2024-03-28T23:16:37Z
https://ijaedr.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=2383
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
Iranian J Agric Econ Devel Res
2008-4838
2008-4838
1390
42
2
ارزشگذاری تفریحی آبهای زیرزمینی دشت یزد-اردکان
احمد
فتاحی
سعید
یزدانی
سید صفدر
حسینی
سید کاظم
صدر
تنوع در ویژگیهای طبیعی برای استراحت، سرگرمی و فرصتهای تفریحی در قالب پیادهروی، گردش، اردو زدن در کنار چاهها، قنوات و چشمهها جهت گذراندن اوقات فراغت و لذت از این مناظر، بیانگرارزشهای تفریحی میباشد که به علت محدودیت منابع آبهای سطحی، مشاهده میشود. ارزش تفریحی آب شامل منافع دریافتی از کسانی است که آب و خواصش را برای استفاده دیگران دست نخورده باقی میگذارند. وجود مناطق گردشگری (چک چک، غربالبیز، تامهرو درهگاهان) در دشت یزد- اردکان با منابع آب زیرزمینی در وسط بیابان، موجب جذب توریست بهعلت جاذبه تفریحی آن شده است. بطوریکه هر ساله افراد زیادی از این مکانها بازدید بهعمل میآورند. این پژوهش به تعیین ارزش تفریحی آبهای زیرزمینی دشت یزد-اردکان و اندازهگیری میزان تمایل به پرداخت بازدیدکنندگان با بهرهگیری از روش ارزشگذاری مشروط و پرسشنامه گزینش دوگانه تکبعدی در سال 1388 میپردازد. نتایج تحقیق حاکی از آن است کل ارزش تفریحی این مناطق 38/1 میلیارد ریال میباشد. همچنین، با توجه به میانگین وزنی تمایل پرداخت در دشت قیمت ورودیه برای استفاده از مناظر آبی در استان 4700 ریال برآرود گردید. نظر به بعد خانوار بازدیدکنندگان از این مناطق (4/2 نفر) ارزش تفریحی هر خانوار 11280 ریال محاسبه شد. لذا این برآورد، برای سیاستگزاران و مسئولین توجیهات لازم جهت حفظ و حمایت از اماکن تفریحی آبی فراهم را مینماید.
آبهای زیرزمینی
ارزش تفریحی
ارزشگذاری مشروط
تمایل به پرداخت
دشت یزد- اردکان.
2012
01
21
153
162
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_23692_72c5eba9bc9e8c06eb264a91fd36afe9.pdf
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
Iranian J Agric Econ Devel Res
2008-4838
2008-4838
1390
42
2
مدلسازی و پیشبینی ضایعات نان با استفاده از مدلهای سری زمانی و شبکههای عصبی مصنوعی
میترا
ژاله رجبی
ناصر
شاهنوشی
محمود
دانشور
علی
فیروز زارع
سیاوش
دهقانیان
سید محمد علی
رضوی
دراین مطالعه به منظور بررسی عوامل مؤثر بر ضایعات نان و تعیین روابط کوتاهمدت، بلندمدت و ضریب تصحیح خطا بین ضایعات نان و متغیرهای مستقل مؤثر برآن طی سالهای 1385-1357 و پیشبینی ضایعات نان از الگوی سری زمانی چند متغیره ARDL استفاده شده است. بر اساس الگوی ARDL ضایعات نان در بلندمدت تابعی مستقیم از تولید ناخالص ملی و رشد شهرنشینی میباشد و قیمت نان و ضریب جینی بر ضایعات نان اثر معکوس دارند. در کوتاهمدت نیز تولید ناخالص ملی و رشد شهرنشینی اثر مثبت و معنیداری بر ضایعات نان دارند و تأثیر قیمت و ضریب جینی در کوتاهمدت نیز بر ضایعات منفی است. به منظور پیشبینی مقادیر آتی از الگوی ARDL و شبکه عصبی مصنوعی استفادهشد. نتایج مقایسه الگوهای ARDL و ANN نشان داد که شبکه عصبی مبتنی برARDL پرسپترون چند لایه (با سه لایه) با ساختار انتخاب شده دارای دقت بالاتری بوده و بر اساس پیشبینی ضایعات نان با شبکه عصبی منتخب در افق پیشبینی (سال 1390) ضایعات نان بیش از 181/3 میلیون تن خواهدبودکه با توجه به قیمت جهانی گندم در سال 1385 مبلغی معادل 1145 میلیون دلار در اثر ضایعات نان از چرخه اقتصادی کشور حذف میشود.
طبقه بندی JEL : C45,Q13
الگوی ARDL
ضایعات نان
مدل شبکه عصبی مصنوعی.
2012
01
21
163
173
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_23693_8ee1b71bac228629b3a1223450c6049e.pdf
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
Iranian J Agric Econ Devel Res
2008-4838
2008-4838
1390
42
2
یادگیری سازمانی در دانشکده های کشاورزی استان تهران
عنایت
عباسی
یوسف
حجازی
هوشنگ
ایروانی
محمدرضا
زالی
سید بابک
علوی
در محیط متغیر کنونی، هیچ روشی برای موفقیت پایدار سازمانی بدون یادگیری سازمانی وجود ندارد. تحقیق حاضر با هدف بررسی یادگیری سازمانی و عوامل تأثیرگذار بر آن در دانشکده های کشاورزی استان تهران انجام شده است. تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی و نمونه مورد مطالعه را تعداد 100 نفر از اعضای هیأت علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی کرج ، پردیس کشاورزی ابوریحان و دانشکده های کشاورزی دانشگاه های تربیت مدرس و شاهد تشکیل دادند. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه گردآوری شد. روایی پرسشنامه با استفاده از نظرات متخصصین و پایایی آن با اندازه گیری آلفای کرونباخ در مرحله پیش آزمون مورد تأیید قرار گرفت. نتایج حاصل از تحقیق بیانگر آن است که در تمامی عوامل زمینه ای (آرمان مشترک، تفکر سیستمی، فرهنگ سازمانی یادگیرنده، ساختار سازمانی منعطف، توسعه قابلیت های شخصی و حرفه ای اعضاء و رهبری تحول آفرین) و فرآیندی (یادگیری سازمانی)، بین وضعیت موجود و حد متعادل (متوسط) در دانشکده های کشاورزی مورد مطالعه تفاوت معنی داری وجود دارد. نتایج حاصل از همبستگی حاکی از وجود رابطه مثبت و معنی دار بین یادگیری سازمانی و تمامی عوامل زمینه ای می باشد. نتیجه حاصل از رگرسیون چند متغیره بیانگر آن است که سه عامل رهبری تحول آفرین، تفکر سیستمی و ساختار سازمانی منعطف به ترتیب بیشترین نقش را در تبیین واریانس یادگیری سازمانی ایفا می کنند.
دانشکده کشاورزی.
سازمان یادگیرنده
مؤلفههای زمینهای
یادگیری سازمانی
2012
01
21
175
184
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_23694_1722de9b11892bc558ca286b84f434b7.pdf
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
Iranian J Agric Econ Devel Res
2008-4838
2008-4838
1390
42
2
تبیین مولفههای مدیریت بحران خشکسالی در مناطق روستایی و عشایری جنوب شرق کشور
سید محمود
حسینی
ابوالقاسم
شریف زاده
سعید
غلامرضایی
مرتضی
اکبری
این تحقیق با هدف تبیین مولفههای مدیریت بحران خشکسالی در جوامع روستایی و عشایری جنوب شرق ایران، بر پایه پیمایش انجام شده است. از طریق سرشماری تعداد 201 نفر از کارشناسان درگیر در مدیریت بحران خشکسالی مورد مطالعه قرار گرفتهاند. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه بر اساس نظرات گروهی از کارشناسان و صاحبنظران مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. جهت پایایی پرسشنامه از ضریب کرونباخ آلفا استفاده شد که به ترتیب 72/0، 76/0 و 81/0 به دست آمد. پس از گردآوری دادهها، از نرمافزار SPSS برای تحلیل دادهها بر اساس روش تحلیل عاملی بهره گرفته شد. نتایج مربوط به تحلیل عاملی علل آسیبپذیری در برابر خشکسالی به استخراج پنج عامل به ترتیب تحت عناوین خشکسالی اجتماعی- اقتصادی، خشکسالی معیشتی، خشکسالی هیدرولوژی، خشکسالی کشاورزی و خشکسالی هواشناختی به ترتیب42/32، 3/19، 79/17، 10 و 9 درصد واریانس (88 درصد) را تبیین نمودهاند. تحلیل عاملی اثرات و پیامدهای خشکسالی نشان داد که پیامدهای زیستمحیطی- بومشناختی، پیامدهای اقتصادی- معیشتی، پیامدهای اجتماعی و پیامدهای روانشناختی را بر جای گذاشته است که روی هم رفته 76/84 درصد از واریانس را تبیین نمودند. همچنین تحلیل عاملی سازوکارهای مدیریت بحران خشکسالی به استخراج پنج عامل منجر شده است. در پایان، نمودار مفهومی تحلیل عاملی علل، اثرات و سازوکارهای مدیریت بحران خشکسالی ترسیم شده است.
بحران خشکسالی
تحلیل عاملی.
سازوکارهای مدیریت بحران خشکسالی
مناطق روستایی و عشایری
2012
01
21
185
197
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_23695_916b7a3e7087242b926ec351f650e1d0.pdf
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
Iranian J Agric Econ Devel Res
2008-4838
2008-4838
1390
42
2
رضایتمندی دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس از کیفیت خدمات آموزشی ارایه شده به آنها با استفاده از مدل کیفیت خدمت SERVQUAL
سعید
فعلی
نگین
بیگلری
غلامرضا
پزشکی راد
نظام آموزش عالی بهعنوان بارزترین نمود سرمایهگذاری نیروی انسانی، نقش اصلی را در تربیت نیروی انسانی کارآمد و همچنین نقش تعیین کنندهای در ابعاد گوناگون اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی جامعه بر عهده دارد. از اینرو، اطمینان از کیفیت مطلوب عملکرد آن بهمنظور جلوگیری از هدر رفتن سرمایههای انسانی و مادی و نیز داشتن توانایی رقابت در دنیای آینده که در آن کیفیت مهمترین مؤلفه برای ادامه حیات هر سازمان است، ضرورتی انکار ناپذیر است. بنابراین، هدف کلی این پژوهش توصیفی - همبستگی، بررسی کیفیت خدمات آموزشی ارایه شده دانشگاهی از دید دانشجویان میباشد. ابزار پژوهش پرسشنامهای ساختارمند حاوی سؤالات بستهپاسخ بود که با استفاده از مدل تعدیلیافته کیفیت خدمت سِروِکوال (SERVQUAL) در پنج بُعد تهیه شد و روایی و پایایی آن نیز تأیید گردید. جامعه آماری مورد نظر شامل کلیه دانشجویان (مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری) دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس است (674N=)، که از این میان، تعداد 159 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران انتخاب و اقدام به جمعآوری اطلاعات و تکمیل پرسشنامهها گردید (159n=). نتایج توصیفی تحقیق، اولویتبندی اَبعاد کیفیت خدمات آموزشی از دیدگاه دانشجویان را بدین ترتیب نشان میدهد: 1) قابلیت اطمینان، 2) همدلی، 3) پاسخگویی، 4) تضمین، و 5) شرایط فیزیکی و ملموس. همچنین، نتایج آزمون مقایسه میانگینها نشان میدهد که تفاوت معنیداری بین میزان رضایتمندی دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، و پسران و دختران درباره کیفیت خدمات آموزشی ارایه شده وجود دارد.
دانشجو
رضایتمندی
کیفیت خدمات آموزشی
مدل سِروِکوال
2012
01
21
199
207
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_23696_cfd03349c5f2dd6ec904d814bbcaf4da.pdf
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
Iranian J Agric Econ Devel Res
2008-4838
2008-4838
1390
42
2
تحلیل مشکلات نظام آموزش کشاورزی و رفع آنها از طریق آموزش سیار از دیدگاه کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان
ناهید
فروشانی
بهمن
خسروی پور
جعفر
یعقوبی
امروزه پیشرفتهای علمی، فنشناختی و فرهنگی آنچنان با آهنگ تندی افزایش مییابند، که انسان را گریزی جز آموختن در سراسر زندگی نیست. یادگیری سیار به عنوان مرحله جدیدی از توسعه یادگیری الکترونیکی با قابلیت استفاده گستردة ابزارهای سیار، میتواند وسیله مهمی برای یادگیری مادامالعمر باشد. لذا هدف از این تحقیق تحلیل مشکلات نظام آموزش کشاورزی و رفع آنها از طریق آموزش سیار بود. جامعة آماری این تحقیق را کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان (715 N=) تشکیل دادند. نمونهگیری به صورت طبقهای ساده در سطح کل استان خوزستان انجام و با استفاده از جداول مورگان و تاکمن تعداد 248 نفر انتخاب گردیدند. این تحقیق از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی انجام شده است. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 15 پردازش و تحلیل گردید. نتایج نشان داد که عامل مهم در رابطه با مشکلات نظام آموزش کشاورزی، هماهنگ نبودن نظام آموزش کشاورزی با تغییرات جهانی و پیشرفت های علمی میباشد. از عوامل مهم مربوط به قابلیت رفع مشکلات نظام آموزش کشاورزی از طریق آموزش سیار، رفع محدودیتهای مکانی و زمانی برای آموزش و یادگیری است. نتایج تحلیل عاملی مشکلات آموزش کشاورزی از دیدگاه کارشناسان نشان داد مشکلات مدیریتی و اقتصادی، ساختاری، کادر آموزشی، برنامه ریزی و عدم انعطافپذیری نظام آموزشی از عوامل مهم
میباشند. نتایج تحلیل عاملیِ قابلیتِ رفع مشکلات آموزش کشاورزی از طریق آموزش سیار نیز نشان داد برخی عوامل مهم، قابلیت رفع مشکلات مدیریتی و برنامهریزی میباشد.
آموزش کشاورزی
فناوری اطلاعات و ارتباطات
کارشناس.
مشکل
یادگیری سیار
2012
01
21
209
218
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_23697_c912a5369893e75ddc3ca8bfd725c768.pdf
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
Iranian J Agric Econ Devel Res
2008-4838
2008-4838
1390
42
2
مقایسه مولفه های تولید گندم آبی نظامهای بهره برداری دهقانی، تجاری و تعاونی تولید در استان کردستان
بهروز
توپچی
فرحناز
رستمی
آزاده
خدابخشی
در این تحقیق با هدف شناسایی نظام بهینه و پایدار بهره برداری کشاورزی، جنبه های کمی و کیفی سه نظام بهره برداری دهقانی، تجاری و تعاونی تولید در استان کردستان بر اساس تولید گندم آبی با هم مقایسه شدند. بدین منظور هفت فرضیه آزمون شد. هرکدام از فرضیهها جنبههایی از کمیت و کیفیت تولید این محصول را نشان دادند. اطلاعات مورد نیاز از 360 کشاورز که در سال زراعی 84-1383 گندم آبی کشت نموده بودند و از بین تعداد کل بهره برداران ( 24859 نفر ) از طریق مصاحبه مستقیم و تکمیل پرسشنامه جمع آوری گردید. نمونهها به روش خوشه ای چند مرحله ای و بصورت احتمالی برگزیده شدند. روایی تحقیق حاضر از طریق کارشناسان مرکز تحقیقات کشاورزی استان کردستان و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ ( 75/0 ) تعیین گردید. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که در استان کردستان: 1) نظام بهره برداری دهقانی بطور معنیداری کمترین میزان استفاده از ادوات را به همراه دارد. 2) نظام بهره برداری دهقانی بطور معنی داری کمترین میزان مصرف کودهای شیمیایی را به همراه دارد. 3) نظام بهره برداری تعاونی تولید بطور معنیداری دارای بیشترین نسبت ارزش افزوده به نیروی کار میباشد. 4) میزان اشتغال در نظام بهره برداری تعاونی تولید بطور معنی داری کمتر از دیگر نظامها است. 5) در نظام بهره برداری تعاونی تولید، بطور معنی داری بیشترین میزان عملکرد در واحد سطح وجود دارد. 6) نظام بهره برداری تعاونی تولید بطور معنی داری کمترین سازگاری را با شرایط اقتصادی و اجتماعی روستایی دارد و 7) نظام بهره برداری دهقانی بطور معنی داری بیشتر از دیگر نظامها قابلیت انعطاف در تولید دارد. در مجموع میتوان اینگونه بیان داشت که بهره برداریهای دهقانی از بعد ملاحظات زیستمحیطی از پتانسیل بالایی برخوردار هستند و از نظر تولید، بهره برداریهای تعاونی توانایی بالاتری دارند. در واقع هرکدام از سیستم های بهره برداری کشاورزی در استان کردستان دارای اهمیت هستند ولی پیشنهاد نهایی برای طراحی الگویی مناسب، اتخاذ برنامه هایی بلندمدت در مسیر ایجاد تعادل مابین بهره برداریهای دهقانی، تجاری و تعاونی است.
طبقه بندی JEL: C12, C83, D20, Q01, Q15
تولید گندم آبی
نظام بهره برداری تجاری
نظام بهره برداری تعاونی تولید.
نظام بهره برداری دهقانی
نظامهای بهره برداری
2012
01
21
219
229
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_23698_1d2aad25c37946d3bdf4013ccc78f159.pdf
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
Iranian J Agric Econ Devel Res
2008-4838
2008-4838
1390
42
2
بررسی موانع پیش برد کشاورزی ارگانیک از دیدگاه کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی
انسیه
کریمی
حسن
صدیقی
علیرضا
بابایی
هدف کلی این پژوهش بررسی موانع پیشبرد کشاورزی ارگانیک از دیدگاه کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی بود. روش انجام این تحقیق پیمایشی و از نوع توصیفی ـ همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق شامل 160 نفر از کارشناسان بخش معاونت تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی (در سال 1387- 1388) بود (160N=) که با 113 نفر از استفاده از جدول کرجسی و مورگان به روش نمونهگیری طبقهای تناسبی انتخاب شدند(113n=). ابزار اصلی تحقیق پرسشنامه بود که روایی ظاهری و محتوایی آن با نظرخواهی از پانلی از متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی و باغبانی و کشاورزی ارگانیک بازنگری، اصلاح و تأیید شد. آزمون مقدماتی برای به دست آوردن پایایی پرسشنامه انجام گرفت و ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده بین 79/0 تا 83/0 به دست آمد. یافتههای تحقیق نشان داده است که در بین سه عامل بازدارنده (موانع اقتصادی، شناختی و اطلاعاتی، بینشی)، موانع اقتصادی در اولویت اول است. همچنین همبستگی مثبت و معنیداری بین موانع اقتصادی بر روند پیشبرد کشاورزی ارگانیک و دیدگاه کارشناسان، در سطح یک درصد وجود دارد.
توسعه
عوامل بازدارنده
کشاورزی ارگانیک
2012
01
21
231
242
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_23699_d2b0bda5e2889232466ff4da2e095075.pdf
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
Iranian J Agric Econ Devel Res
2008-4838
2008-4838
1390
42
2
بررسی مسایل و محدودیتهای مدیریت آب کشاورزی از دیدگاه کشاورزان شهرستان کرج
سمیه
گودرزی
حسین
شعبانعلی فمی
حمید
موحد محمدی
محمد
جلال زاده
هدف تحقیق حاضر بررسی مسایل و محدودیتهای مدیریت آب کشاورزی از دیدگاه کشاورزان شهرستان کرج بوده است. جامعه آماری تحقیق شامل 5297 نفر از کشاورزان شهرستان کرج بود که تعداد142 نفر با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهای بود که روایی آن به تایید اساتید گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران و سایر صاحبنظران مربوطه رسید. میزان پایایی پرسشنامه با روش آلفای کرونباخ بررسی شد که متوسط مقادیر بدست آمده برای بخشهای مختلف حاکی از مناسب بودن ابزار تحقیق میباشد(76/0=?). دادهها با نرمافزار SPSS مورد توصیف، تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. رتبه بندی مسایل و محدودیتهای مدیریت آب از دیدگاه کشاورزان نشان داد که در زمینه استحصال، کاهش آب دهی منابع آب سطحی و افت سفرههای آب زیرزمینی, در زمینه انتقال، قابل نفوذ بودن نهرها ، پوسیدگی پوشش کانالها و چکه کردن لولهها و در زمینه مصرف آب در مزرعه نیز عدم استفاده از روشهای مکانیزه آبیاری اولویتهای اول را به خود اختصاص دادند. بر اساس نتایج حاصل از تحلیل عاملی مسایل و محدودیتهای مدیریت آب کشاورزی در هفت عامل شامل مشکلات کمی و کیفی منابع آب، چالش های اقتصادی و... دسته بندی شدند.
آب کشاورزی
شهرستان کرج.
کشاورزان
مدیریت آب
2012
01
21
243
253
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_23700_898e137318cc44f45bf8c85a63da058a.pdf
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
Iranian J Agric Econ Devel Res
2008-4838
2008-4838
1390
42
2
شناسایی تعیین کنندههای مدیریت ریسک کشاورزی: مطالعه کشاورزان شهرستان کرمانشاه
شهپر
گراوندی
امیرحسین
علی بیگی
ریسک ها در کشاورزی، زندگی و درآمد زارعان را تحت تاثیر قرار می دهند و صدماتی را به محیط زیست آن ها وارد می کنند و موجب فقیرتر شدن کشاورزان و کارگران روستایی می شوند. بنابراین ریسک ها بایستی توسط کشاورز مدیریت شوند. هدف از این مطالعه توصیفی- همبستگی شناسایی تعیین کننده ها یا عوامل تاثیرگذار بر مدیریت ریسک توسط کشاورزان ذرت کار شهرستان کرمانشاه بود. جامعه آماری تحقیق، کشاورزان ذرت کار شهرستان کرمانشاه بودند. برای انتخاب نمونه ها، از روش نمونه گیری تصادفی نظام دار استفاده شد(340 n=). یافته ها نشان داد که، کشاورزان ذرت کار به ترتیب از راهبردهای مدیریت ریسک تولید، ریسک انسانی و ریسک قانونی در جهت مدیریت منابع ریسکی که با آن مواجه هستند، استفاده می کنند. هم چنین بر اساس نتایج، متغیرهای سطح تحصیلات، نوع مالکیت، مقدار زمین زارع، درآمد زارع و مشارکت در کلاس های ترویجی بیشترین واریانس را در سطح استفاده از راهبردهای مدیریت ریسک تبیین نمودند.
راهبردهای مدیریت ریسک
ریسک
کشاورز.
2012
01
21
255
264
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_23701_c8684ce2fadac0c9d2db47b07a0f98f3.pdf
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
Iranian J Agric Econ Devel Res
2008-4838
2008-4838
1390
42
2
بررسی دانش کشاورزی پایدار در بین سیب زمینیکاران شهرستان شوشتر
هانیه
داودی
طهماسب
مقصودی
پایداری واحدهای بهره برداری از جمله موضوعات جدی است که در سالیان اخیر توجه بسیاری محققان را به خود جلب کرده است. بررسی میزان دانش کشاورزان در مورد کشاورزی پایدار یک عامل تعیین کننده در پایداری واحدهای تولیدی می باشد. براین اساس این تحقیق توصیفی- همبستگی با هدف کلی ارزیابی میزان دانش کشاورزی پایدار کشاورزان سیب زمینی کار شهرستان شوشتر صورت گرفته است. جامعه آماری درتحقیق حاضر شامل 4200 سیب زمینی کار شهرستان شوشتر میباشد، که به روش نمونهگیری چندمرحلهای 137 سیب زمینی کار انتخاب گردید. برای تعیین روایی از پانل متخصصان، شامل اعضای هیات علمی رشته های زراعت، ترویج، اقتصاد بدست آمد. به منظور بررسی معیار پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید، که میزان آن برای مقیاس نگرش(79/0) و برای مقیاس سنجش دانش(85/0) محاسبه گردید. نتایج بدست آمده نشان می دهد که سطح دانش کشاورزان درحد متوسطی قرار دارد و سطح بندی نگرش کشاورزان نشان می دهند که افراد نگرش متوسطی به کشاورزی پایدار دارند واکثر پاسخگویان از نظر پایداری کشت در سطح متوسط قرار دارند. نتایج بدست آمده از تحلیل همبستگی نشان می دهد که بین سن، سابقه کار کشاورزی، عضویت در تعاونی، نوع نظام زراعی، نوع زراعت، میزان زمین زراعی، میزان زمین زیرکشت سیب زمینی، میزان تولید کل، نگرش و سطح پایداری واحد بهره برداری و دانش کشاورزی پایدار رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. در این پژوهش برای پیش بینی تغییرات دانش کشاورزی پایدار از طریق متغیرهای مستقل از رگرسیون چندگانه به روش گام به گام استفاده شده است. نتایج تحلیل رگرسیونی نشان می دهد که متغیر نگرش نسبت به کشاورزی پایدار، سابقه کار، سن کشاورزان، میزان تولید کل سیب زمینی و نوع نظام زراعی حدود 47 درصد از تغییرات متغیر دانش کشاورزی پایدار را تبیین میکند.
تحلیل رگرسیونی
توسعه پایدار
دانش
کشاورزی پایدار
2012
01
21
265
274
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_23702_1fbb013e754b92656084a9ba9400041e.pdf
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
Iranian J Agric Econ Devel Res
2008-4838
2008-4838
1390
42
2
بررسی انتظارات و توقعات دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان از درس عملیات کشاورزی
غلامرضا
مجردی
شادعلی
توحید لو
امروزه در کشاورزی از شیوه های نوینی برای تولید و عرضه محصولات کشاورزی به بازار استفاده می شود لذا دانشجویان برای پاسخگویی به تغییرات باید با برخورداری از آموزشهای عملی خود را برای حضور در عرصه آماده نمایند. تحقیق حاضر با هدف بررسی انتظارات و توقعات دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان از درس عملیات کشاورزی به عنوان یکی از مهمترین دروس عملی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر 363 نفر از دانشجویان کشاورزی دانشگاه زنجان بودند که 114 نفر از آنان به روش
نمونهگیری طبقه ای با اختصاص متناسب برای انجام تحقیق انتخاب شدند. اعتبار ابزار تحقیق توسط جمعی از صاحب نظران مورد تایید قرار گرفت و برای تعیین پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شد که ضریب آلفای کرونباخ برای شاخص وضعیت موجود 83/0 و برای شاخص وضع مطلوب 88/0 بدست آمد. نتایج مربوط به شکاف انتظاری نشان داد که استفاده از روش های نوین آبیاری، برداشت محصولات کشاورزی با استفاده از ماشین های کشاورزی و کاشت محصولات کشاورزی به صورت مکانیزه فاصله بسیار زیادی با انتظارات دانشجویان از این درس دارد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی نیز نشان داد که انتظارات دانشجویان از درس عملیات کشاورزی در 4 عامل مکانیزاسیون، تجربه آموزی علمی، تدوین تجارب و
اطلاعرسانی، و فعالیتهای سنتی قابل دسته بندی است.
تحلیل انتظارات
دانشجویان
دانشگاه زنجان.
عملیات کشاورزی
2012
01
21
275
285
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_23703_912d04c960d4cc9c3c362fe1734ba3fc.pdf
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
Iranian J Agric Econ Devel Res
2008-4838
2008-4838
1390
42
2
عوامل موثر بر پذیرش فناوری تلقیح مصنوعی در گاوداری های شیری استان اردبیل (مقایسه الگوها)
اصغر
باقری
سید مرضیه
رازقی
تلقیح مصنوعی یک فناوری ارزشمند اصلاح نژاد دام است که در گاوداری های شیری دنیا کاربرد گستردهای پیدا کرده است. این تحقیق با هدف بررسی عوامل موثر بر پذیرش فناوری تلقیح مصنوعی در گاوداری های شیری استان اردبیل به مقایسه الگوهای پذیرش فناوری در تبیین عوامل موثر بر پذیرش این فناوری پرداخته است. روش تحقیق، پیمایشی و ابزار آن پرسشنامه بود که روایی آن با کمک متخصصین و پایایی آن به کمک آزمون راهنما به دست آمد. مقدار آلفای کرونباخ ابزار تحقیق برای مقیاس الگوی قبول فناوری 89/0به دست آمد. پاسخگویان به دو گروه پذیرنده و نپذیرنده تقسیم شدند و برای تفکیک دو گروه از تحلیل تشخیصی استفاده شد. به این منظور، متغیرهای الگوهای نشر نوآوری، ساختار مزرعهای، قبول فناوری و الگوی تلفیقی پذیرش با هم مورد مقایسه قرار گرفته اند. نتایج نشان داد سه الگوی فوق به ترتیب 55/51، 29/15 و 69/38 درصد واریانس را تبیین کردهاند و الگوی ترکیبی پذیرش توانست با گزینش عوامل مناسب از بین الگوهای مذکور 06/58 درصد از کل واریانس تابع تشخیص را تبیین نماید. بنابراین، عوامل کلیدی موثر بر پذیرش فناوری عبارت بودند از: عاملهای نوآور بودن گاودار (اهداف دامداران)، ترویجی- مدیریتی و عمومی (منابع اطلاعات) از الگوی نشر، اندازه زمین چراگاه- زراعی از الگوی ساختار مزرعهای و ادراک مفید بودن فناوری از الگوی قبول فناوری.
استان اردبیل.
الگوهای پذیرش
پذیرش
تلقیح مصنوعی
گاوداری شیری
2012
01
21
287
300
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_23704_a94bb71d0e26fc18b03d35c7f60942e0.pdf