@article { author = {Abbasi, Enayat and نوروزی, جبار and صدیقی, حسن}, title = {Perception of Educators of Agricultural Engineering and Technical Consultation Services Companies toward Necessary Professional Competencies in Training Process}, journal = {Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research}, volume = {48}, number = {3}, pages = {415-429}, year = {2017}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-4838}, eissn = {2423-785X}, doi = {10.22059/ijaedr.2017.63961}, abstract = {The purpose of this study was to assess educators’ perceptions of agricultural engineering and technical consultation services companies toward necessary professional competencies in training process. The research method was descriptive- correlation and used survey method. The statistical population of the study consisted of all educators of consultation services companies that had implemented training courses in Ilam and Kermanshah Provinces (N= 1853). Using Krejcie and Morgan’s (1970) table and proportional stratified random sampling technique 317 educator selected as research sample, Finaly, 297 questionnaire were analyzed (Return rate, 94 Percent). A questionnaire used to collect the data. Content validity of the questionnaire was confirmed based on opinions of some of agricultural extension and education experts. The data was analyzed using SPSSwin18 software. According to the research results, educators’ perception toward desirable situation (importance) and current situation (having) of professional competencies is at high and moderate level, respectively. Based on the correlation results, there were positive and significant relationships between level of education, years of membership and education experience, with having professional competencies in trainig process. As well as, the results showed that there were significant differences between desirable situation (importance) and current situation (having) of professional competencies required for training process.}, keywords = {Perception,educator,Consulting Services Companies,Professional Competencies Training Process}, title_fa = {ادراک آموزشگران شرکت‌های خدمات مشاوره‌ای، فنی و مهندسی کشاورزی از صلاحیت‌های حرفه‌ای مورد نیاز در فرآیند آموزش}, abstract_fa = {هدف تحقیق حاضر سنجش ادراک آموزشگران شرکت­های خدمات مشاوره­ای، فنی و مهندسی کشاورزی از صلاحیت­های حرفه­ای مورد نیاز در فرآیند آموزش بود. تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی بود که به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری تحقیق را تمام آموزشگران شرکت­های خدمات مشاوره­ای که دارای سابقه برگزاری دوره­های آموزشی در سطح استان­های ایلام و کرمانشاه بودند، تشکیل داد (1853N= ). با استفاده از جدول کرجسی و مورگان (1970) و روش نمونه­گیری طبقه­ای با انتساب متناسب، تعداد 317 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند، که در نهایت 297 نمونه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند (نرخ بازگشت 94 درصد). ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود که روایی محتوایی آن با استفاده از نظر جمعی از متخصصین ترویج و آموزش کشاورزی تأیید شد. بر اساس نتایج تحقیق، ادراک آموزشگران از وضعیت مطلوب (اهمیت) و موجود (دارا بودن) صلاحیت­های حرفه­ای مورد نیاز در فرآیند آموزش به ترتیب در سطح بالا و متوسطی قرار داشت. بر اساس نتایج حاصل از همبستگی، بین سطح تحصیلات، سابقه عضویت و سابقه فعالیت آموزشی با میزان دارا بودن صلاحیت­های حرفه­ای فرآیند آموزش رابطه مثبت و معنی­داری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد بین وضعیت مطلوب (اهمیت) و موجود (دارا بودن) صلاحیت­های حرفه­ای مورد نیاز در فرآیند آموزش اختلاف معنی­داری وجود دارد. }, keywords_fa = {ادراک,آموزشگر,شرکت‌ خدمات مشاوره‌ای,صلاحیت‌های حرفه‌ای فرآیند آموزش}, url = {https://ijaedr.ut.ac.ir/article_63961.html}, eprint = {https://ijaedr.ut.ac.ir/article_63961_076731d3a3a2fbf741ec3842d7f33d2f.pdf} }