دانشگاه تهران
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
2008-4838
2423-785X
41-2
4
2011
02
20
بررسی نقش فناوری اطلاعات در اثربخشی سازمانهای دانش محور (مطالعه موردی: پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران)
413
423
FA
یگانه
مددی
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
madadi@ut.ac.ir
امیر
مانیان
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
manian@mailinator.com
عزت اله
اصغر زاده
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
asgharzade@mailinator.com
در دنیای کنونی اطلاعات با ارزشترین دارایی هر سازمانی محسوب میشود به نحوی که اهمیت فناوری اطلاعات و اثرات آن برای سازمانها به طرز چشمگیری افزایش یافته و رشد و توسعه آن احساس میشود. هدف تحقیق حاضر بررسی نقش فناوری اطلاعات دراثر بخشی سازمانهای دانش محور میباشد. این تحقیق از نوع توصیفی-پیمایشی میباشد. جامعه آماری موردنظر شامل اعضای هیأت علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران بوده است که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 60 نفر به صورت تصادفی به عنوان نمونه آماری در این تحقیق انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات در این نوع تحقیق پرسشنامه میباشد و تحلیل آماری توسط نرمافزار SPSS انجام گرفت. طرح آماری این تحقیق شامل آزمون t تک متغیره و آزمون t وابسته است. طبق نتایج به دست آمده از آزمون t تک متغیره با test-value=4 (میانگین جامعه آماری مورد بررسی برابر 4 است)، ضرورت به کارگیری فناوری اطلاعات در مواردی همچون تأمین نیازهای علمی و تخصصی دانشگران، بهبود در عملکرد شغلی، افزایش رضایت شغلی، پشتیبانی از مدیران و تأثیر در روند تصمیمگیری آنان، توسعه اشکال جدیدی از ساختار سازمانی دارای اهمیت است. با استفاده از آزمون t همبسته، تفاوت معناداری بین وضعیت مطلوب و وضعیت موجود (ضرورت وجود فناوری اطلاعات و میزان موجود امکانات فناوری اطلاعات) سنجیده شد که بین متغیر مستقل و متغیرهای وابسته رابطههای معناداری به دست آمد.
اثربخشی,دانشگاهها,سازمان دانشمحور,فناوری اطلاعات,مراکز آموزشی.
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_22912.html
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_22912_e6937d6e3e5b47ad774d237f96bb427e.pdf
دانشگاه تهران
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
2008-4838
2423-785X
41-2
4
2011
02
20
بررسی تابع تولید غیرمستقیم و محدودیت بودجه در تولید پنبه استان خراسان
425
433
FA
سعید
یزدانی
0000-0002-9403-9963
پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران
syazdani@ut.ac.ir
حبیب
شهبازی
پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران
habib_susa2@yahoo.com
محمد
کاوسی کلاشمی
پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران
kavoosi@mailinator.com
در این مطالعه با به کارگیری تابع تولید غیرمستقیم و با استفاده از اطلاعات مزرعهای مربوط به پنبهکاران سه استان خراسان شمالی، رضوی و جنوبی در سال زراعی 87-1386، تابع تقاضای نهادههای آب، کود، بذر، سم و ماشینآلات با در نظر گرفتن محدودیت بودجه مد برآورد گردید. مقادیر ضرایب لاگرانژ 08/1، 13/1 و 23/1 بیانگر وجود محدودیت بودجه برای زارعین پنبهکار سه استان خراسان شمالی، رضوی و جنوبی میباشد. همچنین به دلیل بازده وجود محدودیت بودجه، بازده اندازه در این سه استان کاهشی به ترتیب، 918/0، 916/0 و 813/0 بوده است.
واژههای کلیدی: محدویت بودجه، تابع تولید غیرمستقیم، تقاضای نهاده، پنبه، خراسان.
پنبه,تابع تولید غیرمستقیم,تقاضای نهاده,خراسان.,محدویت بودجه
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_22913.html
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_22913_d5d9defacf26d9e6a2dfacb910adb96b.pdf
دانشگاه تهران
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
2008-4838
2423-785X
41-2
4
2011
02
20
تأثیر سیاستهای تجاری بر فرسایش خاک در ایران: یارانه یا مالیات؟
435
445
FA
سید صفدر
حسینی
0009-0002-1667-4782
پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران
hosseini_safdar@yahoo.com
محمد
قربانی
دانشکده کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد
ghorbani2@um.ac.ir
محمد
ترشیزی
پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران
torshizi@mailinator.com
نصرت اله
ضرغام
پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران
zargham@mailinator.com
سیاستهای کلان اقتصادی تغییراتی را در کارکرد نظام زراعی ایجاد میکنند که این تغییرات یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر فرسایش خاک است. تغییر قیمتهای نسبی و تأثیر بالقوة آنها بر فرسایش خاک، از راه تغییری که در الگوهای استفاده از زمین و فعالیتهای کشاورزی ایجاد میکنند، به سیاستهای اتخاذ شده ارتباط مییابند. یکی از اهداف اصلی تحقیق حاضر، تأکید بر جریان سیاستهای تجاری از طریق بازارهای داخلی، به عنوان مجرای ارتباطی زمینهای شیبدار و غیرشیبدار، در تعیین الگوی سیاستی بهینه است. در پژوهش حاضر برای بررسی آثار سیاستهای تجاری بر فرسایش خاک در ایران، از الگویی در چارچوب رهیافت تعادل عمومی استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که سیاست کاهش 10 درصدی تعرفه محصولات صنعتی یا آزادسازی تجاری ـ که به طور مستقیم به زمینهای شیبدار ارتباط نمییابد ـ فرسایش خاک را بیشتر از سیاست مستقیم یارانه 10 درصدی به صادرات محصولات باغی کاهش میدهد. با این وجود، به نظر میرسد که سیاست یارانه به صادرات محصولات باغی از جهت تأثیر بر تولید ملی واقعی بر سیاست کاهش تعرفه محصولات صنعتی برتری داشته باشد.
تعادل عمومی,زمینهای شیبدار و غیرشیبدار,سیاستهای تجاری,فرسایش خاک,محصولات زراعی و باغی.
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_22914.html
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_22914_e012aec5bd5282ee46b8844e19847056.pdf
دانشگاه تهران
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
2008-4838
2423-785X
41-2
4
2011
02
20
ارزیابی صادرات کشاورزی ایران با استفاده از شاخص برابری تجارت
447
454
FA
فاطمه
پور ابراهیم
دانشگاه شیراز، اقتصاد کشاورزی
poorebrahim@mailinator.com
عبدالکریم
اسماعیلی
دانشگاه شیراز، اقتصاد کشاورزی
esmaeili1968@yahoo.com
در پژوهش حاضر به منظور تعیین الگوی تجاری و ارزیابی مسیرهای صادرات کشاورزی ایران، مدل جاذبه تعمیم یافته برای 72 کشور که از عمدهترین مقاصد صادراتی ایران به شمار میروند در یک تحلیل مقطعی بر اساس دادههای سال 1384 مورد استفاده قرار گرفت. علاوه بر این، متغیر توضیحی دیگری به مدل اضافه گردید که شاخص برابری تجارت (TCI) نامیده میشود. این شاخص میتواند ما را در شناخت رقبای تجاری، تعیین میزان اثربخشی جوایز و فاکتورهای جاذبه بر صادرات ایران در ارتباط با این کشورها و نیز کشورهای مکمل صادراتی و عوامل مؤثر بر میزان اثر بخشی این عوامل، یاری رساند. همچنین به کمک این شاخص در میزان اثرپذیری صادرات از جوایز صادراتی مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور کشورهای مورد بررسی به دو گروه در حال توسعه و توسعه یافته تقسیم گردید. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که صادرات کشاورزی ایران در هر دو گروه از کشورها بیشتر به سمت کشورهای مکمل صادراتی متمایل میباشد و الگوی تجاری ایران از مدل هکشر - اوهلین پیروی میکند. همچنین نتایج حاصل از وارد نمودن اثرات تعاملی این شاخص با جوایز، بیان داشت که افزایش جوایز از میزان اثرگذاری این شاخص بر صادرات کشاورزی میکاهد. لذا افزایش جوایز امکان تقویت صادرات کشاورزی ایران به کشورهای رقیب صادراتی را نیز فراهم میآورد.
الگوی تجاری,جوایز صادراتی.,شاخص برابری تجارت,صادرات کشاورزی,مدل جاذبه
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_22915.html
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_22915_92443e500e931d6b989f8f2a0e6830f6.pdf
دانشگاه تهران
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
2008-4838
2423-785X
41-2
4
2011
02
20
بررسی ظرفیتهای صادراتی محصولات کشاورزی ایران به کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی
455
465
FA
اعظم
رضایی
دانشگاه تربیت مدرس، تهران
rezaei2@mailinator.com
امیرحسین
چیذری
0000-0002-6913-9575
پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، اقتصاد و توسعه کشاورزی
chizari8000@ut.ac.ir
سید ابوالقاسم
مرتضوی
دانشگاه تربیت مدرس
samortazavi@gmail.com
این پژوهش با هدف بررسی امکانات صادراتی محصولات کشاورزی ایران به کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی با استفاده از شاخص کسینوس، مزیت نسبی آشکار شده و برآورد ساده بر اساس کد سیستم هماهنگ در دوره زمانی 2006-2002 انجام شده است. نتایج شاخص کسینوس صادرات ایران به کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی نشان میدهد که لبنان با 93/0 و گابن با صفر به ترتیب دارای بالاترین و پایینترین درجه اکمال تجاری بالقوه با ایران هستند. با توجه به مقادیر شاخص کسینوس، امکان افزایش صادرات ایران به لبنان، کامرون، اردن و ... وجود دارد و آنها بازار هدف مناسبی برای کشورمان خواهد بود. نتایج شاخص برآورد ساده نشان میدهد کل میزان ظرفیت بالقوه صادراتی ایران در کالاهای مزیتدار به کشورهای اسلامی 4/4150 میلیوندلار بوده که حدود 7/764 میلیوندلار آن به فعلیت رسیده است. به عبارت دیگر ایران فقط از 4/18 درصد ظرفیتهای صادراتی خود به کشورهای اسلامی بهره برده است. انعقاد موافقتنامههای تجاری منطقهای و اتکا به محصولاتی که از مزیت نسبی برخوردار بوده و ظرفیتهای صادراتی بالایی دارند، گامی موثر در حرکت به سمت ایجاد بازار مشترک اسلامی میباشد.
امکان مبادله,ظرفیتهای صادراتی محصولات کشاورزی ایران,کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی,معیار کسینوس
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_22916.html
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_22916_aa908cb03488f8e52b99d3caa3ebf95e.pdf
دانشگاه تهران
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
2008-4838
2423-785X
41-2
4
2011
02
20
بررسی عوامل مؤثر در رشد بهرهوری استانهای عمده تولیدکننده برنج در ایران
467
479
FA
ثار الله
رضاپور
دانشگاه تربیت مدرس، تهران
rezapoursaralah2@yahoo.com
سید ابوالقاسم
مرتضوی
دانشگاه تربیت مدرس، تهران
samortazavi@gmail.com
سید مجتبی
مجاوریان
0000-0003-4821-1539
دانشگاه علوم کشاورزی ساری
mmojaverian@yahoo.com
از آنجا که تفاوت در نرخهای رشد بهرهوری در استانهای مختلف نتیجه نابرابری منطقهای است، توجه به معیارهای بهرهوری در ابعاد منطقهای در توسعه فعالیتهای کشاورزی سودمند است لذا مهم است که حرکات بلندمدت در تفاوتهای سطوح بهرهوری استانها شناسایی شود تا اقدامات مؤثر مانند سرمایهگذاری بیشتر در تأسیسات زیربنایی، تحقیقات و توسعه انجام گیرد. در این مطالعه بهرهوری کل عوامل تولید برنج و عوامل مؤثر بر آن در استانهای عمده تولیدکننده برنج با استفاده از روش ناپارامتری مالم کوییست مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. دادههای مورد استفاده در این مطالعه از نوع دادههای ادغام شده و مربوط به سیستم هزینه تولید برنج در سه استان عمده تولیدکننده برنج (مازندران، گیلان و گلستان) میباشند. نتایج نشان داد، متوسط رشد سالانه بهرهوری کل عوامل تولید در زراعت برنج کشور در کل دوره 86-1369 مثبت ولی کم (5/1 درصد در سال) بوده است. استان گیلان بالاترین رقم را به میزان 7/6 درصد در سال داشته و استانهای گلستان و مازندران در رتبه های بعدی قرار دارند. بررسی سهم عوامل مؤثر بر رشد بهرهوری (تغییرات کارایی مقیاس، کارایی فنی خالص و تکنولوژی) نشان داد که در تولید برنج کارایی مقیاس تنها در استان گلستان بیش از دو جزء دیگر در افزایش بهرهوری نقش دارد. همچنین در استانهای مازندران و گیلان پیشرفت تکنولوژی تأثیر بیشتری نسبت به دو جزء دیگر در افزایش بهرهوری داشتهاند. با توجه به نتایج به دست آمده در این مطالعه، تشکیل بانک نیازهای پژوهشی بهرهوری در سایت نهاد های مرتبط با بخش کشاورزی، در اولویت قرار دادن استانهایی که از نظر رشد بهرهوری در وضعیت مطلوبی قرار ندارند در سیاستگذاریهای توسعه ای کشور، بهرهگیری از تکنولوژیهای جدید همراه با آموزش و خدمات مشاورهای مکمل و توجه بیشتر به آموزش و مشاوره کشاورزان در استفاده صحیح از منابع، پیشنهاد میشود.
ایران.,برنج,تحلیل فراگیر دادهها,رشد بهرهوری کل عوامل,شاخص مالم کوییست
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_22917.html
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_22917_a4e395f292dc6255608663a648f37876.pdf
دانشگاه تهران
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
2008-4838
2423-785X
41-2
4
2011
02
20
تبیین رفتارکشاورزان در پذیرش فناوریهای مدیریت تلفیقی آفات
481
490
FA
هادی
ویسی
دانشگاه شهید بهشتی
h_veisi@sbu.ac.ir
حسین
محمودی
دانشگاه شهید بهشتی
mahmoodi@mailinator.com
محمد
شریفی مقدم
وزارت جهاد کشاورزی
sharifimoghaddam@mailinator.com
هدف از این تحقیق تبیین رفتار کشاورزان در پذیرش فناوریهای مدیریت تلفیقی آفات در مزارع برنج بود. از ابزار پرسشنامه برای پیمایش استفاده شد. جامعه آماری تحقیق کشاورزان عضو گروههای مدرسه در مزرعه با سه سال سابقه آشنایی با این فناوریها در استانهای گیلان و مازندران بودند که از بین آنها 305 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. یافتههای تحقیق نشان داد که اولاً 5/57 درصد از کشاورزان پذیرنده با انجام فعالیتهای کنترل بیولوژیکی فناوریهای IPM را اجرایی کردهاند و ثانیاً هر چند پذیرندگان از نظر دانش، نگرش، افق برنامهریزی، مقدار زمین تحت کشت، وابستگی کمتر به منابع درآمدی بیرون از مزرعه در مقایسه با ناپذیرندگان وضعیت بهتری دارند. اما از نظر سنی مسنتر هستند. نتایج رگرسیون لجستیک نشان داد که از میان متغیرهای وارد شده در معادله، دانش، نگرش، افق برنامهریزی، دسترسی به نهادهها، عضویت در گروههای محلی و کیفیت خاک بر رفتار پذیرش اثر مثبت داشته و مالکیت زمین اثر منفی بر رفتار پذیرش داشته است. بالاخره نتایج نشان داد که متغیرهای معادله قادرند به میران 87 درصد رفتار پذیرندگان را از عدم پذیرش به درستی پیشبینی نمایند. بر اساس نتایج، توسعه ظرفیت فردی و نهادی کشاورزان جهت ایجاد بستر مناسب برای پذیرش فناوریهای کشاورزی پایدار به همراه اشاعه فناوریهای حاصلخیزی خاک و تمرکز ترویج بر کشاورزان خرده مالک پیشنهاد شد.
پذیرش,فناوریهای مدیریت تلفیقی آفات,کشاورزی پایدار
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_22918.html
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_22918_4640751051b6c1d11f080243cca0d402.pdf
دانشگاه تهران
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
2008-4838
2423-785X
41-2
4
2011
02
20
بررسی تأثیر طرح مدرسه در مزرعه کشاورز بر افزایش سطح اطلاع نخلداران از مباحث مدیریت تلفیقی آفات
491
499
FA
عرفان
علی میرزایی
پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران
alimirzaei@mailinator.com
حمید
موحد محمدی
پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران
movahed2@mailinator.com
مریم
طهماسبی
دانشگاه تربیت مدرس، تهران
tahmasbi@mailinator.com
هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر طرح مدرسه در مزرعه کشاورز بر افزایش سطح اطلاع نخلداران شهرستان آبادان از مباحث مدیریت تلفیقی آفات بود. به لحاظ هدف، پژوهش حاضر در زمره تحقیقات کاربردی بود که با بهرهگیری از پارادیم کمی، از طریق پیمایش توصیفی انجام شد. جامعه آماری پژوهش دو گروه مجزا را در بر داشت. گروه اول کشاورزان شرکتکننده در دورههای IPM/FFS و گروه دوم، کشاورزان آموزش دیده به شیوه مرسوم معلم - محور که طی سالهای مشابه در زمینه مدیریت تلفیقی آفات نخلستان در شهرستان آبادان آموزش دیده بودند. از گروه اول 66 نفر و از گروه دیگر 106 کشاورز به شیوه تصادفی انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامه استفاده شد که روایی محتوایی آن توسط جمعی از اعضای هیأت علمی مؤسسه تحقیقات خرما و میوههای گرمسیری اهواز و تعدادی از کارشناسان جهاد کشاورزی آبادان تأیید شد. پایایی پرسشنامه نیز با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت (78/0= ?). یافتهها حکایت از آن داشت که اختلاف میانگین اطلاع کشاورزان IPM/FFS و همتایان آموزش دیده آنها به شیوه معلم - محور، با احتمال وجود یک درصد خطا معنیدار بود. به عبارت دیگر، کشاورزان گروه اول با به کارگیری اصول یادگیری مشارکتی، اطلاعات به مراتب بیشتری راجع به مباحث مدیریت تلفیقی آفات نخلستان در مقایسه با گروه دیگر داشتند. افزون بر این تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیر حضور در جلسات، بیشترین سهم را در تبیین واریانس متغیر وابسته (سطح اطلاع کشاورزان دورههای IPM/FFS) داشت.
آموزش معلمـ محور,شهرستان آبادان.,مدیریت تلفیقی آفات,یادگیری مشارکتی
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_22919.html
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_22919_7608a897298233489762b3e080d3c791.pdf
دانشگاه تهران
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
2008-4838
2423-785X
41-2
4
2011
02
20
شناسایی و تحلیل مشکلات مدیریت آب کشاورزی در شهرستان زرین دشت، استان فارس
501
512
FA
یاسر
محمدی
پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران
ymohammadi@ut.ac.ir
حسین
شعبانعلی فمی
0000-0002-4885-0317
پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، توسعه کشاورزی
hfami@ut.ac.ir
علی
اسدی
0000-0001-8461-6352
پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران
aasadi@ut.ac.ir
هدف از این تحقیق، شناسایی و تحلیل مشکلات مدیریت آب کشاورزی در سه زمینه منبع آبیاری، انتقال آب و سطح مزرعه در شهرستان زریندشت از استان فارس بود. این مطالعه از نوع پیمایشی بوده و برای جمع آوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه که پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ در سه زمینه منبع آبیاری، انتقال آب و در سطح مزرعه به ترتیب برابر با 86/0، 80/0 و 74/0 تایید گردیده بود، استفاده شد. روایی پرسشنامه نیز توسط اساتید گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران، کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان زرین دشت و کارشناسان سازمان آب شهرستان داراب مورد تأیید قرار گرفت. جامعه آماری این تحقیق شامل 4648 نفر از زارعین شهرستان زریندشت بود که با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه به تعداد 150 نفر رسید و برای انتخاب نمونهها روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب مورد استفاده قرار گرفت. نتایج حاصل از اولویتبندی مشکلات مدیریت آب کشاورزی نشان داد که، «افت سطح آب زیرزمینی، «پرپیچ و خم بودن کانالها» و «نامسطح بودن اراضی آبیاری»، از اولویتهای اصلی برخوردارند. نتایج مقایسه میانگینها نیز نشان داد که افراد بیبهره از اعتبارات، استفادهکننده از موتورهای دیزلی جهت برداشت آب و دارای کانالهای خاکی جهت انتقال آب، از مشکلات مدیریت آب بیشتری برخوردار بودند. همچنین مطابق با نتایج تحلیل عاملی، متغیرهای مشکلات مدیریت آب کشاورزی در زمینه منبع آبیاری در پنج عامل، در زمینه انتقال آب در سه عامل و در سطح مزرعه در چهار عامل دستهبندی شدند.
انتقال آب,سطح مزرعه,شهرستان زریندشت.,مشکلات مدیریت آب کشاورزی,منبع آبیاری
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_22920.html
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_22920_660b37c10c93fe2dcfd406dc7d30e0e7.pdf
دانشگاه تهران
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
2008-4838
2423-785X
41-2
4
2011
02
20
تعیین مؤلفههای ترویج بازاریابی گل و گیاهان زینتی
513
522
FA
حسین
یادآور
0000-0002-5377-9471
دانش آموخته دانشگاه تهران و استادیار دانشکده کشاورزی، دانشگاه تبریز
hosseinyadavar@gmail.com
یوسف
حجازی
0000-0001-6082-726X
پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران
yhejazi@ut.ac.ir
سید محمود
حسینی
0000-0003-2070-4817
پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران
hoseinim@ut.ac.ir
ایرج
صالح
0000-0002-1949-5950
پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران
isaleh@ut.ac.ir
تحقیق حاضر با هدف تعیین مؤلفههای ترویج بازاریابی گل و گیاهان زینتی به صورت پیمایشی در کل کشور انجام شد. جامعه آماری آن دو گروه بودند: 1) گلکاران استانهای تهران، مرکزی، گیلان، خوزستان و خراسان رضوی به تعداد 4920 نفر که از طریق نمونهگیری خوشهای متناسب با حجم تعداد 234 نفر انتخاب شدند؛ 2) کلیه کارشناسان شاغل در ادارات ترویج کشاورزی در سطوح مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان تا مراکز ترویج و خدمات جهاد کشاورزی دهستانهای استانهای یاد شده که به روش سرشماری تعداد 69 کارشناس به عنوان نمونه تحقیق تعیین شدند. ابزار تحقیق دو پرسشنامه متفاوت برای گلکاران و کارشناسان بود. یافتههای تحقیق نشان داد که از نظرگلکاران مؤلفههای ترویج بازاریابی شامل تسهیل تعامل و ارتباطات بین اجزای دخیل در فرآیند بازاریابی، توانمندسازی گلکاران، بهبود کنشگری گلکاران در بازار، ضرورت انجام تبلیغات، تقویت و تجهیز گلکاران، مدیریت تولید و فروش محصول، ارتقاء شناخت گلکاران از مبانی و اصول بازاریابی، مدیریت فرصتهای بخش خصوصی و مدیریت اطلاعات بازاریابی است و از نظر کارشناسان ترویج این مؤلفهها شامل حمایت از گلکاران، مدیریت تسهیل تبادل اطلاعات بازاریابی، توسعه توان تأثیرگذاری گلکاران بر بازار، ارتقاء درک عملی گلکاران از بازاریابی، توانایی انجام مطالعات سازگاری- اکتشافی، شناخت منابع مؤثق اطلاعات بازاریابی، کمک به اتخاذ تصمیمهای راهبردی و ظرفیتسازی علمی در رابطه با بازاریابی میباشد.
ترویج بازاریابی,کارشناسان ترویج,گلکاران,گل و گیاهان زینتی
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_22921.html
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_22921_7809cae5ff7fc88c2bd88503de13eeba.pdf
دانشگاه تهران
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
2008-4838
2423-785X
41-2
4
2011
02
20
بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش تکنولوژی تسطیح لیزری توسط کشاورزان استان فارس
523
530
FA
مریم السادات
تاجر
دانشگاه تربیت مدرس، ترویج و آموزش کشاورزی
tajer@mailinator.com
غلامرضا
پزشکی راد
دانشگاه تربیت مدرس، ترویج و آموزش کشاورزی
pezeshki.gh@gmail.com
کورش
رضایی مقدم
دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز، ترویج و آموزش کشاورزی
rezaei3@shirazu.ac.ir
فناوری تسطیح لیزری یکی از بارزترین پیشرفتها در زمینه حفظ منابع آبی و خاکی بوده که نقش بسزایی در دستیابی به توسعه پایدار کشاورزی دارد. هدف اصلی این تحقیق شناسایی ویژگیهای پذیرندگان و نپذیرندگان و ارایه مدل بهینه با در نظر گرفتن تابع تشخیصی برای تمایز پذیرندگان و نپذیرندگان تسطیح لیزری در استان فارس میباشد که با تحقیق پیمایشی و با استفاده از پرسشنامهای که روایی و پایایی آن تأیید شد، صورت پذیرفت. جامعه آماری تحقیق، کشاورزان 17 شهرستان استان فارس بوده که از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده، اطلاعات از 100 نفر پذیرنده و 240 نفر نپذیرنده تسطیح لیزری به دست آمده است. نتایج نشان داد که مهمترین تفاوت پذیرندگان و نپذیرندگان تسطیح لیزری میزان مشارکت و ارتباطات بین فردی پذیرندگان است که به مراتب بیشتر از نپذیرندگان میباشد. بنابراین جلب مشارکت بهرهبرداران و نیز ایجاد ارتباط با آنها در نشر تسطیح لیزری حائز اهمیت است. یافتههای پژوهش حاکی است که تابع ممیزی حاصل از مدل چند بعدی تحقیق میتواند با دقت و مطلوبیتی قابل ملاحظه، کشاورزان پذیرنده فناوری تسطیح لیزری را از نپذیرندگان طبقهبندی نماید. بر طبق یافتهها، متغیرهای ارتباطی (حضور مروجین) و مشارکت اجتماعی کشاورزان، مهمترین متغیرهای متمایزکننده پذیرندگان و نپذیرندگان فناوری تسطیح لیزری بوده است.
پذیرندگان و نپذیرندگان,تحلیل تشخیصی,فناوری تسطیح لیزری,مدل پذیرش
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_22922.html
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_22922_3db738e2415ecfd2e1978e4e845875f7.pdf
دانشگاه تهران
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
2008-4838
2423-785X
41-2
4
2011
02
20
تحلیل عوامل پیشبرنده توسعه فناوری نانو در بخش کشاورزی ایران
531
539
FA
روح اله
ماقبل
دانشگاه تربیت مدرس، تهران،
maghabl@mailinator.com
محمد
چیذری
دانشگاه تربیت مدرس، تهران
mchizari@modares.ac.ir
سید مجتبی
خیام نکویی
پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، کرج
khayamnekouei@mailinator.com
پژوهش حاضر با هدف تحلیل عوامل پیشبرنده توسعه فناوری نانو در بخش کشاورزی ایران انجام گرفته است. به لحاظ روش تحقیق، این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی - همبستگی محسوب میشود. جامعه آماری این تحقیق محققین مراکز و مؤسسات تحقیقات ملی کشاورزی (187N=) بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 123 نفر نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب برای انجام تحقیق انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامهای بود که اعتبار(روایی) آن با نظر پانل متخصصان و صاحبنظران در زمینه موضوع مورد پژوهش مورد تأیید قرار گرفت. برای تعیین قابلیت اعتماد (پایایی) ابزار تحقیق پیشآزمون انجام گرفت که مقدار آلفای کرونباخ محاسبه شده برای بخش عوامل پیشبرنده توسعه فناوری نانو در بخش کشاورزی در حد مناسب (92/0=?) بود. نتایح کسب شده نشان داد که عوامل پیشبرنده توسعه فناوری نانو در بخش کشاورزی با استفاده از تحلیل عاملی در 4 دسته اطلاعرسانی و فرهنگسازی، تسهیل پژوهش و تحقیق، تأمین و توسعه منابع انسانی، سرمایهگذاری و حمایت مالی طبقهبندی شد و در مجموع، 3/74 درصد از واریانس را تبیین کردند.
بخش کشاورزی,توسعه,عوامل پیشبرنده,فناوری نانو
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_22923.html
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_22923_1badb0b38fa8371c797e2f1c7e201081.pdf
دانشگاه تهران
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
2008-4838
2423-785X
41-2
4
2011
02
20
عوامل مؤثر بر به کارگیری اطلاعات هواشناسی در تصمیمگیریهای کشاورزان
541
555
FA
مریم
شریف زاده
دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز، ترویج و آموزش کشاورزی
sharifzadeh3@mailinator.com
غلامحسین
زمانی
دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز، ترویج و آموزش کشاورزی
ghh_zamani@yahoo.com
عزت الله
کرمی
دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز، ترویج و آموزش کشاورزی
karami2@mailinator.com
این پژوهش بر پایه روش پیمایش و با هدف بررسی باورها و ادراک گندمکاران استان فارس در خصوص به کارگیری اطلاعات هواشناسی در تصمیمگیریهای زراعی انجام پذیرفت. منطقه مورد مطالعه ابتداء به 6 حوزه اقلیمی طبقهبندی و سپس نمونهگیری تصادفی «طبقهای چندمرحلهای» از جمعیت صورت گرفت. حجم نمونه با استفاده از انتساب متناسب (314 نفر از کشاورزان گندمکار استان فارس) انتخاب شد. روایی صوری پرسشنامه مورد استفاده برای گردآوری دادهها از سوی گروه کارشناسی تایید و پایایی نیز بر پایه ضریب آلفای کرونباخ 82/0-64/0 برای مقیاسهای مختلف پرسشنامه مورد تایید قرار گرفت. یافتهها نشان از به کارگیری اندک اطلاعات هواشناسی در تصمیمگیریهای زراعی دارد. این ضعف در مقوله اطلاعات بلندمدت هواشناسی بیشتر محسوس بود. همچنین، یافتهها نشان داد در حالیکه باور ذهنی کشاورزان از سهولت نسبی به کارگیری اطلاعات هواشناسی برای دستیابی به اهداف زراعی برخوردار است، ولی از دید کشاورزان، اطلاعات هواشناسی برای تصمیمات کشاورزی سودمند نیست. کشاورزان، مهمترین موانع به کارگیری اطلاعات هواشناسی در تصمیمگیریهای زراعی را نبود تجهیزات مناسب زراعی، درک نادرست اطلاعات، و عدم تناسب اطلاعات با حوزه جغرافیایی فعالیت زراعی خود عنوان نموده اند. یافتهها روشن ساخت برای بهرهگیـری از اطلاعات هواشناسی در تصمیمگیریهای زارعی گندمکاران استان فارس میبایست تلاش وسیعی در راستای ارتقاء سطح دانش و انگیزش کشاورزان صورت پذیرد.
اطلاعات هواشناسی,تصمیمگیری,فارس.,کشاورزان,گندم
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_22924.html
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_22924_5ce7715d7774565ba41bfc034336a90c.pdf
دانشگاه تهران
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
2008-4838
2423-785X
41-2
4
2011
02
20
بررسی رابطه بین مشارکت مردم و پیامدهای اجتماعی- اقتصادی، در طرح حبلهرود (مطالعه موردی استان تهران)
557
564
FA
سید مهدی
میردامادی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
medi_mirdamadi@yahoo.com
مونا
علیزاده فرد
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
alizadefard@mailinator.com
پرناز
علیمرادیان
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
parnazalimoradian@gmail.com
تحقیق حاضر به بررسی اثرات رابطه بین مشارکت مردم و پیامدهای اجتماعی - اقتصادی، در طرح حبلهرود پرداخته است. این تحقیق از نوع کاربردی، پیمایشی و به روش توصیفی و همبستگی میباشد. جمعیت مورد مطالعه شامل 178 نفر از روستاییان ساکن در محدوده 8 روستای طرح حوزه آبخیز حبلهرود در استان تهران میباشد. اعتبار پرسشنامههای تحقیق از طریق ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید که برابر 89 درصد گردید. شیوه اجرای تحقیق به صورت میدانی و با استفاده از پرسشنامه بوده و برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارSPSS استفاده شده است. نتایج ضریب همبستگی اسپیرمن نشان میدهد که بین متغیر میزان مشارکت مردم در مراحل مختلف طرح حبلهرود با متغیرهای افزایش آگاهی از اهداف طرح، میزان پذیرش طرح، ایجاد گروههای اجتماعی، افزایش مسئولیتپذیری، افزایش درآمد خانواده، افزایش تولید، دستیابی به اعتبارات جدید، افزایش حجم آب استحصالی حفاظت از منابع طبیعی و جلوگیری از سیل و فرسایش خاک رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. ضمن این که بین متغیر میزان مشارکت مردم در مراحل مختلف طرح حبلهرود با متغیرهای کاهش مهاجرت از روستا، افزایش امکانات رفاهی، ایجاد همبستگی اجتماعی، دسترسی به نهادههای جدید، افزایش فرصتهای شغلی و افزایش سطح زیرکشت رابطه معنیداری مشاهده نشده است. نتایج حاصل از تأثیر جمعی متغیرهای مستقل (مشارکت فکری، مشارکت مالی و مشارکت در کارگاههای آموزشی طرح حبلهرود که مراحل مختلفی از میزان مشارکت مردم در طرح حبلهرود هستند) بر متغیر وابسته (وضعیت اقتصادی) با استفاده از روش گام به گام در رگرسیون چند متغیره نشان میدهد که متغیرهای مستقل 23/0 از تغییرات متغیر وابسته را تعیین میکند. در رابطه با وضعیت اجتماعی (متغیر وابسته) متغیر مستقل مشارکت فکری 15/0 از تغییرات متغیر وابسته را تعیین میکند.
اثرات اجتماعی – اقتصادی,طرح حبلهرود,مشارکت مردم
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_22925.html
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_22925_4f751bff10d487384a41a342be6e5602.pdf
دانشگاه تهران
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
2008-4838
2423-785X
41-2
4
2011
02
20
تحلیل ادراک کشاورزان شهرستان کرمانشاه از تعاون
565
576
FA
زهرا
اطهری
دانشکده کشاورزی، دانشگاه تهران
athari@mailinator.com
امیرحسین
علم بیگی
0000-0001-5776-1116
دانشیار دانشکده کشاورزی و عضو مرکز پژوهشی مطالعات اقتصادی- اجتماعی دانشگاه رازی
baygi1@gmail.com
بررسی ادراک کشاورزان از تعاون میتواند به توسعه واقعگرایانه این بخش در اقتصاد روستایی کمک کند. هدف کلی این تحقیق توصیفی- همبستگی، تعیین ادراک کشاورزان از تعاون و عوامل تأثیرگذار بر آن بود. جامعه آماری این تحقیق کشاورزان سرپرست خانوار روستاهای شهرستان کرمانشاه بودند (24391N=) که تعداد 350 نفر از آنان با روش نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود که برای سنجش پایایی و روایی آن، به ترتیب از آلفای کرونباخ و پانل متخصصان استفاده شد. بر اساس یافتهها، کشاورزان درک نسبتاً خوبی از تعاون دارند و روحیه تعاون و همکاری برای انجام فعالیتهای تعاونی را دارا هستند. متغیرهای انسجام اجتماعی، خویشاوندگرایی، اعتماد اجتماعی، درآمد کشاورز، سابقه تعاون و همکاری و آگاهی از ویژگیها و اصول تعاون، 64 درصد از تغییرات ادراک کشاورزان از تعاون را تبیین میکنند.
ادراک,انسجام اجتماعی,تعاون,تعاونی,کشاورز.
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_22926.html
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_22926_70f4dfeb4fce57a8f4868faf366627c9.pdf