per
دانشگاه تهران
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
2008-4838
2423-785X
2009-01-20
39
1
19882
بررسی عوامل تاثیرگذار بر استفاده از رایانه و اینترنت در فعالیتهای
آموزشی ـ پژوهشی از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی
پردیس کشاورزی و منابعطبیعی دانشگاه تهران
A Study of Factors Influencing the Use of Computer and Internet in Educational-Research Activities from Viewpoint of Graduate Students of University College of Agriculture & Natural Resources, University of Tehran
مهتاب پورآتشی
m_pouratashi3@yahoo.com
1
محمد مختارنیا
mokhtarnia2@mailinator.com
2
رایانه و اینترنت در بعد آموزشی و پژوهشی میتوانند سطح دانش و توانایی دانشجویان را ارتقا بخشند. تحقیق حاضر با استفاده از روش پیمایشی و با هدف بررسی و تحلیل عوامل تاثیرگذار بر استفاده از رایانه و اینترنت در فعالیتهای آموزشی- پژوهشی دانشجویان انجام گردید. جامعه آماری تحقیق را دانشجویان تحصیلات تکمیلی پردیس کشاورزی و منابعطبیعی دانشگاه تهران تشکیل دادند (709 =N) که تعداد 91 نفر از آنها به عنوان نمونه، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار اصلی تحقیق حاضر پرسشنامه بود که اعتبار آن براساس نظرخواهی از برخی از استادان دانشگاه تنظیم شد و پایایی ابزار تحقیق با محاسبه آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت (89/0). طبق نتایج بهدست آمده، مهمترین متغیرهای تاثیرگذار بر استفاده از رایانه و اینترنت از نظر دانشجویان به ترتیب عبارت بودند از: افزایش تعداد رایانهها در گروه آموزشی، برگزاری منظم و مرتب دورههای آموزش رایانه در گروه آموزشی و برگزاری منظم و مرتب دورههای آموزش زبان انگلیسی در گروه آموزشی. با استفاده از تحلیل عاملی، پنج عامل به عنوان عوامل اصلی تأثیرگذار بر استفاده از رایانه و اینترنت شناسایی شدند. این عوامل عبارت بودند از عامل نگرشی، عامل آموزشی، عامل فنی، عامل محیطی و عامل مالی که به ترتیب 33/18، 78/16، 65/13، 92/11 و 08/10 درصد واریانس کل (76/70 درصد) را تبیین کردند.
Computer and Internet in educational and research dimensions can increase the level of students’ knowledge and ability. The purpose of this research was to study and make an analysis of the factors influencing the use of computer and Internet in educational-research activities of students. Survey method was used to gather data. The statistical population of the study included graduate students of the University College of Agriculture & Natural Resources, University of Tehran (N=709) from which a sample of 91 members was randomly selected. Reliability and validity of the instrument were verified through obtaining the opinions of faculty members and through an application of Cronbach’s Alpha (0.89). The findings revealed that the most important variables influencing the use of computer and Internet from a student’s viewpoint were increasing the number of computer sets in the department, carrying out regular computer educational terms, as well as carrying out regular related English courses in the Educational Department. Factor analysis indicated that five most highly ranked factors influencing the use of computer and Internet were: attitude, educational, technical, environmental, as well as economical ones which respectively covered 18.33, 16.78, 13.65, 11.92, and 10.08 percent of total variance (70.76%).
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_19882_8868d258206d3aaffc5c920c531f4bc4.pdf
اینترنت
تحلیل عاملی
رایانه
فعالیت آموزشی
فعالیت پژوهشی
Computer
Educational activity
Factor
analysis.
Internet
Research activity
per
دانشگاه تهران
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
2008-4838
2423-785X
2009-01-20
39
1
19883
عوامل مؤثر بر تقاضای شیر و فرآوردههای لبنی با تأکید بر تبلیغات (مطالعه موردی محصولات سازمان صنایع شیر ایران)
Modeling the Effects of Advertising on the Demand for Dairies in Iran(Case study: Milk Industries of Iran)
سید صفدر حسینی
hosseini_safdar@yahoo.com
1
زهره عرفانیان
mailinator@ut.ac.ir
2
بهدلیل اهمیت شیر و فرآوردههای لبنی در تغذیه و سلامت جامعه، تولید و مصرف این محصولات همواره مورد توجه سیاستگذاران و برنامهریزان کشور قرار داشته است. سرمایهگذاری در تبلیغات شیر و فرآوردههای آن از جمله سیاستهایی بود که در برنامه سوم توسعه در راستای افزایش مصرف شیر مورد توجه قرار گرفت. بهدلیل این که کارخانههای تحت پوشش شرکت سهامی شیر ایران (پگاه)، به تنهایی بیش از 40 درصد کل شیر عرضهشده به کارخانجات فرآوری را به خود اختصاص میدهند، بررسی تأثیر سرمایهگذاری این شرکت در تبلیغات و تعیین میزان واکنش تقاضا نسبت به آن، میتواند راه را برای ارزیابی کارایی سیاستهای فعلی و تدوین سیاستهای جدید این بخش هموار سازد. در تحقیق حاضر با استفاده از تحلیلهای اقتصادسنجی و روش پارامتر ثابت، به بررسی آثار تبلیغات طی سالهای 1380 تا 1384 بر تقاضای چهار محصول شیر، ماست، پنیر و دوغ شرکت پگاه که شامل 13 کارخانه میباشد، پرداخته شد. میزان کشش تبلیغات شیر، ماست، پنیر و دوغ به ترتیب 29/0، 12/0، 3/0 و 23/0 بهدست آمد. از بعد سیاستگذاری میتوان گفت: استراتژیهای بازاریابی اخذ شده در شرکت سهامی شیر پگاه توانسته است بر مقدار تقاضای محصولات مورد مطالعه این شرکت در تمامی استانهای تحت پوشش، اثر مثبت و معنیداری داشته باشد. لذا بررسی توامان تأثیر تبلیعات تمامی کارخانههای فعال در صنعت در جهت تعیین سیاستهای جدید تبلیغاتی توصیه میگردد.
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_19883_e34b05159f1094ed93d974ee9ea86bbf.pdf
تابع تقاضا
تبلیغات
شرکت سهامی شیر ایران (پگاه)
شیر
محصولات لبنی
Advertising
Dairy products
Demand function
Milk
Milk industries of Iran
per
دانشگاه تهران
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
2008-4838
2423-785X
2009-01-20
39
1
19884
طراحی الگویی برای یادگیری الکترونیکی در آموزش عالی ترویج و آموزش کشاورزی ایران
A Model for E-learning in Higher Education in the Field of Agricultural Extension and Education in Iran
جعفر یعقوبی
yaghobi2@znu.ac.ir
1
ایرج ملک محمدی
irajmalek@yahoo.com
2
هوشنگ ایروانی
iravani4@mailinator.com
3
محمد عطاران
ataaran@mailinator.com
4
هدف کلی این تحقیق طراحی الگویی برای یادگیری الکترونیکی در رشته ترویج و آموزش کشاورزی بود. این تحقیق از نظر ماهیت، از نوع پژوهش های کمی، از نظر میزان کنترل متغیرها از نوع غیر آزمایشی و از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی است. جامعه آماری تحقیق را دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته ترویج و آموزش کشاورزی در دانشگاههای دولتی کل کشور تشکیل دادند. ابزار اصلی تحقیق، پرسشنامه الکترونیکی بود. روایی ظاهری و محتوایی ابزار تحقیق با استفاده از نظرات کمیته تحقیق به دست آمد. برای تعیین پایایی ابزار تحقیق و همچنین اطمینان از مشاهده و تکمیل بدون نقص نسخه الکترونیکی پرسشنامه مطالعه راهنما توسط دانشجویان رشته توسعه روستایی انجام گردید. جهت تعیین پایایی ابزار تحقیق از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. این ضریب برای بخشهای مختلف پرسشنامه بین 87/0 تا 95/0 به دست آمد. نتایج نشان داد در بین ویژگی های لازم برای دانشجویان مجازی، ویژگی اعتماد به نفس و مسئولیت پذیری و درمورد اعضای هیات علمی مدیریت و تشویق نسبت به بقیه ویژگیها از اولویت بالاتری برخوردار بودند. عوامل موثر در موفقیت نظام آموزش و یادگیری الکترونیکی را می توان به دو دسته عوامل پشتیبانی و محتوا و ابزارهای آموزشی دسته بندی کرد. در میان ابزارهای تعاملات، ابزارهای گروهی دارای اولویت بالاتری بودند.
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_19884_b733fe40e86e692d1803317ed3075e36.pdf
آموزش
آموزش عالی
ترویج
کشاورزی
یادگیری الکترونیکی
agricultur
Agricultural Extension
Education
E-learning
Higher Education
per
دانشگاه تهران
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
2008-4838
2423-785X
2009-01-20
39
1
19885
بررسی عوامل مؤثر بر توسعه و پذیرش آبیاری بارانی (مطالعه موردی استان اصفهان)
An Investigation of the Determinants of Adoption and Development of Sprinkler Irrigation (Case Study: Isfahan Province)
هادی رفیعی دارانی
darani@mailinator.com
1
محمد بخشوده
bakhshoodeh@shirazu.ac.ir
2
برای مقابله با مسأله محدودیت آب در بخش کشاورزی، گسترش سیستمهای آبیاری تحتفشار در اولویت برنامههای توسعه دولت قرار گرفته است. گسترش و توسعه این سیستمها با مشکلات فنی، اقتصادی و اجتماعی متعددی روبروست که منجر به کاهش روند تقاضا برای این سیستمها شده است. از جمله این مشکلات عدم پذیرش سیستم آبیاری بارانی توسط کشاورزان است. بدلیل وجود عوامل متعدد فردی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی پیرامون کشاورزان، عوامل زیادی در پذیرش یا عدم پذیرش و تغییر در سیستم تأثیرگذار هستند. بنابراین شناسایی این عوامل و جهت دادن سیاستها به سمت آنها، از جمله راهکارهای اصلی برای پذیرش تکنولوژی آباندوز توسط کشاورزان است. بر این اساس، هدف اصلی این مطالعه بررسی و تعیین سازههای مؤثر بر توسعه و پذیرش سیستمهای آبیاری بارانی در استان اصفهان است. همچنین در این مطالعه از مدل لاجیت برای توضیح رفتار کشاورزان در مورد عوامل مؤثر بر پذیرش استفاده شد. نتایج این مطالعه نشان داد که تعداد نیروی کار خانوادگی و تعداد قطعات زمین تأثیر منفی و اندازه مزرعه، سواد، شغل کشاورز، شیب زمین، ناهمگون بودن خاک، محدودیت متوسط آب و محدودیت فصلی آب و گرفتن وام بر پذیرش آبیاری بارانی تأثیر مثبت داشتند. همچنین متغیرهای سن کشاورز، نوع بهرهبرداری از زمین، رسی و شنی بودن خاک، محدودیت بالای آب و دسترسی به کارگر تأثیر معنیداری بر پذیرش آبیاری بارانی نداشتند.
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_19885_930551c3ed9475154e84741eacf37cdd.pdf
آبیاری بارانی
اصفهان
پذیرش
کشاورزی
مدل لاجیت
adoption
agricultur
Isfahan
Logit Model
Sprinkler irrigation
per
دانشگاه تهران
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
2008-4838
2423-785X
2009-01-20
39
1
19886
بررسی انگارههای رفتار اطلاعیابی کشاورزان گوجهفرنگیکار (مطالعه موردی منطقه بادوله در استان بوشهر)
An Investigation of Information Seeking Behavior Patterns of Tomato Growers (Case Study of Badouleh District, Bousher Province)
علی اسدی
aasadi@ut.ac.ir
1
ابوالقاسم شریف زاده
sharifzadeh4@mailinator.com
2
مهنوش شریفی
sharifi3@mailinator.com
3
این پژوهش بر مبنای راهبرد پیمایش و با هدف بررسی انگارههای مرتبط با رفتار اطلاعیابی کشاورزان گوجهفرنگی کار بخش بادوله (از توابع شهرستان دشتی در استان بوشهر) به انجام رسیده است. روایی پرسشنامه پژوهش به عنوان ابزار گردآوری داده از سوی کارشناسان امر تایید شده است و پایایی آن نیز بر مبنای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (بین 68/. تا 75/. برای بخشهای مختلف پرسشنامه) مناسب تشخیص داده شده است. تمامی کشاورزان گوجه فرنگیکار منطقه بادوله مشمول جامعه آماری این پژوهش بوده (780 N=) و از بین آنها بر مبنای فرمول کوکران یک نمونه 95 تایی از کشاورزان انتخاب و طرف مطالعه قرار گرفتند. تحلیل دادهها، با کمک نرم افزار SPSS و با استفاده از روشهای آماری مقتضی صورت پذیرفت. در بخش توصیفی، اولویتبندی مقولهها برحسب ضریب تغییرات، و چند شاخص تدوین شده نظیر دسترسی به اطلاعات، رضامندی اطلاعاتی، رفتار اطلاعیابی و مناسبت اطلاعاتی ارایه شده است. در بخش تحلیلی نیز محاسبه ضرایب همبستگی پیرسون وجود رابطه معنیدار بین برخی متغیرهای پیشبین نظیر سن کشاورزان، سابقه کشاورزان در کشت گوجهفرنگی، شرکت کشاورزان در کلاسهای ترویجی، دسترسی اطلاعاتی کشاورزان، دریافت وام، عضویت در نهادهای محلی، رضامندی اطلاعاتی و مناسبت اطلاعاتی از یکسو و پیگیری برای کسب اطلاعات از سوی کشاورزان (متغیر ملاک) از سوی دیگر، را نشان داده است. یک معادله خط رگرسیونی، شامل متغیرهای سن کشاورزان، سابقه کشاورزان در کشت گوجهفرنگی، شرکت کشاورزان در کلاسهای ترویجی، دسترسی اطلاعاتی کشاورزان، دریافت وام، عضویت در نهادهای محلی، رضامندی اطلاعاتی و مناسبت اطلاعاتی بدست آمده است. ضریب تعیین تعدیلشده (R2ad) نشان داده است که ترکیب خطی این متغیرها حدود 72 درصد از واریانس متغیر وابسته را برآورد مینماید.
This research was conducted based on survey strategy with purpose of investigating the information seeking behavior patterns of Tomato growers in Badouleh District. Validity of questionnaire as data gathering instrument, confirmed by selected experts and Coronbach Alpha coefficient (equal to 0.68 – 0.75 range for deferent parts of questionnaire) used to confirm its reliability. The population of this research included all tomato growers (N=780) in Badouleh District (Dashty County, Bousher Proviance) and an appropriate sample selected (n=95) by Cochran formula. Data analysis accomplished by using SPSS/WIN software based on appropriate statistics. In descriptive findings, information seeking items in several categories, information sources, information sources and information appropriateness indicators of tomato growers, prioritized based on mean and coefficient of variation. In addition, information satisfaction, information accessibility, information appropriateness and information seeking developed as combined information index (CII). In analytical findings, calculated Pearson coefficients of correlation, indicated that there is a significant relationship between age, experiences, getting loans, membership of local institutions, participation in extension courses, information satisfaction, information accessibility, information appropriateness and information seeking (CII). Using stepwise regression led to a linear equation including experiences, getting loans, membership of local institutions, information satisfaction, information accessibility and information appropriateness as independence variables and R2Ad coefficient indicated that this linear equation explained about 72% variance of information seeking(CII) as dependence variable.
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_19886_99ab889c42b7cab0fac0a4d055f8b022.pdf
اطلاعاتی
دسترسی اطلاعاتی
رفتار اطلاعیابی
کانالهای اطلاعاتی
کشاورزان گوجه فرنگیکار.
مناسبت اطلاعاتی
Information Accessibility
Information Appropriateness
Information Channels
Information seeking behavior
Information sources
Tomato Growers
per
دانشگاه تهران
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
2008-4838
2423-785X
2009-01-20
39
1
19887
نگرش گندمکاران، نانوایان و مصرفکنندگان نسبت به عوامل موثر بر کاهش ضایعات نان
Attitude of Wheat Producers, Bakers, and Consumers toward Factors Influencing Bread Losses
هدف کلی این مطالعه ی پژوهشی که با روش توصیفی ـ پیمایشی انجام شده است بررسی نگرش کنشگران تولید گندم، تولید نان و مصرف آن و عوامل فرهنگی و اجتماعی است که میتواند بر ضایعات گندم، آرد و نان موثر باشد. جامعه ی آماری این پژوهش را گندمکاران، نانوایان و مصرفکنندگان نان در استانهای تهران، خوزستان، گلستان و کرمانشاه تشکیل دادند که اعضای نمونه با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای چند مرحله ای انتخاب شدند (1500 تولیدکننده، 600 نانوا و 6000 خانوار). ابزار اصلی تحقیق، پرسشنامه مخصوص گندمکاران، نانوایان و مصرفکنندگان نان بود که پس از اطمینان از روایی و پایایی آنها به روش مصاحبه حضوری تکمیل شد. براساس یافتهها، گندمکاران نگرش مثبتی نسبت به عوامل فرهنگی و اجتماعی دخیل در ضایعات گندم دارند. بین سن، سابقه کار و تحصیلات گندمکاران و میزان ضایعات گندم آنها رابطهای مشاهده نشد. نانوایان معتقدند که اگر کارگر نانوایی و نانوا بر این باور باشند که باید به نان به عنوان یک نعمت الهی نگریست این باور باعث کاهش ضایعات آرد و نان در نانوایی میشود. ماهر بودن کارگر نانوایی و تناسب تخصص کارگران با نوع کار آنها در حد زیاد در کاهش ضایعات موثر است. نگرش نانوایان به نان نیز از عوامل دخیل در افزایش یا کاهش ضایعات نان محسوب میشود. مصرفکنندگان نان نگرش و ادراک درستی از عوامل موثر در ضایعات آن دارند. همچنین نتیجه این تحقیق نشان داد که هر چه سطح تحصیلات مردم بیشتر باشد ضایعات نان نیز بیشتر است. بر این اساس، بهترین راهکار برای کاهش ضایعات حاصل از عوامل فرهنگی و اجتماعی آموزش میباشد.
The purpose of this descriptive-survey research was to assess the attitude of the farmers, bakers and consumers toward cultural and social factors influencing wheat, flour, and bread losses. The population of the study was constituted of all the farmers, bakers and bread consumers in Tehran, Khuzestan, Golestan and Kermanshah provinces. A sample of 1500 farmers, 600 bakers, and 6000 consumers was selected using multi-stage stratified random sampling method. An instrument (questionnaire) was developed by the researcher to gather the required data. This instrument constituted of three sections as according to the purpose and objectives of the study. Based on the results, there was a positive attitude among farmers indicating that social and cultural factors do influence wheat losses. There were no relationship observed between age, educational level, and experience of farmers, and losses of wheat. In general, local leaders incurred less wheat losses than the other producers. The Results revealed that proficiency, positive attitude on bread, positively influence the prevention of flour and bread losses. Also, the perception of bakery workers toward bread as a holly gift does reduce losses. Consumers had correct understanding of bread value and the factors influencing its losses. Nevertheless, there was a positive relationship observed to be existing between educational level of households and their bread losses.
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_19887_69c14368fa6483629c59eb033fcc15c6.pdf
ضایعات نان
عوامل اجتماعی و فرهنگی
گندمکار
مصرف کننده
نانوا
نگرش
Attitude
Baker
Bread losses
Consumer
Social and cultural factors
Wheat producer
per
دانشگاه تهران
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
2008-4838
2423-785X
2009-01-20
39
1
19888
ارزیابی نیازهای آموزشی حرفهای مربیان کشاورزی مراکز آموزش کشاورزی استانهای مازندران و گلستان با استفاده از مدل بوریچ
Assessing the Professional Educational Needs of Agriculture Instructors of Agricultural Training Centers of Mazandaran and Golestan Provinces Using Borich Model
غلامرضا پزشکی راد
pezeshki.gh@gmail.com
1
سعید فعلی
feali2@mailinator.com
2
محمد چیذری
mchizari@modares.ac.ir
3
هدف این تحقیق، ارزیابی نیازهای آموزشی حرفهای مربیان کشاورزی میباشد. این تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی است. مربیان کشاورزی مراکز آموزش کشاورزی استانهای مازندران و گلستان جامعه آماری این تحقیق را تشکیل میدهند (104N =) که در نهایت 89 پرسشنامه جمعآوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت (89n=). روایی صوری پرسشنامه با کسب نظرات استادان ترویج و آموزش کشاورزی مورد بررسی و اصلاحات لازم صورت گرفت. پایایی پرسشنامه (24 صلاحیت حرفهای مربیان) نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ برابر 81/0 بهدست آمد. برای ارزیابی نیازهای آموزشی مربیان از مدل ارزیابی نیازهای آموزشی بوریچ استفاده شده است، بدین منظور، 24 صلاحیت حرفهای که از مرور ادبیاتی تحقیق حاصل شده بود با توجه به «میانگین وزنی نمرات تفاوت» (MWDS) برای مربیان کشاورزی رتبهبندی شدند. نتایج توصیفی، نیازهای آموزشی مربیان را بهترتیب اولویت، آشنایی با اینترنت، آشنایی با روشهای ارزشیابی، ایجاد و هدایت انگیزه یادگیری در فراگیران و آشنایی با روش حلمسأله نشان میدهد. نتایج حاصل از همبستگی اسپیرمن نشان میدهد که بین متغیرهای سن، سابقه تدریس کشاورزی و تعداد دورههای ضمنخدمت گذرانده با میزان نیازهای آموزشی رابطه معنیداری وجود دارد. شایان ذکر است که بین میانگینهای میزان نیاز آموزشی در رابطه با فصل پیشنهادی برای آموزش ضمنخدمت نیز تفاوت معنیداری مشاهده شد.
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_19888_33ed63be3977f960148cd78f8dec6cc5.pdf
کشاورزی
مدل بوریچ
مراکز آموزشی گلستان و مازندران
مربیان کشاورزی
نیاز آموزشی حرفهای
agricultur
Agricultural Training Centers of Mazandaran and Golestan Provinces
Agriculture
Borich model
Professional educational needs
per
دانشگاه تهران
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
2008-4838
2423-785X
2009-01-20
39
1
19889
عوامل تأثیرگذار بر مشارکت کشاورزان در مدیریت شبکههای آبیاری (مطالعه موردی در استان خراسان رضوی)
Factors Influencing Farmers’ Participation in Irrigation Networks Management (A Case Study of Khorasan-e-Razavi Province, Iran)
علی اصغر شاهرودی
shahroud@mailinator.com
1
محمد چیذری
mchizari@modares.ac.ir
2
هدف پژوهش حاضر بررسی و تحلیل عوامل تأثیرگذار بر مشارکت کشاورزان در زمینة مدیریت شبکههای آبیاری با رویکرد مقایسه دو گروه کشاورزان در شبکههای آبیاری دارای تعاونی آببران و فاقد آن است. این تحقیق از نوع توصیفی ـ همبستگی و علّی ـ مقایسهای میباشد. کشاورزان شبکههای آبیاری در استان خراسان رضوی جامعه آماری این تحقیق را تشکیل میدهند که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای 335 کشاورز به صورت کاملاً تصادفی انتخاب شدند. روایی پرسشنامه از طریق اعضای هیأت علمی دانشکده کشاورزی در دانشگاه تربیت مدرس و متخصصان و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی و شرکت سهامی آب منطقهای در استان خراسان رضوی پس از چند مرحله اصلاح و بازنگری بدست آمد. پایایی ابزار پژوهش نیز با انجام آزمون مقدماتی از طریق تکمیل 30 پرسشنامه در شبکه آبیاری تبارک آباد قوچان مورد تأیید قرار گرفت و ضرایب اطمینان آلفای کرونباخ (?) برای بخشهای مختلف بین 73/0 تا 86/0 محاسبه شد. نتایج حاصل از همبستگیِ پیرسون نشان داد که بین عملکرد کشاورزان در زمینه شیوههای مدیریت آب زراعی، تماسهای ترویجی، کانالهای ارتباطی، مؤلفههای سرمایه اجتماعی، نگرش کشاورزان نسبت به تعاونی آببران با وضعیت مشارکت کشاورزان در زمینة مدیریت شبکههای آبیاری رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. بین میانگینهای مشارکت کشاورزان در مدیریت شبکههای آبیاری در دو گروه کشاورزان در شبکههای آبیاری دارای تعاونی آببران و فاقد آن، اختلاف معنیداری به دست آمد. نتایج حاصل از رگرسیون لجستیک گام به گام نیز نشان داد که متغیرهای سن کشاورز، درآمد سالیانه، انسجام اجتماعی و وضعیت مشارکت کشاورزان در مدیریت شبکههای آبیاری به عنوان مهمترین عوامل متمایز کنندة دو گروه کشاورزان در شبکههای آبیاری دارای تعاونی آببران و فاقد آن در مجموع توانستهاند 8/75% از کل پاسخگویان را به درستی طبقهبندی کنند.
The purpose of this study was to investigate and analyze factors influencing farmers’ participation in irrigation networks management, with an approach to compare two groups of farmers (one in irrigation networks with WUA (Water Users' Association), and the other in networks lacking WUA). The methodological approach was a descriptive-correlational and causal-comparative study of the survey type. The target population in the study consisted of 2551 farmers involved in the irrigation networks in Khorasan-e-Razavi Province, Iran. Using stratified random sampling technique, 335 participants were chosen. Data were collected through a questionnaire and were analyzed using SPSS, V.13 software. Content and face validity of the instrument were assessed and confirmed by the faculty members of Agricultural Extension and Education, Agronomy and Irrigation Departments at Tarbiat Modarres University, and also by the Specialists Board of Agricultural Jihad Organization and Regional Water Joint-stock Company in Khorasan-e-Razavi Province. The reliability analysis was conducted and cronbach’es alpha values for the various sections of the instrument were estimated to be between 0.73 and 0.86. The descriptive findings of our study indicated that the majority of farmers’ participation in irrigation network management was approximately at an average level. The results obtained from Pearson Correlation Analysis indicated that there were significant and positive relationships between variables, namely farmers’ behavior regarding the best farm water management practices, extension contacts, communication channels, social capital components and farmers’ attitudes regarding WUA with farmers’ participation status in irrigation network management. T-test with independent samples revealed that there was a significant difference between the mean of two groups of respondents in irrigation networks with, and without WUAs in their participation in irrigation network management. Also, the classification result from forward stepwise logistic regression model analysis indicated that the most important discriminating factors of two groups of farmers who participate in WUA and Non-WUA include farmer’s age, annual income, social solidarity and the status of farmers’ participation in irrigation network management. Generally, these variables could correctly classify some 75.8% of all the subjects.
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_19889_e166a28723e22b4c20cf945864958f6c.pdf
پایداری
تعاونی آببران
کشاورز
مدیریت آب زراعی
مدیریت مشارکتی آبیاری
farmer
Farm water management
participatory irrigation management
Sustainability
Water Users’ Association
per
دانشگاه تهران
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
2008-4838
2423-785X
2009-01-20
39
1
19890
بررسی مزیت نسبی ذرت دانهای در الگوی بهینه کشت در استان خوزستان
Determining Comparative Advantages of Corn in an Optimal Cultivation Pattern in Khuzestan
سمانه عابدی
sssabedi@gmail.com
1
غلامرضا پیکانی
gh_paykani@yahoo.com
2
سید صفدر حسینی
hosseini_safdar@yahoo.com
3
در این تحقیق با استفاده از روش برنامهریزی خطی که شامل اطلاعات و آمار مربوط به شاخص کلاسیکDRC) ) و سالهای 84-1383 می باشد، مزیت نسبی ذرت دانهای در ارتباط با محصولات رقیب در الگوی کشت استان خوزستان مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از برآورد شاخصهای مزیت نسبی نشان می دهد که ذرت دانه ای در همه شهرستان های استان خوزستان دارای مزیت نسبی است و در 5/37% از شهرستانهای این استان، سطح زیر کشت محصول ذرت دانهای در الگوی بهینه کشت، افزایش یافته است. همچنین مقایسه الگوی بهینه کشت حاصل از الگوهای برنامهریزیخطی با رتبهبندی محصولات بر اساس شاخصهای مزیت نسبی نشان میدهد محدودیت و میزان دسترسی به منابع، هزینههای متغیر تولید نهادههای قابل تجارت و غیر قابل تجارت و عملکرد منجر به انتقال مزیت نسبی در تولید، از محصولی به محصول دیگر می گردد. فاکتورهایی از قبیل سیاست های حمایتی، تناوب زراعی، محدودیت منابع و نرخ ارز نیز میتواند در مزیت نسبی، ترکیب و مقدار بهینه کشت، مؤثر باشند.
Comparative advantage of corn in comparison with other competing crops was investigated applying Linear Programming, to 2004-2005 data related to classic index (DRC) in Khuzestan. Results showed that corn benefits from a comparative advantage in all cities of Khuzestan province with acreage having been increased in the cultivation pattern of 37.5 % of the cities. In addition, comparing optimal cultivation pattern as resulted from linear programming models with crop ratings, based on comparative advantage indices indicated that restrictions, availability of resources, variable cost of tradable and non-tradable inputs as well as yield will lead to comparative advantage in production shift from one crop to another. Such factors such as supporting policies, rotation, resource constraint and exchange rate might also have their own effects on comparative advantage combination and on optimum cultivating quantity.
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_19890_bf1c2e8d4004b1cec30ea17dc0c2774b.pdf
الگوی بهینه کشت
خوزستان
ذرت دانهای
روش برنامهریزی خطی
مزیت نسبی
Comparative Advantage
Corn
Khuzestan
Linear programming method
Optimal cultivation pattern
per
دانشگاه تهران
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
2008-4838
2423-785X
2009-01-20
39
1
19891
تحلیل نگرش آموزشگران نسبت به یادگیری الکترونیکی در آموزشهای
علمی ـ کاربردی کشاورزی در ایران
An Analysis of the Attitudes of Instructors towards
E-Learning in Agricultural Applied¬-Science
Education in Iran
داوود محمدی
mohamadid2@ut.ac.ir
1
سیدمحمود حسینی
hoseinim@ut.ac.ir
2
حسین شعبانعلی فمی
hfami@ut.ac.ir
3
مجتبی رجب بیگی
rajabbaigy@gmail.com
4
محمدتقی عیسایی
eisaei@mailinator.com
5
تحولات صورت گرفته در زمینه فناوری اطلاعات، افزایش جمعیت دانشجویی و نیاز به آموزشهای به موقع از عوامل بسیار مهمی هستند که لزوم توجه به یادگیری الکترونیکی را روز به روز بیشتر میکنند. در این راستا آموزشهای علمی- کاربردی به دلیل ماهیت خاص خود توجه بیشتری را نسبت به استفاده از فناوری اطلاعات در تدریس و یادگیری (یادگیری الکترونیکی) طلب مینمایند، از آنجا که آموزشگران جزء مؤلفههای اساسی در هر نظام آموزشی و نیز، پذیرندگان اصلی استفاده از فناوری اطلاعات جهت یادگیری الکترونیکی به شمار میروند، از اینرو نگرش آنها نسبت به یادگیری الکترونیکی قابل تأمل میباشد. این تحقیق با هدف تحلیل نگرش آموزشگران نسبت به یادگیری الکترونیکی در آموزشهای علمی ـ کاربردی کشاورزی صورت گرفته است. جامعة آماری تحقیق حاضر را آموزشگران مراکز آموزش جهاد کشاورزی، تشکیل داده است (603=N)، در این راستا 175 آموزشگر به عنوان نمونه آماری از طریق نمونهگیری طبقهای تصادفی از مراکز آموزش جهاد کشاورزی کشور انتخاب و به شیوة پیمایش مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود و ضریب آلفای کرونباخ برای بخشهای مختلف پرسشنامه بین 77/0 تا 89/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق نرمافزارSPSS و با بکارگیری آمارههای توصیفی، ضریب تغییرات، آزمونهای T و F، و رگرسیون صورت گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که متغیرهای سن، میزان استفاده از رایانه، میزان استفاده از اینترنت، صلاحیتهای تحقیق در اینترنت، و صلاحیت در ارتباطات الکترونیکی 5/40 درصد از واریانس نگرش نسبت به یادگیری الکترونیکی را تبیین مینمایند. از آنجا که یکی از شرایط مهم توسعه و موفقیت یادگیری الکترونیکی، نگرش مثبت آموزشگران نسبت به این مقوله میباشد، نگرش آنان در این زمینه با استناد به یافتههای تحقیق مساعد بوده است.
There are many determining factors such as changes in Information Technology, increasing number of students enrolling in pursue of education, and need to just in time education that attract attentions to E-learning. In this direction, there are more attentions required to be paid to Applied-Science Education because of its nature. Instructors as the basic cornerstone of every education system are main determiners in the use of
E-learning, therefore their attitudes are very important to be sought in this respect. The main propose of this research is to analyze the Instructors' Attitudes toward e-learning in Agricultural Applied-Science Education. The statistical population was the Instructors in Jahade-Keshvarzi Agricultural Education Centers (N=603). A sample was selected by using Stratified Random Sampling Method (n=175). Research instrument was questionnaire, developed by researchers to gather the required data. Validity of the questionnaire was tested through Coronbach Alpha which was about 0.77-0.89 for different sections of the questionnaire. Data analysis was done through SPSS Software, using descriptive statistics, T & F tests as well as Regression. The variables of: age, use of computer, use of internet, research competency in internet, electronic communication competency, explained 40.5 percent of the whole variations in the overall attitudes toward e-learning.
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_19891_f2ad2fb6a5a8208aeb618f142dcdb8de.pdf
آموزشگران
آموزشهای علمی ـ کاربردی کشاورزی
فناوری اطلاعات.
نگرش
یادگیری الکترونیکی
Agricultural applied-science education
Attitude
E-learning
Information Technology
Instructors
per
دانشگاه تهران
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
2008-4838
2423-785X
2009-01-20
39
1
19892
ارزیابی پایداری کشاورزی گندمکاران آبی شهرستان سرپل ذهاب:
کاربرد الگوی DSR
An Assessment of the Sustainability of Agriculture Practiced by Wheat Growing Farmers in Sarpole-Zahab Township (Application of DSR Model)
امیرحسین علی بیگی
baygi1@gmail.com
1
مریم بابلی
baboli@mailinator.com
2
استفاده از فنون کشاورزی پایدار در قرن حاضر به دلیل وجود مشکلاتی مانند محدودیت مشکل تخریب خاک، اثر گلخانهای، وابستگی شدید به منابع غیرقابل تجدید، سوء تغذیه و قحطی در برخی از کشورهای در حال توسعه ضروری به نظر میرسد و به این جهت ارزیابی میزان پایداری کشاورزی اجتنابناپذیر است. هدف اصلی این تحقیق توصیفی ـ پیمایشی ارزیابی پایداری کشاورزی گندمکاران آبیشهرستانسرپلذهابباتوجهبه12شاخصالگوی DSR (Driving force-State-Response) بود. جامعه آماری تحقیق گندم کاران آبی شهرستان سرپل ذهاب بودند (3712 (N= که تعداد 351 نفر از آنها با استفاده از نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز در تحقیق با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شد که روایی آن با پانل متخصصان و پایایی سؤالات روان شناختی نیز با آلفای کرونباخ محاسبه شد. بر اساس نتایج، 11 شاخص از شاخصهای مورد مطالعه در سطح پایداری ناچیز قرار داشتند. بر اساس نتایج تحلیل تاکسونومی، پایداری 75 درصد از روستاهای مورد مطالعه در سطح ناچیز و متوسط قرار داشت. نتایج نشان داد که متغیرهای میزان تحصیلات، سطح زیر کشت بقولات، مساحت زمین، تمایل به استخدام کارگر، عضویت در تعاونی و سن کشاورزان می توانند متغیرهای پیش بینی کننده ی میزان پایداری کشاورزی گندم کاران باشند. بر اساس یافتههای تحقیق، استفاده از سیستمهای آبیاری تحت فشار، اجرای روشهای ارگانیک، افزایش سطح زیر کشت محصولات صنعتی و گسترش تنوع منابع تأمین درآمد کشاورزان جهت دستیابی به پایداری کشاورزی پیشنهاد می شوند.
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_19892_01c63b401d788bb4b70125452e492b53.pdf
ارزیابی
الگوی DSR
پایداری
شاخص
کشاورزی
گندم
Agriculture
assessment
DSR model
indicator
Sustainability
Wheat
per
دانشگاه تهران
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
2008-4838
2423-785X
2009-01-20
39
1
19893
بررسی وضعیت اشتغال فارغالتحصیلان تحصیلات تکمیلی رشتههای
کشاورزی دانشگاه تهران (پردیس کرج)
An Assessment of Employment Status of Graduates of Collage of Agriculture, University of Tehran
سحر ده یوری
dehyouri.s@gmail.com
1
سیدجمال فرج اله حسینی
hoseini2@mailinator.com
2
سید محمود حسینی
hoseinim@ut.ac.ir
3
اشتغال و بیکاری دانش آموختگان آموزش عالی یکی از مسائل مورد توجه در کشورهای مختلف است. بررسی شاغلین در بخشهای مختلف اقتصادی کشور نشان میدهد که بخش خدمات بیشترین فرصت اشتغال را برای تحصیل کردگان آموزش عالی مهیا کرده است و بخشهای صنعت و کشاورزی در ایجاد شغل موفق عمل ننمودهاند. در همین راستا نیاز به مطالعه در زمینه اشتغال فارغ التحصیلان کشاورزی امری مهم به حساب میآید، به این ترتیب تحقیقی با عنوان "بررسی وضعیت اشتغال فارغالتحصیلان تحصیلات تکمیلی دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران (پردیس کرج)" انجام شد. جامعه آماری این تحقیق شامل فارغالتحصیلان تحصیلات تکمیلی دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران (پردیس کرج) از سال 84- 1380 بود. تجزیه و تحلیل با 108 مورد نمونه انجام شد. دادههای به دست آمده با استفاده از آمار توصیفی و آمار تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند. درصد اشتغال فارغالتحصیلان 4/57% میباشد. نتایج تحقیق نشان میدهد که، بین وضعیت اشتغال و سن و اثربخشی برنامههای درسی رابطه معنیداری وجود دارد و وضعیت تاهل و مقطع تحصیلی آنها بر روی آن تاثیر دارد. همچنین بین نوع اشتغال و سن رابطه معنیداری وجود دارد و جنسیت، وضعیت تاهل، مقطع تحصیلی و نحوه استخدامی بر روی آن تاثیر دارد. مقطع تحصیلی بر روی محل اشتغال تاثیر دارد.
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_19893_0f76eef9ee52df5f994ef05bdf571fa1.pdf
آموزش عالی
اثربخشی
اشتغال کشاورزی
فارغ التحصیل تحصیلات تکمیلی کشاورزی
وضعیت اشتغال
affectiveness
Employment in agricultural sector
employment status
high education
Persons who
Graduated at Msc and PhD levels in Agricultural Majors
per
دانشگاه تهران
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
2008-4838
2423-785X
2009-01-20
39
1
19894
بررسی نگرش مصرفکنندگان و عوامل موثر بر پذیرش محصولات
کشاورزی ارگانیک
An Investigation of the Consumer Attitudes and Effective Factors in Adoption of Agricultural Organic Products
محمد بابا اکبری ساری
mbaba655@yahoo.com
1
علی اسدی
aasadi@ut.ac.ir
2
مرتضی اکبری
akbari2@mailinator.com
3
سید احمد فخارزاده
fakharzadeh@mailinator.com
4
مجتبی سوختانلو
m.sookhtanlo@uma.ac.ir
5
هدف کلی این پژوهش بررسی نگرش مصرفکنندگان محصولات کشاورزی ارگانیک و عوامل مؤثر بر پذیرش آن است. پژوهش از نوع کاربردی، روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری آن شامل مصرف کنندگان محصولات کشاورزی در پنج استان کشور بود. روش نمونه گیری تصادفی ساده و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران تعداد 416 نفر تعیین گردید. ابزار پژوهش پرسشنامهای بوده است که روایی (صوری و محتوایی) آن بر اساس نظر جمعی از استادان دانشگاه تهران تأیید گردید و پایایی آن با استفاده از کرونباخ آلفا (818/0=?) تأیید شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرم افزار SPSSwin نسخه 5/11 تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها نشان داد از نظر مصرف کنندگان، مهم ترین کانال ارتباطی جهت اطلاع رسانی به مردم رادیو و تلویزیون و مهم ترین روش، عرضه از طریق برچسبهای خاص محصولات ارگانیک بوده است. با استفاده از تحلیل عاملی، مهمترین عوامل مؤثر در پذیرش محصولات ارگانیک به چهار عامل آموزش و اطلاع رسانی، خدماتی- حمایتی، نظارت و اقتصادی دستهبندی شدند که در مجموع 7/69 درصد از واریانس موجود را تبیین نمودند.
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_19894_b66786d81672ad87ccfea1040945eda9.pdf
عوامل مؤثر
محصولات کشاورزی ارگانیک
مصرف کنندگان
نگرش
.
Agricultural Organic Products
Attitude
Consumers
Effective Factors
per
دانشگاه تهران
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
2008-4838
2423-785X
2009-01-20
39
1
19895
طراحی الگویی جهت برنامه ریزی محلی ترویجی
Designing A Model for Local Extension Planning
ابوطالب حسین پور
a.hosseinpour2@sanru.ac.ir
1
هوشنگ ایروانی
iravani4@mailinator.com
2
حسین شعبانعلی فمی
hfami@ut.ac.ir
3
خلیل کلانتری
khkalan@ut.ac.ir
4
برنامه ریزی محلی به منزله اصلی بنیادین و بخشی از کل توسعه همه جانبه روستایی و به مثابه کوششی با ابتکار عمل محلی، در فرآیند تعامل و هم اندیشی انسان های فعال و پویای محلی با هم، با دولت و با تشکلهای غیردولتی، ریشه در تاریخ کهن جهان، بویژه ایران باستان، مصر و یونان، دارد. برنامهریزی محلی با رویکرد آموزشی ترویجی، ریشه در موقعیت های گوناگون طبیعی، موضوعی و دیگر مقتضیات زمانی و مکانی دارد.گرچه دست آوردهای ناموفق چالش برانگیز ناشی از پافشاری مدیران دولتی در جهت تحکم قدرت و اختیار و استمرار تصدیگری سازمانی و یا باورهای ضعیف آنان نسبت به توانمندی و قابلیت های منابع انسانی محلی، موجب شکست های مکرر بسیاری از طرح ها و برنامهها، شده است. اما ضرورت پایداری بخش کشاورزی و ماندگاری جامعه روستایی در عرصه وسیع روستا، موجب گردید تا از طریق منطقهای کردن برنامههای آموزشی، با هدف روشنگری جمعیت کثیر مولد روستایی کشاورز و بهره گیری شایسته و قانونمند از مجموعه کنشگران بومی و محلی در قالب سامانه ای مشخص، به مهمترین سوال یعنی"چگونگی رسیدن به تطابق وتوازن میان قابلیت های محلی ومراتب برنامه ریزی محلی ترویجی پاسخ شایسته ای داده شود. به منظور تحقق این هدف، پژوهشی از نوع پارادیم کمی با ماهیت کاربردی- توسعه ای ، طراحی و اجرا گردید: جامعه آماری این پژوهش را دو گروه اصلی کنشگران( محلی و دولتی) از استان مازندران، شهرستان بابل، بخش لاله آباد، در ده زیر گروه، تشکیل داده اند. حجم نمونه 581 نفر انتخاب گردید. پرسشنامه تحقیق شامل دو قسمت کلی برای دو گروه اصلی جامعه آماری بود که بطور مجزا، از هر گروه، نظرخواهی صورت گرفت . نتایج حاصل ازتوصیف و تحلیل داده های تحقیق با اختصاربه شرح زیر، بیان می شود: تفاوت نظرات گروه های کنشگر محلی و دولتی و طبقات آنان، پیرامون پیآمدهای برنامهریزی محلی و نقش کنشگران در تحّقق و پایداری پی آمدها، ضرورت برخورداری روستا از هسته برنامه ریز محلی، ضرورت حضور تمام وقت جمعی از کنشگران محلی (کارشناسان کشاورزی، کشاورزی نمونه و خبره محلی معتمدین و ریش سفیدان) در مسئولیت دهیاری، دهداری ، بخشداری ، ترکیب شورای اسلامی و هیات مدیره تعاونی های محلی، معنی دار می باشد. همچنین پیرامون ، ضرروت تعامل کنشگران با همدیگر و رعایت مراتب واگذاری تدریجی برنامه های آموزش روستائیان به این هسته، تفاوت معنیدار در نظر است دیده نشد.
Local planning is a basic principle as well as a major part of comprehensive rural development in which main emphasis is placed on local initiatives to make human interactions more active and dynamic. In local planning, all parties including local people, governmental bodies and NGOs interact to fulfill the basic goals of community development. One may find good examples of local planning experience in different parts of the world, particularly in ancient Iran, Egypt and Greek although over involvement of governmental bodies has caused many problems in the way of enhancing local people capacities. It is nowadays recognized that sustainable rural and agricultural development will not be achieved unless the capacities and competencies of local people are recognized, built, developed and utilized. Accordingly, this study was conducted to design a model for local extension planning, as extension is a basic institution to empower local people. The study was an applied research one conducted through a quantitative paradigm. The statistical population of the study consisted of all the state and local actors of extension system in Mazandaran province of Iran, Babol county and Lalehabad District. Out of this population, 581 people were selected as sample interviewed through questionnaire. The findings revealed that different actors had significant different opinions about the consequences of the extension program, role of actors and the necessities of setting up a local planning committee. This is while they are in agreement with respect to the necessities of linkages among the actors.
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_19895_51e8078d7cc6428fa47762e32dac518d.pdf
الگو
برنامه ریزی محلی
ترویج کشاورزی
کنشگران(محلی-دولتی)
محلی بودن
Actors (local
Local
Localizing
Planning
state)
per
دانشگاه تهران
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
2008-4838
2423-785X
2009-01-20
39
1
19896
بررسی نگرش دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران نسبت به
دستاوردهای دورههای کارآموزی
An Investigation of Students' Attitudes toward Outcomes
of Internship Courses in the Agricultural Faculty,
Tehran University
حمید موحدمحمدی
hmovahed2@ut.ac.ir
1
فتح اله صادقی
sadeghi@mailinator.com
2
ابوالقاسم شریف زاده
sharifzadeh4@mailinator.com
3
پگاه مریدالسادات
moridsadat@mailinator.com
4
این تحقیق با هدف بررسی نگرش دانشجویان رشتههای کشاورزی نسبت به دوره کارآموزی صورت گرفته است. به لحاظ روششناختی این تحقیق به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق آن دسته از دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران را شامل شده که دوره کارآموزی خود را در سال تحصیلی84-1383 گذرانده بودند (N=150). برای گردآوری دادهها از روش سرشماری و یک پرسشنامه محقق ساخته بهره گرفته شده است. روایی محتوایی پرسشنامه از سوی گروهی از اعضای هیات علمی ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران مورد تأیید قرار گرفته است. پایایی پرسشنامه نیز با توجه به ضریب آلفای کرونباخ بدست آمده (برابر با 82/0)، مناسب تشخیص داده شد. تحلیل دادههای گردآوری شده از طریق نرم افزار SPSS10.5 صورت گرفت. یافتههای تحقیق حاکی از این است که تفاوت معنیداری بین دانشجویان مورد مطالعه در ارتباط با نگرش نسبت به دستاوردهای دوره کارآموزی بر حسب متغیرهای گروهبندی جنسیت، ارتباط استاد درس در طول دوره، برگزاری جلسه توجیهی، شیوه انتخاب محل کارآموزی و رشته تحصیلی، وجود دارد. همچنین یافتههای تحقیق نشان دادهاند که بین متغیرهای میزان اهمیت دوره کارآموزی نزد پرسنل و مدیریت محل کارآموزی، استفاده از ایدهها و آموزههای کارآموزان، پرداختن به فعالیتهای حرفهای و عملی، میزان ارتباط فعالیتهای انجام داده در طول دوره با آموختههای دانشگاهی، میزان رضایت از دوره کارآموزی، میزان حضور در محل کارآموزی، تناسب محل کارآموزی با رشته تحصیلی، امکان انتخاب داوطلبانه فعالیتهای متنوع از سوی کارآموز، امکان استفاده از امکانات و تجهیزات محل کارآموزی با نگرش دانشجویان به دستاوردهای دوره کارآموزی رابطه مثبت معنیداری وجود دارد.
This research was done with the aim of investigating attitudes of agricultural students toward outcomes of internship (training) courses. Methodologically, the research was carried out through a survey method. The population of the study consisted of all agricultural students of the Agricultural and Natural Resources Collages, University of Tehran who took their training (internship) course during 2004-2005 academic year (N=150). Census method was employed to collect data through a researcher-developed questionnaire. Content validity of the questionnaire was confirmed by agricultural extension and education faculty members of the University of Tehran. Calculated Coronbach Alpha coefficient as an indication of questionnaire’s reliability was found equal to 0.82. Using SPSS software, gathered data was analyzed. Findings of the research indicated significant differences among students with regard to their attitudes toward outcomes of internship (training) courses as by groping of variables, including gender of students, relationship between students and in charge educator during the internship (training) course, attendance in pre-course orientation session, selection of internship’s location, as well as student’s major. Also, research findings, showed a significant correlation among attitudes of agricultural students toward outcomes of internship courses as well as some independent variables, such as importance given to internship course by personnel in charge, application of ideas and lessons learned by students during the internship course, engagement of students in practical and professional affairs during the course, relationship between training practices and university lessons taken by students, student’s satisfaction as related to the internship (training) course, regular attendance of students in the course, fitness of internship course with student’s major, possibility of voluntary selection of training options by students, possibility of using related prevailing tools and equipments by students during the internship (training) course.
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_19896_bb18b46ef2b074128ff287b0f62246fe.pdf
آموزش عالی کشاورزی
آموزش عملی
دانشجویان
کارآموزی
نگرش
Agricultural higher
Education
Internship (training)
Practical education
Student’s attitudes
per
دانشگاه تهران
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
2008-4838
2423-785X
2009-01-20
39
1
19897
تعیین مولفههای سنجش توانمندی مربیان مراکز آموزش
وزارت جهاد کشاورزی
A Determination of the Components of Capability Evaluation
of Trainers at Education Centers of the Ministry
of Jahade Keshavarzi
محمدرضا شاهپسند
shahpasand.mr@gmail.com
1
یوسف حجازی
yhejazi@ut.ac.ir
2
این تحقیق با هدف کلی تعیین مولفههای سنجش توانمندی مربیان مراکز آموزش وزارت جهاد کشاورزی انجام شدهاست. نوع تحقیق پیمایشی بوده که توسط پرسشنامه محقق ساخته پس از سنجش روایی صوری(دیدگاه صاحبنظران) و پایایی(ضریب آلفای کرنباخ=53/89%) به انجام رسیدهاست. جامعه آماری تحقیق مربیان مراکز آموزش وزارت جهاد کشاورزی میباشند، که تعداد آنها بر اساس آمار موجود490 نفر است، که از بین آنها نمونهگیری طبقهای تصادفی( مراکز از جنبه کیفیت تدریس مربیان توسط موسسه آموزش عالی علمی کاربردی به سه دسته درجه 1، 2، 3 تقسیم شدهاند) صورت گرفته و حجم نمونه 107 نفر برآورد گردید. نتایج حاصل بیانگر میزان توانمندی مطلوب مربیان در بسیاری از گویههای سنجش توانمندی بود. تحلیل عاملی برای متغیرهای تحقیق با 517/62 درصد تبیین واریانس، تعداد 6 عامل؛ تصمیمگیری، عملکرد شغلی، کفایت وجودی، رشد حرفهای، منزلت و نقش را معرفی نمود. همچنین توانمندی مربیان بر اساس میانگین محاسبه شده در جنبههای مختلف از قبیل؛ تصمیمگیری، رشد حرفهای، منزلت، اختیار، عملکرد شغلی، نقش و کفایت شخصی در سطوح مناسبی قرار داشت. نتایج آزمون مقایسه میانگینها نیز تفاوت معنیداری را در مراکز(درجه 1 تا 3) از نظر عوامل توانمندی نشان نداد.
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_19897_03b3b105756df670a963817f3cac249a.pdf
توانمندی
جهاد
کشاورزی
مراکز آموزش
مربیان کشاورزی
مولفههای توانمندی
Agricultural-jihad
Agricultural trainers
Empowerment
Empowerment components
Training Centers
per
دانشگاه تهران
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
2008-4838
2423-785X
2009-01-20
39
1
19898
بررسی و تدوین الگوهای ارتباطات متناسب تولید پایدار گندم
در منطقه مرودشت فارس
An Identification of Appropriate Communication Models
for Sustainable Production of Wheat in
Marvdasht County of Fars
منصور شاه ولی
shahvali@shirazu.ac.ir
1
مرضیه کشاورزی
keshavarz@mailinator.com
2
مریم شریف زاده
sharifzadeh3@mailinator.com
3
معصومه فروزانی
foroozani@mailinator.com
4
مسعود یزدان پناه
yazdanm@asnrukh.ac.ir
5
کاربرد بیرویه نهادههای شیمیایی و مصرف نامناسب منابع آبی، موجب ناپایداری کشاورزی در منطقه مرودشت استان فارس به عنوان قطب تولید گندم گردیده است. از اینرو برای تحقق تولید پایدار این محصول، طراحی الگوی ارتباطی متناسب برای مصرف بهینه نهادههای شیمیایی و آب به منظور تولید پایدار گندم در این منطقه الزامی است. بدین منظور، یک پژوهش میدانی با بهرهگیری از روش پیمایش مقطعی انجام شد که با روش نمونهگیری هدفمند سه روستای خیرآباد، عزآباد و تاجآباد از توابع دهستان محمدآباد شهرستان مرودشت، برای پژوهش انتخاب گردید. جمعیت نمونه با فرمول کوکران تعیین شد و تعداد 90 گندمکار برای مطالعه مشخص شد. برای گردآوری دادهها از "سه گوشه سازی" استفاده گردید که شامل انجام مشاهده؛ به منظور بررسی سیمای کلی منطقه، مصاحبه عمیق برای شناسایی زوایای مختلف مسایل مرتبط با پایداری زیستبوم و تعیین حد بهینه مصرف نهادههای شیمیایی برای دستیابی به شاخص های پایداری، و پیمایش بود که از این روش برای بررسی وضعیت پایداری تولید گندم و عوامل موثر بر آن، استفاده شد تا با تحلیل نتایج آن به تدوین الگوهای ارتباطات متناسب اقدام شود. روایی صوری ابزار جمع آوری اطلاعات (پرسشنامه) توسط 4 نفر از صاحبنظران تأیید گردید و به منظور سنجش پایایی آن، از یک مطالعه راهنما در خارج از منطقه مورد مطالعه استفاده شد. همچنین برای تجزیه و تحلیل داده ها، از آزمون کروسکال والیس، تحلیل خوشه ای و تحلیل همبستگی استفاده شد. یافتههای این پژوهش نشان داد که تفاوتهای بارز سه گروه گندمکار منطقه موجب میشود که توصیه به مصرف بهینه نهادههای شیمیایی و آب با یک الگوی ارتباطی و اطلاعرسانی یکسان امکان پذیر نباشد. لذا با طراحی سه الگوی ارتباطی و اطلاع رسانی، شرایط تحقق تولید پایدار گندم، برای منطقه مرودشت ترسیم گردید که این الگوها در مقاله تشریح شدهاند.
Overuse of chemical inputs and inappropriate use of water resources have caused unsustainability in most agricultural regions of Marvdasht County in Fars province. For an attainment of sustainable production of wheat, it is necessary to design appropriate communicational models for agricultural inputs and for water optimum usage, however, reviewing agricultural development literature revealed that most of extension efforts focus their attention on information delivery and on hard system technical aspects rather than fitting communicational relations of rich contents, suitable for stakeholders. This is while sustainable production of wheat necessarily requires using appropriate simultaneous information- communicational needs of stakeholders. This study attempts to measure chemical input and water usage in agricultural regions of three villages in Marvdasht, namely: Kheirabad, Ezabad, and Tajabad, by mean of a survey approach. Cochran's formula was employed to choose the study sample of 90 wheat growers. Data was gathered through observation, in-depth interviewing and through open and close ended questionnaire. A panel of experts verified face validity and a pilot study used to assess the reliability of the measuring instrument. Kruskal Wallis test, cluster analysis and correlational analysis were employed for data analysis. Findings revealed that, clear differences of three groups of farmers resulted in different information- communicational models of optimum chemical inputs and of water usage. This article presents these three models to sustainable production of wheat among the three groups of farmers.
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_19898_d38552977cb1f5e2d0f0d57e035f391f.pdf
آب
ارتباطات و اطلاعرسانی
تولید پایدار گندم
فارس
کود و سموم شیمایی
Chemical inputs
Communication and information
Fars. Iran
Sustainable production of wheat
Water