TY - JOUR ID - 71855 TI - شناسایی و تبیین پیشران‌های توسعه بازار محصولات کشاورزی ارگانیک JO - تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران JA - IJAEDR LA - fa SN - 2008-4838 AU - صندوقی, عطیه AU - یادآور, حسین AU - راحلی, حسین AU - هارینگ, آنا ماریا AD - دانشجوی دکتری توسعه کشاورزی، گروه ترویج و توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تبریز، تبریز،‌ ایران AD - استادیار گروه ترویج و توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران AD - دانشیار گروه ترویج و توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران AD - استاد گروه سیاست و بازار در کشاورزی و صنایع غذایی، دانشکده مدیریت فضای سبز و حفاظت از محیط زیست، ابرسوالده، آلمان Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 50 IS - 2 SP - 295 EP - 310 KW - پژوهش آمیخته KW - کشاورزی ارگانیک KW - بازار محصولات سالم DO - 10.22059/ijaedr.2019.264988.668652 N2 - آینده کشاورزی ارگانیک به­ عنوان یکی از مصادیق رهیافت­های کشاورزی پایدار تا حد زیادی به تقاضای مصرف­کنندگان و انگیزه آنها برای پرداخت قیمت بالاتر برای غذای ارگانیک وابسته است. از این­رو مقاله حاضر با به کارگیری روش تحقیق آمیخته اکتشافی به شناسایی پیشران­های توسعه بازار محصولات کشاورزی ارگانیک پرداخته است. در بخش کیفی، با کمک تحلیل محتوای منابع و داده­های حاصل از 16 مصاحبه نیمه­ساختاریافته با صاحب­نظران بازار ارگانیک، 29 پیشران در قالب شش گروه شناسایی شدند. در بخش کمی، به منظور تأیید پیشران­های شناسایی­شده از روش تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم استفاده شد. جامعه آماری این بخش مدیران، کارشناسان، تولید کنندگان و فروشندگان محصولات ارگانیک بودند که با کمک فرمول کوکران و روش نمونه­گیری طبقه­ای با انتساب متناسب، 68 نفر از آنان انتخاب شدند. داده­ها با استفاده از پرسش­نامه­ مستخرج از بخش کیفی، گردآوری و با کمک نرم­افزارهای SPSS22و Smart PLS3تجزیه و تحلیل شدند. مقادیر شاخص میانگین واریانس استخراج­شده (AVE) برای هر یک از سازه­های مدل، بیشتر از 5/0 و مقادیر ضریب پایایی ترکیبی (CR)، بیشتر از  7/0 بدست آمد که نشان­دهنده عملکرد مناسب بخش اندازه­گیری مدل است. بر اساس نتایج بدست آمده، عوامل فرهنگ­سازی و تبلیغات، تقویت کانال­های توزیع و فروش، حمایت­های مالی و اعتباری، بازرسی و نظارت، برنامه­های آموزشی و ترویجی و تسهیلات گرفتن گواهی، لوگو و برندسازی به ترتیب اصلی­ترین و مهم­ترین پیشران­های توسعه بازار محصولات ارگانیک هستند. UR - https://ijaedr.ut.ac.ir/article_71855.html L1 - https://ijaedr.ut.ac.ir/article_71855_bef62300a2c41f5110edd0a60c7b3fcf.pdf ER -