%0 Journal Article %T طراحی شبکه زنجیره تامین محصول رازیانه در استان همدان با تاکید بر تابع کیفیت و سودآوری %J تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران %I دانشگاه تهران %Z 2008-4838 %A خزائلی, ساره %A صاحبی, هادی %A کلوندی, رمضان %A جبل عاملی, محمدسعید %D 2020 %\ 12/21/2020 %V 51 %N 4 %P 679-698 %! طراحی شبکه زنجیره تامین محصول رازیانه در استان همدان با تاکید بر تابع کیفیت و سودآوری %K طراحی شبکه زنجیره تامین %K کیفیت %K گیاه دارویی رازیانه %R 10.22059/ijaedr.2020.292103.668832 %X با توجه به شرایط جغرافیایی کشور، صنعت گیاهان دارویی می­تواند در مسیر گسترش درآمدهای غیرنفتی کشور مورد توجه قرار گیرد. با مطالعه ادبیات موضوع در کشورهای هند، آفریقا، آمریکا و ایران و بررسی میدانی زنجیره تامین گیاهان دارویی در اولویت برنامه­ریزی در اسناد بالادستی، فعالیت رسمی در شبکه تامین گیاهان دارویی در کشور دیده نشده است. گیاه دارویی رازیانه تولیدی ایران، رتبه و سهم بالایی در جهان دارد و یکی از خاستگاه­های آن در کشور، استان همدان، شهرستان رزن است. در این مقاله، به برنامه­ریزی شبکه زنجیره تامین گیاهان دارویی با دو نوع محصول تازه و خشک شده در چهار سطح تامین، فرآوری، توزیع و مشتری برای محصول رازیانه استان همدان از دو بعد سود و کیفیت محصول پرداخته­شده است. مدل­سازی، از نوع برنامه­ریزی ریاضی دوهدفهMILP  است که در آن تصمیمات مکانیابی مراکز فرآوری و مراکز توزیع، تخصیص مراکز توزیع به مشتریان و تعیین میزان کالای حمل شده بین مراکز در سطوح مختلف و تخصیص روش حمل مناسب بین مراکز در سطوح شبکه زنجیره تامین محقق می­شود. روش تحقیق کمی و از نوع مطالعه موردی است. نوآوری اصلی تحقیق به­کارگیری ویژگی کیفی محصول و نرخ واکنش شیمیایی آن در برنامه­ریزی زنجیره تامین است. همچنین، تحقیق حاضر یک تحقیق کاربردی است. اعتبارسنجی مدل براساس داده­های واقعی در سال 1397 برای محصول رازیانه انجام شده است. تحلیل حساسیت بر روی نتایج، نشان داد مدل از صحت و اعتبار برخوردار است. نقاط موثر در برنامه­ریزی تعیین شد و پاسخ­ مساله در یک نقطه موثر نشان داده شده است. نتایج تحقیق تنها برای محصولات میوه و سبزیجات با عمر محدود و نرخ زوال ثابت در طول زمان قابل استفاده است. همچنین، این تحقیق می­تواند برای گیاهان دارویی در اولویت برنامه ریزی سند ملی گیاهان دارویی استفاده شود. در راستای گسترش تحقیق، در تحقیقات آتی می­توان پارامترهای غیرقطعی مانند میزان عرضه، تقاضا و همچنین، برنامه­ریزی چند محصولی و شبکه صادرات محصول را نیز مورد بررسی قرارداد. %U https://ijaedr.ut.ac.ir/article_79070_edd93e6bb495ec29adf520898fecec9b.pdf