaj County: Farmers’ Viewpointsبررسی مسایل و محدودیتهای مدیریت آب کشاورزی از دیدگاه کشاورزان شهرستان کرج24325323700FAسمیهگودرزیدانش آموخته کارشناسی ارشد توسعه روستایی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهرانحسینشعبانعلی فمیدانشیار دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران0000-0002-4885-0317حمیدموحد محمدیدانشیار دانشگده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهرانمحمدجلال زادهدانشجوی دکتری برنامه ریزی روستایی دانشگاه اصفهانJournal Article19700101The purpose of this study was to investigate the challenges of agricultural water management from farmers’ viewpoint. The statistical population consisted of 5297 farmers in Karaj County. A total number of 142 farmers were selected applying Cochran’s formula. The sample was drawn using stratified sampling method with proportional allocation. To collect data, a questionnaire was developed. To ensure face validity, faculty members of the department of agricultural extension and education, University of Tehran and experts revised the questionnaire. Cronbach's alpha was calculated for different sections of the instrument and values of ? 0.7 were considered to be acceptable. The data were analyzed using SPSS. Farmers were asked to prioritize the challenges and limitations of water management. Of these challenges, farmers cited surface water reduction and the decline in groundwater levels as the most important ones. With regard to water transfer, leakage of canals, decay of the coverage of canals, and water infiltration were reported as the main issues. In terms of water consumption, lack of application of mechanized irrigation systems was mentioned as the first priority. Moreover, the challenges of agricultural water management were classified into 7 categories through the factor analysis including: quantitative and qualitative problems of water sources, economic challenges, etc.هدف تحقیق حاضر بررسی مسایل و محدودیتهای مدیریت آب کشاورزی از دیدگاه کشاورزان شهرستان کرج بوده است. جامعه آماری تحقیق شامل 5297 نفر از کشاورزان شهرستان کرج بود که تعداد142 نفر با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهای بود که روایی آن به تایید اساتید گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران و سایر صاحبنظران مربوطه رسید. میزان پایایی پرسشنامه با روش آلفای کرونباخ بررسی شد که متوسط مقادیر بدست آمده برای بخشهای مختلف حاکی از مناسب بودن ابزار تحقیق میباشد(76/0=?). دادهها با نرمافزار SPSS مورد توصیف، تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. رتبه بندی مسایل و محدودیتهای مدیریت آب از دیدگاه کشاورزان نشان داد که در زمینه استحصال، کاهش آب دهی منابع آب سطحی و افت سفرههای آب زیرزمینی, در زمینه انتقال، قابل نفوذ بودن نهرها ، پوسیدگی پوشش کانالها و چکه کردن لولهها و در زمینه مصرف آب در مزرعه نیز عدم استفاده از روشهای مکانیزه آبیاری اولویتهای اول را به خود اختصاص دادند. بر اساس نتایج حاصل از تحلیل عاملی مسایل و محدودیتهای مدیریت آب کشاورزی در هفت عامل شامل مشکلات کمی و کیفی منابع آب، چالش های اقتصادی و... دسته بندی شدند.https://ijaedr.ut.ac.ir/article_23700_898e137318cc44f45bf8c85a63da058a.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران2008-483842220120121Determinants of Farmers’ Risk Management in Kermanshah Townshipشناسایی تعیین کنندههای مدیریت ریسک کشاورزی: مطالعه کشاورزان شهرستان کرمانشاه25526423701FAشهپرگراوندیکارشناس ارشد توسعه روستایی دانشگاه رازیامیرحسینعلی بیگیدانشیار دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی و عضو مرکز پژوهشی مطالعات اقتصادی - اجتماعی دانشگاه رازی0000-0001-5776-1116Journal Article19700101Agricultural risks affect farmers’ livelihood and income, and exert detrimental influence on the environment leading farmers and rural labor to poverty. Hence, farmers should try to manage the risks. The purpose of this descriptive correlational study was to address the determinants of risk management strategies applied by corn growers in Kermanshah Township. The statistical population of the study consisted of the corn growers of Kermanshah Township (N=3239). Using a systematic random sampling technique, 340 farmers were selected. Results indicated that farmers manage agricultural risks by applying production, human, and legal strategies, respectively. Level of education, ownership, landholding size, income, and participation in extension courses could explain a large proportion of the variance in the utilization level of risk management strategies.ریسک ها در کشاورزی، زندگی و درآمد زارعان را تحت تاثیر قرار می دهند و صدماتی را به محیط زیست آن ها وارد می کنند و موجب فقیرتر شدن کشاورزان و کارگران روستایی می شوند. بنابراین ریسک ها بایستی توسط کشاورز مدیریت شوند. هدف از این مطالعه توصیفی- همبستگی شناسایی تعیین کننده ها یا عوامل تاثیرگذار بر مدیریت ریسک توسط کشاورزان ذرت کار شهرستان کرمانشاه بود. جامعه آماری تحقیق، کشاورزان ذرت کار شهرستان کرمانشاه بودند. برای انتخاب نمونه ها، از روش نمونه گیری تصادفی نظام دار استفاده شد(340 n=). یافته ها نشان داد که، کشاورزان ذرت کار به ترتیب از راهبردهای مدیریت ریسک تولید، ریسک انسانی و ریسک قانونی در جهت مدیریت منابع ریسکی که با آن مواجه هستند، استفاده می کنند. هم چنین بر اساس نتایج، متغیرهای سطح تحصیلات، نوع مالکیت، مقدار زمین زارع، درآمد زارع و مشارکت در کلاس های ترویجی بیشترین واریانس را در سطح استفاده از راهبردهای مدیریت ریسک تبیین نمودند.https://ijaedr.ut.ac.ir/article_23701_c8684ce2fadac0c9d2db47b07a0f98f3.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران2008-483842220120121Analysis of Potato Growers’ Knowledge about Sustainable Agriculture in Shushtar Townshipبررسی دانش کشاورزی پایدار در بین سیب زمینیکاران شهرستان شوشتر26527423702FAهانیهداودیدانشجوی کارشناسی ارشد توسعه روستایی، دانشگاه تهرانطهماسبمقصودیعضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد جامع شوشترJournal Article19700101The sustainability of farming system is among the serious issues that has attracted the attention of many researchers in recent years. Therefore, an investigation of farmers’ knowledge about sustainable agriculture is important, if sustainable development is to be achieved. The purpose of this descriptive correlational research was to determine the knowledge level of potato growers in Shushtar Township and to evaluate factors affecting the knowledge of sustainable agriculture. The statistical population of this study consisted of 4200 potato growers in Shushtar township. 137 potato growers were selected through multistage sampling method. A panel of experts including faculty members with an expertise in agronomy, agricultural extension and agricultural economy approved the validity of the questionnaire. Cronbach’s alpha was calculated for the attitude scale (0.79) and also for the knowledge scale (0.85) in a pilot study. The results showed that potato growers’ knowledge and attitude are both at a moderate level. The majority of the respondents reported a medium level of sustainability in their farming system. Also, there exist positive and significant correlations between age, farming experience, membership in a cooperative, type of farming system, type of cultivation, landholding size, land allocated to growing potato, total production, attitude, level of sustainability and knowledge of sustainable agriculture. The results of a multiple regression analysis revealed that attitude toward sustainable agriculture, experience, age, total potato production and type of faming system could explain about 47 percent of the variance of knowledge about sustainable agriculture.پایداری واحدهای بهره برداری از جمله موضوعات جدی است که در سالیان اخیر توجه بسیاری محققان را به خود جلب کرده است. بررسی میزان دانش کشاورزان در مورد کشاورزی پایدار یک عامل تعیین کننده در پایداری واحدهای تولیدی می باشد. براین اساس این تحقیق توصیفی- همبستگی با هدف کلی ارزیابی میزان دانش کشاورزی پایدار کشاورزان سیب زمینی کار شهرستان شوشتر صورت گرفته است. جامعه آماری درتحقیق حاضر شامل 4200 سیب زمینی کار شهرستان شوشتر میباشد، که به روش نمونهگیری چندمرحلهای 137 سیب زمینی کار انتخاب گردید. برای تعیین روایی از پانل متخصصان، شامل اعضای هیات علمی رشته های زراعت، ترویج، اقتصاد بدست آمد. به منظور بررسی معیار پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید، که میزان آن برای مقیاس نگرش(79/0) و برای مقیاس سنجش دانش(85/0) محاسبه گردید. نتایج بدست آمده نشان می دهد که سطح دانش کشاورزان درحد متوسطی قرار دارد و سطح بندی نگرش کشاورزان نشان می دهند که افراد نگرش متوسطی به کشاورزی پایدار دارند واکثر پاسخگویان از نظر پایداری کشت در سطح متوسط قرار دارند. نتایج بدست آمده از تحلیل همبستگی نشان می دهد که بین سن، سابقه کار کشاورزی، عضویت در تعاونی، نوع نظام زراعی، نوع زراعت، میزان زمین زراعی، میزان زمین زیرکشت سیب زمینی، میزان تولید کل، نگرش و سطح پایداری واحد بهره برداری و دانش کشاورزی پایدار رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. در این پژوهش برای پیش بینی تغییرات دانش کشاورزی پایدار از طریق متغیرهای مستقل از رگرسیون چندگانه به روش گام به گام استفاده شده است. نتایج تحلیل رگرسیونی نشان می دهد که متغیر نگرش نسبت به کشاورزی پایدار، سابقه کار، سن کشاورزان، میزان تولید کل سیب زمینی و نوع نظام زراعی حدود 47 درصد از تغییرات متغیر دانش کشاورزی پایدار را تبیین میکند.https://ijaedr.ut.ac.ir/article_23702_1fbb013e754b92656084a9ba9400041e.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران2008-483842220120121Investigating the Expectations of Agricultural Students from Agricultural Operations Course in Zanjan Universityبررسی انتظارات و توقعات دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان از درس عملیات کشاورزی27528523703FAغلامرضامجردیاستادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه زنجانشادعلیتوحید لودانش آموخته کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزیJournal Article19700101In order to produce agricultural products, modern techniques are being used in agriculture sector. To respond to the changes effectively, students should prepare themselves applying practical trainings. The aim of this descriptive study was to analyze students’ expectations and demands regarding Agricultural Operations Course in the faculty of agriculture, Zanjan University. 114 students were selected through random sampling technique. The validity of the questionnaire was confirmed by a group of experts. Cronbach’s alpha was calculated (0.83 for the current status index and 0.88 for the desired status indicator). Results revealed that there was a considerable gap between students’ expectations and the present status, particularly in terms of using modern irrigation techniques in agriculture, mechanization of crop harvesting and cultivation. The results of the factor analysis showed that students’ expectations can be classified into four categories namely mechanization, scientific learning experience, compiling experiences, and traditional activities.امروزه در کشاورزی از شیوه های نوینی برای تولید و عرضه محصولات کشاورزی به بازار استفاده می شود لذا دانشجویان برای پاسخگویی به تغییرات باید با برخورداری از آموزشهای عملی خود را برای حضور در عرصه آماده نمایند. تحقیق حاضر با هدف بررسی انتظارات و توقعات دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان از درس عملیات کشاورزی به عنوان یکی از مهمترین دروس عملی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر 363 نفر از دانشجویان کشاورزی دانشگاه زنجان بودند که 114 نفر از آنان به روش
نمونهگیری طبقه ای با اختصاص متناسب برای انجام تحقیق انتخاب شدند. اعتبار ابزار تحقیق توسط جمعی از صاحب نظران مورد تایید قرار گرفت و برای تعیین پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شد که ضریب آلفای کرونباخ برای شاخص وضعیت موجود 83/0 و برای شاخص وضع مطلوب 88/0 بدست آمد. نتایج مربوط به شکاف انتظاری نشان داد که استفاده از روش های نوین آبیاری، برداشت محصولات کشاورزی با استفاده از ماشین های کشاورزی و کاشت محصولات کشاورزی به صورت مکانیزه فاصله بسیار زیادی با انتظارات دانشجویان از این درس دارد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی نیز نشان داد که انتظارات دانشجویان از درس عملیات کشاورزی در 4 عامل مکانیزاسیون، تجربه آموزی علمی، تدوین تجارب و
اطلاعرسانی، و فعالیتهای سنتی قابل دسته بندی است.https://ijaedr.ut.ac.ir/article_23703_912d04c960d4cc9c3c362fe1734ba3fc.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران2008-483842220120121Factors Affecting Adoption of Artificial Insemination in Dairy Farms of Ardabil Province (A Comparison of Models)عوامل موثر بر پذیرش فناوری تلقیح مصنوعی در گاوداری های شیری استان اردبیل (مقایسه الگوها)28730023704FAاصغرباقریاستادیار دانشکده کشاورزی، دانشگاه محقق اردبیلیسید مرضیهرازقیدانشجوی کارشناسی ارشد توسعه روستایی دانشگاه زنجانJournal Article19700101Artificial insemination (AI) is an important technique for breeding that has been extensively used in dairy farming worldwide. However, it has not been fully adopted in Iran's dairy farms, especially in Ardabil province. The main objective of this research was to study factors affecting adoption of AI in dairy farms of Ardabil province. In order to predict the adoption of AI, technology adoption models were compared for their ability to explain the variations. Survey research design was used in this study. To collect data, a randomly selected sample of 95 dairy farmers was studied using a questionnaire. The instrument was validated by a panel of experts. A pilot study was carried out in collaboration with 30 farmers and accordingly appropriate changes were made in the construction and sequence of interview schedule. Moreover, Cronbach's alpha was computed to measure the reliability of the instrument (?=0.89). To examine the objective of the study, respondents were divided into two categories of adopters and non-adopters. Discriminant analysis was used to find the impacts of selected variables of diffusion model (DM), farm structure model (FSM), technology acceptance model (TAM) and multiplicity model (MM) on adoption of AI. Results revealed that DM and FSM explained 51.55% and 15.29% of variances of discriminant function, respectively. The TAM with two key components could explain only 38.69% of variance. However, TAM and FSM jointly explained 45.43% of variance indicating that TAM could be a supplement of FSM. Finally, MM consisting of all variables of mentioned models with a set of suitable factors explained 58.06% of variance. So, key factors affecting adoption of AI were dairy farmers' innovativeness (farmers' objectives), extension-administration and common factors (information sources) from DM, agro-pasture landholding size from FSM and PU from TAM models.تلقیح مصنوعی یک فناوری ارزشمند اصلاح نژاد دام است که در گاوداری های شیری دنیا کاربرد گستردهای پیدا کرده است. این تحقیق با هدف بررسی عوامل موثر بر پذیرش فناوری تلقیح مصنوعی در گاوداری های شیری استان اردبیل به مقایسه الگوهای پذیرش فناوری در تبیین عوامل موثر بر پذیرش این فناوری پرداخته است. روش تحقیق، پیمایشی و ابزار آن پرسشنامه بود که روایی آن با کمک متخصصین و پایایی آن به کمک آزمون راهنما به دست آمد. مقدار آلفای کرونباخ ابزار تحقیق برای مقیاس الگوی قبول فناوری 89/0به دست آمد. پاسخگویان به دو گروه پذیرنده و نپذیرنده تقسیم شدند و برای تفکیک دو گروه از تحلیل تشخیصی استفاده شد. به این منظور، متغیرهای الگوهای نشر نوآوری، ساختار مزرعهای، قبول فناوری و الگوی تلفیقی پذیرش با هم مورد مقایسه قرار گرفته اند. نتایج نشان داد سه الگوی فوق به ترتیب 55/51، 29/15 و 69/38 درصد واریانس را تبیین کردهاند و الگوی ترکیبی پذیرش توانست با گزینش عوامل مناسب از بین الگوهای مذکور 06/58 درصد از کل واریانس تابع تشخیص را تبیین نماید. بنابراین، عوامل کلیدی موثر بر پذیرش فناوری عبارت بودند از: عاملهای نوآور بودن گاودار (اهداف دامداران)، ترویجی- مدیریتی و عمومی (منابع اطلاعات) از الگوی نشر، اندازه زمین چراگاه- زراعی از الگوی ساختار مزرعهای و ادراک مفید بودن فناوری از الگوی قبول فناوری.https://ijaedr.ut.ac.ir/article_23704_a94bb71d0e26fc18b03d35c7f60942e0.pdf