@article { author = {Abbasi, Fatemeh and Saadi, Heshmatollah and Shabanali Fami, Hossein}, title = {An analysis of effects of farmers' entrepreneurship mentality on demand – driven agricultural extension with using structural equation modeling (Case study: Isfahan province)}, journal = {Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research}, volume = {51}, number = {1}, pages = {161-178}, year = {2020}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-4838}, eissn = {2423-785X}, doi = {10.22059/ijaedr.2019.259972.668615}, abstract = {The goal of this research was to investigate the effect of farmers' entrepreneurship mentality as effective variable on demand – driven agricultural extension. Statistical population included of 250 farmers who participated in the plane of "Targeted Template Site" that with using of stratified random sampling method with appropriate assignment and by Kerjessy and Morgan table, the number of 148 farmers selected as research sample. The instrument of gathering information was questionnaire that validity investigated based on view of experts of Buali Sina and Tehran universities and necessary reforms has done. Also realibility of questionnaire showed that alpha coronbakh coefficient was 0.90 and more that revealed very good realibility for different parts of questionnaire. The gathered datas through SPSS and AMOS analyzed. Demand – driven agricultural extention as dependent variable analyzed on two dimentions: client- oriented and market- oriented. Finally farmers' enteprenuership and empowerment have positive and significant effect on demand – driven agricultural extension.}, keywords = {Farmers's entrepreneurship mentality,Demand – Driven agricultural extension,Client-oriented,Market oriented,Isfahan province}, title_fa = {تحلیل تاثیر روحیه کارآفرینی کشاورزان در ترویج کشاورزی تقاضا محور با استفاده از مدل معادلات ساختاری ( مطالعه موردی: کشاورزان استان اصفهان)}, abstract_fa = {هدف کلی این تحقیق، بررسی تأثیر روحیه کار آفرینی کشاورزان در ترویج کشاورزی تقاضا محور است. جامعه آماری این پژوهش 250 نفر از کشاورزانی بود که در طرح" سایت الگویی هدفمند " در استان اصفهان مشارکت داشته­اند که با استفاده از روش نمونه­گیری طبقه­ای تصادفی با انتساب متناسب و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، 148 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار جمع­آوری اطلاعات، پرسشنامه بود که روایی صوری آن با کسب نظرهای متخصصان و اساتید گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا و دانشگاه تهران بررسی شد و اصلاحات لازم صورت گرفت. پایایی پرسشنامه نشان داد که بخش­های مختلف دارای آلفاکرونباخ 90/0 و بیشتر بودند که حاکی از پایایی بسیار مناسب بخش­های مختلف پرسشنامه است.­ داده­های گردآوری شده توسط نرم­افزارهای SPSS  و AMOS مورد تحلیل واقع شدند. ترویج کشاورزی تقاضا­محور به­عنوان متغیر وابسته تحقیق در دو بعد مخاطب محوری و بازار محوری مورد سنجش قرار گرفت. نتایج  تحقیق نشان می­دهد که روحیه کار آفرینی کشاورزان بر ترویج کشاورزی تقاضا محور تأثیر مثبت و معنی­داری می­گذارد.}, keywords_fa = {روحیه کارآفرینی کشاورزان,توانمند سازی,ترویج کشاورزی تقاضا محور,مخاطب محوری,بازار محوری}, url = {https://ijaedr.ut.ac.ir/article_75336.html}, eprint = {https://ijaedr.ut.ac.ir/article_75336_b76e64ef08e7c4fa6457f020513942f0.pdf} }