%0 Journal Article %T بررسی نقش میانجی محیط اقتصادی و خانوادگی در تحلیل اثر رسانه بر سبک زندگی روستاییان شهرستان زنجان %J تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران %I دانشگاه تهران %Z 2008-4838 %A فتحی, سهیلا %A بادسار, محمد %A شعبانعلی فمی, حسین %A رضایی, روح اله %D 2021 %\ 03/21/2021 %V 52 %N 1 %P 81-92 %! بررسی نقش میانجی محیط اقتصادی و خانوادگی در تحلیل اثر رسانه بر سبک زندگی روستاییان شهرستان زنجان %K سبک زندگی %K محیط خانوادگی %K محیط اقتصادی %K سلامت روانشناختی %K شهرستان زنجان %R 10.22059/ijaedr.2021.122356.667970 %X رشد و گسترش تکنولوژی  نه تنها سبب بهبود امکان دسترسی جوامع روستایی به خدمات جدید شده است، بلکه زمینه‌های نشر الگوهای زندگی شهری را از طریق  رسانه‌ها به جوامع روستایی فراهم ساخته است. در دهه‌های اخیر، تمام جوامع تحت تاثیر رسانه‌ها دچار دگرگونی در ابعاد مختلف اجتماعی، روان‌شناختی، اقتصادی و جسمانی شده‌اند. لذا، هدف از تحقیق فوق بررسی نقش میانجی محیط اقتصادی و خانوادگی در تحلیل اثر رسانه بر سبک زندگی روستائیان شهرستان زنجان بود که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه روستاییان شهرستان زنجان می‌باشد که با استفاده از نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای 250 نفر انتخاب و داده‌ها با استفاده از ابزار پرسشنامه جمع‌آوری گردید. پرسشنامه مورد استفاده، علاوه بر ویژگی‌های فردی در برگیرنده متغیرهای اصلی تحقیق، شامل سبک زندگی (با مولفه‌های؛ سلامت اجتماعی، روان‌شناختی، معنوی و جسمانی) و عوامل محیطی (شامل محیط رسانه‌ای، خانوادگی و اقتصادی) بود که همه با استفاده از طیف لیکرت پنج سطحی (1= خیلی کم تا 5= خیلی زیاد) اندازه‌گیری شدند. تجزیه و تحلیل داده ها به وسیله نرم افزار SPSS20 و AMOS20 انجام شد. یافته‌های تحقیق نشان داد رابطه بین اثرپذیری از رسانه با سبک زندگی روستاییان منفی و معنی‌دار بود. همچنین، نتایج بررسی اثر غیرمستقیم از طریق روش Bootstrap، حاکی از معنی‌داری اثر غیرمستقیم رسانه بر سبک زندگی از طریق محیط اقتصادی و محیط خانوادگی می‌باشد. %U https://ijaedr.ut.ac.ir/article_80209_20992595612220ce7f17b2d6ba292a90.pdf