TY - JOUR ID - 81816 TI - شناسایی مؤلفه های نظام آموزش عالی کشاورزی پایدار JO - تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران JA - IJAEDR LA - fa SN - 2008-4838 AU - افضلی گروه, امیر AU - حسینی, سید محمود AU - رضایی, عبدالمطلب AU - علم بیگی, امیر AD - دانشگاه تهران AD - استاد دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران AD - عضو هیات علمی دانشگاه تهران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - IS - SP - EP - KW - آموزش پایدار KW - دانشگاه پایدار KW - پژوهش پایدار KW - توسعه پایدار KW - ارزیابی و گزارش دهی پایداری DO - 10.22059/ijaedr.2020.294088.668856 N2 - عمق اقدام‌های ناپایدار در کشورها باعث شده در حوزه اقتصادی، اجتماعی و زیست-محیطی با بحران‌ها و چالش‌های اساسی مواجه شویم. با تغییر پارادایم توسعه از توسعه اقتصادی به توسعه پایدار کارکرد نظام آموزش عالی نیز دچار تحول اساسی گردید. نظام آموزش عالی کشاورزی به دلیل ارتباط با بخش روستایی و کشاورزی کشور که بسیاری از مشکلات پایداری در آن بخش اتفاق افتاده است از اهمیت خاصی در توسعه پایدار کشور برخوردار است. بنابراین می‌بایست مولفه‌ها و کارکردهای خود را متناسب با این مهم تغییر دهد. در این خصوص مدل‌های مختلف ارئه شده توسط پژوهشگران داخلی و خارجی مورد بررسی قرار گرفت اما بسیار از مولفه‌های ارائه شده متناسب با وضعیت دانشکده‌های کشاورزی و شرایط بومی کشور نیست. بنابراین این پژوهش با هدف شناسایی مولفه‌های یک نظام آموزش عالی کشاورزی پایدار با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته و به روش نمونه‌‌گیری هدفمند و با معیار اشباع نظری با 32 نفر از صاحب نظران و تحلیل آنها به روش تحلیل محتوای کیفی با کمک نرم افزار مکس کیودا انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد که مولفه‌های نظام آموزش عالی کشاورزی پایدار را می‌توان در هفت بعد توانمند سازی و ظرفیت سازی پایداری، برونرسانی پایداری، تحقیقات پایداری، آموزش پایداری، حکمرانی و ساختار نهادی پایدار و ارزیابی و گزارش دهی پایداری قابل طبقه بندی هستند. UR - https://ijaedr.ut.ac.ir/article_81816.html L1 - https://ijaedr.ut.ac.ir/article_81816_642aa29d9c54698e53c99d72e1c31239.pdf ER -