@article { author = {Shojaat Al-Hoseini, Seyyed Javad and Shahpasand, MohammadReza and Shobiri, Seyyed Mohammad and Saeidipour, Bahman}, title = {Development and validation of environmental education system in the agricultural sector}, journal = {Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research}, volume = {53}, number = {2}, pages = {399-430}, year = {2022}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-4838}, eissn = {2423-785X}, doi = {10.22059/ijaedr.2021.329672.669079}, abstract = {The main purpose of this research is to provide a model of an optimal education system in the agricultural sector with a responsible approach to environmental protection by analyzing, identifying and determining its components. The research is an applied type that begins with a mixed exploratory view. In the qualitative stage, with the method of non-probabilistic purposive chain sampling, 30 experts were selected and semi-structured interviews were conducted. In the quantity section, the components of the model were described and tested. Sample size was considered by the size of the statistical population (200 people) and the purpose of the study, ans 127 people were selected. In order to evaluate the validity and reliability of the scales, factor analysis and Cronbach's alpha test and other required statistics were used. Specific research output were: Identifying and determining the components and the extent of their impact on the desired education system, and providing a model for it.}, keywords = {Environmental education,agricultural promotion,efficient education system}, title_fa = {تدوین و اعتبار‌سنجی نظام آموزش محیط‌زیست در بخش کشاورزی}, abstract_fa = {هدف اصلی از این پژوهش ارایه یک الگوی نظام آموزشی مطلوب در بخش کشاورزی با رویکردی مسئولانه جهت حفاظت از محیط­زیست با تحلیل، شناسایی و تعیین مولفه­های آن بود. پژوهش از نوع کاربردی بود که با دیدمان آمیخته اکتشافی آغاز گردید. در مرحلۀ کیفی، با روش نمونه­گیری غیراحتمالی هدفمند زنجیره­ای تعداد 30 نفر از خبرگان انتخاب شده و مصاحبه­های نیمه­ساختار­یافته به­عمل آمد و مفاهیم اولیه که دارای اشتراک در طبقه­های بالاتر بودند با لحاظ نمودن روند سیستماتیک، به­عنوان ارکان نظام، تدوین گردید. در بخش کمی به توصیف و آزمون مؤلّفه­های الگو اقدام شد. حجم نمونه‌ با توجه به اندازه جامعه آماری (200 نفر) و با بهره‌گیری از جدول مورگان 127 نفر درنظر گرفته شد. به­منظور بررسی روایی و پایایی مقیاس­های پرسشنامه و شاخص­های مورد­نیاز به تناسب، از تحلیل عاملی و آزمون آلفای کرونباخ و سایر آماره­های مورد نیاز ‌بهره برده شد. خروجی مشخص پژوهش؛ تحلیل، شناسایی و تعیین مولفه‌ها و میزان تاثیر آنها بر نظام مورد­نظر و ارایه الگوی نظام آموزش محیط­زیست در بخش کشاورزی با توانایی در ارایه خدمات آموزشی مناسب و موثرتر در بخش بود.}, keywords_fa = {Environmental education,agricultural promotion,efficient education system}, url = {https://ijaedr.ut.ac.ir/article_84591.html}, eprint = {https://ijaedr.ut.ac.ir/article_84591_c7244012c27126fdfe18e577ad11dcf6.pdf} }