TY - JOUR ID - 81837 TI - بررسی تأثیر دانش و نگرش بر رفتار صیفی کاران جنوب استان کرمان نسبت به مدیریت کسب وکار زراعی JO - تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران JA - IJAEDR LA - fa SN - 2008-4838 AU - پهلوانی, مرضیه AU - علی بیگی, امیرحسین AD - دانش آموخته ی کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی ، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران AD - دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 52 IS - 4 SP - 743 EP - 760 KW - مدیریت کسب‌و‌کار زراعی KW - دانش KW - نگرش KW - رفتار KW - کشاورز صیفی‌کار DO - 10.22059/ijaedr.2020.274280.668703 N2 - امروزه، بسیاری از کشاورزان در تولید خود با مشکلات عدیده­ای از جمله تنگناهای اقتصادی، کمبود نهاده­های تولیدی، هزینه­های نهادی بالا و غیره مواجه هستند. تسلط کشاورزان به مدیریت کسب­وکار می­تواند تا حدود زیادی این مشکلات را کاهش دهد. لذا، با توجه به اهمیت موضوع این پژوهش توصیفی- همبستگی با هدف بررسی تاثیر دانش و نگرش بر رفتار صیفی­کاران جنوب استان کرمان نسبت به مدیریت کسب­وکار زراعی انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش را کشاورزان صیفی­کار جنوب استان کرمان تشکیل دادند (75000 N=) که بر اساس جدول کرجسی­و­مورگان تعداد 382 کشاورز به روش نمونه­گیری تصادفی چندمرحله­ای انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته­ای بود که روایی آن به تأیید پانل متخصصان رسید و برای محاسبه پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید که مقدار قابل قبولی به­دست آمد (95/0-85/0=). نتایج نشان داد، کشاورزان  در مدیریت کسب وکار زراعی در سطح متوسط بودند. آن­ها در زمینه مدیریت کارکنان مزرعه وضعیت بهتر و لیکن بیشترین ضعف را درمدیریت استراتژیک زراعی داشتند. نمره دانش پاسخگویان در زمینه مدیریت کسب و کار زراعی 58/11 (از 20) به­دست آمد که نشان می­دهد مدیریت کسب وکار زراعی صیفی­کاران از سطح متوسط اندکی بالاتر است و 3/73 درصد افراد نسبت به مدیریت کسب­وکار خود نگرش مثبتی داشتند. نتایج حاصل از تحلیل مسیر نیز نشان داد که دانش و نگرش بر رفتار مدیریت کسب­وکار زراعی تاثیر مثبت و معناداری دارد. بنابراین، توصیه می­گردد برای بهبود مدیریت کسب وکار زراعی صیفی­کاران جنوب کرمان نسبت به ارتقای سطح دانش آنان دوره­های آموزشی غیررسمی برنامه­ریزی و اجرا شود. UR - https://ijaedr.ut.ac.ir/article_81837.html L1 - https://ijaedr.ut.ac.ir/article_81837_19f97748d29dac4a10cdc78acdb5c405.pdf ER -