@article { author = {Karami Fard, Fariborz and Rostami, Farahnaz and Geravandi, Shahpar}, title = {Identification and analysis of factors affecting the development of digital marketing of agricultural products, using fuzzy Delphi}, journal = {Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research}, volume = {53}, number = {2}, pages = {385-398}, year = {2022}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-4838}, eissn = {2423-785X}, doi = {10.22059/ijaedr.2021.328582.669071}, abstract = {Today, digital marketing has created a dramatic upward trend in business relationships. Prevalence of coronary disease increased this trend and inevitably, the exchange of many goods, including agricultural products, done electronically. The purpose of this mixed-method research (qualitative-quantitative) is to identify and analyze the factors affecting the digital marketing development of agricultural products in Kermanshah province. The study population consisted of experts, stakeholders and producers in the agricultural sector who are active in the field of digital marketing (29 people). Data were collected using a semi-structured interview and a questionnaire. In order to analyze data, content analysis and fuzzy were used. Findings showed that 14 factors affect the development of digital marketing that the first to third priorities are: training and improving the digital marketing environment, providing the necessary facilities and infrastructure and developing legal frameworks. The findings of this study can provide appropriate solutions for the development of digital marketing management of agricultural products.}, keywords = {Digital Marketing,Fuzzy Delphi,Agriculture,Covid 19}, title_fa = {شناسایی و تحلیل مولفه‌های توسعه بازاریابی دیجیتال محصولات کشاورزی با استفاده از تکنیک دلفی فازی}, abstract_fa = {امروزه بازاریابی دیجیتالی روند صعودی و شگرفی را در روابط کسب و کار ایجاد نموده است. شیوع بیماری کرونا بر این روند افزوده است و ناگزیر، مبادله بسیاری از کالاها از جمله محصولات کشاورزی به­صورت الکترونیکی انجام می­پذیرد. از این­رو، هدف این پژوهش تلفیقی (کیفی- کمّی)، شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر توسعه بازاریابی دیجیتال محصولات کشاورزی در استان کرمانشاه می­باشد. جامعه مورد مطالعه در این تحقیق را متخصصان، ذینفعان و تولیدکنندگان بخش کشاورزی که در حوزه بازاریابی دیجیتالی فعال هستند،  تشکیل دادند (29 نفر). داده­ها با استفاده از مصاحبه نیمه­ساختارمند و پرسشنامه گردآوری شد. به­منظور تجزیه و تحلیل داده­ها از تحلیل محتوا و فازی سازی بهره گرفته شد. یافته­های نشان داد که 14 عامل بر توسعه بازاریابی دیجیتالی اثرگذار است که اولویت­های اول تا سوم به­ترتیب مربوط به آموزش و بهبود فضای بازاریابی دیجیتالی، فراهم بودن امکانات و زیرساخت­های لازم و تدوین چارچوب­های قانونی است. دستاوردهای این مطالعه می­تواند راهکارهای مناسبی را جهت توسعه مدیریت بازاریابی دیجیتالی محصولات کشاورزی ارایه نماید.}, keywords_fa = {بازاریابی دیجیتالی,دلفی فازی,کشاورزی,کووید 19}, url = {https://ijaedr.ut.ac.ir/article_84535.html}, eprint = {https://ijaedr.ut.ac.ir/article_84535_e833d00ce839510a955b55bdabf00615.pdf} }