%0 Journal Article %T رابطه بین ارزش‌های فرهنگی و قصد کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی: یک تحلیل میان‌فرهنگی %J تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران %I دانشگاه تهران %Z 2008-4838 %A کریمی, سعید %A مکریت, احمد سلمان %D 2021 %\ 06/22/2021 %V 52 %N 2 %P 309-326 %! رابطه بین ارزش‌های فرهنگی و قصد کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی: یک تحلیل میان‌فرهنگی %K ارزش‌های فرهنگی %K قصد کارآفرینانه %K نظریه رفتار برنامه‌ریزی شده %K ایران %K افغانستان %R 10.22059/ijaedr.2020.302675.668910 %X هدف پژوهش حاضر بررسی ساز و کار­هایی است که از طریق آن ارزش­های فرهنگی با انگیزش و قصد کارآفرینانه در دو کشور فارسی زبان، یعنی ایران و افغانستان رابطه دارند. بدین منظور، دو نوع ارزش فرهنگی، یعنی خودتفسیری مستقل و وابسته با مدل رفتار برنامه­ریزی شده ادغام و بررسی شدند. داده­های پژوهش با استفاده از پرسشنامه از 452 دانشجوی کشاورزی (231 نفر از دانشگاه بوعلی سینا و 221 نفر از دانشگاه سمنگان) گردآوری شدند. نتایج مدل­یابی معادلات ساختاری نشان داد که خودتفسیری مستقل و وابسته به طور غیرمستقیم و از طریق نگرش نسبت به کارآفرینی و کنترل رفتاری درک شده با قصد کارآفرینانه رابطه داشتند. نتایج نشان داد که اهمیت نسبی عوامل انگیزشی (یعنی نگرش، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری درک‌شده) و  پیشآیند آن‌ها (یعنی ارزش­های فرهنگی) در دو کشور  تفاوت معنی­داری ندارند. نتایج این مطالعه می­تواند به سیاست­گذاران و آموزشگران در تدوین و توسعه راهبردهای اثربخش برای ارتقاء و توسعه فعالیت‌های کارآفرینانه در بین دانشجویان کشاورزی کمک کند.  %U https://ijaedr.ut.ac.ir/article_82431_ff4738607ecc05e775cb6f1cbc1147aa.pdf