@article { author = {Mohammadian, Farshad and Noroozi, Hossein and Kalhoori, Saber}, title = {Investigation of meat consumption preferences using non-parametric method of revealed preferences}, journal = {Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research}, volume = {53}, number = {3}, pages = {755-771}, year = {2022}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-4838}, eissn = {2423-785X}, doi = {10.22059/ijaedr.2021.332552.669095}, abstract = {The first and most basic premise of presenting and developing economic theories in the field of consumer behavior is the rational behavior of the consumer and the accuracy of the studies and surveys conducted in the field of demand and consumption depends on the validity of the assumption of rational consumer behavior. In this study, we have tried to test the presence of structural breaks in the Iranian consumer preferences for meat portfolio. For this purpose, the non-parametric approach of testing the weak, strong and generalized axioms of revealed preferences, Afriat efficiency index, Kruskal-Wallis statistical test and De Peretti graphical method have been used to study the rational behavior and stability of consumers' preferences of meat portfolio in Iran. According to the obtained results, the behavior of the consumers of the meat portfolio in the period 1993-2017 was rational and can be interpreted by a concave, continuous, uniform and unsaturated utility function. Therefore, this data can be used to estimate the demand function in the mentioned time period or smaller sub-periods which the precondition of that is the existence of a neoclassical utility function.}, keywords = {Consumer preferences,Axioms of revealed preferences,neoclassical utility function}, title_fa = {بررسی ترجیحات مصرف انواع گوشت با استفاده از روش ناپارامتری ترجیحات آشکار شده}, abstract_fa = {اولین و اساسی‌ترین پیش‌فرض ارائه و بسط نظریه‌های اقتصادی در زمینه رفتار مصرف‌کننده، رفتار عقلایی مصرف‌کننده است و صحت مطالعات و بررسی‌هایی که در زمینه تقاضا و مصرف انجام می‌شود، به اعتبار فرض رفتار عقلایی مصرف‌کننده بستگی دارد. در این تحقیق تلاش شده تا وجود شکست ساختاری در ترجیحات مصـرف‌کننـدگان ایرانـی برای سبد گوشت مورد آزمون قرار گیرد. برای این منظور از رهیافت غیرپارامتریک آزمون اصول ضعیف، قوی و تعمیم‌یافته ترجیحات آشکار شده، شاخص کارایی افریت، آزمون آماری K-W و روش نموداری دی پرتی برای بررسی رفتار عقلایی و پایداری ترجیحات مصرف‌کنندگان سبد گوشت در ایران استفاده شده است. با توجه به نتایج به دست آمده، رفتار مصرف‌کنندگان سبد گوشت مصرفی در دوره زمانی 1396-1372 عقلایی بوده و توسط یک تابع مطلوبیت مقعر، پیوسته، یکنواخت و اشباع‌ناپذیر قابل تعبیر است. بنابراین، می‌توان این داده‌ها را در دوره زمانی مذکور و یا زیر دوره‌های کوچک‌تری از آن برای تخمین تابع تقاضا که پیش شرط آن وجود تابع مطلوبیت نئوکلاسیک است، بکار برد.}, keywords_fa = {ترجیحات مصرف‌کننده,اصول ترجیحات آشکار شده,تابع مطلوبیت نئوکلاسیک}, url = {https://ijaedr.ut.ac.ir/article_85182.html}, eprint = {https://ijaedr.ut.ac.ir/article_85182_d2c3eeef1a186f63c24878643f9ffe40.pdf} }