TY - JOUR ID - 82431 TI - رابطه بین ارزش‌های فرهنگی و قصد کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی: یک تحلیل میان‌فرهنگی JO - تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران JA - IJAEDR LA - fa SN - 2008-4838 AU - کریمی, سعید AU - مکریت, احمد سلمان AD - دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران AD - دستیار آموزشی، گروه اقتصاد و ترویج کشاورزی، موسسه تحصیلات عالی سمنگان، سمنگان، افغانستان Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 52 IS - 2 SP - 309 EP - 326 KW - ارزش‌های فرهنگی KW - قصد کارآفرینانه KW - نظریه رفتار برنامه‌ریزی شده KW - ایران KW - افغانستان DO - 10.22059/ijaedr.2020.302675.668910 N2 - هدف پژوهش حاضر بررسی ساز و کار­هایی است که از طریق آن ارزش­های فرهنگی با انگیزش و قصد کارآفرینانه در دو کشور فارسی زبان، یعنی ایران و افغانستان رابطه دارند. بدین منظور، دو نوع ارزش فرهنگی، یعنی خودتفسیری مستقل و وابسته با مدل رفتار برنامه­ریزی شده ادغام و بررسی شدند. داده­های پژوهش با استفاده از پرسشنامه از 452 دانشجوی کشاورزی (231 نفر از دانشگاه بوعلی سینا و 221 نفر از دانشگاه سمنگان) گردآوری شدند. نتایج مدل­یابی معادلات ساختاری نشان داد که خودتفسیری مستقل و وابسته به طور غیرمستقیم و از طریق نگرش نسبت به کارآفرینی و کنترل رفتاری درک شده با قصد کارآفرینانه رابطه داشتند. نتایج نشان داد که اهمیت نسبی عوامل انگیزشی (یعنی نگرش، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری درک‌شده) و  پیشآیند آن‌ها (یعنی ارزش­های فرهنگی) در دو کشور  تفاوت معنی­داری ندارند. نتایج این مطالعه می­تواند به سیاست­گذاران و آموزشگران در تدوین و توسعه راهبردهای اثربخش برای ارتقاء و توسعه فعالیت‌های کارآفرینانه در بین دانشجویان کشاورزی کمک کند.  UR - https://ijaedr.ut.ac.ir/article_82431.html L1 - https://ijaedr.ut.ac.ir/article_82431_ff4738607ecc05e775cb6f1cbc1147aa.pdf ER -