TY - JOUR ID - 85023 TI - تحلیل راهبردی چالش‌های آموزش و ترویج در مدیریت مراتع استان مازندران JO - تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران JA - IJAEDR LA - fa SN - 2008-4838 AU - احمدی, موسی AU - حیدری, قدرت اله AU - رستگار, شفق AU - رزاقی, فاطمه AU - تمرتاش, رضا AD - دانشجوی دکتری علوم و مرتع، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ساری، ایران AD - دانشیار گروه علوم مرتع‌داری، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ساری، ایران AD - استادیار، گروه علوم مرتع داری، دانشکده منابع طبیعی ، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ساری، ایران AD - استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده علوم زراعی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ساری، ایران AD - دانشیار گروه مرتع‌داری، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ساری، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 53 IS - 2 SP - 447 EP - 463 KW - موانع و چالش‌ها KW - ترویج و آموزش کشاورزی KW - توسعه پایدار KW - مدیریت مراتع KW - استان مازندران DO - 10.22059/ijaedr.2021.328236.669070 N2 - هدف اصلی این پژوهش، واکاوی موانع و چالش‌های آموزش و ترویج در مدیریت مراتع استان مازندران بود. پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع پژوهش­های کاربردی و از لحاظ شیوه اجرا از نوع  پژوهش­های میدانی است. جامعه آماری تحقیق، شامل همه کارشناسان ترویج و مدیریت مراتع (155N=) در 12 شهرستان استان مازندران بودند که با توجه به تعداد کارشناساس در هر شهرستان، به روش نمونه‌گیری در دسترس، نمونه آماری تحقیق به کمک جدول کرجسی­و­مورگان (1970) 110 نفر تعیین شد. ابزار اصلی تحقیق شامل پرسشنامه محقق­ساخته با طیف لیکرت بوده است. روایی (صوری و محتوایی) آن بر اساس نظر جمعی از کارشناسان جهاد کشاورزی، اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مازندران، اعضای هیأت علمی گروه مرتع و ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه کشاورزی و منابع­طبیعی ساری تأیید گردید. پایایی پرسشنامه با استفاده از محاسبه آلفای کرونباخ برای متغیرهای موانع و چالش‌های مدیریت مراتع،  798/0 به­دست‌ آمد و تأیید گردید. داده­ها با استفاه از نرم­افزار SPSS تحلیل شد. نتایج تحلیل داده­ها منجر به استخراج پنج عامل: (1) موانع اقتصادی- حمایتی؛ (2) موانع زیرساختی- فنی ؛(3) موانع سیستم مدیریت مراتع؛  (4) موانع اجتماعی- فرهنگی؛ (5) موانع سیاسی- نهادی شد که در مجموع 66/74 درصد از کل واریانس موانع و چالش­ها را تبیین نمود. همگام با نتایج تحقیق توسعه استفاده از روش‌های ترویجی مناسب مانند رهیافت آموزش و دیدار و رهیافت‌ مشارکتی و اولویت‏بندی نیازهای آموزشی و ترویجی در بخش مدیریت مراتع استان برای اشاعه اطلاعات و مهارت کاربردی بین بهره‌بردارن از مراتع، تلفیق دانش و مهارت­های بومی با فناوری‏های نوین در حفاظت از مراتع پیشنهاد می‌شود.  UR - https://ijaedr.ut.ac.ir/article_85023.html L1 - https://ijaedr.ut.ac.ir/article_85023_20575da12e1e64f95861270b2d86c8ab.pdf ER -