2024-03-28T23:29:54Z
https://ijaedr.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=3117
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
Iranian J Agric Econ Devel Res
2008-4838
2008-4838
1391
43
3
بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش تسطیح لیزری در استان فارس
زینب
شکوهی
محمد
بخشوده
در این مطالعه، عوامل مؤثر بر پذیرش تکنولوژی تسطیح لیزری در استان فارس در چهارچوب تحلیل لاجیت و با استفاده از اطلاعات فراهم آمده از 300 بهره بردار نمونه، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که سطح زیرکشت، تحصیلات، درآمدخارج از مزرعه، دسترسی به وام، وجود دستگاه تسطیح لیزری در روستا و دسترسی به منبع آبی سد نسبت به چاه به ترتیب با اثر نهایی 3/4، 1/2، 4/1، 2، 62 و 47 درصد اثر مثبت و معنی داری بر پذیرش تسطیح لیزری دارند. همچنین بررسیها نشان داد، مهمترین عامل در گسترش و پذیرش این تکنولوژی وجود دستگاه در روستا میباشد که باعث ایجاد تبلیغات از سمت خود کشاورزان و در نهایت ایجاد انگیزه برای به کارگیری این تکنولوژی است.
2012
09
22
321
328
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_30494_26ce1cbd101fa7778d85d58d30d464b3.pdf
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
Iranian J Agric Econ Devel Res
2008-4838
2008-4838
1391
43
3
لیاقتهای ترویجی مورد نیاز کارشناسان کشاورزی شرکتهای مشاورهای (مورد مطالعه: مروجان خصوصی شهرستان مرودشت)
آرمان
بخشی جهرمی
غلامحسین
زمانی
این پروژه تحقیقاتی با هدف بررسی لیاقتهای ترویجی کارشناسان کشاورزی شرکتهای مشاورهای (مروجان خصوصی) شهرستان مرودشت طراحی و اجرا شد. در این تحقیق پیمایشی از پرسشنامه برای جمعآوری داده استفاده گردید. جامعه آماری شامل کارشناسان کشاورزی 13 شرکت موجود در شهرستان مرودشت میباشد که عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی نیز میباشند. با توجه به اینکه جامعه فوق دربرگیرنده 85 کارشناس میباشد، لذا بصورت تمام شماری جمعآوری داده صورت گرفت. تحلیل دادهها با استفاده از آمارههای توصیفی (میانگین، انحراف معیار و درصد) و استنتاجی (آزمون تی، آنالیز واریانس) و با بکارگیری نرمافزار آماری SPSS انجام شده است. .نتایج نشان میدهد که در بین «لیاقتهای فنی» مبحث توسعه پایدار، دانش بومی و بهزراعی گندم؛ از بین«لیاقتهای حرفهای»، مهارت نیازسنجی؛ از بین «مهارتهای انسانی-شخصیتی»، گویههای مسؤلیتپذیری، اعتماد به نفس و رهبری و مدیریت؛ و نهایتاَ از گروه «لیاقتهای ادراکی»، مهارت در پاسخگویی فوری، اطلاع از وضعیت کشاورزی محل و نظارت مستمر بر فعالیتها به عنوان مهمترین لیاقتهای مورد نیاز از سوی پاسخگویان تشخیص داده شدهاند.
2012
09
22
329
340
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_30495_67bcca38079823feda7ad7a5b97fd5cc.pdf
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
Iranian J Agric Econ Devel Res
2008-4838
2008-4838
1391
43
3
بررسی تغییر در ترجیحات مصرفکنندگان چای در مناطق شهرى ایران با استفاده از آزمون ناپارامتری ترجیحات آشکار شده
حبیب الله
سلامی
محمدرضا
پاکروان
محمد
کاوسی کلاشمی
تحقیق حاضر پایداری و وجود شکست ساختاری در ترجیحات مصرفکنندگان ایرانی برای سبد کالایی چای در دوره زمانی 86-1369را مورد آزمون قرار داده است. برای این منظور، از آزمون ناپارامتری ترجیحات آشکار شده استفاده شده است. نتایج بررسی اصل ضعیف ترجیحات آشکار شده ( WARP) نشان می دهد که در سال 1374 یک تناقض در ترجیحات مصرفکنندگان این کالا وجود دارد و فرضیه پایایی ترجیحات مصرفکننده نقض میشود. محاسبه آمارهی K-W برای بررسی ساختاری بودن نقطه نقض ماتریس WARP نیز دلالت بر وجود یک تغییر ساختاری در این سال دارد. . . . . . . . . . . .
2012
09
22
341
351
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_30496_729272b3297bf809aa0f9bb813087faf.pdf
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
Iranian J Agric Econ Devel Res
2008-4838
2008-4838
1391
43
3
تبیین نقش افزایش درآمد کشاورزان کارآفرین پورتفولیو در کاهش مهاجرت روستایی
جهانگیر
بداللهی
زهرا
ترکاشوند
نصرت اله
رشیدی
بررسیهایی که تا کنون درباره علل و عوامل مهاجرت روستاییان به شهرها انجام پذیرفته است، وجود انگیزه دستیابی به درآمد بالاتر را در بین مهاجرین تایید مینمایند. روش پیشنهادی در این پژوهش تبدیل کشاورزان به کارآفرینان پورت فولیو و مزارع به محلهایی برای پذیرایی محدود از گردشگران با هدف تامین منبع جدید درآمد است. این مقاله آزمونی برای مناسب بودن این روش برای افزایش درآمد کشاورزان، به منظور کاهش مهاجرت روستایی است. حضور گردشگر در مزرعه میتواند برای مشارکت در کار کشاورزی بهمنظور تفریح یا آموزش باشد یا بدون مشارکت و صرفا برای اقامتهای کوتاه مدت و پذیرایی صورتگیرد. دادههای مورد نیاز بهوسیله تکمیل تعداد 19 پرسشنامه از بین مدیر- مالکان باغرستورانهای دره فرحزاد جمع آوری شدند و در بسته نرمافزاری SPSS مورد دادهپردازی قرار گرفتند. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل مسیر استفاده شدهاست. براساس این تحقیق، تبدیل کشاورزان به کارآفرینان پورت فولیو توانستهاست سبب افزایش درآمد باغداران شود و کاهش مهاجرت روستایی را نیز موجب شدهاست. عوامل افزایش اشتغال، رضایت از میزان درآمد، افزایش درآمد نسبت به قبل و افزایش قدرت خرید از تاثیرگذارترین عواملی هستند که از مدل تحلیل مسیر بهدست آمدهاند.
2012
09
22
353
362
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_30497_e1cd652be66e2ec88e34aa1835f2b0c7.pdf
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
Iranian J Agric Econ Devel Res
2008-4838
2008-4838
1391
43
3
تحلیل عوامل بازدارنده و پیشبرنده بهکارگیری نظام یادگیری ترکیبی در آموزش عالی کشاورزی از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشکده های کشاورزی و منابعطبیعی استان خوزستان
آذر
هاشمی نژاد
سید محمود
حسینی
یوسف
حجازی
تحقیق حاضر، با هدف تحلیل عوامل بازدارنده و پیشبرنده بهکارگیری نظام یادگیری ترکیبی در آموزش عالی کشاورزی از دیدگاه اعضای هیأتعلمی دانشکدههای کشاورزی و منابعطبیعی استان خوزستان انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق را اعضای هیأتعلمی دانشکدههای دولتی کشاورزی و منابع طبیعی استان خوزستان (159N=) تشکیل دادند که از این افراد تعداد 72 نفر از طریق فرمول کوکران و به روش نمونهگیری تصادفی به عنوان نمونه تعیین گردید. ابزار اصلی جمعآوری اطلاعات پرسشنامه بود. روایی پرسشنامه با نظر تعدادی از اساتید گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران تأیید گردید و پایایی بخشهای مختلف آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای عوامل بازدارنده و پیشبرنده به ترتیب92/0، 93/0بود. یافتههای تحقیق نشان داد که از دیدگاه اعضای هیأتعلمی مهمترین عامل بازدارنده بهکارگیری یادگیری ترکیبی در دانشکدههای کشاورزی، نبود زیرساخت مناسب مخابراتی و پهنای باند کافی و مهمترین عامل پیشبرنده آن دسترسی سریع و آسان به منابع اطلاعاتی اینترنتی میباشد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی نشان داد که، پنج عامل زیرساختی، اطلاعاتی، روانشناختی، پشتیبانی و مهارتی 773/76 درصد از واریانس کل عوامل بازدارنده به کارگیری یادگیری ترکیبی را تبیین میکنند و چهار عامل اجرایی، مشوقها، اطلاعرسانی و پشتیبانی 124/71 درصد از واریانس کل عوامل پیشبرنده یادگیری ترکیبی را تبیین میکنند.
2012
09
22
363
373
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_30498_3daf51e49f0b54554014d8b8fdd47236.pdf
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
Iranian J Agric Econ Devel Res
2008-4838
2008-4838
1391
43
3
بررسی فقر در حوزه آبریز کرخه بین سالهای 1383-1362
احمد
اسد زاده
مطالعه حاضر با استفاده از روش تغذیه متعادل در تعریف خط فقر به مطالعه وضعیت فقر در مناطق روستایی و شهری حوزه آبریز کرخه پرداخته است. بدین منظور داده های مربوط به پرسشنامه درآمد و هزینه خانوارهای شهری و روستایی سالهای 1362، 1372 و 1383 که توسط مرکز آمار ایران تهیه گردیده، مورد استفاده قرار گرفته است. ابتدا روشهای مختلف تعیین خط فقر بررسی شده، خط فقر پولی برای مناطق روستایی و شهری کشور جداگانه ارایه گردید، سپس با استفاده از شاخصهای مختلف فقر وضعیت فقر در کشور و حوزه آبریز کرخه بررسی شده است. نتایج نشان میدهد در کل دوره مورد مطالعه خط فقر در مناطق روستایی کمتر از مناطق شهری بوده اما گسترش فقر در مناطق روستایی بیشتر از شیوع آن در مناطق شهری است. در مناطق شهری و روستایی حوزه آبریز کرخه، طی دوره 1362 تا 1372 فقر بطور هماهنگ لیکن با اندکی تفاوت نسبت به کل کشور افزایش یافته است، اما در سال 1383 فقر در کل کشور و نیز حوزه آبریز کرخه به شدت کاهش یافته است.
2012
09
22
375
385
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_30499_14c345899e2249e806f421102cceb5c4.pdf
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
Iranian J Agric Econ Devel Res
2008-4838
2008-4838
1391
43
3
ارزیابی میزان آگاهی کشاورزان و تحلیل وضعیت و نحوه بهرهبرداری از منابع آب و خاک (مطالعه موردی در استانهای تهران، خوزستان، مازندران و گلستان)
فریبرز
عباسی
علیرضا
سلطانی تودشکی
علیرضا
کیانی
قاسم
زارعی
پریسا
شاهین رخسار
محمد
خرمیان
این تحقیق به منظور ارزیابی میزان آگاهی کشاورزان از مسایل آب و خاک و نحوه بهرهبرداری از منابع آب و خاک در چهار استان تهران، خوزستان، گلستان و مازندران اجراء شد. جامعه آماری این تحقیق را 763 نفر از کشاورزان و ابزار اندازهگیری پرسشنامه، مصاحبه حضوری با کشاورزان، برگزاری میزگرد و بازدیدهای کارشناسی بود. نتایج نشان داد که هرچند، در برخی موارد از جمله تناوب زراعی، مصرف سموم و کودهای شیمیایی، میزان آگاهی کشاورزان در حد متوسط ارزیابی میگردند، بطور کلی میزان آگاهی کشاورزان از مسایل آب و خاک در همه استانهای مورد مطالعه کم و تا افق ایدهال فاصله زیادی دارد. میزان آگاهی کشاورزان در استانهای خوزستان و تهران قدری بیشتر از استانهای گلستان و مازندران و این تفاوت در سطح 1 درصد معنیدار بود. عمده زارعان مورد پرسش (97 درصد) فاقد وسایل اندازهگیری جریان آب بوده و از میزان آب مصرفی خود بیاطلاع بودند. معیار شروع آبیاری (56 درصد) و مقدار آب آبیاری (64 درصد) در اغلب کشاورزان تجربی بود. بیش از 90 درصد مخاطبان طرح با کاربرد نرمافزارها، کامپیوتر و اینترنت در کشاورزی آشنا نبودند. اغلب دورههای آموزشی برگزار شده، مرتبط با مسایل زراعی (81 درصد) بوده و آموزش مسایل آب و خاک از جمله برنامهریزی آبیاری، مدیریت آبیاری و آشنایی با روشهای نوین آبیاری به ندرت برای بهرهبرداران اجراء شده بود. مشکلات اصلی بهرهبرداران کمبود کمی و کیفی نهادهها (39 درصد)، کمبود آب (28 درصد)، و کمبود ماشینآلات کشاورزی (12 درصد) عنوان شد. نیازهای آموزشی بهرهبرداران استانهای مورد مطالعه نیز اولویتبندی و ارایه شدند.
2012
09
22
387
397
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_30500_b9622153e5cbd323e4f9160d1d9f3aaf.pdf
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
Iranian J Agric Econ Devel Res
2008-4838
2008-4838
1391
43
3
تحلیل دیدگاه آموزشگران مراکز آموزش کشاورزی و منابع طبیعی در ارتباط با فلسفه آموزش بزرگسالان
همایون
فرهادیان
فهیمه
سردار
عنایت
عباسی
به رغم گذشت هفت دهه از فعالیت در زمینه آموزش بزرگسالان و تاسیس چندین سازمان رسمی و غیر رسمی، نه تنها فلسفه جامعی برای آموزش بزرگسالان تدوین نشده است، بلکه حتی تلاش چشمگیری هم برای معرفی فلسفه های آموزشی مطرح در آموزش بزرگسالان صرف نشده است. هدف پژوهش حاضر بررسی نگرش آموزشگران مراکز آموزش کشاورزی و منابع طبیعی در زمینه فلسفه آموزش بزرگسالان می باشد. تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری مورد نظر شامل آموزشگران مرکز آموزش عالی امام خمینی و مرکز آموزش و توانمندسازی بهره برداران منابع طبیعی و آبخیزداری کلارآباد(110=N) بود که با استفاده از جدول مورگان تعداد 86 نفر به صورت نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه استاندارد لوریان زین بود. برای تعیین پایایی پرسشنامه 20 نفر از آموزشگران مرکز آموزش منابع طبیعی دکتر جوانشیر(کلاک_کرج) انتخاب شده ومقدار آلفای کرونباخ 91/0 به دست آمد. یافته ها نشان داد که اکثر آموزشگران این دو مرکز دارای دیدگاه فلسفی پیشرفت گرایی در زمینه فلسفه آموزش بزرگسالان هستند. طبق نتایج به دست آمده از آزمون t بین نگرش آموزشگران دو مرکز در زمینه دیدگاه فلسفی لیبرال تفاوت معنیداری در سطح 05/0 وجود داشت. بر اساس نتایج حاصل از ضریب همبستگی، بین متغیرهای سن و سابقه تدریس با دیدگاه های فلسفی لیبرال، رفتارگرایی، پیشرفت گرایی، انسان گرایی و رادیکال رابطه معنی داری وجود دارد.
2012
09
22
399
408
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_30501_afca3b2e1a05704d0cfc21d098870ab8.pdf
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
Iranian J Agric Econ Devel Res
2008-4838
2008-4838
1391
43
3
بررسی فهرست سیستم انتقال یادگیری در دوره های آموزشی مدرسه در مزرعه دراستان فارس
فائزه سادات
میرنیام
غلامرضا
پزشکی راد
ناصر
زمانی میاندشتی
هدف تحقیق حاضر بررسی عوامل موثر بر انتقال یادگیری (فهرست سیستم انتقال یادگیری) در دوره های آموزشی مدرسه در مزرعه در استان فارس و همچنین رتبه بندی شهرهای مختلف استان فارس بر اساس عوامل موثر بر انتقال یادگیری بوده است. تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی و به روش پیمایشی و از نوع توصیفی همبستگی می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل کشاورزان استان فارس که در دوره های آموزشی مدرسه در مزرعه در سال زراعی 88-87 شرکت کردهبودند، میشد(235(N=. بر اساس جدول نمونه گیری کرجسی و مورگان 131 کشاورز از طریق روش نمونه گیری طبقهای از نوع انتساب متناسب، انتخاب شد. جهت جمع آوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده شد که روایی محتوایی آن توسط برخی از متخصصین ترویج و آموزش کشاورزی در دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه شیراز و همچنین جهاد کشاورزی استان فارس مورد اصلاح و بازنگری قرار گرفت و اعتبار آن از طریق آلفایکرونباخ پس از آزمون پیشآهنگ تایید گردید.(79/0). نتایج حاصل نشان داد که خودکارآمدی عملکرد و مخالفت ناظر به ترتیب بالاترین و پایینترین اولویت از عوامل موثر بر انتقال یادگیری را به خود اختصاص دادند. همچنین بین سایر شهر، شهرستانهای فراشبند، داراب رتبه های اول و دوم، و شهرستانهای نیریز، ممسنی رتبههای دهم و یازدهم در اثر بخشی عوامل موثر بر انتقال یادگیری از طریق روش آموزشی مدرسهدرمزرعه به خود اختصاص دادند. همچنین یافتههای تحقیق نشانداد که بین تماسهای ترویجی کشاورزان با چهار عامل پایهای موثر بر انتقال یادگیری (اثرات ثانویه، محیط، توانایی و انگیزش) همبستگی مثبت و معنی داری وجود داشت.
2012
09
22
409
419
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_30502_598922568368cc243cb369fda840ed42.pdf
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
Iranian J Agric Econ Devel Res
2008-4838
2008-4838
1391
43
3
تحلیل موانع پذیرش فناوریهای راهبرد مدیریت جامع تولید و حفاظت از محصولات باغی از دیدگاه گلخانهداران استان اصفهان
فاطمه
عباسی
محمد
چیذری
علی
اسدی
راهبرد مدیریت جامع تولید و حفاظت از محصولات با هدف تولید محصول سالم در حال حاضر، استراتژی عملیاتی جهت دستیابی به اهداف کشاورزی پایدار شناخته شده است. هدف کلی این تحقیق توصیفی - پیمایشی، شناسایی عوامل بازدارنده پیشبرد راهبرد مدیریت جامع تولید و حفاظت از محصولات باغی در بین گلخانهداران استان اصفهان است. ابزار مورد استفاده برای گردآوری اطلاعات، پرسشنامهای است که روایی آن با کسب نظرات تعدادی از اساتید گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس مورد بررسی قرار گرفت. ضریب اعتبار پرسشنامه نیز با استفاده از آلفای کرونباخ 82/0درصد بدست آمد. جامعه آماری این تحقیق، شامل کلیه گلخانهدارانی است که از سال اجرای این طرح در استان اصفهان (سال 1389- 1385) تحت پوشش راهبرد مذکور بودهاند ( 160=N) که از این میان تعداد 113 نفر از طریق جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونهگیری طبقهای تصادفی با انتساب حجم مناسب جامعه انتخاب گردیدند و در نهایت 103 پرسشنامه جمعآوری و با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل عاملی تحقیق نشان میدهد که چهار عامل قانونی – حمایتی، آموزشی، برنامهریزی و اقتصادی از جمله موانع پذیرش فناوریهای راهبرد مدیریت جامع تولید و حفاظت از محصولات بودند که در کل توانستند 52/70درصد از کل واریانس را تبیین نمایند.
2012
09
22
421
434
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_30503_da500d46b013217ad1c6ca29eaeccbb1.pdf
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
Iranian J Agric Econ Devel Res
2008-4838
2008-4838
1391
43
3
بررسی نقش عوامل ترویجی بر پذیرش فناوریهای مدیریت تلفیقی آفات در میان شالیکاران شهرستان ساری
فاطمه
رزاقی بورخانی
احمد
رضوانفر
حسین
شعبانعلی فمی
هدف اصلی این پژوهش، بررسی نقش سازه های ترویجی (سابقه آشنایی با خدمات ترویجی، میزان شرکت در کلاسهای آموزشی- ترویجی، میزان شرکت در برنامههای مدرسه در مزرعه کشاورز (FFS)، میزان تماس با مروج کشاورزی) بر پذیرش فناوری های IPM در میان شالیکاران شهرستان ساری بود. پژوهش از نوع کاربردی و جامعه آماری آن شامل تمامی شالیکاران روستاهای 5 بخش شهرستان ساری بود. نمونه گیری به روش طبقهای تصادفی با انتساب متناسب انجام شد و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران به تعداد 260 نفر تعیین گردید. ابزار پژوهش پرسشنامهای بوده که روایی (صوری و محتوایی) آن بر اساس نظر جمعی از کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان ساری و اعضای هیأت علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران تأیید گردید و پایایی پرسشنامه با استفاده از محاسبه آلفای کرونباخ (بالاتر از 7/0) تأیید گردید. مطابق یافته ها، همبستگی مثبت و معنی داری بین سابقه آشنایی پاسخگویان با خدمات ترویجی، میزان شرکت در کلاسهای آموزشی- ترویجی و برنامههای FFS و تعداد تماسهای ترویجی در ارتباط با IPM با میزان بکارگیری فناوری های IPM وجود داشت. شالیکارانی که در کلاسهای آموزشی- ترویجی و برنامههای FFS شرکت کرده بودند در مقایسه با آنهایی که در این کلاسها شرکت نداشتند در ارتباط با میزان بکارگیری فناوریهای IPM از سطح بالاتری برخوردار بودند.
2012
09
22
435
446
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_30504_d5a1bc740c2e8d19f51507e963ce9be4.pdf
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
Iranian J Agric Econ Devel Res
2008-4838
2008-4838
1391
43
3
نقش سرمایه اجتماعی در یادگیری سازمانی کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان
علی اصغر
میرک زاده
نعمت اله
شیری
محمد ادریس
اله ویسی
رویا
کرمی دارابخانی
هدف کلی این تحقیق، بررسی نقش سرمایه اجتماعی در یادگیری سازمانی کارکنان سازمان جهاد کشاورزی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل تمام کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان بودند (150N=). با استفاده از سرشماری، برای تمام افراد پرسشنامه ارسال شد که در نهایت تعداد 124 نفر از آنها پرسشنامهها را تکمیل کردند و عودت دادند (124n=). ابزار اصلی برای جمعآوری دادهها پرسشنامهای بود که روایی آن توسط گروهی از متخصصان تایید و برای تعیین پایایی آن ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید (?>0.7). تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSSwin16 انجام شد. یافتههای مقایسه میانگینها، تفاوت معنیداری بین یادگیری سازمانی کارکنان جهاد کشاورزی بر اساس سطوح سرمایه اجتماعی نشان داد. نتایج تحلیل همبستگی نشان داد که رابطه مثبت و معنیداری در سطح 1 درصد بین تمام مولفههای سرمایه اجتماعی با یادگیری سازمانی وجود دارد. همچنین، نتایج تحلیل مسیر حاکی از آن بود که مولفههای سرمایه اجتماعی به ترتیب اهمیت اثرگذاری بر یادگیری سازمانی شامل؛ هویت جمعی با اثرکل 3/54 درصد، انسجام و همبستگی جمعی با اثرکل 6/39 درصد، تعاون و همکاری متقابل با اثرکل 3/39 درصد، اعتماد با اثرکل 3/38 درصد، شبکهها و هنجارهای مشترک با اثرکل 8/27 درصد، همیاری و مشارکت داوطلبانه با اثرکل 9/21 درصد و در این تحلیل مولفه همدلی، درک و احترام متقابل هیچ تاثیری بر یادگیری سازمانی نداشت. در مجموع مولفههای سرمایه اجتماعی 5/62 درصد از تغییرات یادگیری سازمانی کارکنان سازمان جهاد کشاورزی را تبیین نمودند.
2012
09
22
447
459
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_30505_a71c4d0f129ab064f8524325643961ad.pdf
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
Iranian J Agric Econ Devel Res
2008-4838
2008-4838
1391
43
3
تاثیر تعاونی های تولیدی بر میزان سرمایه ی اجتماعی: مطالعهی تعاونی های بخش طیور شهرستان کرمانشاه
امیرحسین
علی بیگی
معصومه
جعفری نیا
تعاونیها که با انسجام سرمایهی اقتصادی و انسانی اعضای خود تشکیل می شوند،
میتوانند موجب تقویت سرمایهی اجتماعی شوند. به منظور بررسی علمی این موضوع، تحقیق توصیفی همبستگی حاضر با هدف کلی بررسی تاثیر عضویت در تعاونی های تولیدی بر میزان سرمایهی اجتماعی انجام شد. جامعه ی آماری این تحقیق 216 پرورش دهنده ی طیور در دو گروه فعال به شکل تعاونی و به صورت خصوصی در شهرستان کرمانشاه بودند. با استفاده از جدول بارتلت و همکاران( 2001) حجم نمونه 169 نفر تعیین و برای دستیابی دقیق به افراد مورد مطالعه، از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای تناسبی استفاده شد. یافته ها حاکی از وجود اختلاف معنی دار بین بخش تعاونی و خصوصی از لحاظ سرمایه ی اجتماعی درون گروهی بود. پنج عامل اعتماد به غریبه ها، اعتماد بین شخصی، مبادله ی اطلاعات با داخل نظام اجتماعی، تعاون اجتماعی و شبکه ی روابط غیر رسمی به ترتیب به عنوان مهم ترین فاکتورهای سرمایه ی اجتماعی متمایز کننده ی دو گروه تعاونی و خصوصی شناسایی شدند؛ به طوری که اعضای تعاونی های تولیدی نسبت به تولیدکنندگان بخش خصوصی از نظر دارا بودن این مولفه ها در سطح بالاتری قرار داشتند. نتایج تحقیق نشان داد که تشکیل تعاونی باعث تقویت سرمایه ی اجتماعی افراد می شود. در کل، سرمایهی اجتماعی تولیدکنندگان بخش تعاونی بیشتر از تولیدکنندگان بخش خصوصی بود.
2012
09
22
461
472
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_30506_288f1a3f262861f8c25f6bc91d6565f7.pdf
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
Iranian J Agric Econ Devel Res
2008-4838
2008-4838
1391
43
3
بررسی صلاحیتهای مورد نیاز مروجان کشاورزی از دیدگاه پرسنل ترویج کشاورزی استان اردبیل
روح اله
رضایی
سید علیرضا
قدیمی
سید رضا
اسحاقی
الهام
ودادی
پژوهش حاضر با هدف بررسی صلاحیتهای مورد نیاز مروجان کشاورزی در استان اردبیل انجام گرفت. این پژوهش به لحاظ شیوه گردآوری دادهها، از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری این تحقیق را 135 نفر از پرسنل ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تشکیل میدادند که بر اساس جدول کرجسی- مورگان، تعداد 102 نفر از آنان از طریق نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب برای انجام تحقیق انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده گردید. روایی پرسشنامه با نظر پانلی از اعضای هیات علمی دانشگاه تهران مورد تایید قرار گرفت. برای تعیین پایایی ابزار تحقیق پیشآزمون انجام گرفت که مقدار آلفای کرونباخ محاسبه شده برای مقیاس میزان اهمیت صلاحیتهای مورد نیاز مروجان کشاورزی 77/0 بود. نتایج کسب شده از تحلیل عاملی نشان داد که پنج عامل ارتباطی- آموزشگری، فردی- حرفهای، شناختی- دانشی، پژوهشگری و مدیریتی در حدود 67/63 درصد واریانس کل مربوط به صلاحیتهای مورد نیاز مروجان کشاورزی در استان اردبیل را تبیین مینمایند.
2012
09
22
473
482
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_30507_9920ebfc9c7993ad7ecf602e18603dae.pdf
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
Iranian J Agric Econ Devel Res
2008-4838
2008-4838
1391
43
3
موانع استفاده از فناوری تلفن همراه به عنوان رسانه آموزشی در آموزش کشاورزی از دیدگاه کارکنان ترویج کشاورزی استان اردبیل
اصغر
باقری
مرضیه
رازقی
ابوطالب
حسین پور
تحقیق توصیفی- پیمایشی حاضر با هدف بررسی موانع کاربست تلفن همراه در آموزش کشاورزی انجام گرفت. جامعه مورد مطالعه آن کارشناسان جهاد کشاورزی استان اردبیل بودند که 114 نفر از آن ها به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. ابزار تحقیق پرسشنامهای بود که روایی آن به کمک متخصصین تایید گردید و برای پایایی آن یک مطالعه راهنما انجام شد. مقدار آلفای کرونباخ 825/0 نشان دهنده پایایی بالای ابزار تحقیق می باشد. نتایج نشان داد که کارشناسان استفاده محدودی از تلفن همراه در امور آموزشی ترویجی کشاورزی میکردند. آنان آشنایی کمی با قابلیتهای تلفن همراه داشتند. کمی مهارت استفاده از این قابلیت ها، بالا بودن هزینه ها و عدم حمایت مالی سازمان متبوع در پرداخت هزینه های آموزشی، مانع از استفاده گسترده آن شده بود. از بین کاربردهای مختلف فناوری، استفادههای فرعی و برقراری تماس های شخصی بیشترین کاربرد را داشتند. در مقابل، کسب اطلاعات بازار، ابزار مکانیابی و اتصال به اینترنت کمترین کاربرد را داشته اند. نتیجه تحلیل عاملی نشان داد که موانع کاربست تلفن همراه در آموزش کشاورزی در شش عامل با اسامی موانع اطلاعاتی- ارتباطی، روانشناختی، مالی- اعتباری، مهارتی، پیچیدگی، و بستر نامناسب خلاصه شدند و 26/68 درصد از کل واریانس را تبیین نمودند.
2012
09
22
483
496
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_30508_8b4900bd9b08ddb8be896b9d6ac1e56f.pdf
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
Iranian J Agric Econ Devel Res
2008-4838
2008-4838
1391
43
3
بررسی نقش عوامل محیطی بر گرایش کارآفرینی در تعاونی های دامپروری ایران
سید احمد رضا
پیش بین
هوشنگ
ایروانی
سید حمید
موحد محمدی
حسین
شعبانعلی فمی
احمد
رضوانفر
این تحقیق با هدف شناسایی نقش عوامل محیطی در شکل گیری ابعاد گرایش کارآفرینی به روش تحلیل همبستگی انجام شد. اعضای تعاونی های تولید دامپروری ایران به عنوان جامعه آماری تحقیق بودند(1800N=). کشور به 6 مجمع منطقه ای تقسیم شده (توسط وزارت تعاون) که برای نمونه گیری از هر مجمع منطقه ای به صورت تصادفی ،یک استان انتخاب و از بین اعضای تعاونی های تولید دامپروری آن استان به صورت تصادفی و با رعایت انتساب متناسب درمجموع 268 نفر(بر حسب محاسبه فرمول کوکران) به عنوان نمونه تحقیق پرسش نامه را تکمیل نمودند. ابزار تحقیق پرسش نامه ای در قالب طیف لیکرت بود که برای اندازه گیری صفت های نهفته مورد مطالعه در چارچوب نظری تحقیق مورد استفاده واقع شد. برای سنجش روایی آن از روش روایی صوری و تشخیصی و برای تعیین پایایی از روش ضریب آلفای کرونباخ و ضریب پایایی مرکب استفاده شد. از بسته نرم افزاری Lisrel نسخه 54/8 جهت مدل یابی معادلات ساختاری بهره گرفته شد. یافته های تحقیق حاکی از آن است که رقابت پذیری، استقلال، ریسک پذیری، نوآوریگرایی و موفقیت طلبی به عنوان پنج بعدگرایش کارآفرینی،تحت تاثیر وضعیت متغیرهای پیرامونی تعاونیها قرار دارند. عوامل اجتماعی، اقتصادی و سیاستی به ترتیب دارای بیشترین اثر علّی بر گرایش کارآفرینی در تعاونیهای دامپروری کشور هستند.
2012
09
22
497
509
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_30509_48b31bb17c479bb6983184d9b04a060a.pdf
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
Iranian J Agric Econ Devel Res
2008-4838
2008-4838
1391
43
3
اثر اعتبارات بنگاههای زودبازده بر بهرهوری عوامل تولید کشاورزی شهرستان بابل
ناصر
شاهنوشی
مهدی
شعبان زاده
امروزه در اکثر کشورها، اعم از توسعه یافته و یا در حال توسعه، جایگاه بنگاههای کوچک و متوسط اقتصادی مورد توجه سیاستگزاران اقتصادی این کشورها قرار گرفته است. با این وجود اثربخشی طرح بنگاههای کوچک و متوسط اقتصادی در ایران با بحثهای فراوانی از سوی موافقان و مخالفان آن همراه بوده است. با این رویکرد، این مطالعه با هدف ارزیابی عملکرد این طرحها، به بررسی نقش اعتبارات بنگاههای زودبازده در رشد بهرهوری کسب و کارهای کوچک و متوسط بخش کشاورزی طی دوره 88-86 پرداخته است. برای بررسی این موضوع بنگاههای زودبازده به بهرهبرداری رسیده در صنعت زنبورداری و دامپروری شهرستان بابل طی سال 1386 از طریق سرشماری انتخاب (گروه تیمار) و با گروهی دیگر از بنگاههای این دو صنعت که از اعتبارات بنگاههای زودبازده استفاده نکردهاند (گروه شاهد) با استفاده از روش جورسازی و شاخص مالم کوئیست مورد مقایسه قرارگرفتهاند. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد اگر چه پرداخت اعتبارات در این دو صنعت تاثیر معنیداری بر کارایی مدیریتی (ترکیب صحیح عوامل تولید) و بهبود تکنولوژیکی نداشته اما سبب رشد کارایی مقیاس، رشد کارایی فنی و در نتیجه رشد بهرهوری کل عوامل تولید در بنگاههای دریافت کننده این اعتبارات شده است.
طبقهبندی ;H32: JEL ;D24 C78 ; Q16
2012
09
22
511
521
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_30510_c0b8aa73177903c1ffa4d7965e16f042.pdf