TY - JOUR ID - 67670 TI - آثار ویژگی های لکسیکوگرافیک مصرف کنندگان در تقاضای محصولات نوین شیلاتی: مطالعه موردی استان مازندران JO - تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران JA - IJAEDR LA - fa SN - 2008-4838 AU - اسداله پور, فرشته AU - رفیعی, حامد AU - پیش بهار, اسماعیل AU - محمدرضایی, رسول AD - دانشجوی دکتری اقتصاد کشاورزی، دانشگاه تبریز AD - استادیار اقتصاد کشاورزی، گروه اقتصاد کشاورزی، دانشگاه تهران AD - دانشیار اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تبریز AD - دانشیار اقتصاد کشاورزی، دانشگاه تبریز Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 49 IS - 2 SP - 191 EP - 202 KW - سیستم تقاضای ایده آل درجه دو KW - کشش قیمتی KW - کشش درآمدی KW - لکسیکوگرافیک KW - مازندران DO - 10.22059/ijaedr.2017.237240.668453 N2 - گوشت انواع ماهی، به لحاظ دارا بودن پروتئین و چربی با کیفیت بالا و فراوانی انواع مواد معدنی و ویتامین­هایی که در آن موجود است، به­عنوان یک غذای کامل محسوب می­شود. در این مطالعه به­منظور بررسی رفتار مصرف‌کنندگان در بازار ماهی (پرورشی، دریایی و فیله ماهی) بر­پایه ترجیحات لکسیکوگرافیک، مصرف‌کنندگان به دو دسته کیفیت­گرا و قیمت­گرا تقسیم بندی شدند و برای محاسبه کشش­های قیمتی و درآمدی آنان به تفکیک مدل رفتاری آنان، از سیستم تقاضای تقریباً ایده­آل درجه دو استفاده شد. برای رسیدن به اهداف مطالعه از پرسشنامه در سال 1394 در استان مازندران استفاده شد. نتایج مطالعه نشان می­دهد رفتار افراد بر حسب کیفیت‌گرایی و قیمت‌گرایی متفاوت است و میانگین کشش درآمدی ماهی دریایی برای افراد کیفیت‌گرا 16/1 و برای افراد قیمت‌گرا 3/1 است. بنابراین، هر دو گروه در رده کالاهای لوکس قرار دارند. کشش قیمتی ماهی دریایی برای افراد کیفیت­گرا 59/0- و قیمت­گرا 63/0- است. از آن­جا که در استان مازندران تعداد افراد کیفیت­­گرا بیش از افراد قیمت­گرا است؛ بنابراین، سیاست­گزاران در جهت افزایش مصرف ماهی در این استان باید بهبود کیفیت ماهی و محصولات آن­را در اولویت اولیه خود قرار دهند، که می­توان به افزایش تنوع در مصرف ماهی و معرفی محصولات نوین شیلاتی در جهت بهبود کیفیت ماهی پرداخت. UR - https://ijaedr.ut.ac.ir/article_67670.html L1 - https://ijaedr.ut.ac.ir/article_67670_6d3b468270889a03cdea17c0f9b42a3b.pdf ER -