per
دانشگاه تهران
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
2008-4838
2423-785X
2020-06-21
51
2
179
194
10.22059/ijaedr.2019.273150.668695
76548
Research Paper
تعیین کارایی واحدهای پرورش مرغ گوشتی در منطقه سیستان با استفاده از رهیافت تحلیل پوششی دادههای بازهای و شبیهسازی مونتکارلو
Determining the efficiency of broiler chicken units in Sistan region, using interval data envelopment analysis and Mont Carlo simulation approach
مصطفی مردانی نجف آبادی
mostafa.korg@yahoo.com
1
عباس میرزایی
mabbas1369@gmail.com
2
عباس عبدشاهی
ahmadreza1378@yahoo.com
3
حسن آزرم
hassan_azarm@yahoo.com
4
استادیار گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده مهندسی زراعی و عمران روستایی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، اهواز، ایران
استادیار گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده مهندسی زراعی و عمران روستایی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، اهواز، ایران
دانشیار گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده مهندسی زراعی و عمران روستایی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، اهواز، ایران
دانشجوی دکتری گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
امروزه، گوشت مرغ و فراوردههای آن بهعنوان یکی از اصلیترین منابع تامین پروتئین در بین مصرف کنندگان مطرح است. در این پژوهش، به تعیین کارایی واحدهای پرورش مرغ گوشتی در منطقه سیستان در سال 1395 پرداخته شد. بهدلیل حساسیت تکنیک متداول تحلیل پوششی دادهها به مقدار دادههای ورودی و خروجی، از روش تحلیل پوششی دادههای بازهای جهت اعمال شرایط عدم حتمیت در تعیین میزان کارایی این واحدها استفاده گردید. نتایج نشان داد، متوسط کارایی بازهای ثابت نسبت به مقیاس در بازهی (612/0 و 158/0) قرار دارد. بهترین و ضعیفترین واحد تولیدی به ترتیب در بازههای کارایی (94/0 و 28/0) و (08/0 و 03/0) قرار گرفتند. با لحاظ کارایی ثابت نسبت به مقیاس، 10 درصد از واحدها دارای کارایی بالقوه بودند. بررسی کارایی متغیر نسبت به مقیاس نشان داد که متوسط، بهترین و ضعیفترین واحدها به ترتیب در بازههای کارایی (23/0 و 69/0)، (1 و 466/0) و (179/0 و 099/0) قرار دارند. کارایی متغیر نسبت به مقیاس نیز نشان داد که 25 درصد از تولیدکنندگان، دارای کارایی بالقوه هستند. بازههای برآورد شده نشان داد که با در دسترس بودن منابع، شرایط مناسب برای افزایش کارایی واحدهای پرورش مرغ گوشتی منطقهی سیستان فراهم است. لذا، به نظر میرسد که برطرف نمودن کاستیهای این واحدها، منجر به ایجاد انگیزهی لازم برای اعمال مدیریت مطلوب میگردد. در نهایت، جهت اطمینان خاطر تصمیمگیرندگان در بکارگیری نتایج حاصل از مطالعه، با استفاده از روش شبیهسازی مونتکارلو، اعتبار مدل مذکور مورد سنجش قرار گرفت. نتایج این شبیهسازی بیانگر توانمندی مدلIDEA در مقابل دادههای نامطمئن است.
Nowadays, poultry and its products are proposed as one of the main sources of protein for consumers. In this study the efficiency of broiler chicken producers in Sistan region was estimated. Because of the sensitivity of data envelopment analysis to amount of inputs and outputs, the interval data envelopment analysis method was used to impose uncertainty. The results showed that the average of constant return to scale interval efficiency was in the interval of (0.158, 0.612). The best and the weakest unit were in the interval (0.03, 0.08) and (0.28, 0.94), respectively. Considering constant return to scale efficiency, 10% of the units had potential efficiency. Assessment of constant return to scale efficiency indicated that the average, the best, and the weakest units were in the efficiency intervals of (0.69, 0.23), (0.466, 1), and (0.099, 0.179). Variable return to scale efficiency showed that 25% of producers have potential efficiency. The estimated intervals revealed that by providing resources, appropriate conditions are available to increase efficiency of broiler chicken producers in Sistan region. Thus, it seems that providing the shortcomings of these units leads to enough motivation to impose ideal management. Finally, in order to assure decision-makers in using the results of the study, the validity of the model was measured using the Monte Carlo simulation method. The results of this simulation indicate the ability of the IDEA model against unreliable data.
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_76548_b5151c9a8b6336cefe4fb7af5d46ae4a.pdf
کارایی مقیاس
عدم حتمیت
سیستان
تحلیل پوششی دادههای بازهای
شبیهسازی مونتکارلو
scale efficiency
Uncertainty
Sistan
Interval data envelopment analysis
Mont Carlo simulation
per
دانشگاه تهران
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
2008-4838
2423-785X
2020-06-21
51
2
195
216
10.22059/ijaedr.2019.286673.668795
76553
Research Paper
کاربرد روش سیستم دینامیک در ارزیابی اثرات سیاستهای مدیریت تقاضای آب در حوضه آبریز رودخانه خیرآباد
A System Dynamics Approach for Evaluating the Impacts of Water Demand Management Policies in Kheirabad River Basin
قاسم لیانی
ghasem.layani.su@gmail.com
1
محمد بخشوده
bakhshoodeh@gmail.com
2
منصور زیبایی
zibaei@shirazu.ac.ir
3
دانشجوی دکتری، گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز. شیراز، ایران
استاد گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز ، شیراز ، ایران
استاد گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز ، شیراز ، ایران
حوضه آبریز رودخانه خیرآباد بخشی از حوضه آبریز زهره-جراحی است که از لحاظ آبهای سطحی از غنای خوبی برخوردار است، ولی با توجه بهرهبرداری غیراصولی از منابع آب و خاک و همچنین، توسعه روزافزون برداشت از منابع آبی تحت شرایط تغییر اقلیم پتانسیل آبی حوضه جهت تأمین تقاضاهای روزافزون را کاهش داده است. کاهش جریاهای ورودی آب سطحی طی سالهای اخیر ذخیره آب سد کوثر که تأمین کننده آب شرب استانهای جنوبی است را کاهش داده و این موضوع نگرانیهایی را به منظور تأمین تقاضای آب ایجاد کرده است. لذا، مدیریت منابع آب در این حوضه امری ضروری است. در این مطالعه تلاش شد تا در سطح حوضه آبریز با استفاده از یک رویکرد سیستمی در زمینه مدیریت یکپارچه منابع، ضمن شناسایی عوامل مؤثر بر عرضه و تقاضای آب، با در نظر گرفتن روابط متقابل و بازخوردها، رفتار سیستم منابع آب در بلندمدت مورد تجزیهوتحلیل قرار گیرد. نتایج مطالعه نشان داد که ادامه وضعیت موجود موجب کاهش حجم آب در دسترس و منفی شدن بیلان آب زیرزمینی می شود. همچنین، رشد جمعیت و توسعه بخش کشاورزی روند افزایشی تقاضای آب و افزایش برداشت از منابع آب سطحی و زیرزمینی در حوضه مورد مطالعه را به دنبال خواهد داشت. تحت این شرایط شاخص کمیابی روندی افزایش داشته و شاخص پایداری سیستم کوچکتر از واحد است. نتایج همچنین نشان داد که با ادامه شرایط فعلی حاکم بر مدل طراحی شده، شاخص آسیب پذیری و شاخص حداکثر کمبود سیستم منابع آب مورد بررسی به ترتیب معادل 119/0 و 213/0 و شاخصهای قابلیت اطمینان و پایداری نیز به ترتیب معادل 50/0 و 703/0 خواهد بود. بنابراین، با توجه به نتایج بهدست آمده در دوره مورد مطالعه احتمال عدم تأمین تقاضای فزاینده آب، درنتیجه افزایش جمعیت و سطح زیرکشت محصولات کشاورزی، با استفاده از منابع آب در دسترس پیشبینی میشود. لذا، اعمال سیاستهای مدیریت تقاضا و عرضه آب در حوضه آبریز رودخانه خیرآباد ضروری بنظر میرسد. در بین سیاستهای مدیریت تقاضای منابع آب، افزایش راندمان آبیاری و حذف محصولات آببر از الگوی کشت، با افزایش شاخص پایداری سیستم منابع آب حوضه آبریز مورد مطالعه از 703/0 به 1، بیشترین کارایی را در جهت مدیریت پایدار منابع آب دارا میباشند. علاوه بر این، کاهش مصرف سرانه آب خانگی نیز نقش مؤثری در افزایش شاخص پایداری سیستم منابع آب دارد.
Kheirabad river basin is part of Zohre-Jarahi basin which is rich in surface water resources. But unprincipled usage of water and soil resources and also increasing water harvesting under climate change reduced the ability of the basin to respond to water demand. Reducing water storage of the Kowsar Dam as a result of reducing surface water inflows, make a concern to meet the future water demand at the basin. Therefore, the management of water resources in this basin is essential. In this study, we used a systemic approach to identify the factor affecting water supply and demand along with feedback and interaction between different elements for studying the behavior of the water resources system over time. The results of the study showed that the available surface water decrease and groundwater balance will be negative. Also, population growth and development of the agricultural sector will lead to an increasing trend in water demand and an increase in the surface and groundwater resources withdraw. Under these circumstances, water scarcity index is increasing and the water system sustainability index is smaller than the unit. The results also revealed that under business as usual (B.a.U) condition, the vulnerability index and maximum deficit of the water system are 0.119 and 0.213, and the reliability and sustainability indices are 0.50 and 0.703, respectively. Therefore, according to the results, the probability of not meeting the increasing demand of water, thus increasing the population and the level of crop cultivation, is predicted by using available water resources during the study period. Therefore, it is necessary to apply demand-side and supply-side management policies in Kheirabad River Basin. Among water demand-side management policies, increasing irrigation efficiency and changing crop pattern, by increasing the sustainability index from 0.703 to 1, are the most efficient policies. Besides, decreasing per capita water consumption plays an important role in increasing the water sustainability index in the basin.
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_76553_8bd3c218de2bddee7001e84f759398d4.pdf
تفکر سیستمی
سیستم دینامیک
مدیریت منابع آب
پایداری
حوضه رودخانه خیرآباد
system thinking
System Dynamics
Water management
sustainability
Kheirabad river basin
per
دانشگاه تهران
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
2008-4838
2423-785X
2020-06-21
51
2
217
230
10.22059/ijaedr.2019.286053.668792
76557
Research Paper
شناسایی مولفههای اثرگذار بر سهم موادغذایی در مخارج خانوارهای شهری و روستایی در ایران
Determining the Effective Factors of Share of Food in Houshlode Expenditure in Rural and Urban Area of Iran
محمد مهدی فارسی علی آبادی
mm_farsi22@yahoo.com
1
محمود دانشور کاخکی
daneshvar_k@yahoo.com
2
محمود صبوحی
sabouhi@um.ac.ir
3
آرش دوراندیش
adourandish@gmail.com
4
حمید آماده
amadeh@gmail.com
5
دانشجوی دکتری، گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
استاد گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد،مشهد، ایران
استاد گروه اقتصاد کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
دانشیار گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
در مطالعه حاضر، تاثیر مصرف گروههای مختلف غذایی و عوامل اقتصادی و اجتماعی بر روی سهم مواد غذایی در مخارج خانوار در مناطق شهری و روستایی با استفاده از روش رگرسیون چندک پانل مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج بررسی نشان داد، اثرگذاری مولفههای اقتصادی و اجتماعی و مصرف گروههای غذایی در خانوار در قسمتهای مختلف توزیع متفاوت است. متغیرهای اقتصادی اجتماعی مانند درآمد، نرخ باسوادی و بعد خانوار بیشترین تاثیر را بر روی سهم مواد غذایی در مخارج خانوار دارند. در بین گروههای غذایی، در مناطق روستایی گروههای غلات و محصولات لبنی و در مناطق شهری گروههای غلات و سبزیجات تاثیری قابل توجهی بر مخارج خانوار ندارند. اما مصرف گروههایی مانند روغن نباتی و گوشت در مناطق روستایی و شهری نقش موثری در افزایش سهم مواد غذایی در مخارج خانوار دارد. بر این اساس، اتخاذ سیاستهایی که منجر به افزایش درآمد خانوار و ثبات نسبی قیمت موادغذایی شود میتواند در بهبود دسترسی اقتصادی خانوار به موادغذایی مؤثر باشد. همچنین، در مناطق روستایی راهکارهایی که باعث بهبود و تداوم تولید محصولات لبنی و سبزیجات در سطح خانوار شود و در مناطق شهری ترویج مصرف سبزیجات میتواند بدون اثرگذاری قابل توجه بر مخارج مواد غذایی خانوار افزایش تنوع در رژیم غذایی و در نتیجه، بهبود امنیت غذایی را به دنبال داشته باشد.
In this study, the impact of different food groups’ consumption, social and economic indicator on the share of food in household expenditure in the rural and urban area of Iran investigated. For this purpose, panel quantile regression considered as the best technique. The results indicated that the impact of social and economic indicators and food groups’ consumption varies in different quantiles. Moreover, between social and economic variables, income, food price index and literacy rate considered as the most effective determinants of food expenditure in rural and urban areas. Furthermore, consumption of cereal and dairy in a rural area and cereal and vegetables in an urban area do not affect the household’s food expenditure; on the other hand, increase in consumption of meat and crop oils in rural and urban area upsurge the share of food in the household expenditure. Based on the results, the implication of policies, which lead to household income improvement and stabilized the food price can improve food availability in both rural and urban areas. Besides, the introduction of the innovative and stable method of dairy and vegetable production in a rural area and encouraging the urban household to consume more vegetables results in more diverse diet and enhance the food security and simultaneously don’t increase the share of food in household expenditure.
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_76557_f2fa63cff182c7802e564fe146198316.pdf
تنوع رژیم غذایی
قانون انگل
دادههای پانل
رگرسیون چندک
Diet Diversity
Engel's Law
Panel data
quantile regression
per
دانشگاه تهران
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
2008-4838
2423-785X
2020-06-21
51
2
231
242
10.22059/ijaedr.2020.269585.668675
76561
Research Paper
مقایسه کارایی اقتصادی سیستمهای مختلف آبیاری در مزارع یونجه دشت قروه- دهگلان
Comparing of Economic Efficiency of Different Irrigation Systems of Alfa- Alfa Farms in Qorveh-Dehgolan Plain
حامد قادر زاده
hamedar2002@yahoo.com
1
فاطمه زارعی
fatemezarei137@gmail.com
2
استادیار گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه کردستان، کردستان، ایران
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه کردستان، کردستان، ایران
مطالعهی حاضر با هدف مقایسه کارایی اقتصادی سیستمهای آبیاری کلاسیک ثابت، عقربهای و خطی با استفاده از روش تحلیل پوششی دادهها (DEA) در سال 1396، در دو حالت بازدهی ثابت و متغیر نسبت به مقیاس در مزارع دشت قروه- دهگلان استان کردستان انجام گرفته است. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده 171 زارع بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها از طریق مصاحبه و تکمیل پرسشنامه جمعآوری گردید. نتایج نشان داد، میانگین کارایی اقتصادی سیستمهای آبیاری کلاسیک ثابت، عقربهای و خطی در مزارع یونجه با فرض بازدهی ثابت نسبت به مقیاس به ترتیب برابر 52/0، 58/0 و 71/0 و با فرض بازدهی متغیر نسبت به مقیاس به ترتیب برابر 60/0، 73/0 و 90/0 میباشد. این نشان میدهد، میانگین کارایی اقتصادی سیستم آبیاری خطی بیشتر از عقربهای و عقربهای بیشتر از کلاسیک ثابت است. لذا، مطالعات مناسب جهت ایجاد زمینه تغییر سیستمهای آبیاری موجود به سیستم خطی پیشنهاد میشود.
This study aimed to compare the economic efficiency of fixed head classic, center pivot, linear, and tape-drip irrigation systems using DEA with base on two types of constant and variable return to scale in Qorveh- Dehgolan plain for the agricultural year 2017-18 in Kurdistan province. The number of 171 farm selected as sample size through simple random sampling method. The necessary data was collected through interview and filling questionnaire. The results showed that, the average economic efficiency in fixed head classic, center pivot and linear in case of constant and variable return to scale of Alfalfa crop were 0.52, 0.58, 0.71, and 0.60, 0.73, 0.90 respectively. Therefore, it showed that, the economic efficiency of linear irrigation system was higher than center pivot and accordingly center pivot was more than fixed head classic irrigation system. Address to the results, it may recommend the proper study for the preparation of irrigation system change from current situation to linear one.
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_76561_b0ab4ab71a29fe348109942bad230b42.pdf
تحلیل پوششی دادهها
سیستم آبیاری کلاسیک
استان کردستان
کارایی اقتصادی
Data Envelopment Analysis
Classic irrigation system
Kurdistan province
economic efficiency
per
دانشگاه تهران
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
2008-4838
2423-785X
2020-06-21
51
2
243
261
10.22059/ijaedr.2019.281534.668755
76563
Research Paper
تحلیل اعتبارسنجی ابعاد زیستپذیری جامعۀ محلی (منطقۀ مورد مطالعه: شهرستان قلعه گنج، استان کرمان)
An Analysis of Validation of livability constructs of the Local Communities
(Case study: Ghale Ganj District)
مهدی قربانی
mehghorbani@ut.ac.ir
1
دانشیار گروه احیاء مناطق خشک و کوهستانی، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه تهران، کرج، ایران
رویکرد زیستپذیری به سیستم روستای سالم، امن، با دسترسی مناسب و مقرونبهصرفه اطلاق میشود که کیفیت بالای زندگی را موجب شده و رویکردی منتج از نظریه توسعه پایدار تلقی میگردد. لذا، هدف پژوهش حاضر تحلیل اثرات اعتبار مالی خرد بر ابعاد زیستپذیری خانوارهایی روستایی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیة اعضای صندوقهای خرد روستایی دهستان سرخ قلعه در شهرستان قلعه گنج بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 512 نفر محاسبه شد و روش نمونهگیری بهصورت طبقهای تصادفی صورت گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزارهای SPSS و LISREL. انجام شد. بهمنظور بررسی برازش مدل اندازهگیری سازه ابعاد زیستپذیری، دادههای گردآوری شده با استفاده از نرمافزار لیزرلبه روش تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم انجام شد. یافتهها نشانداد شاخصهای نیکویی برازش عالی و مدل تحقیق، اندازهگیری ابعاد زیستپذیری را با دادههای مشاهده شده، تایید نمود. همچنین، عامل "پیوستگی و تعلق مکانی" بهعنوان قویترین شاخص زیستپذیری شناسایی شد. بر این اساس، فرهنگ پیوستگی و تعلق مکانی عامل زیربنایی و حتی پایه و اساس سایر بسترهای ضروری زیستپذیری است.
A holistic approach to the system of healthy, secure, accessible, and cost - effective village is defined as an effective and cost - effective approach that results in sustainable development. Therefore, the purpose of this study was to analyze the effects of microfinance on the biomass of rural households. The statistical population of the study consisted of all members of the rural microfinance facilities of the Sorkh Qhala Rural district. The sample size was calculated using the Cochran sampling formula of 512 individuals. The sampling method was stratified randomly. Data analysis was performed with SPSS25 and LISREL8.8 software. In order to study the fitting of the livability structure measurement model, the collected data were analyzed with LISREL software by the second factor confirmatory factor analysis. The results showed that among livability indicators, association and place attachment were in better condition than other indicators. In addition, It was as well found out that absoulte fit indices (GFI= 0.92, AGFI= 0.91), adjusted goodness of fit (CFI= 0.92, NNFI= 0.91), and parsimony (X2/df=2.899, RMSEA= 0.076) altogether confirmed the high goodness of fit of the model measuring constructs of livability with observed data. The results show that “Association and place attachment” is as potentiional indicator of livability. So, Association and place attachment is a basic factor for others relation to livability.
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_76563_e13faceb1525828474e8d1ac25f3988e.pdf
کیفیت محیطی
مشارکت و همبستگی
پیوستگی و تعلق مکانی
زیستپذیری
دهستان سرخ قلعه
Environmental condition
Collaboration and solidarity
Association and place attachment
livability
Sorkh Qhaleh
per
دانشگاه تهران
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
2008-4838
2423-785X
2020-06-21
51
2
263
278
10.22059/ijaedr.2019.274079.668699
76564
Research Paper
عوامل مؤثر بر انتخاب قراردادهای کشاورزی از دیدگاه کشاورزان شهرستان بردسیر: روش لوجیت مخلوط
Factors Affecting the Selection of Agricultural Contracts from the Viewpoint of Farmers in the County of Bardsir: Method of Mixed Logit
مازیار گلستانیان
mazyar_golestanian@yahoo.com
1
صدیقه نبی ئیان
snabieian@gmail.com
2
حمیدرضا میرزایی خلیل آبادی
mirzaei_hr@yahoo.com
3
دانش آموخته گروه اقتصاد کشاورزی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
استادیارگروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
استادیارگروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
قراردادهای کشاورزی در نبود سرمایه و مشکلات بازاریابی محصولات کشاورزی، راهحل مناسبی برای تأمین سرمایه، اطمینان از فروش محصول، ایجاد یک قیمت منصفانه و در نهایت، توسعه متوازن بخش کشاورزی میباشد. چراکه، موجب میشوند تا توزیع منافع حاصل از تجاری شدن کشاورزی با توازن بیشتری انجام شده و دسترسی به فرصتهای ناشی از تجاری شدن برای تعداد بیشتری از فعالان بخش فراهم شود. با توجه به امکان کشت گیاهان مختلف و وجود صنایع تبدیلی در شهرستان بردسیر، قراردادهای کشت، میتواند به کشاورزان و توسعه منطقه کمک کند. در این تحقیق بهمنظور بررسی عوامل موثر بر انتخاب قراردادهای کشاورزی از دیدگاه کشاورزان، 130 کشاورز با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای در سال زراعی 96-97 انتخاب شد. سپس، با استفاده از طرح فاکتوریل کسری، براساس مؤلفههای تغییر الگوی کشت، دورهی قرارداد، کنترل بر تولید، تأمین نهادهها توسط طرف قرارداد و نحوه پرداخت، چهار نوع قرارداد حاصل شد؛ بهطوریکه اختیارات طرف قرارداد از قرارداد اول به چهارم افزایش مییافت. سپس، با استفاده از مدل لوجیت مخلوط اثر سن، سطح زیر کشت، سابقهی کشاورزی، مالکیت، تحصیلات، تنوع محصول و سابقهی شرکت در قراردادهای کشاورزی بر قراردادهای مذکور بررسی گردید. یافتهها نشان میدهد که با افزایش سطحزیرکشت، مالکیت و سطح تحصیلات، احتمال انتخاب قرارداد اول تا سوم نسبت به قرارداد چهارم (قرارداد پایه)، افزایش یافته، درحالیکه هرچه تنوع کشت افزایش یابد و کشاورز با قراردادهای کشاورزی آشناتر باشد قرارداد پایه ترجیح داده میشود. با افزایش هرسال سابقه فعالیت کشاورزی، تغییر سطح مالکیت از اجارهای به ملکی، و افزایش سطح تحصیلات، احتمال انتخاب قرارداد چهارم به ترتیب 6/1، 5/14 و 22 درصد کاهش یافته، درحالیکه با افزایش تنوع محصول و سابقه شرکت در قراردادها احتمال انتخاب این قرارداد به ترتیب 10 و 20 درصد افزایش یافته است. لذا، توصیه میشود در عقد قراردادها به کشاورزانی توجه شود که از سطح زیر کشت کمتر، محصولات متنوعتر و سطح تحصیلات پایینتری برخوردارند، چراکه با توجه به کنترل و نظارت طرف قرارداد، بهرهوری افزایش یافته و از کشاورزان خرد حمایت میشود.
In the absence of capital and agricultural marketing problems, agricultural contracts are good ways to raise capital, ensure product sales, create fair prices, and ultimately, the balance development of the agricultural sector. It will lead to a more balanced distribution of the benefits of commercialization, with greater access to opportunities for more of the sector's activists. Cultivation contracts can help farmers and the industries, due to the possibility of cultivating different plants and the existence of processing industries in Bardsir. In this regard, 130 farmers were selected by random cluster sampling, in 2017-2018. Subsequently, four types of contracts were obtained based on the factors of pattern of cultivation, contract period, control over production, supply of inputs by the contractor and the manner of payment, using the fractional factorial design. The contractor's powers increasing from the first to the fourth contracts. Then, the effects of age, cultivar, history of agriculture, ownership, education, product diversity and the history of participation in agricultural contracts on the contracts were investigated, using the mixed logit model. The findings show that by increasing the area under cultivation, ownership and educational level, the probability of choosing the first to the third contracts increases compared with the fourth one (base contract), while with diversity of cultivation and farmer's familiarity with agricultural contracts, the base contract would be preferred. With an increase in work experience in agricultural activity, a change in the level of ownership from rent to a civilian, and an increase in the level of education, the probability of choosing the fourth contract decreased by 1.6, 14.5 and 22 percent, respectively. While diversity of cultivation and the history of participation in contracts, the chances of choosing this contract increased by 10% and 20% respectively. Therefore, the contractors is better to pay attention to farmers who have less cultivated land, more diverse products and lower education levels, to increase productivity and support micro-farmers, by controlling and supervision.
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_76564_69f676b44a61068f9ff6933be5acea97.pdf
قراردادهای کشاورزی
شهرستان بردسیر
طرح فاکتوریل کسری
مدل لوجیت مخلوط
Contract farming
Bardsir County
Factorial Factorial Design
Mixed Logit Model
per
دانشگاه تهران
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
2008-4838
2423-785X
2020-06-21
51
2
279
293
10.22059/ijaedr.2019.256401.668593
76600
Research Paper
عوامل روانشناختی مؤثر بر قصد کشاورزان بهمنظور متنوعسازی محصولات کشاورزی؛ مورد مطالعه شهرستان خرمآباد
Psychological factors affecting farmers' intention to diversify agricultural products (Case study: Khorramabad Township)
رضوان قنبری
ghanbari.re@lu.ac.ir
1
خسرو عزیزی
azizi-kh44@yahoo.com
2
سعید غلامرضایی
sgholamrezai@gmail.com
3
استادیار، دانشکده کشاورزی، گروه توسعه روستایی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران
دانشیار، دانشکده کشاورزی، گروه مهندسی زراعت و اصلاح نباتات، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران
استادیار، دانشکده کشاورزی، گروه توسعه روستایی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران
در رابطه با توسعه کشاورزی، "متنوعسازی" یکی از اصطلاحاتی است که در دهههای اخیر اغلب مورد استفاده قرار گرفته است. تنوع محصول اغلب بهعنوان استراتژی برای بهبود پایداری سیستمهای تولید محصولات کشاورزی ارایه میشود که با مدیریت خوب میتواند به کاهش استفاده از نهادهها – آفتکشها، کود، آب - و آسیبهای محیطزیستی گردد. با اینحال، علیرغم مزایای متنوعسازی از لحاظ پایداری محیطزیستی و اقتصادی هنوز این نوع روش کشاورزی در بین کشاورزان مورد پذیرش قرار نگرفته است. هدف از مطالعه حاضر، بررسی عوامل روانشناسی مؤثر بر قصد کشاورزان در متنوعسازی محصولات کشاورزی میباشد. برای رسیدن به این هدف از تئوری رفتار برنامهریزی شده بهعنوان چارچوب اصلی استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه کشاورزان گندمکار شهرستان خرمآباد (17623N= ) بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، حجم نمونه 375 نفر تعیین شد. برای گردآوری دادهها از پزسشنامه استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری با بهکارگیری نرمافزار AMOS24 استفاده شد. نتایج نشان داد نگرش، هنجار ذهنی و کنترل رفتاری درک شده رابطه مثبتی با قصد کشاورزان در متنوع سازی محصولات کشاورزی دارند. بهعلاوه هنجار ذهنی بیشترین اثر مستقیم و باورهای رفتاری بیشترین اثر غیر مستقیم را بر قصد کشاورزان داشت. نتایج این مطالعه میتواند به توسعه استراتژیها و سیاستهای دولتی برای افزایش تنوعسازی در تولیدات کشاورزی بهواسطه کشاورزان کوچک کمک کند و باعث توسعه روستایی شود.
In relation to agricultural development, “diversification” is probably one of the most frequently used terms in the recent decade. Product diversification is often presented as a strategy to improve the sustainability of agricultural production systems, which can lead to a reduction in the use of inputs - pesticides, fertilizers, water and environmental damage - with good management. However, despite the benefits of diversification in terms of environmental and economic sustainability, this type of farming system has not yet been accepted among farmers. The purpose of this study was to investigate the psychological factors affecting farmers' intention to diversify agricultural products. To achieve this goal, the theory of planned behavior was used as the main framework. The statistical population of this study was consisted of all wheat farmers in Khoram Abad Township (N = 17623) that using Krejcie & Morgan table, the sample size was determined (n=375). To collect data, a researcher-made questionnaire was used. Data was analyzed using Structural Equation Modelling (SEM) with AMOS 24 software package. The results showed that attitude, subjective norm and perceived behavioral control have a positive relationship with farmers' intention to diversify agricultural products. In addition, the results showed that the subjective norm had the most direct effect and behavioral beliefs had the most indirect effect on farmers' intention.
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_76600_e1dec7f644ffd848a13800e2b5f7b756.pdf
رفتار کشاورزان
نگرش
هنجارذهنی
کنترل رفتاری
باورهای رفتاری
Farmers behavior
Attitude
Subjective Norm
behavioral control
behavioral beliefs
per
دانشگاه تهران
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
2008-4838
2423-785X
2020-06-21
51
2
295
312
10.22059/ijaedr.2019.277871.668731
76612
Research Paper
بررسی جایگاه ایران در بازار جهانی طالبی و خربزه و غربالگری شرکای تجاری
Investigating Iran's Situation in the melons and cantaloupe World Market & Screening of business partners
ابوالفضل محمودی
abolfazl.mahmoodi@gmail.com
1
غلام رضا یاوری
gr.yavari@gmail.com
2
رقیه کلوندی
fklwndy@gmail.com
3
دانشیار گروه اقتصاد کشاورزی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
دانشیار گروه اقتصاد کشاورزی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
دانشجوی کارشناسی ارشد گروه اقتصاد کشاورزی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
در طی سالهای 2017-2001 میلادی بعد از کشور چین، مقام دوم تولید جهانی خربزه و طالبی، اختصاص به کشور جمهوری اسلامی ایران دارد و این محصولات میتوانند نقش مهمی در توسعه ﻏﯿﺮ ﻧﻔﺘﯽ ﮐﺸﻮر داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ. با استفاده از رهیافت شاخصهای مزیت نسبی آشکار شده، مزیت نسبی آشکار شده متقارن و کای دو طی سالهای مورد مطالعه، به بررسی وضعیت رقابتی ایران و 15 کشور بزرگ صادر کننده خربزه و طالبی پرداخته شده است. اطلاعات مورد نیاز از سایت فائو و تریدمپ استخراج شد. پانزده کشور بزرگ صادرکننده شامل: اسپانیا، آمریکا، برزیل، هلند، مکزیک، گواتمالا، کاستاریکا، فرانسه، هندوراس، مراکش، چین، ایتالیا، ایران، استرالیا، آفریقای جنوبی، جهت مقایسه انتخاب شدند. با استفاده از شاخصهای نسبت تمرکز و هرفیندال- هیرشمن، ساختار بازار جهانی خربزه و طالبی بررسی شد. با استفاده از شاخص برنامهریزی تجاری و ادغام جهانی، وضعیت بازار شناسایی شده است. با بهرهگیری از روش غربالگری، بازارهای هدف خربزه و طالبی ایران رتبهبندی شدهاند. کشور ایران با مقدار شاخص مزیت نسبی معادل 8/3 در رتبه هفتم بازار جهانی صادراتی قرار دارد. میانگین شاخصهای ساختار بازارخربزه و طالبی در دوره مطالعه، از نوع انحصاری چند جانبه باز است که کشور اسپانیا با مقدار۲۰ درصد از بازار جهانی دارای بالاترین سهم در صادرات خربزه بوده و با دیگر ﮐﺸﻮرﻫﺎ دارای اﺧﺘﻼف زﯾﺎدی دارد. در مجموع چهار کشور اسپانیا، هلند، برزیل، گواتمالا نزدیک به۵۰ درصد از صادرات خربزه را دراختیار دارند. ارزیابی براساس سبد کالای کشاورزی با استفاده از شاخص برنامهریزی تجاری نشان داد بازار ایران در طی دوره مورد مطالعه در وضعیت برنده در بازارهای روبه افول است. براساس نتایج حاصله از روش غربالگری، کشورهای: انگلستان، آلمان، دانمارک، سوئد، استونی، ارمنستان، کویت، بحرین، قطر، بحرین، امارات، چین، قزاقستان، مجارستان بازارهای هدف خربزه و طالبی ایران در اولویتهای اول تا سیزدهم هستند.
The second largest producer of melon and cantaloupe is assigned to the Islamic Republic of Iran during the years 2001-2017 after China,and these products can play an important role in the development of non-oil exports. The paper aims to examine the place of Iran in the export of melons and cantaloupe among 15 major exporting countries. Needed information for calculating indices was gathered from FAO and TRADEMAP sources. The 15 largest exporting countries were selected for comparison: Spain, America, Brazil, Netherlands, Mexico, Guatemala, Costa Rica, France, Honduras, Morocco, China, Italy, Iran, Australia, South Africa. The structure of the melon and cantaloupe market was investigated using indices of concentration ratio and Herfindal-Hirschman. Also, using the business mapping index and the global integration of the market, this market has been identified. In the following, by using the screening method (weighted average of the import advantage index and several other indicators), the target markets of Iranian melons and cantaloupe have been ranked.The results showed that the IRAN with the relative advantage of exporting 3.8 is ranked seventh in the world.Also, the average indices of the structure of the melon and cantaloupe market during the period of the study (2001-2017) are open-ended multilateral, with Spain having the highest share in the export of melon with 20% of the world market and with other countries there is a lot of difference.in 2017, four countries (Spain, the Netherlands, Brazil, Guatemala) have nearly 50% of melon exports. Based on a basket of agricultural commodities, the evaluation of the trade plan during the period under review, showed that Iran was the winner in the declining markets. Based on the results of the screening method, the countries are the target markets for Iranian melons and cantaloupe, respectively In the first to thirteen priorities: United Kingdom, Germany, Denmark, Sweden, Estonia, Armenia, Kuwait, Bahrain, Qatar, the United Arab Emirates, China, Kazakhstan, Hungary.
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_76612_6128278e8bebfb338632774637cdb717.pdf
برنامهریزیتجاری
شاخص تمرکز
شاخص هرفیندل- هیرشمن
روش غربالگری
Trade Plan
Concentration Index
Herfindal-Hirschman Index
Screening method
per
دانشگاه تهران
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
2008-4838
2423-785X
2020-06-21
51
2
313
325
10.22059/ijaedr.2019.289251.668813
76613
Research Paper
واکاوی چالشهای تجاریسازی محصولات ارگانیک و سالم بر اساس تئوری بنیادی (مطالعه موردی: شهر کرمانشاه)
Analysis of the Challenges of Commercializing Organic and Healthy Products Based on Fundamental Theory (Case Study: Kermanshah City)
سهراب دل انگیزان
delangizan@razi.ac.ir
1
عبدالحمید پاپ زن
papzanabdolhamid89@gmail.com
2
شیرین آرمند
shirinarmand91@gmail.com
3
دانشیار گروه اقتصاد، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
دانشیار گروه ترویج و توسعه روستای، دانشکده کشاورزی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
دانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت کارآفرینی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
از راههای دستیابی به کشاورزی پایدار در کشور و منطقه، حرکت به سمت تبدیل کردن مزارع به مزارع ارگانیک است. این مهم زمانی محقق میشود که تمایل کشاورزان و تولیدکنندگان به تولید محصولات ارگانیک افزایش یابد، یعنی برای تولیدکننده مزیتی وجود داشته باشد که به تولید محصول ارگانیک متمایل شود. تجاریسازی و افزایش درآمد تولیدکننده یکی از راههای ایجاد این مزیت میباشد. کشور ایران با مشکلات و محدودیتهای در زمینه تولید و تجاریسازی محصولات ارگانیک دست به گریبان است. بنابراین، با بهرهگیری از پارادایم کیفی و تئوری بنیانی در این پژوهش به واکاوی چالشهای تجاریسازی محصولات ارگانیک در ایران پرداخته شد. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه عمیق با خبرگان در زمینه تجاریسازی محصولات ارگانیک، مشاهده مستقیم، اسناد و مدارک کتابخانهای و اینترنتی استفاده شد. روایی ابزار تحقیق نیز توسط اعضاء هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی تأیید شد. نتایج نشان داد که چالشها به دو دسته مشکلات اداری و ساختاری و محدودیتهای تولیدی و محیطی تقسیم شدهاند و عبارتند از: ضرورت حمایت دولت، فرایندهای پیچیده مجوزده، استانداردهای پیچیده و دشوار، عدم همکاری ارگانهای مرتبط، وضعیت اقتصادی نامناسب جامعه، لزوم فرهنگسازی مناسب، عدم اعتماد به محصولات ارگانیک، عدم نظارت بر بازار و فرایندهای هزینهبر بودن تولید، وابستگی کشاورزی به شرایط جوی، مسئله هزینه-فرصت، زیرساختهای نامناسب، عدم آموزش تولیدکنندگان ومسئله مجاورت.
Introduction: One way to achieve sustainable agriculture in the country and region is to transfer farms to organic farming fields. This is the case if farmers and producers tend to increase organic production, which means that the producer has the advantage of organic production. Commercializing and increasing the income of producers is one way to create this advantage. In Iran, there are problems and limitations in the production and commercialization of organic products. This research examines the commercialization challenges of organic products in Iran. Materials and Methods: The present study is applied in terms of purpose and from the perspective of the paradigm in the research group is qualitative and a methodology of ground theory has been used. The sample size was first determined by targeted method and then determined by snowball method. Data was collected through in-depth interviews, direct observations, library documents and Internet documents. The statistical population consisted of faculty members of the Faculty of Agriculture, Razi University of Kermanshah, and experts of the organizations (Deputy of Health Food and Agriculture and Kermanshah Organic Society). The main objective of this study is to explain and design a challenge model for selling organic products in Iran from the perspective of experts. In order to achieve this goal., the following questions have been raised: What are the business challenges in organic products? What are the root roots of these challenges? What are external factors outside the control of manufacturers in commercialization? In order to evaluate the research based on a theoretical method based on the criterion, acceptance is proposed instead of the criterion of reliability and reliability. Acceptance means that the amount of research findings is reliable and reflects the experiences of colleagues, researcher and reader on the phenomenon under study. Ten indexes for acceptance criteria have been introduced, of which 5 cases have been used in this research to improve scientific accuracy and validity. The strategies used include researcher sensitivity, methodological coordination, sampling proportions, repeatability of findings, and feedback from colleagues. Results and Discussion: The results of this research show that the challenges of commercializing organic products in Iran are divided into two categories of administrative-structural constraints and environmental constraints: the need for government support, complex licensing permits, complicated and difficult standards, lack of cooperation of the organization Related to the inadequate economic situation of society, the need for proper culture, lack of confidence in organic products, lack of market surveillance, costly production processes, agricultural dependence on climate, opportunity cost, inadequate infrastructure, lack of proper training for producers and proximity problems . Conclusions: What is learned from the research findings is the complexity and breadth of issues and challenges that are exposed to the marketing of organic products, which requires careful planning of the government and related institutions. Administrative-structural problems that threaten the commercialization of organic products can be met with the help of the government and the reform of administrative structures, cultural development and promotion of organic products, as well as increased support for producers and suppliers of organic products to the market. But manufacturing-environmental problems, which are a fundamental and fundamental problem in the production and commercialization of organic products, need to be fully and properly trained by manufacturers, and also need to be aware of the need to adapt themselves and their products to environmental conditions and readiness Enhance your own and your products with these problems. Given the challenges mentioned and based on the results of this study, it is proposed to reduce the business challenges of organic products: low interest payments and loans to support organic producers, the establishment and operation of cultivation and industry in agricultural areas and Away from contaminating sources, training courses for manufacturers to increase awareness and willingness to produce organic products, establish regulatory devices in organic products markets and organic producers, compensate farmers and insure their products, establish standards for the production of organic products In accordance with the environmental conditions of the country, the creation of a single organization on the ground Organic products improve the structure of the licensing process for organic products and build trust in organic products through the creation of a national organic brand in the country.
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_76613_46d94e1ce0094cdc906fcc69bb6eff12.pdf
تجاری سازی
کشاورزی ارگانیک
محصولات ارگاانیک
چالش ها و محدودیت ها
commercialization
organic farming
Organic products
Challenges and Restrictions
per
دانشگاه تهران
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
2008-4838
2423-785X
2020-06-21
51
2
327
341
10.22059/ijaedr.2019.277790.668730
76614
Research Paper
تبیین عوامل روانشناختی مؤثر بر توانمندی زنان روستایی (مورد مطالعه: شهرستان لیکک)
Explaining the Psychological Factors Affecting the Empowerment of Rural Women (The Case of Likak County)
کژال خدری
kazhal.khedri@gmail.com
1
مسعود یزدان پناه
yazdanm@asnrukh.ac.ir
2
معصومه فروزانی
m.forouzani@yahoo.com
3
مسعود برادران
masoudbaradar@yahoo.com
4
دانشجوی کارشناسی ارشد توسعۀ روستایی، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، اهواز، ایران
دانشیار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، اهواز، ایران
دانشیار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، اهواز، ایران
دانشیار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، اهواز، ایران
توانمندی زنان بر اساس برابری در همه حوزههای اقتصادی و اجتماعی شالوده اصلی دستیابی به توسعه محسوب میشود. هدف این مطالعه، تبیین عوامل روانشناختی مؤثر بر توانمندی زنان روستایی بود. جامعه هدف مطالعه، زنان روستایی 15 تا 64 سالهی شهرستان لیکک از توابع استان کهگلویه و بویراحمد با جمعیت حدودا 1300 نفر بود که بر اساس جدول مورگان، نمونه مورد نظر به حجم 300 نفر تعیین و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب گردید. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته استفاده شد. روایی صوری آن توسط چند تن از متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی و پایایی آن از طریق ضریب آلفا کرونباخ مورد تایید قرار گرفت (88/65-0/0). نتایج حاصل از تحلیل مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد، متغیر استریوتایپ بهصورت مستقیم و منفی و متغیرهای عزت نفس و انگیزهی پیشرفت بهصورت مستقیم و مثبت توانمندی زنان را تحت تاثیر قرار دادهاند.
Women's empowerment based on the equality in all economic and social aspects is the cornerstone of achieving development. The goal of this study was investigating the factors affecting rural women's empowerment. The statistical population of this study was rural women (15 to 64 years old) in Likak County in Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad Province (N=1300). The sample size (n=300) was determined using the Krejcie & Morgan's Table that selected through random sampling. Data were collected through a researcher made questionnaire. The questionnaire validity was approved by experts in agricultural extension and education. Cronbach’s alpha reliability coefficients were approved by a pilot study (0.65–0.88). The results of structural equation modeling analysis revealed that stereotype has a direct and negative effect on women's empowerment. Self-esteem and motivation achievement had direct and positive effect on women's empowerment.
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_76614_76ae097c61f8d465ce0cd971af1aeb16.pdf
توانمندی
زنان روستایی
استریوتایپ
خودکارآمدی
عزت نفس
Empowerment
rural women
stereotypes
Self-Efficacy
self-esteem
per
دانشگاه تهران
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
2008-4838
2423-785X
2020-06-21
51
2
343
360
10.22059/ijaedr.2020.263249.668632
76615
Research Paper
بررسی اثر توزیع درآمد روستایی بر رشد بخش کشاورزی: رویکرد پنل غیر خطی خودرگرسیون با وقفه های توزیعی
Analyzing income distribution effect on agricultural sector growth: A nonlinear Panel ARDL Approach
سیاوش جانی
s.jani@pnu.ac.ir
1
صابر خداوردی زاده
saber_khodaverdizadeh@yahoo.com
2
استادیار گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور، ایران
دکتری گروه اقتصاد، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
براساس ادبیات جدید، بهبود توزیع درآمد موجب رشد اقتصادی است. با توجه به این موضوع و اهمیت بخش کشاورزی در اقتصاد کشور، در این مطالعه تاثیر توزیع درآمد روستایی بر رشد بخش کشاورزی بهصورت پویا و غیرخطی در استانهای ایران طی دوره 1394-1386 مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور، پس از تایید وجود رابطه تعادلی بلندمدت نامتقارن، از مدل پانل غیرخطی خودرگرسیون باوقفههای توزیعی برای تحلیل اثرات نامتقارن استفاده شد. یافتههای این تحقیق نشان داد که شوکهای مثبت نابرابری درآمد روستایی اثر مثبتی بر رشد بخش کشاورزی در بلندمدت و کوتاهمدت دارد. همچنین، شوکهای منفی نابرابری درآمد روستایی در کوتاهمدت اثر منفی و در بلندمدت اثر مثبت بر رشد بخش کشاورزی دارد. براساس نتایج بهدست آمده، اثر شوکهای مثبت از اثر شوکهای منفی بزرگتر میباشد که حاکی از تأثیر مثبت نابرابری درآمد بر رشد بخش کشاورزی و سازگاری نتایج بهدست آمده با دیدگاه قدیم ادبیات دارد. علاوه بر این، نتایج نشان داد که در کوتاهمدت و بلندمدت اثر شاخص قیمت مصرفکننده و مخارج دولت بر رشد بخش کشاورزی به ترتیب منفی و مثبت است. همچنین، اثر مالیات بر رشد بخش کشاورزی در کوتاهمدت مثبت و در بلندمدت منفی است.
According to new literature, improving income distribution leads to economic growth. Considering this issue and the importance of agriculture sector in the economy, in this study, the impact of rural income distribution on agricultural sector’s growth has been analyzed dynamically and nonlinearly in Iran's provinces during the period of 2007-2016. For this, after confirming the existence of a long-run asymmetric equilibrium relationship, auto regression model with non-linear distributional lags was used to analyze the asymmetric effects. The result showed that the positive shocks of rural income inequality have a positive effect on agricultural growth in the long and short run. Also The negative shocks of rural income inequality have a negative effect in the short run and a positive effect on agricultural sector’s growth in the long run. According to the results, the effect of positive shocks is more than the negative shocks, which indicates the positive effect of income inequality on agricultural growth and the results are consistent with the old literature. In addition, the results showed that in the short and long run, the effect of consumer price index and government spending on agricultural growth was negative and positive, respectively. Also, the effect of tax on agricultural growth is positive in the short run and negative in the long run.
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_76615_49e023f7ac8dec8e58346bf071edde48.pdf
شوک نابرابری درآمد
رشد بخش کشاورزی
اثرات نامتقارن
Income Inequality Shocks
Agricultural Sector Growth
Asymmetric Effects
per
دانشگاه تهران
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران
2008-4838
2423-785X
2020-06-21
51
2
361
376
10.22059/ijaedr.2019.249008.668539
76618
Research Paper
تعامل انسان و منابع آب در بخش کشاورزی ایران: یک شناخت نظری-تاریخی
Human-water resources interface in agriculture sector of Iran: A historical-theoretical understanding
امیر علم بیگی
ijaedr@ut.ac.ir
1
محمدرضا اکبری
mrakbari@ut.ac.ir
2
استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران، کرج، ایران
دانشجوی دکتری گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران، کرج، ایران
تعامل انسان و منابع آب یکی از زیربناهای اصلی شکلگیری مناسبات اجتماعی واقتصادی در ایران میباشد و درک مفهومی سیر تحولات آن، نقش مهمی در شناخت علل چالشهای کنونی منابع آب دارد. هدف تحقیق حاضر، شناخت و تحلیل تعامل انسان و منابع آب در بخش کشاورزی ایران با یک رویکرد نظری-تاریخی است که به شیوه توصیفی-تحلیلی نگاشته شده است. در این مطالعه، تلاش شده است تا نظریههای «شیوه تولید آسیایی»، «نهادهای اجتماعی» و «تغییرات اجتماعی (نظریه ابنخلدون و نظریه مارکس)» با یکدیگر تلفیق شوند تا فرآیند پیدایش و تحولات تعامل انسان و منابع آب ترسیم گردد. علاوه بر نظریههای مذکور، از دادههای ثانویه و مطالعات پیشین بهمنظور تشریح تغییرات منابع آب در طول زمان استفاده شد. یافتهها نشان داد، محدودیت منابع آب زمنیهساز شکلگیری شیوه تولید آسیایی (سازمانهای کار گروهی و حکومت مرکزی) بوده است که مهمترین خصیصههای نهادی آن، یعنی استبداد شرقی، قومگرایی و پدرسالاری در یک چرخه تکرار شونده در طول تاریخ تقویت شدهاند. تعامل انسان و منابع آب طی دو جهش اصلی یعنی جنبش مشروطه و اصلاحات ارضی دگرگون شد و تلاش بر این بود که نهادهای نوین (قوانین مبتنی بر حقوق و مدیریت مبتنی بر قوانین) جایگزین نهادهای سنتی (استبداد شرقی، قومگرایی و پدرسالاری) شود. اما به نظر میرسد یک همزیستی گاه مسالمتآمیز و گاه قهرآمیز بین نهادهای سنتی و نوین شکل گرفته است. همچنین، تلاش برای نهادینهسازی و بازتنظیمی مکانیزمهای تعامل انسان و منابع آب سبب یک بینظمی نظمیافته شده است که سر منشاء مهمی برای بحران آب در ایران محسوب میگردد.
Human-water resources interface is a fundamental core to form the socio-economic structures and conceptual understanding of its evolution is important to investigate the causes of current challenges of water resources. Therefore, identifying and analyzing the human-water resources interface in agriculture sector of Iran by using a theoretical-historical approach was the purpose of this research. Also a descriptive-analytical method was employed to perform and write this paper. This study attempted to combine different theories such as “Asiatic Mode of Production (AMP)”, “social institutions”, “social changes (Ibn Khaldun theory and Marx theory)” in order to represent the formulation and evolution of human-water resources interface. In addition, the secondary data and literature were applied to describe the water resources change over time. Due to limitation of water resources, the Asiatic Mode of Production (autocratic central government and group work organization) was formulated and its major institutional features (despotism, ethnicity, and patriarchy) were reproduced in a repeatable cycle during the history. Human-water resources interface has been changed by two mutation steps (i.e. the constitutional movement and the land reform), and it was trying to transition from the traditional institutions (despotism, ethnicity, and patriarchy) to modern institutions (rights-based legislation and law-based administration). But it is seen that coexistence (sometimes peaceful coexistence and sometimes violent coexistence) was found between the traditional and modern institutions. Also, due to attempts to institutionalize and rearrange of human-water resources interface mechanisms an organized chaos has established that it has been considered as the major reason of water crisis in Iran.
https://ijaedr.ut.ac.ir/article_76618_7561e90c931753631b97851b64b5a483.pdf
"بحران آب"
"شیوه تولید آسیایی"
"تغییرات اجتماعی"
"استبداد شرقی"
"بخش کشاورزی"
"Water Crisis"
"Asiatic Mode Of Production (AMP)"
"Social Changes"
"Despotism"
"agriculture sector"