@article { author = {Fatehi Khouzani, Behrouz and Movahed Mohammadi, Seyyed Hamid and Rezaei, Abdulmotallab}, title = {A Study of Critical Thinking Skills of Faculty Members of Agriculture and Natural Resources of the State and Azad Universities in Isfahan}, journal = {Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research}, volume = {50}, number = {3}, pages = {467-483}, year = {2019}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-4838}, eissn = {2423-785X}, doi = {10.22059/ijaedr.2018.262796.668631}, abstract = {Nowadays, a large amount of information has disturbed people in decision making. In this way, human access to critical thinking is considered as an essential solution to the exodus of these confusion. The aim of this descriptive-correlation study was Study of Critical Thinking Skills of Faculty Members of Agriculture and Natural Resources of the state and Azad Universities in Isfahan. The statistical population of the study consisted of 168 faculty members, study sample were determined by Cochran’s Formula of 117 individuals. In this study, stratified random sampling with probability proportionate manner was used. Research tool included California Critical Thinking Skills Test (Form B). The validity of the research tool was confirmed by the opinion of the professors of the Agricultural Extension and Education Department of the University of Tehran. To determine the reliability of the Critical Thinking Questionnaire, Kuder Richardson's formula (0.82) was used. Data were analyzed using SPSSwin23. The results showed that the critical thinking skills of faculty members at a low level. The results of critical faculty subtest tests show that the subcritical reasoning (5.47) of 16, the inductive reasoning (4.16) of 14, the evaluation (4.26) of 14, the inference (3.82) of 11 and analysing (2.75) of 9. Cluster analysis findings showed that faculty members are classified into five clusters (assessment and growth inductive reasoning, critical thinking is relatively grown, undeveloped critical thinking, growing critical thinking, critical thinking is freezing).}, keywords = {Critical Thinking Skills,Faculty Members,state and Islamic Azad University,Agricultural Higher Education}, title_fa = {بررسی مهارت تفکر انتقادی اعضای هیات علمی دانشکده‌های کشاورزی و منابع‌طبیعی دولتی و آزاد شهر اصفهان}, abstract_fa = {در دنیای امروز، حجم بالای اطلاعات، انسان را در تصمیم­گیری­ها به دردسر انداخته است. به همین منظور، دستیابی انسان به تفکر انتقادی به­عنوان یک راه­­حل اساسی جهت برون­رفت از این سردرگمی­ها قلمداد می­شود. هدف این پژوهش، بررسی مهارت تفکر انتقادی اعضای هیات‏علمی دانشکده‏های کشاورزی و منابع‏طبیعی دولتی و آزاد شهر اصفهان بود. جامعه آماری برابر با 168 عضو هیات‏علمی بود که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 117 نفر به‌عنوان حجم نمونه تعیین گردید. برای انجام پژوهش، از نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای با انتساب متناسب استفاده شد. ابزار تحقیق شامل آزمون استاندارد مهارت تفکر انتقادی کالیفرنیا (فرم ب) می­باشد. روایی ابزار تحقیق بر‏اساس نظر اساتید گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران تأیید گردید. برای تعیین میزان پایایی پرسشنامه تفکر انتقادی از فرمول کودرریچاردسون (82/0) استفاده گردید. داده­ها با استفاده از نرم‌افزار SPSSwin23  تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته­های پژوهش نشان داد که مهارت تفکر انتقادی اعضای هیات‏علمی در سطح پایین قرار دارد. نتایج میزان خرده آزمون‏های تفکر انتقادی نشان داد که خرده آزمون استدلال قیاسی (47/5) از 16، استدلال استقرایی (16/4) از 14، ارزیابی (26/4) از 14، استنباط (82/3) از 11 و تحلیل (75/2) از 9 می‏باشد. یافته­های تحلیل خوشه­ای نشان داد، اعضای هیات‏علمی در پنج خوشه (ارزیابی و استدلال استقرایی رشدیافته، تفکر انتقادی نسبتاً رشدیافته، تفکر انتقادی رشدنیافته، تفکر انتقادی در حال رشد، تفکر انتقادی انجمادیافته) طبقه‏بندی می‏شوند.}, keywords_fa = {مهارت تفکر انتقادی,اعضای هیات علمی,دانشگاه دولتی و آزاد,کشاورزی}, url = {https://ijaedr.ut.ac.ir/article_72899.html}, eprint = {https://ijaedr.ut.ac.ir/article_72899_b2bd1d2f4a0126ffd9aedfa57fd4502a.pdf} }