%0 Journal Article %T شناسایی و تحلیل مولفه‌های توسعه بازاریابی دیجیتال محصولات کشاورزی با استفاده از تکنیک دلفی فازی %J تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران %I دانشگاه تهران %Z 2008-4838 %A کرمی فرد, فریبرز %A رستمی, فرحناز %A گراوندی, شهپر %D 2022 %\ 06/22/2022 %V 53 %N 2 %P 385-398 %! شناسایی و تحلیل مولفه‌های توسعه بازاریابی دیجیتال محصولات کشاورزی با استفاده از تکنیک دلفی فازی %K بازاریابی دیجیتالی %K دلفی فازی %K کشاورزی %K کووید 19 %R 10.22059/ijaedr.2021.328582.669071 %X امروزه بازاریابی دیجیتالی روند صعودی و شگرفی را در روابط کسب و کار ایجاد نموده است. شیوع بیماری کرونا بر این روند افزوده است و ناگزیر، مبادله بسیاری از کالاها از جمله محصولات کشاورزی به­صورت الکترونیکی انجام می­پذیرد. از این­رو، هدف این پژوهش تلفیقی (کیفی- کمّی)، شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر توسعه بازاریابی دیجیتال محصولات کشاورزی در استان کرمانشاه می­باشد. جامعه مورد مطالعه در این تحقیق را متخصصان، ذینفعان و تولیدکنندگان بخش کشاورزی که در حوزه بازاریابی دیجیتالی فعال هستند،  تشکیل دادند (29 نفر). داده­ها با استفاده از مصاحبه نیمه­ساختارمند و پرسشنامه گردآوری شد. به­منظور تجزیه و تحلیل داده­ها از تحلیل محتوا و فازی سازی بهره گرفته شد. یافته­های نشان داد که 14 عامل بر توسعه بازاریابی دیجیتالی اثرگذار است که اولویت­های اول تا سوم به­ترتیب مربوط به آموزش و بهبود فضای بازاریابی دیجیتالی، فراهم بودن امکانات و زیرساخت­های لازم و تدوین چارچوب­های قانونی است. دستاوردهای این مطالعه می­تواند راهکارهای مناسبی را جهت توسعه مدیریت بازاریابی دیجیتالی محصولات کشاورزی ارایه نماید. %U https://ijaedr.ut.ac.ir/article_84535_e833d00ce839510a955b55bdabf00615.pdf